Missä vaiheessa voi ja kehtaa hakea toimeentulotukea?
Kaikkien laskujen ja vuokran jälkeen tilillä 150e millä pitäisi pärjätä loppukuu. Olen opiskelija, ei tuloja... stressaa kamalasti tämänhetkinen tilanne. Olenko pakotettu ottamaan opintolainaa?
Kommentit (5)
Voit saada toimeentulotukea jonkin verran jos toimeentulotukeen laskettavien menojen määrä menee opinto- ja asumistuen ja opintolainan määrän yli, mutta opintolaina lasketaan silti tuloksi vaikka et olisi sitä nostanut.
Vierailija kirjoitti:
Voit saada toimeentulotukea jonkin verran jos toimeentulotukeen laskettavien menojen määrä menee opinto- ja asumistuen ja opintolainan määrän yli, mutta opintolaina lasketaan silti tuloksi vaikka et olisi sitä nostanut.
Mielenkiinnosta, etä jos opintolaina on jo nostettu ja käytetty? Mulla meni oma opintolainasetti nyt opintojen alettua järkiään oman vanhemman hautajaiskuluihin ja nyt en tiedä mitä teen. Hauska aloitus sinänsä. Olen ihan hukassa.
Terveisin ei aloittaja.
Otetaan silti huomioon kuukausittaisena tulona. Hae ensin perustotu Kelalta ja sitten täydentävää kunnasta (olisi pitänyt hakea jo aiemmin kuolinpesälle hautajaiskustannuksiin, eikä käyttää opintolainaa).
Vierailija kirjoitti:
Kaikkien laskujen ja vuokran jälkeen tilillä 150e millä pitäisi pärjätä loppukuu.
Ei tuo nyt niin pahalta kuulosta. Olet siis saanut laskut ja vuokran maksettua? Ei lapsia? Välttämättä et tarvitse muuta kuin ruokaa loppukuun, kyllä tuolla hengissä pysyy ja syö terveellisestikin nyt syksyllä. Joutuu tietysti vekslaan koko ajan, ettei päivässä kulu keskimäärin enempää kuin 5€. Ja ajat pyörällä, jos tarve liikkua pitempiä matkoja.
https://www.kela.fi/toimeentulotuki-opiskelijat