Onko 2800e/kk (brutto) muka riittävästi yliopistotutkinnon vaativasta, vastuullisesta työstä?
Terveydenhuollon sosiaalityöstä kyse. Minusta tuo on helvetin vähän. Lähihoitajan peruspalkka on parin tonnin luokkaa, vähän vajaa. Yliopistokoulutettu sossu saa vain muutamia satasia enemmän.
Kommentit (83)
Taidan itse olla sitten erittäi ylipalkattu kerta oikeasti "tärkeää työtä" tekevät tienaavat huomattavasti paljon vähemmän. Elementtisaumaaja, 3500-5000 e/kk brutto, urakkaduuni, ei vastuuta ei päätäntävaltaa eli perusduunari, töitä ma-pe vaihtelevasti riippuen päivästä muutamasta tunnista 12 tuntiin, eikä kotona todellakaan työasiat paina mieltä. On tää suoraan sanottuna vaan epäreilua et oikeesti tärkeestä työstä jää vaan palkkapäivänä vaan paha mieli, oman työni arvo periaatteessa olisi joku 2500/3000 kk j siihenkin varmasti työpanokseen nähden moni olisi tyytyväinen, mutta ei oo maailma reilu paikka enkä tietenkään valita siitä että saan "liikaa rahaa liian helposti". Näkee vaan edellee sen et miesvaltasilla aloilla maksetaan tyhjästä mut naisvaltasilla poljetaan palkkoja
Vierailija kirjoitti:
Taidan itse olla sitten erittäi ylipalkattu kerta oikeasti "tärkeää työtä" tekevät tienaavat huomattavasti paljon vähemmän. Elementtisaumaaja, 3500-5000 e/kk brutto, urakkaduuni, ei vastuuta ei päätäntävaltaa eli perusduunari, töitä ma-pe vaihtelevasti riippuen päivästä muutamasta tunnista 12 tuntiin, eikä kotona todellakaan työasiat paina mieltä. On tää suoraan sanottuna vaan epäreilua et oikeesti tärkeestä työstä jää vaan palkkapäivänä vaan paha mieli, oman työni arvo periaatteessa olisi joku 2500/3000 kk j siihenkin varmasti työpanokseen nähden moni olisi tyytyväinen, mutta ei oo maailma reilu paikka enkä tietenkään valita siitä että saan "liikaa rahaa liian helposti". Näkee vaan edellee sen et miesvaltasilla aloilla maksetaan tyhjästä mut naisvaltasilla poljetaan palkkoja
Ainiin ja se vielä unohtui sanoa et koulutusta ei oo muuta kun peruskoulu, työuraa takana neljä kautta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yläasteen opettaja ja lukion opettaja noin 2900 euroa (brutto). Siihen nähden tuo on ihan normaali palkka.
Pätevänä? Mikä aine? Paljonko opetusta? Paljonko kokemusta? Muita tehtäviä? Esim yo-arviointia?
Kuulostaa harvinaiselta nimittäin.
Ai miten niin? Yläkoulun opettajan peruspalkka on noin 2700e. Ylitunnit ja palvelusvuosilisät voivat tietysti nostaa. Minusta se on ihan normaali palkka. Miten hemmetin ahneita ihmiset oikein ovat? Minulle jää 4,5 ylityötunnilla viikossa käteen noin 2200€. Miehelleni, joka on dipomi-insinööri ja tutkija, jää käteen 2500€ /kk. Kummatkin tehdään töitä lähes kellon ympäri.
Niin. No minulle jää nettona käteen semmoiset 1800-1900e/kk tuosta 2800 euron brutosta.
Aikoinani työskentelin ravintoloissa ja varastoissa ja käteen jäi nettona täysipäiväisestä työstä joku 1500-1600e/kk.
Jossain vaiheessa taas jouduin elelemään toimeentulotuella ja asumistuella ja näiden yhteenlaskettu summa oli 1100e/kk puhtaana käteen, lisäksi sain tienata noin 100e ilman, että vaikuttaa tukiin. Eli koko potti oli noin 1200e/kk.
Nykyään teen aika huomattavasti vaativampaa työtä, mutta missään se ei näy.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Älä vittu viitsi valittaa.
T: FM, vaativassa työssä iltoja ja viikonloppuja myöten, 1800 €/kk.
Ilmeisesti et kuitenkaan ole koulutustasi vastaavassa työssä? Aloittajahan kysyi, onko 2800 riittävä palkka, jos vaatimuksena on yliopistotutkinto.
