Äideille huomauttelu
Eilen oli Hesarissa juttu siitä, miten äideille huomautellaan kadulla yms ventovieraat ihmiset.
Minulle on jäänyt mieleen tilanne jossa oltiin miehen kanssa kauppakeskuksen asiakasillassa (siellä oli myös hyvä lastenvaateliike jossa tarjoukset). Mentiin hissiin, esikoinen 2 vee rattaissa. Kaksi naista alkoi sättiä minua siitä, miten tuollaiseen tapahtumaan ei saa tuoda lapsia ja että lapsen pitäisi olla nukkumassa kello 20.
Ei päästy pois sieltä hissistä ja naiset kiihdyttivät toisensa suorastaan infernaaliseen raivoon. Toinen vielä paasasi, miten ei hänkään koskaan lasten kanssa minnekään päässyt.
Esikoinen oli silloin vielä kotihoidossa, aamulla sai nukkua niin kauan Kuin nukutti, joten se illan hienoinen venyminen ei häntä haitannut mitenkään. Oli iloinen ja tyytyväinen.
Mikä ajaa ihmiset käyttäytymään noin?
Kommentit (85)
Jos tuollaisessa tilanteessa kokee itsensä epävarmaksi silloin on sanottu se totuuden siemen. Jos tietää tekevänsä oikein osaa laittaa sanat sanojan puutteellisuuden piikkiin. Äidit kehittäkää sitä itse tuntoanne!
Mulle ei ole kukaan koskaan huomattanut mitään. Tapahtuuko sitä oikeasti paljonkin? Asutaan suht pienellä paikkakunnalla Uudellamaalla.
Mutta ei ole mielestäni mitenkään ok puuttua tai huomauttaa vanhemmille omia satunnaisia aivopierujaan. Jotain vikaa onpäässä satunnaisilla "paasaajilla".
Lasten hoidon selvään laiminlyöntiin ym. tottakai jokaisen aikuisen pitää puuttua, mutta sekin tapahtuu lastensuojeluviranomaisten kautta.
Vierailija kirjoitti:
Mulle ei ole kukaan koskaan huomattanut mitään. Tapahtuuko sitä oikeasti paljonkin? Asutaan suht pienellä paikkakunnalla Uudellamaalla.
Mutta ei ole mielestäni mitenkään ok puuttua tai huomauttaa vanhemmille omia satunnaisia aivopierujaan. Jotain vikaa onpäässä satunnaisilla "paasaajilla".
Lasten hoidon selvään laiminlyöntiin ym. tottakai jokaisen aikuisen pitää puuttua, mutta sekin tapahtuu lastensuojeluviranomaisten kautta.
Kyllä minä puutin välittömästi, jos näen vakavaa kaltoinkohtelua.
Haukkuja mammat ilmoittautuu. Ihmeellinen asenne, jos kuvittelee, että vieraille saa huutaa.
Palstalla ihmetellään, ettei nuoret osaa käyttäytyä, vaikkei tuo helppoa näytä olevan aikuisillekaan.
Meille vanhemmille ihmisille on aikoinaan opetettu, että pienen lapsen paikka on kotona perheen kanssa ja iltatoimiin rahoitutaan ajoissa. Jos erilainen mielipide on uhka, eikä sitä siedä kannattaa pysyä siellä kotona.
En kyllä itse muista joutuneeni huomauttelun kohteeksi. Voi hyvin olla että niin on tapahtunutkin mutta tilanteet ei ole olleet sellaisia jotka olisivat jääneet mieleen. Ehkä huomauttelut sitten on menneet ohi "toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos".
Vierailija kirjoitti:
Jos tuollaisessa tilanteessa kokee itsensä epävarmaksi silloin on sanottu se totuuden siemen. Jos tietää tekevänsä oikein osaa laittaa sanat sanojan puutteellisuuden piikkiin. Äidit kehittäkää sitä itse tuntoanne!
En minä kokenut itseäni epävarmaksi. Totaalisen hämmästyneeksi kyllä.
