Äideille huomauttelu
Eilen oli Hesarissa juttu siitä, miten äideille huomautellaan kadulla yms ventovieraat ihmiset.
Minulle on jäänyt mieleen tilanne jossa oltiin miehen kanssa kauppakeskuksen asiakasillassa (siellä oli myös hyvä lastenvaateliike jossa tarjoukset). Mentiin hissiin, esikoinen 2 vee rattaissa. Kaksi naista alkoi sättiä minua siitä, miten tuollaiseen tapahtumaan ei saa tuoda lapsia ja että lapsen pitäisi olla nukkumassa kello 20.
Ei päästy pois sieltä hissistä ja naiset kiihdyttivät toisensa suorastaan infernaaliseen raivoon. Toinen vielä paasasi, miten ei hänkään koskaan lasten kanssa minnekään päässyt.
Esikoinen oli silloin vielä kotihoidossa, aamulla sai nukkua niin kauan Kuin nukutti, joten se illan hienoinen venyminen ei häntä haitannut mitenkään. Oli iloinen ja tyytyväinen.
Mikä ajaa ihmiset käyttäytymään noin?
Kommentit (85)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tuollaisessa tilanteessa kokee itsensä epävarmaksi silloin on sanottu se totuuden siemen. Jos tietää tekevänsä oikein osaa laittaa sanat sanojan puutteellisuuden piikkiin. Äidit kehittäkää sitä itse tuntoanne!
En minä kokenut itseäni epävarmaksi. Totaalisen hämmästyneeksi kyllä.
Eikä tuossa mitään totuutta ollut, herrajumala. Kello 20 voi ihan hyvin olla kotihoidetun lapsen kanssa kaupassa. Olisin vielä jotenkin ymmärtänyt, jos lapsi oli känkkäillyt tms, mutta hänhän ei tehnyt mitään. Toisin kuin nämä kaksi hullua.
ap
Eli vain sinun mielipide on se pyhä totuus, jota pitää levittää kuten jotain evankeliumia? Sitä mieltä ei saa olla, että lapsen paikka ei ole klo: 20 kaupassa?
Minun mielipiteeni pätee minun tekemisiini.
Se mitä mieltä sinä olet tai et ole, ei kuulu minulle, eikä kiinnosta.
ap
Ok :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tuollaisessa tilanteessa kokee itsensä epävarmaksi silloin on sanottu se totuuden siemen. Jos tietää tekevänsä oikein osaa laittaa sanat sanojan puutteellisuuden piikkiin. Äidit kehittäkää sitä itse tuntoanne!
Eikä tuossa mitään totuutta ollut, herrajumala. Kello 20 voi ihan hyvin olla kotihoidetun lapsen kanssa kaupassa. Olisin vielä jotenkin ymmärtänyt, jos lapsi oli känkkäillyt tms, mutta hänhän ei tehnyt mitään. Toisin kuin nämä kaksi hullua.
ap
Väitettiinkö tuossa miten juuri sinä koit tilanteen? Sinun lapsen kiukku olisi ollut kuitenkin sinusta hyväksyttävämpää? Jos niillä oli pms? :D
On normaalia että kaksivuotias ei aina käyttäydy moitteettomasti. Tosin tämä lapsi on aina käyttäytynyt hyvin. On jo lukiossa.
Sen sijaan se ei ole sallittavaa, että kaksi aikuista ihmistä käyttäytyy aggressiivisesti lasta kohtaan.
Mistä sinäkään tiedät miten tulet käyttäytymään esim. monet sairaudet saa aikaan aggressiivista käytöstä.
Vierailija kirjoitti:
Meille vanhemmille ihmisille on aikoinaan opetettu, että pienen lapsen paikka on kotona perheen kanssa ja iltatoimiin rahoitutaan ajoissa. Jos erilainen mielipide on uhka, eikä sitä siedä kannattaa pysyä siellä kotona.
Vaikka on mielipide niin sitä ei mäkätetä tuntemattomille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Väitettiinkö tuossa miten juuri sinä koit tilanteen? Sinun lapsen kiukku olisi ollut kuitenkin sinusta hyväksyttävämpää? Jos niillä oli pms? :D
On normaalia että kaksivuotias ei aina käyttäydy moitteettomasti. Tosin tämä lapsi on aina käyttäytynyt hyvin. On jo lukiossa.
