Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Nainen pahoinpiteli 3-vuotiasta päiväkodissa

Vierailija
03.10.2018 |

Tässä linkki uutiseen: https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005850038.html

Naisen mukaan taustalla pitkään jatkunutta kiusaamista. Ihmettelen miten ei päiväkodeissa/kouluissa tapahtuvaan kiusaamiseen pystytä puuttumaan.

Järkytyin vähän tästä päiväkodin työntekijän kommentista
"Kaikilla tuon ikäisillä lapsilla on riitoja ja myös käsiksi käymistä, kun kaveritaitoja opetellaan ja harjoitellaan yhdessä leikkimistä ynnä muuta. Suurin osa näistä välikohtauksista, joissa poika on ollut mukana, ovat olleet niin pieniä ja normaaleja, ettei niistä olisi muille vanhemmille kerrottu."

Kommentit (485)

Vierailija
21/485 |
03.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä on pelottavaa kuinka moni hyväksyy väkivallan.

Lasta kohtaan!!! Joka ei ole vastuussa kasvatuksestaan ja siitä, valvotaanko hänen toimintaansa.

Vierailija
22/485 |
03.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisin kuvitella, että itse oisin saattanut samassa tilanteessa ääntä korottaen kieltää kiusaajaa, mutta tietenkään käsiksi ei saa käydä. Siinä on varmaan äidillä ollu tosissaan hermo kireällä.

Lapselle huutaminen olisi vielä melko normaali reaktio, vaikkei hyvää käytöstä olisikaan. Vieraaseen lapseen käsiksi käyminen julkisella paikalla sen sijaan on täysin pimeää toimintaa. Mitähän perheessä suljettujen ovien takana tapahtuu?

Aukiko ne ovet pitäisi olla? Onko teillä?

Oletko kuullut vertauskuvista? Kyllä, ovet ovat siinä mielessä auki, ettei meillä ole mitään salattavaa, jos esimerkiksi lastensuojelusta joku haluaisi tulla arvioimaan perheemme tilannetta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/485 |
03.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ihmetytti hoitajien kertomukset, huusivat äidille ettei saa tehdä, kukaan ei mennyt väliin. Kuinka kaukana hoitajat tilanteesta olivat? Vai uhrasivatko 3.-vuotiaan, kun itse pelkäsivät.?

Esim. Liukurilla lyömällä, jota nyt ei kai tapahtunut saa 3-vuotiaskin pahaa jälkeä.

Vierailija
24/485 |
03.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otti luonnon päälle penskan huulilla pärryyttely. Lensikö sylki naamalle asti.

Vierailija
25/485 |
03.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkopuolisen on vaikea hahmottaa päiväkodin pihalla tapahtuvia juttuja.

Aikoinaan hain usein lapsenlastani päiväkodista ja hoitaja sanoi kerran, että lapsi oli töninyt ja kiusannut jotakin toista lasta.

Kysyin kotimatkalla lapselta, että mitä oli tapahtunut? Hän kertoi puolustaneensa itseään, kun se toinen osapuoli oli ekaksi töninyt.

Seuraavana päivän kerroin asiasta nuorelle lastenhoitajalle piahalla.

Iltapäivällä, kun menin lasta hakemaan, niin ko hoitaja pyysi minulta ja lapselta anteeksi, kun oli oikeasti tarkkaillut niitä kahta vintiötä, niin se toinen osapuoli olikin se syyllinen.

Vierailija
26/485 |
03.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai tässä on joku epävakaan persoonallisuuden häiriö takana tms., kuulostaa että valmiiksi epäluuloinen äiti on saanut lisää vettä myllyyn kun kuulee joka pikku nahinan, mitä sattunut. Ymmärrän kyllä että pinna voi kiristyä ja jos epäilisin oman lapseni joutuvan kiusatuksi niin en itsekään varmaan kauhean fiksusti käyttäytyisi, mutta kyllä ne tahot olisi silloin kiusaavan lapsen vanhemmat ja henkilökunta, joille palautetta antaisin. 3-vuotias on kuitenkin niin pieni, että ei itsesäätely vielä toimi aina käytöksen osalta varmasti.

Oman lapsen ryhmässä oli aiemmin sellainen lapsi, joka tyhmyili joka asiassa (isompi, 5v) ja silloin kyllä napakasti tuli hänellekin käytöksestä huomautettua, jos todistin jotain sellaista mitä ei henkilökunta huomannut ja toimikin hyvin.

