Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Nainen pahoinpiteli 3-vuotiasta päiväkodissa

Vierailija
03.10.2018 |

Tässä linkki uutiseen: https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005850038.html

Naisen mukaan taustalla pitkään jatkunutta kiusaamista. Ihmettelen miten ei päiväkodeissa/kouluissa tapahtuvaan kiusaamiseen pystytä puuttumaan.

Järkytyin vähän tästä päiväkodin työntekijän kommentista
"Kaikilla tuon ikäisillä lapsilla on riitoja ja myös käsiksi käymistä, kun kaveritaitoja opetellaan ja harjoitellaan yhdessä leikkimistä ynnä muuta. Suurin osa näistä välikohtauksista, joissa poika on ollut mukana, ovat olleet niin pieniä ja normaaleja, ettei niistä olisi muille vanhemmille kerrottu."

Kommentit (485)

Vierailija
61/485 |
03.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä opetus vanhemmillekin. Jos ette kasvata lastanne, joku muu kasvattaa - eikä välttämättä mitenkään kivasti.

Sinun mielestäsi siis väkivalta on ihan ok lapsen kasvattamiskeino. Oksettavaa.

Oksettavaa on myös se, että sinun mielestäsi 3 v. kiusaaja saa vapaasti jatkaa muiden lasten pahoinpitelyä päiväkodissa.

Vierailija
62/485 |
03.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nainen kertoi tehneensä kaikkensa, jotta kiusaaminen loppuisi, mutta päiväkodin työntekijät eivät ole hänen mukaansa kyenneet auttamaan."

Joten sun mielestä täysin oikea tapa reagoida tilanteeseen on käyttää väkivaltaa 3v poikaa kohtaan? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/485 |
03.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis tiukka puhuttelukin olisi varmasti toiminut vieraalta aikuiselta noin pienelle lapselle. Joskus vaan on puututtava siihen oman lapsen kiusaamiseen. Itse puutuin vasta poliisien avustuksella, kun mun puhe teineille ei auttanut.

Vierailija
64/485 |
03.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin minäkin tekisin, ellei lapseni kiusaamiseen puututtaisi päiväkodissa.

Vai on kiusaaja itkenyt vielä illalla että täti oli tuhma eikä saa tehdä niin :D No ehkä oppii tästä kuinka tuhma itse oli!

Niin, että aikuinen saa paiskoa lasta pitkin seiniä jos lapset keskenään kiusaavat, tappelevat ja hakevat välejään? Sinun logiikalla mies saa hakata naisen jos tämä esim. alistaa, vähättele ja henkisesti kiusaa miestä?

Vierailija
65/485 |
03.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä opetus vanhemmillekin. Jos ette kasvata lastanne, joku muu kasvattaa - eikä välttämättä mitenkään kivasti.

Oksettavaa on myös se, että sinun mielestäsi 3 v. kiusaaja saa vapaasti jatkaa muiden lasten pahoinpitelyä päiväkodissa.

Me emme myöskään tiedä, mitä kiusaavan lapsen perheessä tapahtuu. Olisiko sinnekin puututtava?

Vierailija
66/485 |
03.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko sinä psyykeltäsi normaali? Vai kirjoitteletko kommenttejasi vankilasta? Tuolla tavoin ajattelevat monet väkivaltarikolliset.

Olen entinen koulukiusattu ja ajattelen niin kuin tuo lainaamasi. Miten voit sallia mieluummin sen, että yhteiskunta maksaa kiusatun terapiat ja tuetun elämän seuraavat 80 vuotta, koska kiusattu murrettiin päiväkoti- ja kouluaikana täydellisesti? Eikö kiusatun tuhotulla elämällä ole sinulle mitään merkitystä? Oletko itse s aa ta na ja sadist i kun mielestäsi kiusaamista ei saa lopettaa?

Eri

Vierailija
67/485 |
03.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis tiukka puhuttelukin olisi varmasti toiminut vieraalta aikuiselta noin pienelle lapselle. Joskus vaan on puututtava siihen oman lapsen kiusaamiseen. Itse puutuin vasta poliisien avustuksella, kun mun puhe teineille ei auttanut.

On hienoa, että sait poliisit apuun, miten sait tuon ihmeen tapahtumaan? Näinhän sen pitäisi mennä, mutta kun poliisi ei valitse auttaa.

