Nainen pahoinpiteli 3-vuotiasta päiväkodissa
Tässä linkki uutiseen: https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005850038.html
Naisen mukaan taustalla pitkään jatkunutta kiusaamista. Ihmettelen miten ei päiväkodeissa/kouluissa tapahtuvaan kiusaamiseen pystytä puuttumaan.
Järkytyin vähän tästä päiväkodin työntekijän kommentista
"Kaikilla tuon ikäisillä lapsilla on riitoja ja myös käsiksi käymistä, kun kaveritaitoja opetellaan ja harjoitellaan yhdessä leikkimistä ynnä muuta. Suurin osa näistä välikohtauksista, joissa poika on ollut mukana, ovat olleet niin pieniä ja normaaleja, ettei niistä olisi muille vanhemmille kerrottu."
Kommentit (485)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskomattoman rohkea 3-vuotias, kun aikuista vasten huuliaan pärryyttelee niin että sylki lentää. Pitelemätön kaiken saanut vai epätoivoista huomionhakua?
Tuo huulten pärryyttely kuulostaa ihan tavanomaiselta pienen lapsen toiminnalta. Vika on siinä aikuisessa jolleivät hermot pidä.
Et siis usko, että lapsi kykenee provosoivaan käytökseen? Miksi käytössä on termi uhmaikä?
Toki uskon, mutta kuinka tasapainoton aikuisen on oikein oltava, että hermot menevät noin totaalisesti reaktiona tuollaiseen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin minäkin tekisin, ellei lapseni kiusaamiseen puututtaisi päiväkodissa.
Vai on kiusaaja itkenyt vielä illalla että täti oli tuhma eikä saa tehdä niin :D No ehkä oppii tästä kuinka tuhma itse oli!
Hei kyseessä on 3-vuotias! siis lähes taapero vielä! Ei tuon ikäinen kiusaa kiusaamisen ilosta, vaan koska ei vielä ymmärrä oikeastaan mitään sosiaalisesta kanssakäymisestä, osaa kontrolloida omaa käytöstään ja tunteitaan. myös stressi ( ehkä jopa kotioloista johtuva ) purkautuu huonona käytöksenä, jolla haetaan huomiota. Kenen tahansa supermutsinkin 3-vuotias voisi syyllistyä samaan, ihan vain siksi että on 3. Tämän ikäiset tarvitsevat aivan jatkuvaa ohjausta leikkeihinsä, ja loputonta opetusta siitä mikä on oikein ja mikä väärin. Siinä pitää olla aikuinen haukkana vahtimassa, ettei leluja viedä käsistä, tönitä tai haukuta, koska lapset eivät vielä osaa. Päiväkoti on laiminlyönyt tämän tehtävän, ja sen seurauksena pienet lapset kärsivät, sekä kiusattu, että tämä kiusaaja. Puolustan tässä kiusattua ihan vain siksi, että kyseessä on todella pieni lapsi, ja on vaarallista että tämän ikäistä aletaan leimaamaan kiusaajaksi, jonka pitää saada ansionsa mukaan. Ymmärrän myös sen, että kiusatulla on ollut hirveää, sillä päiväkoti ei ole ollut hänelle turvallinen paikka. se turvattomuus taas on täysin hoitajien syytä.
TÄMÄ!
Kuinkahan moni haluaa olla tuollaisen äidin lapsen kaveri? Itse voisin ottaa vähän etäisyyttä, oman lapseni turvallisuuden takia.
800 euroa on vaan rahaa, ja tosi pieni summa, jos saa sillä pidettyä kiusaajat vastedes loitolla ja päiväkodin tädit hereillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskomattoman rohkea 3-vuotias, kun aikuista vasten huuliaan pärryyttelee niin että sylki lentää. Pitelemätön kaiken saanut vai epätoivoista huomionhakua?
Tuo huulten pärryyttely kuulostaa ihan tavanomaiselta pienen lapsen toiminnalta. Vika on siinä aikuisessa jolleivät hermot pidä.
Et siis usko, että lapsi kykenee provosoivaan käytökseen? Miksi käytössä on termi uhmaikä?
Niin?
Lapsen normaali käytös = uhmaikä --> pärryttely/lällättely.
Ja tästä syystä aikuisella on oikeus vetää lasta "pataan"? Miten olisi vaikka, että aikuinen on tilanteen yläpuolella ja on provosoitumatta?
Vierailija kirjoitti:
Kuinkahan moni haluaa olla tuollaisen äidin lapsen kaveri? Itse voisin ottaa vähän etäisyyttä, oman lapseni turvallisuuden takia.
