”EU päätti: Netflixin, HBO:n ja Amazonin tarjonnasta vähintään kolmanneksen tulee olla eurooppalaista” Onko järkeä?
https://yle.fi/uutiset/3-10435471
Käytännössähän tuo tarkoittaa sitä, että EU:n alueen tarjonnasta blokataan USA:laista materiaalia sen verran, että eurooppalaisen materiaalin osuus nousee kolmannekseen. Mutta kuka tästä muka hyötyy?
Kommentit (36)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saadaan sitä samaa kotimaista kuraa tuutin täydeltä, mitä välttääkseni Netflixin hankin. Eipä muuta kuin VPN:n ostoon sitten.
Mulla ei ainakaan toimi netflix jos vpn on päällä.
Netflix tunnistaa amerikkalaiset vpn-osoitteet mutta ei suomalaista. Eli Suomen netflixiä voi katsoa Usassa mutta ei päin vastoin.
Usa Netflixissä on parempi valikoima kuin suomalaisessa.
Ja suomalainen netflix maksaa enemmän.
Hankin Netflixin aikoinaan laajentamaan ohjelmatarjontaa. Jo hyvän aikaa olen huojunut kahden vaiheilla jatkanko tilausta vaiko en. Vaikuttaa siltä että jo nyt suurin etu kyseisestä palvelusta on että sarjat ovat katsottavissa kausittain, ei tarvitse odotella viikkoa sitä seuraavaa jaksoa. Sisältö on oman kokemuksen perusteella jo pidemmän aikaa valunut alamäkeen.
Minulla on jo nyt ihan kotimaisten televisioyhtiöiden kautta mahdollisuus katsella tekotaiteellista nordic noirea ja mukanäppäriä, "kantaaottavia" sci-fi ja draamaelokuvia/sarjoja. Miksi suoratoistopalvelut pitäisi valjastaa näiden samojen, ehkä yhden katselukerran kestävien pläjäysten uusintaesitysalustoiksi? Vain koska asun täällä, ei tarkoita ettenkö haluaisi tutustua laajemminkin esim. aasialaiseen ja amerikkalaiseen tuotantoon.
Kun eurooppalainen tuotanto ei voi kilpailla laadulla, täytyy tehdä tällaisia temppuja.
Hyvä. Vain Britanniassa ja nykyään pohjoismaissakin tehdään enää laatusarjoja.
On järkeä. Minä hyödyn, kaikki hyötyvät.
Vierailija kirjoitti:
Ja koska tämä on sinun mielipiteesi, nämä suoratoistopalvelut tulisi lukita vain ja ainoastaan eurooppalaista tuotantoa suosiviksi?
Vierailija kirjoitti:
Nordic Noirista eli tarkoitushakuisesta synkistelystä on jo nähty aivan tarpeeksi monta variaatiota.
Kirjallisuuspuolella ns. suomikumma on saanut hiljalleen suosiota, joskohan se joskus alkaisi levittäytyä televisioonkin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vihdoinkin amerikkalaisen paskaviihteen tarjontaa jollakin tavalla rajoitetaan :-) :-)
Toivottavasti näemme hyviä sarjoja ja elokuvia eurooppalaisilta ohjaajilta.
Olen niin kyllästynyt katselemaan tietokoneen avulla kirjoitettuja ns. komedioita jotka eivät naurata, kauhua joka aiheuttaa haukottelua, örkkejä ja eläviä kuolleita, draamaa josta ei puutu kuin draama ja yleensäkin judejen perseestä suollettua viihdettä homppeleineen, lepakoineen, setä tuomoja vääntelmässä naamaansa.
kiitos Eu, ensimmäinen teko josta on jotain hyötyä.Netflixin ym. ideahan juuri on se, että sinun ei tarvitse katsoa sitä, vaikka se olisi valikoimassa. Alkaa olla melkoista natseilua, jos byrokraatit päättävät, mitä elokuvia saa olla valittavissa ja mitä ei.
Mistähän sitä ranskalaista, ruotsalaista, saksalaista ym. ym. ym.<elokuvatarjontaa olisi saatavilla niin paljon että sen seurassa voisi viihtyä hieman pidempään?
Eva & Adam oli pienenä hyvä, olisi hauska näyttää sitä omille lapsille.
Vares on yllättävän hyvä. Suomessakin on monta hyvää elokuvaa, joita olisi hauska katsella Netflixistä. Olen halunnut nähdä esim. 21 tapaa pilata avioliitto -leffan hyvin pitkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saadaan sitä samaa kotimaista kuraa tuutin täydeltä, mitä välttääkseni Netflixin hankin. Eipä muuta kuin VPN:n ostoon sitten.