Sen sijaan se ei ole sallittavaa, että kaksi aikuista ihmistä käyttäytyy aggressiivisesti lasta kohtaan.
Mistä sinäkään tiedät miten tulet käyttäytymään esim. monet sairaudet saa aikaan aggressiivista käytöstä.
Jos on sairauksia, jotka aiheuttaa aggressiivista käytöstä, ei pidä lähteä kauppakeskuksen asiakasiltaan.
No, aloittaja... Olisiko sitä mielipidettä mikä ajaa ihmisen käyttäytymään noin?
Sillä et taida tunnistaa itsestäsi käytöstä josta nyt syytät muita. "Hyökkäät" rouvien ja muiden kirjoittajien kimppuun, mutta yhtään motiviia käytökselle et esitä tai vastaa niihin viesteihin joissa niitä on esitetty.
Vierailija kirjoitti:
Meille vanhemmille ihmisille on aikoinaan opetettu, että pienen lapsen paikka on kotona perheen kanssa ja iltatoimiin rahoitutaan ajoissa. Jos erilainen mielipide on uhka, eikä sitä siedä kannattaa pysyä siellä kotona.
Älä viitsi, olen 53v. ja ikinä en laukoisi tuollaista.
Minä olen 58. Päätin jo aikaa sitten, että minä en ikinä mäkätä nuorille/tuoreille äideille. Enkä lapsille.
Tämän päätöksen olen pitänyt. Aina kun julkisissa tai kadulla on äiti lapsineen, sanon jotain kiittävää. Tai hymyilen. Samaten lapsille juttelen ja kannustan.
Sain itse niiiiiiin paljon paskaa niskaan sukulaisiltani, ettei ole tottakaan. Juuri tuota täysin asiatonta neuvomista ja pätemistä.
Katselen kyllä kauhulla ku naapurin tenavat 3-vuotiaista ylöspäin ampuvat ilotulitteita päineen uutenavuotena. Tai toisen naapurin lasten pyörällä temppuilua kun kypärää ei ole nähty pään vieressäkään. Tai kun toritapahtumaan tuotiin klo 23 sisävaatteissa värisevä noin 2v lapsi, samalla kun kärrynlykkääjällä itsellään oli turkki päällä.
Mutta en ole sanonut mitään, tietenkään. Eihän ne mun lapsia ole ;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä he sanoivat vastasit heidän käytökseen?
Kuten sanoin. Nämä naiset kiihdyttivät itse itsensä ja toinen toisensa. Heille ei siis mennyt mikään viesti perille. Keskityin siihen ettei lapsi hätäänny siitä raivoamisesta.
ap
Se riski tuolla ulkona liikkuessa on, että sen lapsen kanssa saattaa joutua tilanteeseen jossa kaikki ei mene tismalleen oikein niin kuin ohjekirjoissa sanotaan. Sitä kutsutaan ihan elämäksi. Sillä ihanne maailmaa ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen 42v ja voisin laukoa noin. :D Tosin kotikasvatus estää. Tuolla ulkona liikkuu iltaisin niin hullua porukkaa kuten ap esimerkki osoittaa että en pidä sitä pienten lasten paikkana.
Vierailija kirjoitti:
Kai teille vanhuksille on myös opetettu, ettei vieraille ihmisille huudella. Miten te eroatte niistä esiteineistä, jotka huutelevat törkeyksiä kadunkulmissa. Mielipiteitähän ne vain ovat.
Muista, että käytössäännöt koskevat kaikkia. Vanhuus ei ole tekosyy, niin kuin ei ole nuoruskaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen 42v ja voisin laukoa noin. :D Tosin kotikasvatus estää. Tuolla ulkona liikkuu iltaisin niin hullua porukkaa kuten ap esimerkki osoittaa että en pidä sitä pienten lasten paikkana.