Ainakin kaikki kiusatut, koska äiti osaa puolustaa.
Oikeastihan sen päiväkodin työntekijän olisi ammattilaisena pitänyt tarttua tilanteeseen eikä antaa tilanteen eskaloitua. Seisoi vaan tumput suorina suu kiinni? Minne unohtui päiväkodin keskeisin tehtävä toimia kasvatuskumppanina?
Itse olen ollut pahasti kiusattu niin päiväkodissa kuin koulussa eikä kukaan tehnyt asialle mitään. Pahin pelkoni on, että oma lapseni joutuisi kokemaan samaa. Ymmärrän, että kyseisellä äidillä on palanut käämit, ihan hyvin voisin itsekkin kilahtaa (toki en kävisi käsiksi vaan varmaan huutaisin naama punaisena mikä keuhkoista lähtee) jos kiusaamista on jatkunut herraties kuinka kauan eikä loppua näy.
Naapurissamme on päiväkoti jonka ohi kävelen päivittäin. Siinä n. 5-6 -vuotiaat huutelee kuorossa ”*itun *askapää” ja ”ime *unaa” tarhatätien seistessä vieressä sanomatta mitään. Välillä on tehnyt mieli mennä siihen aidan viereen ja huutaa pari valittua sanaa 🙄 Ja asutaan vieläpä melko varakkaalla alueella, mutta vissiin vanhemmilla ei ole aikaa/kiinnostusta kasvattaa jälkikasvuaan.
Vierailija kirjoitti:
800 euroa on vaan rahaa, ja tosi pieni summa, jos saa sillä pidettyä kiusaajat vastedes loitolla ja päiväkodin tädit hereillä.
Hyvä että päiväkodin työntekijät joutuu nyt suurennuslasin alle. Ammattitaidossa taitaa olla puutteita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin?
Lapsen normaali käytös = uhmaikä --> pärryttely/lällättely.
Ja tästä syystä aikuisella on oikeus vetää lasta "pataan"? Miten olisi vaikka, että aikuinen on tilanteen yläpuolella ja on provosoitumatta?
Älä laita sanoja suuhuni. En ole ottanut kantaa aikuisen käytökseen vaan pelkästään lapsen näkökulmasta katsonut.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen ollut pahasti kiusattu niin päiväkodissa kuin koulussa eikä kukaan tehnyt asialle mitään. Pahin pelkoni on, että oma lapseni joutuisi kokemaan samaa. Ymmärrän, että kyseisellä äidillä on palanut käämit, ihan hyvin voisin itsekkin kilahtaa (toki en kävisi käsiksi vaan varmaan huutaisin naama punaisena mikä keuhkoista lähtee) jos kiusaamista on jatkunut herraties kuinka kauan eikä loppua näy.
Naapurissamme on päiväkoti jonka ohi kävelen päivittäin. Siinä n. 5-6 -vuotiaat huutelee kuorossa ”*itun *askapää” ja ”ime *unaa” tarhatätien seistessä vieressä sanomatta mitään. Välillä on tehnyt mieli mennä siihen aidan viereen ja huutaa pari valittua sanaa 🙄 Ja asutaan vieläpä melko varakkaalla alueella, mutta vissiin vanhemmilla ei ole aikaa/kiinnostusta kasvattaa jälkikasvuaan.
Sano niille kakaroille: "Kiitos samoin!"
Vierailija kirjoitti:
Siinä on valovuosien pituinen ero huutaako tuollaisessa tilanteessa vai käykö lapseen käsiksi. Näitä tilanteita ei voi missään määrin rinnastaa.
Voisko sen väkivallan sijaan lapselle näin:
Jos sinä enää ikinä kiusaat tuota meidän Petteriä tai ketään muutakaan lasta, niin minä teen sinusta lastensuojeluilmoituksen. Tiedätkö, mikä lastensuojelu on? Se tarkoittaa sitä, että jotkut sedät tai tädit tulee teille kotiin katsomaan, että onko teillä jokin hätänä, tekeekö sun äiti ja isä jotain väärin, kun sä täällä päiväkodissa kiusaat muita. Eikö sun äiti ja isä ole kertoneet, että ketään ei saa kiusata?Sitten jos se ei auta, niin teen myös rikosilmoituksen poliisille. Silloin poliisi tulee tänne päiväkotiin katsomaan, että mikä täällä on huonosti, kun yksi poika kiusaa toisia koko ajan. Minä siis toivon, että sinä et tee niin enää ikinä koskaan kenellekään toiselle lapselle.