Vierailija
27/485 |
03.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiusaamiskortti alkaa olla joka paikassa. Jumankauta, että kolmivuotias kimppuun saa sen varjolla käydä ihan fyysisesti. Tulee mieleen, naapurin kolmivuotias oli fyysinen omaa kaksivuotiastani kohtaan, niin kolmivuotiaan (koulukiusattu) äiti sanoi, että kaksivuotias ärsyttää. Ja että se ärsyttää, että kaksivuotiaani ei laita hanttiin kolmivuotialle, joka oli fyysisestikin paljon isompi. Olen ajatellut, että kiusatuksi itse tulleiden ajatusmaailma vääristyy. Miten jollain voi olla sympatiat aikuista kohtaan, joka hyökkää kolmevuotiaan kimppuun ja vielä päiväkodin pihalla???

Minä olen koulukiusattu. Sympatiani eivät todellakaan ole tämän äidin puolella. Toivottavasti heidän perheensä nyt saisi jotain apua, jos vanhempi on noin tasapainoton ja käytöksellään riski muiden turvallisuudelle.

Ok, sorry. Ehkä syyllistyin samaa kuin tuo äiti. Pöyristyin niin tuon väkivallan hyväksymiseen.

Vierailija
28/485 |
03.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisin kuvitella, että itse oisin saattanut samassa tilanteessa ääntä korottaen kieltää kiusaajaa, mutta tietenkään käsiksi ei saa käydä. Siinä on varmaan äidillä ollu tosissaan hermo kireällä.

Lapselle huutaminen olisi vielä melko normaali reaktio, vaikkei hyvää käytöstä olisikaan. Vieraaseen lapseen käsiksi käyminen julkisella paikalla sen sijaan on täysin pimeää toimintaa. Mitähän perheessä suljettujen ovien takana tapahtuu?

Oletko kuullut vertauskuvista? Kyllä, ovet ovat siinä mielessä auki, ettei meillä ole mitään salattavaa, jos esimerkiksi lastensuojelusta joku haluaisi tulla arvioimaan perheemme tilannetta.

No mitä sinä likaisessa mielikuvituksessasi kuvittelet heillä tapahtuvan? Tuo ovi vertaus on huono. Kaikilla on ovet kotona kiinni.

Vierailija
29/485 |
03.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos minun omaa lastani olisi kiusattu pitkään jossain ja tilanteeseen ei olisi puututtu tarpeeksi, kyllä se ainakin minun hermojen päälle ottaisi. En ehkä menisi vierasta lasta riepottelemaan, mutta jotain kyllä tekisin.

Vierailija
30/485 |
03.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti kiusaava(t) poika(jat) nyt oppi(vat), että toisten äitien janipettereitä ei kiusata tai janipettereiden äidit voivat suuttua.

Ei todellakaan ole normaalia päiväkotityöntekijöiltä arvella mikä on "normaalia" lasten nujakointia ja mikä ei. Silloin kun yksi lapsista kokee sen liian rankaksi niin nujakointi ei ole YHTEISTÄ "leikkiä" ja se pitää estää. Kuulostaa järkyttäviltä työntekijöiltä.

Vierailija
31/485 |
03.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mitä sinä likaisessa mielikuvituksessasi kuvittelet heillä tapahtuvan? Tuo ovi vertaus on huono. Kaikilla on ovet kotona kiinni.

Oletko sinä tuo nainen? Väkivaltaiseen käytökseen syyllistyvät yleensä toistavat samaa käytösmallia useissa tilanteissa.

Vierailija
32/485 |
03.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin minäkin tekisin, ellei lapseni kiusaamiseen puututtaisi päiväkodissa.

Vai on kiusaaja itkenyt vielä illalla että täti oli tuhma eikä saa tehdä niin :D No ehkä oppii tästä kuinka tuhma itse oli!

Tässä puhutaan nyt 3-vuotiaasta lapsesta. Siis kolme vuotiaasta. Joka ei vielä ymmärrä kiusaamisen seurauksia eikä todellakaan osaa kiusata johdonmukaisesti. Jos kyse olisi ollut kouluikäisestä niin asia olisi jo ihan toinen ja voisin ymmärtää naisen reaktion.

