Onko 2800e/kk (brutto) muka riittävästi yliopistotutkinnon vaativasta, vastuullisesta työstä?
Terveydenhuollon sosiaalityöstä kyse. Minusta tuo on helvetin vähän. Lähihoitajan peruspalkka on parin tonnin luokkaa, vähän vajaa. Yliopistokoulutettu sossu saa vain muutamia satasia enemmän.
Kommentit (83)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen miettinyt monesti miten yhdellä ystävälläni joka kävi 6 vuotta yliopistoa nettopalkka on 2100e ja minulla, joka olen työpaikassa Johon ei vaadittu mitään koulustusta jää 85% työajalla käteen 1800e.. toki minulla vuorotyö ja hänellä 8-16. Kävisitkö koulua vuosia yliopistossa tuon 300e takia? En välttämättä.. ja kokoaikaisena saisin vielä pari sataa enemmän.
Kyllähän se työnkuvakin vaikuttaa. Itse olen sosiaalityöntekijä myös. Työni on toimistossa paperityötä ja asiakkaiden tapaamista missä milloinkin. Putkimies tienaa paremmin kuin minä, mutta en minä tukkeutuneita vessoja päivittäin haluaisi avata.
Niin no, minä taas en haluaisi istua toimistossa koko päivää ja tehdä vain aamuvuoroa. Uskon että molemmat viihdymme töissämme, mutta onhan se hassua että 6 vuoden opiskelulla saa muutaman sata palkkaa lisää. Luulisi että muutaman tonnin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yläasteen opettaja ja lukion opettaja noin 2900 euroa (brutto). Siihen nähden tuo on ihan normaali palkka.
Pätevänä? Mikä aine? Paljonko opetusta? Paljonko kokemusta? Muita tehtäviä? Esim yo-arviointia?
Kuulostaa harvinaiselta nimittäin.
Ai miten niin? Yläkoulun opettajan peruspalkka on noin 2700e. Ylitunnit ja palvelusvuosilisät voivat tietysti nostaa. Minusta se on ihan normaali palkka. Miten hemmetin ahneita ihmiset oikein ovat? Minulle jää 4,5 ylityötunnilla viikossa käteen noin 2200€. Miehelleni, joka on dipomi-insinööri ja tutkija, jää käteen 2500€ /kk. Kummatkin tehdään töitä lähes kellon ympäri.
Opettajien palkan kun jakaa työssäolokuukausille, niin se on jo yli keskiarvon. Ja palvelusvuosilisät nostavat sitä jatkuvasti. Tekeekä miehesi myös täysipäiväisesti diplomi-insinöörin työtä, vai onko hän tutkija? Eihän juuri minkään alan maisterit saa tutkijana kovin kummoista liksaa, sitten kun siirtyvät työelämään niin tilanne muuttuu.
Laskitko mukaan aktiivimallin vaikutuksen kesän ansiosidonnaisiin?
- toinen ope
Vierailija kirjoitti:
Olen miettinyt monesti miten yhdellä ystävälläni joka kävi 6 vuotta yliopistoa nettopalkka on 2100e ja minulla, joka olen työpaikassa Johon ei vaadittu mitään koulustusta jää 85% työajalla käteen 1800e.. toki minulla vuorotyö ja hänellä 8-16. Kävisitkö koulua vuosia yliopistossa tuon 300e takia? En välttämättä.. ja kokoaikaisena saisin vielä pari sataa enemmän.
Minä käyn. Opiskelen yliopistossa yhteiskunnallista alaa, jolta todennäköisesti työllistyn valtiolle tai kunnalle suhteellisen pienipalkkaiseen työhön (siis yliopiston käyneelle), mutta en mä tätä alaa rahan takia opiskele, vaan kiinnostuksesta yhteiskuntaan ja sen tutkimiseen. Se kun ei putkimiehenä onnistuisi.
Ei kai juuri kukaan mene yliopistoon rahan takia?[/quote]
Ei tietenkään.
Lääkäreiden tai rahoitusasiantuntijoiden huikeat palkat esim. eivät varmastikaan ole yksi tärkeimpiä syitä hakeutua kauppakorkeaan tai lääkikseen. Ja ihan muista syistä näihin kovapalkkaisia ammattilaisia valmistaviin yliopistoihin on suurimmat hakijamäärät. Kutsumuksesta varmaankin.
Oliko pakko vetää tänne lähihoitaja vertaukseksi! Tervetuloa kokeilemaan hommaa kotihoitoon, et enää vertailisi. Aika pieni palkka meillä on burtto 2150 kaikki ikälisät on tuossa! Vuorolisät tietty tulee. Työ on lähes liukuhihnamaista joka on aikataulutettu minuuttien tarkkuudella. Porukka upuu jne. Vituttaa tuommonen vertailu!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä käyn. Opiskelen yliopistossa yhteiskunnallista alaa, jolta todennäköisesti työllistyn valtiolle tai kunnalle suhteellisen pienipalkkaiseen työhön (siis yliopiston käyneelle), mutta en mä tätä alaa rahan takia opiskele, vaan kiinnostuksesta yhteiskuntaan ja sen tutkimiseen. Se kun ei putkimiehenä onnistuisi.