Vierailija
68/485 |
03.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko sinä psyykeltäsi normaali? Vai kirjoitteletko kommenttejasi vankilasta? Tuolla tavoin ajattelevat monet väkivaltarikolliset.

Olen entinen koulukiusattu ja ajattelen niin kuin tuo lainaamasi. Miten voit sallia mieluummin sen, että yhteiskunta maksaa kiusatun terapiat ja tuetun elämän seuraavat 80 vuotta, koska kiusattu murrettiin päiväkoti- ja kouluaikana täydellisesti? Eikö kiusatun tuhotulla elämällä ole sinulle mitään merkitystä? Oletko itse s aa ta na ja sadist i kun mielestäsi kiusaamista ei saa lopettaa?

Eri

Minua on kiusattu koulussa ja pahoinpidelty kotona. Väkivalta ei ole kuitenkaan oikea tapa lopettaa väkivaltaa. Se vain ruokkii sitä entisestään.

Vierailija
69/485 |
03.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole ollut vankilassa. Enkä ole väkivaltarikollinen. Mutta kiusattu olen ollut, ja vähitellen oppinut antamaan takaisin.

Vierailija
70/485 |
03.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oksettavaa on se, että koet että ainoa keino puuttua asiaan on väkivalta. Ja missähän minä sanoin että kiusaamiseen ei saa puuttua?

Vierailija
71/485 |
03.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On hienoa, että sait poliisit apuun, miten sait tuon ihmeen tapahtumaan? Näinhän sen pitäisi mennä, mutta kun poliisi ei valitse auttaa.

Väkivalta meni todella pahaksi. Toisen uhrin vanhemmat kutsuivat poliisit paikalle väkivaltaiseen löylytykseen, kun sattuivat silminnäkijöiksi. Oikeuteen asti jouduimme mekin menemään.

Vierailija
72/485 |
03.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole ollut vankilassa. Enkä ole väkivaltarikollinen. Mutta kiusattu olen ollut, ja vähitellen oppinut antamaan takaisin.

Sinun pitäisi käsitellä aggressiosi ammattilaisten kanssa sen sijaan, että "annat takaisin". Lisäät pahoinvointia toimimalla itse aggressiivisesti. Muita, rakentavampiakin tapoja on ilmaista itseään.

Vierailija
73/485 |
03.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kieltämättä oli ihme, sillä olin pyytänyt poliiseja puuttumaan asiaan varmaan jo jotain about viitisen kertaa, ennen kuin tämä ihme tapahtui. Vaati kiusaajien kiinnijäämistä vakavasta väkivallasta mm. kuristamisesta.

Vierailija
74/485 |
03.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole. Mutta kovaan kohtaloon joutuu moni, jota ei ole kotona kasvatettu. Vankilaan, jälki-istuntoon, muiden vanhempien inhokiksi jne. Tosin nykyaikana uhrien ja kiusaajien roolit heittävät usein häränpyllyä, kun aikuiset ovat ihan pihalla.

Mun kiusaajani alakoulussa sai äidiltäni vihaisen saarnan (siis vain vihaista puhetta tosi kiltiltä äidiltäni). Siihen loppui kiusaamiseni. Myöhemmin selvisi että tytön molemmat vanhemmat olivat pahoin alkoholisoituneita.

Tätä järkevää toimintaa ei voi verratakaan tuohon epävakaalta vaikuttavaan hyökkäykseen.

Vierailija
75/485 |
03.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinun pitäisi käsitellä aggressiosi ammattilaisten kanssa sen sijaan, että "annat takaisin". Lisäät pahoinvointia toimimalla itse aggressiivisesti. Muita, rakentavampiakin tapoja on ilmaista itseään.

Kiusaamistani on käyty läpi psykologin, poliisin ja oikeuden kanssa. Ainoa oikea tapa on tosiaan antaa tarpeeksi lujaa takaisin ja heti ensikättelyssä. Puolustuksen ei tosiaan tarvitse olla väkivaltaa, muutkin keinot tepsivät, kunhan ovat tarpeeksi kovia.

Vierailija
76/485 |
03.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eri

Minua on kiusattu koulussa ja pahoinpidelty kotona. Väkivalta ei ole kuitenkaan oikea tapa lopettaa väkivaltaa. Se vain ruokkii sitä entisestään.