Vai onko sekin uhkailua? Mä ymmärrän turhautumisen, jos omaa lasta kiusataan jatkuvasti ja kukaan ei tee mitään. Mut välivalta opettaa lapselle vain ja ainoastaan sen, että väkivalta jotenkin ratkaisee asiat.
Tämähän on niin väärin toimittu kun vaan voi toimia. Ei auta selitykset.
jos kyseessä olisi 5-6-vuotias, niin sen ikäisen voisi olettaa jo ymmärtävän enemmän siitä mitä kiusaaminen on ja mitä se voi aiheuttaa toiselle. 3-vuotiaat taas eivät vielä hahmota tällaisia melko monimutkaisia omasta käytöksestä aiheutuvia syy-seuraussuhteita kovin hyvin. he elävät kaikki vielä siinä omassa tunnekuplassaan, johon kuuluu uhmaraivarit ja muut kontrolloimattomat reaktiot. Jos lapset jäävät ilman aikuisen tarkkaa ohjausta, niin koko päivä on yhtä selviytymistaistelua, kun päiväkodissa vallitsee ns. viidakon lait.
Ketju vahvistaa käsitystäni naisten halusta oman "erityisasemansa suojeluksesta" sekä vaarallisuudesta lapsia (ja miehiä) kohtaan. Naiset vähättelevät suorittamaansa väkivaltaa, jopa LAPSIA kohtaan!
Vierailija kirjoitti:
Voisko sen väkivallan sijaan lapselle näin:
Jos sinä enää ikinä kiusaat tuota meidän Petteriä tai ketään muutakaan lasta, niin minä teen sinusta lastensuojeluilmoituksen. Tiedätkö, mikä lastensuojelu on? Se tarkoittaa sitä, että jotkut sedät tai tädit tulee teille kotiin katsomaan, että onko teillä jokin hätänä, tekeekö sun äiti ja isä jotain väärin, kun sä täällä päiväkodissa kiusaat muita. Eikö sun äiti ja isä ole kertoneet, että ketään ei saa kiusata?Sitten jos se ei auta, niin teen myös rikosilmoituksen poliisille. Silloin poliisi tulee tänne päiväkotiin katsomaan, että mikä täällä on huonosti, kun yksi poika kiusaa toisia koko ajan. Minä siis toivon, että sinä et tee niin enää ikinä koskaan kenellekään toiselle lapselle.
Vai onko sekin uhkailua? Mä ymmärrän turhautumisen, jos omaa lasta kiusataan jatkuvasti ja kukaan ei tee mitään. Mut välivalta opettaa lapselle vain ja ainoastaan sen, että väkivalta jotenkin ratkaisee asiat.
Toi voisi toimia kouluikäiselle, mutta ei hyvänen aika pienelle lapselle. pikkulapsi olisi pudonnut kärryiltä jo ekassa lauseessa, eikä ymmärtänyt sanaakaan mitä täti selittää. Tuon ikäiseen tehoaisi paremmin sellainen uhkaus joka pystytään toteuttamaan heti, eli jäähypenkki tai jonkin kivan asian jäähylle meno.
Vierailija kirjoitti:
No jos muu ei mene perille ja hoitajat eivät saa kiusaamista loppumaan, niin loputtomiinko kiusatun ja hänen äitinsä täytyy jaksaa? Jospa lapsi nyt oppi, ettei kiusaa enää muita. Toki on kyse pienistä lapsista, mutta hyvähän se on, että nuorena menee jakeluun, mitä voi seurata, jos kiusaa.
Kaikki sympatia tämän äidin puolella, jos tilanne tosiaan mennyt niin kuin hän on kertonut. Jos kerran päiväkodin henkilökunta on kädetön, on vanhemman jossain vaiheessa otettava valitettavasti oikeus omiin käsiin. Ei vain ole vaihtoehtoja. Omaa lastaan on suojeltava.
Ei sen taakse voi piiloutua, että lapsi on 3-vuotias. Juuri silloin siihen pitää puuttua ja välittömästi. Muuten se lapsi jatkaa sitä vielä koulussakin ja pahimmassa tapauksessa työelämässä.
Kaikki 3-vuotiaat ei kuitenkaan kiusaa toisia. Jokuhan siinäkin on.
Kuulostaa hienolta muttei pidä paikkaansa. Minua kiusattiin monta vuotta ja loppui vasta kun olin täysin selkä seinää vasten ja löin kiusaajaa niin lujaa kuin jaksoin. Siinä hännystelijät ihmetteli kun "kova jätkä" olikin yhtäkkiä lattialla.
Siihen loppui kiusaaminen ja sama "kova jätkä" joka oli kiusannut vuosikausia olisi halunnut olla kaveri. Haistakoot *****