Netflix tunnistaa amerikkalaiset vpn-osoitteet mutta ei suomalaista. Eli Suomen netflixiä voi katsoa Usassa mutta ei päin vastoin.
Itse katselen lähes päivittäin USA:n Netflixiä Express VPN:llä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse katselen lähes päivittäin USA:n Netflixiä Express VPN:llä.
Mulla on Freedome, sillä ei pääse katselemaan Netflixiä.
Vierailija kirjoitti:
Käytännössähän tuo tarkoittaa sitä, että EU:n alueen tarjonnasta blokataan USA:laista materiaalia sen verran, että eurooppalaisen materiaalin osuus nousee kolmannekseen. Mutta kuka tästä muka hyötyy?
Hyötyjät ovat nämä valtion tuella pärjäävät sarjat ja elokuvat, jotka ovat juurikin aiemmassa postauksessa mainittuja "kantaaottavia" sarjoja/elokuvia. Myös eu- uskoo hyötyvänsä. Varmaan haluavat parantaa tällä tavalla oman elokuvan asemaa, siis jenkit hallitsee ansaitusti elokuva ja sarja markkinoita. Nyt kikkaillaan jotta sitä hunajaa valuisi myös eurooppaan.
Itse näen asian niin, että jos eurooppalainen sarja/elokuva ei pärjää tälle "amerikkalaiselle" viihteelle, niin turhaan sitä millään kikkailulla on sinne tunkea - hehän (suoratoisto) tietääkseni ovat ottaneet aiemmin ns. hyviä sarjoja ohjelmistoonsa maanosasta riippumatta, siis sellaisia joiden he uskovat myös menestyvän. Siis voisihan eurooppalaiset tehdä oman suoratoistopalvelun, missä nämä euro- jutut pääsisivät näytille, kansa voi sitten maksaa jos haluaa katsoa.
Mielestäni itse netflixin lanseeramat "bollywood ja halpahintaiset stand-up koomikot" ovat laskeneet toistopalvelun tarjonnan tasoa huomattavasti. Ja kun nyt otetaan mukaan komission määräämät pilipali euro- sarjoja/elokuvia, niin sitä saa katseltavakseen jotain serbinaisen elämäntuskadraamaa kapea-alaisella feministisillä- juonenkäänteillä. Tai huonolla huulisynkalla heitettyjä espanjalais- hörhöilyä. Täytyy miettiä suoratoiston jatkoa.
Itsellä on käytössä netflix ja hbo - ihan hyviä sarjoja ja leffoja tulee kun jaksaa valkata. Yle näyttää ajoittain asiallisia historia-dokumentteja ja tiedeohjelmia omassa suoratoistossa. Ylen oma tuotanto on kuitenkin pääsääntöisesti sitä itseään ja kansan "valistus" paistaa usein läpi, mutta sekaan mahtuu vielä helmiä asiaohjelmien, dokumenttien ja muiden seassa.
Ihan hyvä vaan, saadaan myös muitakin kun englanninkielisiä sarjoja levitettyä. Samalla myös harvinaisemmat kääntäjät saa töitä, jolloin tekstitysten laatu voi parantua (vrt. englantia kääntää se joka halvimmin sitä tekee, mutta sloveenia kääntäessä tulee jo osata jotain)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja koska tämä on sinun mielipiteesi, nämä suoratoistopalvelut tulisi lukita vain ja ainoastaan eurooppalaista tuotantoa suosiviksi?
Vastasin vain ap:n kysymykseen. En ymmärrä mitä tarkotat lukitsemisella, kun eurooppalaista viihdettä tarjotaan enemmän. Onhan siellä yhä amerikkalaistakin tarjolla.
Pitäisikö kaikkien saada tästä nyt itkupotkuraivarit. Minä en saa, koska katson pääasiassa englatilaista ja nyt olen koukussa myös nordic noiriin. Mulla ei ole syytä pahottaa mieltäni, kun niitä saadaan lisää.
Netflixiä katselen noista.
EU saisi pysyä siellä alkuperäisellä toimialallaan, eli ihmisten ja rahan vapaassa liikkuvuudessa alueellaan. Mitä arvoa kansalaisille on näissä holhousuudistuksissa? Ymmärrän, että keskieurooppalaiset ovat tottuneet dubbauksiinsa, mutta eiköhän sielläkin jo se nuori Netflix-polvi katso mieluummin amerikkalaisia ohjelmia tekstityksillä.
Vierailija kirjoitti:
Uutisessa kyllä mainitaan, että eurooppalaisen materiaalin osuus Netflixin tarjonnasta on jo noin kolmannes. Eipä hirveästi tartte jenkkileffoja blokata...
Usa Netflixissä on parempi valikoima kuin suomalaisessa.