Miksi naiset sitten valittaa jatkuvasti että palkka on noilla aloilla huono jos sillä ei ole mitään merkitystä 🤔
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todella vähän, kuten monella naisvaltaisella alalla.
Kannattaa olla DI ja/tai mukana hometalojen rakentamisessa, niin palkka on moninkertainen.
Töiden arvostaminen on täysin naurettavaa vielä nykyaikana.
Miksi te naiset valitsette mennä näille aloille joissa palkkaus on surkea ja kaikki työpaikat julkisella sektorilla? Onko se niiden insinöörimiesten vika että te teette surkeita valintoja ja itkette sitten jälkeen päin netissä?
Eihän tässä kukaan ole ketään insinöörimiehiä nyt mistään syyttänytkään.
Ottamatta kantaa ap:n palkkaan, niin haluaisin vain muistuttaa ettei ap:lla ole mitään vastuuta. Kysymys kuuluneekin: Onko 2800e/kk (brutto) muka riittävästi yliopistotutkinnon vaativasta työstä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi naiset sitten valittaa jatkuvasti että palkka on noilla aloilla huono jos sillä ei ole mitään merkitystä 🤔
Niin, tälle kyseiselle yksittäiselle henkilölle ei ole väliä. Niille muille, jopa isolle osalle taas voi olla.
Ei todellakaan ole, koska ammattikoulun käyneetkin tienaa paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Ei kai juuri kukaan mene yliopistoon rahan takia?
Ei tietenkään.
Lääkäreiden tai rahoitusasiantuntijoiden huikeat palkat esim. eivät varmastikaan ole yksi tärkeimpiä syitä hakeutua kauppakorkeaan tai lääkikseen. Ja ihan muista syistä näihin kovapalkkaisia ammattilaisia valmistaviin yliopistoihin on suurimmat hakijamäärät. Kutsumuksesta varmaankin.
Psykologiaa opiskelemaan on aina ihan kipeästi hakijoita ja sisäänpääsyprosentti alhainen, mutta palkka ei ole kovin ihmeellinen
Vierailija kirjoitti:
Ottamatta kantaa ap:n palkkaan, niin haluaisin vain muistuttaa ettei ap:lla ole mitään vastuuta. Kysymys kuuluneekin: Onko 2800e/kk (brutto) muka riittävästi yliopistotutkinnon vaativasta työstä?
Onhan vastuuta, niinhän juuri aloituksessa mainittiin.
Olen vastavalmistunut sairaanhoitaja ja brutto 3100e/kk. Toisaalta kuulemma lähärit saa vaan muutaman satasen vähemmän.
No mietippä kätilön koulutusta ja työtä. Työn vastuuta ja vaativuutta. Kätilö jos joku tarvitsee lisää palkkaa! Ja eikös esim. Farmaseutitkin tienaa vaan jotain 2500e?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan vastuuta, niinhän juuri aloituksessa mainittiin.
Pelkkä maininta ei tee työstä vastuullista ja jos tekeekin niin se taas tarkoittaa että ihan kaikki työ on vastuullista. Eli sillä ei ole silloin mitään merkitystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kai juuri kukaan mene yliopistoon rahan takia?
Ei tietenkään.
Psykologiaa opiskelemaan on aina ihan kipeästi hakijoita ja sisäänpääsyprosentti alhainen, mutta palkka ei ole kovin ihmeellinen
Mutta ei kyllä mikään huonokaan, päälle 3000 alkaen. Ja jos erikoistuu vaikka neuroon, niin pääsee kyllä ihan hyville ansioille. Ja psykologeilla on mahdollisuus hakeutua yksityiselle, perustaa oma yritys tai tehdä konsulttihommia. Näistä kyllä maksetaan ihan ok. Ja töitä riittää.
Älä valita. Hoitajat, poliisit, palomiehet, sosionomit, lastentarhanopettajat, opettajat lentokoneen matkustamohenkilökunta tienaavat myös naurettavan vähän. Et todellakaan ole ainoa, joka on palkkakuopassa.
Vierailija kirjoitti:
Olen vastavalmistunut sairaanhoitaja ja brutto 3100e/kk. Toisaalta kuulemma lähärit saa vaan muutaman satasen vähemmän.
Kaveri on lähäri ja sairaanhoitaja ja kuulemma palkka nousi ihan selvästi kouluttautumisen myötä.
Tasan ei käy nallekarkit. Itse olen it-konsultti ja tienaan kuukaudesta riippuen noin 6000-7000 € bruttona. Toki FM-tutkinto takataskussa vaikkei kukaan koskaan ole sen perään kysellyt. Duuni tosi rentoa ja vapaat työajat. Koen etten todellakaan ole ansainnut näin hyvää liksaa. M37.
Älä mene sellaisiin paskahommiin mistä ei mitään makseta. Onhan sinulla laaja-alainen koulutus, hakeudu sellaiseen työhön jossa korvaus on oikeassa suhteessa työn vaativuuteen ja osaamistasoosi.