Emme me edes olleet ”ulkona”. Ajoimme autolla sen kauppakeskuksen eteen ja se on pieni, eksklusiivinen paikka Helsingin keskustassa. Ei mikään Raision Mylly tai kyläkauppiaan helvetti. Ja olimme siellä kello 19-20. Sinne hissiin mennessä olimme jo matkalla pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuten sanoin. Nämä naiset kiihdyttivät itse itsensä ja toinen toisensa. Heille ei siis mennyt mikään viesti perille. Keskityin siihen ettei lapsi hätäänny siitä raivoamisesta.
ap
Se riski tuolla ulkona liikkuessa on, että sen lapsen kanssa saattaa joutua tilanteeseen jossa kaikki ei mene tismalleen oikein niin kuin ohjekirjoissa sanotaan. Sitä kutsutaan ihan elämäksi. Sillä ihanne maailmaa ei ole.
Niin?
Tilanne tuli vain mieleen kun luin sen jutun eilen ja siihen tulleet kommentit Hesarissa. Luulen että tuo vanhemmille raivoaminen on vain lisääntynyt viime aikoina. Samaa sanovat tuttuni.
Hui, anteeksi mammat, olen joskus huomautellut, mutta pelkkiä positiivisia juttuja, olenko rikollinen, kun pidän pikkuisista ja tulee joskus kommentoitua jotain hassua niiden kanssa?
Kerrankin eräs n. 4-v huusi äidilleen ja kiukkusi, kun äiti osti appelsiineja,koska lapsi huusi, ettei syö niitä. Kumarrunin lapsen puoleen ja sanoin, että luuletko, että äiti niitä sinulle osataa, hän syö ne itse.
Tenava hiljeni hetkessä ja äiti sai ostaa mitä halusi.
Teinkö väärin?
Tuttu kertoi että oli joskus kaupassa alkanut paasaamaan äidille, joka oli siellä kipeän lapsensa kanssa. Hän oli mielestään oikeutettu sanomaan siitä koska hänen mielestään lapsi olisi pitänyt jättää kotiinsa. Ihmetteli kun sai tuolta äidiltä aika tulista palautetta. Ei sille vissiin tullut mieleenkään ettei kaikki voi jättää kipeää lasta kotiin ja tilanteita on monenlaisia, koska ihan vilpittömästi ihmetteli miten se äiti nyt tekikään niin. PAKKO siitä on sanoa koska eihän nyt noin voi tehdä :O Ja ihan nuori ihminen kyseessä...
Vierailija kirjoitti:
No kai tuossa nyt kelle tahansa voi tulla epävarma olo, jos on yhtäkkiä lapsensa kanssa jumissa hississä raivoavien sekopäiden kanssa. Ihme, että nämä "lapsen etua" ajavat raivottaret eivät katsoneet onan huutamisensa olevan lapselle haitaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai teille vanhuksille on myös opetettu, ettei vieraille ihmisille huudella. Miten te eroatte niistä esiteineistä, jotka huutelevat törkeyksiä kadunkulmissa. Mielipiteitähän ne vain ovat.
Muista, että käytössäännöt koskevat kaikkia. Vanhuus ei ole tekosyy, niin kuin ei ole nuoruskaan.
Te taidatte saada viettää aikaa terveiden vanhempien kanssa? Äitini sairastuessa Alzheimeriin mielipiteeni on vähän muuttunut ja on tässä omien hermojenkin kanssa pitämistä. Toistaiseksi on pitänyt, mutta tiedä sitä sitten miten pienestä ne laukee.
Vierailija kirjoitti:
Kai tässäkin nyt saa poikkeuksia pitää? Lapsi ei mene rikki siitä, että ei pääse joka päivä nukkumaan aikaan x, jos saa nukkua niin pitään kuin huvittaa. Jotkut lapset ovat herkkiä muutoksille, toiset eivät. Ja se, monelta ne iltatoimet aloitetaan, ei ole Suomen lakiin kirjattua asia. Meillä voi noudattaa vaikka espanjalaista tapaa, jos haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Kuinka helkkarin pitkä se hissimatka oli, että siinä ehti kiihtyä ja kiihdyttää toisensakin? 😮Kun ei edes Näsinneulan hissi niin kauaa liiku, että siinä ehtis tuollaista tapahtua. Ja se taitaa olla Suomen korkein rakennus.
ap