Lapset, jotka kasvaa jatkuvan väkivallan keskellä, ei yleensä ole kovin hyvinvoivia aikuisina. Kuitenkin, tässä tapauksessa, jos kyseessä on ikään kuin kertaluontoinen pelottelu/rangaistus, tämä voi kyllä olla tehokkain tapa lopettaa pitkäaikainen ja uhrin sairastuttava kiusaaminen. Tämä ei ole poliittisesti korrekti näkemys, mutta käytännössä asiat menee usein näin.

Vierailija
77/485 |
03.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uskomattoman rohkea 3-vuotias, kun aikuista vasten huuliaan pärryyttelee niin että sylki lentää. Pitelemätön kaiken saanut vai epätoivoista huomionhakua?

Tuo huulten pärryyttely kuulostaa ihan tavanomaiselta pienen lapsen toiminnalta. Vika on siinä aikuisessa jolleivät hermot pidä.

Et siis usko, että lapsi kykenee provosoivaan käytökseen? Miksi käytössä on termi uhmaikä?

Vierailija
78/485 |
03.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin minäkin tekisin, ellei lapseni kiusaamiseen puututtaisi päiväkodissa.

Vai on kiusaaja itkenyt vielä illalla että täti oli tuhma eikä saa tehdä niin :D No ehkä oppii tästä kuinka tuhma itse oli!

Hei kyseessä on 3-vuotias! siis lähes taapero vielä! Ei tuon ikäinen kiusaa kiusaamisen ilosta, vaan koska ei vielä ymmärrä oikeastaan mitään sosiaalisesta kanssakäymisestä, osaa kontrolloida omaa käytöstään ja tunteitaan.  myös stressi ( ehkä jopa kotioloista johtuva ) purkautuu huonona käytöksenä, jolla haetaan huomiota. Kenen tahansa supermutsinkin 3-vuotias voisi syyllistyä samaan, ihan vain siksi että on 3. Tämän ikäiset tarvitsevat aivan jatkuvaa ohjausta leikkeihinsä, ja loputonta opetusta siitä mikä on oikein ja mikä väärin. Siinä pitää olla aikuinen haukkana vahtimassa, ettei leluja viedä käsistä, tönitä tai haukuta, koska lapset eivät vielä osaa. Päiväkoti on laiminlyönyt tämän tehtävän, ja sen seurauksena pienet lapset kärsivät, sekä kiusattu, että tämä kiusaaja.  Puolustan tässä kiusattua ihan vain siksi, että kyseessä on todella pieni lapsi, ja on vaarallista että tämän ikäistä aletaan leimaamaan kiusaajaksi, jonka pitää saada ansionsa mukaan. Ymmärrän myös sen, että kiusatulla on ollut hirveää, sillä päiväkoti ei ole ollut hänelle turvallinen paikka. se turvattomuus taas on täysin hoitajien syytä. 

Vierailija
79/485 |
03.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos äiti toimii noin, niin uskon että hänen kiusaamisväitteensäkin on ylilyöntejä. Ylihysteeriseltä vaikuttaa minun silmissäni. En tietenkään tunne häntä, teen analyysin vain tuon uutisen pohjalta.

Vierailija
80/485 |
03.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole. Mutta kovaan kohtaloon joutuu moni, jota ei ole kotona kasvatettu. Vankilaan, jälki-istuntoon, muiden vanhempien inhokiksi jne. Tosin nykyaikana uhrien ja kiusaajien roolit heittävät usein häränpyllyä, kun aikuiset ovat ihan pihalla.

Mun kiusaajani alakoulussa sai äidiltäni vihaisen saarnan (siis vain vihaista puhetta tosi kiltiltä äidiltäni). Siihen loppui kiusaamiseni. Myöhemmin selvisi että tytön molemmat vanhemmat olivat pahoin alkoholisoituneita.

Tätä järkevää toimintaa ei voi verratakaan tuohon epävakaalta vaikuttavaan hyökkäykseen.

Saa verrata. Äitini siis älysi tiukan puheen mahdollisuudet, ja oli tosi vihainen hänkin. Mutta ei ole lainkaan väkivaltainen missään tilanteessa. Ja kiusaaja ei siis kiusannut minua fyysisesti.