Eikä tuossa mitään totuutta ollut, herrajumala. Kello 20 voi ihan hyvin olla kotihoidetun lapsen kanssa kaupassa. Olisin vielä jotenkin ymmärtänyt, jos lapsi oli känkkäillyt tms, mutta hänhän ei tehnyt mitään. Toisin kuin nämä kaksi hullua.
ap
Monet ihmiset ovat niin katketoituneita ja pettyneitä omaan elämäänsä, etteivät pysty levittämään muuta kuin pahaa oloa ympärilleen.
"Hyvät neuvot " kannattaa jättää omaan arvoonsa. Ja vttuilijalle saa aina antaa takaisin samalla mitalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä puutin välittömästi, jos näen vakavaa kaltoinkohtelua.
Sinun kauttako perhe pääsee tukitoimien piiriin?
Vierailija kirjoitti:
Meille vanhemmille ihmisille on aikoinaan opetettu, että pienen lapsen paikka on kotona perheen kanssa ja iltatoimiin rahoitutaan ajoissa. Jos erilainen mielipide on uhka, eikä sitä siedä kannattaa pysyä siellä kotona.
Jos se on noin kova uhka että joku toinen toimii toisin niin kannattaa pysyä siellä kotona ilmapiiriä saastuttamasta.
Saisikohan jokin persoonallisuuden piirre käytäytymään ihmisen noin? Omat kokemukset, ympäristön vaikutus, erilaiset taustatekijät, kasvatus? Epämiellyttävät tilanteet ja ärsykkeet aiheuttavat myös negatiivisia tunteita. Ehkä he ei vaan pitäneet lapsista, kun ovat itse olleet heidän kanssa nyrkin ja hellan välissä kotiarestissa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikä tuossa mitään totuutta ollut, herrajumala. Kello 20 voi ihan hyvin olla kotihoidetun lapsen kanssa kaupassa. Olisin vielä jotenkin ymmärtänyt, jos lapsi oli känkkäillyt tms, mutta hänhän ei tehnyt mitään. Toisin kuin nämä kaksi hullua.
ap
Eli vain sinun mielipide on se pyhä totuus, jota pitää levittää kuten jotain evankeliumia? Sitä mieltä ei saa olla, että lapsen paikka ei ole klo: 20 kaupassa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Eli vain sinun mielipide on se pyhä totuus, jota pitää levittää kuten jotain evankeliumia? Sitä mieltä ei saa olla, että lapsen paikka ei ole klo: 20 kaupassa?
Minun mielipiteeni pätee minun tekemisiini.
Se mitä mieltä sinä olet tai et ole, ei kuulu minulle, eikä kiinnosta.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Väitettiinkö tuossa miten juuri sinä koit tilanteen? Sinun lapsen kiukku olisi ollut kuitenkin sinusta hyväksyttävämpää? Jos niillä oli pms? :D
Joskus kannattaa käyttäytyä itsekkin huonosti.
Tuossa tilanteessa olisi sanonut tiukasti että naama umpeen, meidän asiat ei kuulu teille.
Musta tullut tällainen kun kyllästynyt ämmiin.
Olen jo yli 50v. ja nykyään pidän puoleni.
Vierailija kirjoitti:
Onko tullut omaan mieleen että on useita eri tapoja toimia, eivätkä ne ole sen huonompia kuin toiset?
Teiltä "vanhemmilta ihmisiltä" sallittiin aikoinaan muuten melkoista lastenkasvatusta, esim pahoinpitely lyömällä, tukistamalla ja piiskaamalla. Mollaus ja alaspäin painaminen oli myös täysin ok, ettei lapsi ylpisty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Väitettiinkö tuossa miten juuri sinä koit tilanteen? Sinun lapsen kiukku olisi ollut kuitenkin sinusta hyväksyttävämpää? Jos niillä oli pms? :D
On normaalia että kaksivuotias ei aina käyttäydy moitteettomasti. Tosin tämä lapsi on aina käyttäytynyt hyvin. On jo lukiossa.
Sen sijaan se ei ole sallittavaa, että kaksi aikuista ihmistä käyttäytyy aggressiivisesti lasta kohtaan.
Älyköillä on vahvat mielipiteet.