Vierailija
33/485 |
03.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos minun omaa lastani olisi kiusattu pitkään jossain ja tilanteeseen ei olisi puututtu tarpeeksi, kyllä se ainakin minun hermojen päälle ottaisi. En ehkä menisi vierasta lasta riepottelemaan, mutta jotain kyllä tekisin.

Mutta onko tämän naisen lasta kiusattu? Ei ole vaikea uskoa hänen käytöksensä ja kerrottujen esimerkkien valossa, että se on liioittelua ja ylireagointia. Isossa lapsiryhmässä kaikki kokevat joskus ikävää käytöstä toisten lasten taholta ja henkilökunnan silmät eivät ulotu aina ja joka hetki kaikkialle.

Vierailija
34/485 |
03.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi pärryytellyt huuliaan niin että sylki lensi. Nainen pärryytellyt samalla tavalla. Oispa hauskaa ollut olla näkemässä.

Vierailija
35/485 |
03.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

isoäiti kirjoitti:

Tietysti ainahan lapset nahistelevat keskenään.

Ei, ei nahistele, sillä monesti yksi tai kaksi pieksää yhtä. Sellainen ei ole nahistelua. Nahistelussa suunnilleen kaksi samantasoista kaverusta nahistelee ja nahistelu päättyy aina hyvin. Nahistelu ja kiusaaminen ovat kaksi eri asiaa. Tässähän kiusattu oli kertonut kiusaamisesta kotona ja päiväkoti ei halunnut lopettaa kiusaamista. Miksi äidinkin olisi pitänyt suostua olemaan kiusaajan sylkykuppi?

Vierailija
36/485 |
03.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta onko tämän naisen lasta kiusattu? Ei ole vaikea uskoa hänen käytöksensä ja kerrottujen esimerkkien valossa, että se on liioittelua ja ylireagointia. Isossa lapsiryhmässä kaikki kokevat joskus ikävää käytöstä toisten lasten taholta ja henkilökunnan silmät eivät ulotu aina ja joka hetki kaikkialle.

Lisättäköön, että monesti tilanteiden selvittelyssä on sana sanaa vastaan ja epäselvyyttä siitä, kuka teki ja mitä ensin. Aina "vääryyttä" kokenut ei tule siitä heti kertomaankaan. Vanhemmat sitten luonnollisesti ovat taipuvaisia uskomaan oman lapsensa version tapahtumista.

Vierailija
37/485 |
03.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko sinä tuo nainen? Väkivaltaiseen käytökseen syyllistyvät yleensä toistavat samaa käytösmallia useissa tilanteissa.

Ja tuollaisella ennakko-oletuksella ja omalla luulollasi lähtisit heidän kotinsa ovia availemaan.

Vierailija
38/485 |
03.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärsin asian niin, että kyse ei ole mistään parista kerrasta, vaan jatkuvasta kiusaamisesta missä tämä uhri on ollut ainakin osallisena. Äiti teki väärin, todella väärin, mutta silloin kun oma lapsi on kiusattu ja sattuu näkemään tilanteen itse, voi reaktio olla todella vahva.

En siis puolustele hänen tekojaan, hän teki väärin ja maksaa siitä seuraukset. Mutta ymmärrän hyvin, että tuollainen reaktio voi olla mahdollinen.

Ihmettelen, että kerta tilanne on ollut jatkuvaa, miksi päiväkoti ei ole kokenut tarpeelliseksi ilmoittaa asiasta kiusaajan vanhemmille. Silloin hekin olisivat voineet kotona opettaa tarkemmin, mikä on väärin ja että toiselle tulee pahamieli asiasta. Nyt vanhemmat ei ole ollut tietoisia ollenkaan, koska päiväkoti ei ollut infonnut heitä poikansa käytöksestä muiden lasten kanssa.

Vierailija
39/485 |
03.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samoin minusta. Olen väkivaltaisessa perheessä kasvanut. Lapsen kimppuun käyvä aikuinen ei ole mieleltään terve.

Lapsen kimppuun käyvä toisen lapsen äiti on mielestäni kauhistuttava.

Etenkin, kun kyse on kolmevuotiaasta lapsesta. 

Vierailija
40/485 |
03.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naiset pahoinpitelee lapsia, huuhtelee äidille jne. ja jengi diggaa. Kun on tällaiset aikuiset, mitä voi lapsista odottaa?

Miksikähän tässä maassa lapsia vaaditaan käyttäytymään kuin aikuiset, mutta samalla ymmärretään, kun aikuiset käyttäytyvät kuin lapset.