Ongelma on siinä että hoito- ja sosiaalialalla yritettiin näennäisesti lisätä yliopistokoulutuksen vaatimus töihin, jotka eivät tarvitse niin pitkää koulutusta, jotta palkat saataisiin nousemaan. Tämä suunnitelma sitten ampuikin alaa jalkaa ja nyt lopputuloksena on ylipitkät koulutukset ja pieni palkka.
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta ei ole ehkä mielekästä vertailla yksityisten ja kunnallisten, aivan eri tehtävissä toimivien palkkoja.
Onhan se selvä, että kapitalistisessa yhteiskunnassa rahaa "tuottavat" (esim. myyntipäällikkö, koneinsinööri, muurari) ammatit ovat paremmin palkattuja kuin esim. kunnalliset terveydenhuollon tehtävät. Eikä siinä mitään, mutta tuo verotus kyllä pistää ketuttamaan ankarasti.
Karrikoidusti voisi sanoa, että verotuksen vuoksi melkein sama olisi olla vaikka mäkkärin kassalla tai työttömänä. Tai sitten tienata oikeasti paljon. Tällaisessa "väliinputoaja-palkkaluokassa" käteen jäävä osuus jää suhteessa aika pieneksi. Ja varsinkin, kun on monta vuotta opiskellut ja juuri missään ei näy.
Ap
Ei ole riittävä palkka pätevälle sosiaalityöntekijälle. Olen melkein sitä mieltä, että kakkosella alkavan palkan työpaikkaa kannattaisi boikotoida.
Sossujen palkoissa on myös se kummallisuus, että vuosikymmeniä jatkunut ja aina vaan paheneva työvoimapula ei juuri näy palkoissa. Hampaaton ammattiliitto, odottaisin Talentialta paljon enemmän. Työaikaa on vaan lisätty myös, vaikka juuri sosiaalityön poikkeuksellisesta psyykkisestä kuormittavuudesta on tuoretta tutkimustietoa.
Itse en edes hae paikkoja, joissa palkka on alle kolme tonnia.
T. Toinen sossu
Vierailija kirjoitti:
Ongelma on siinä että hoito- ja sosiaalialalla yritettiin näennäisesti lisätä yliopistokoulutuksen vaatimus töihin, jotka eivät tarvitse niin pitkää koulutusta, jotta palkat saataisiin nousemaan. Tämä suunnitelma sitten ampuikin alaa jalkaa ja nyt lopputuloksena on ylipitkät koulutukset ja pieni palkka.
Oletko siis sitä mieltä, että sote-alojen korkeakoulutusta vaativat ammatit voisi hoitaa lyhyemmillä koulutuksilla? Että esim. sosiaalityöntekijällä ei tarvitsisi olla yhteiskuntatieteellistä näkemystä ja ymmärrystä? Olen hieman eri mieltä.
Vierailija kirjoitti:
Eniten mietin sairaanhoitajien palkkoja. Erityisesti ensihoitajan, sairaanhoitajan yleisesti ja kätilön palkkoja myös. Raskasta ja vastuullista duunia, ei näy silti palkassa.
No paljonko niille pitäisi sitten maksaa? Eihän se mitään huonosti palkattua ole, kun ottaa huomioon koulutuksen tason ja pituuden (3,5-max 4v amk) sekä vastuun. Ja lisiä tulee myös kun vuorotyötä.
Onhan se raskasta ja tarkkuutta ja huolellisuutta vaativaa tärkeää työtä toki, mutta kuitenkin duunarityötä ilman suurempia päätöksentekovastuita tai suunnittelutyötä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yläasteen opettaja ja lukion opettaja noin 2900 euroa (brutto). Siihen nähden tuo on ihan normaali palkka.
Pätevänä? Mikä aine? Paljonko opetusta? Paljonko kokemusta? Muita tehtäviä? Esim yo-arviointia?
Ai miten niin? Yläkoulun opettajan peruspalkka on noin 2700e. Ylitunnit ja palvelusvuosilisät voivat tietysti nostaa. Minusta se on ihan normaali palkka. Miten hemmetin ahneita ihmiset oikein ovat? Minulle jää 4,5 ylityötunnilla viikossa käteen noin 2200€. Miehelleni, joka on dipomi-insinööri ja tutkija, jää käteen 2500€ /kk. Kummatkin tehdään töitä lähes kellon ympäri.
Niin. No minulle jää nettona käteen semmoiset 1800-1900e/kk tuosta 2800 euron brutosta.
Aikoinani työskentelin ravintoloissa ja varastoissa ja käteen jäi nettona täysipäiväisestä työstä joku 1500-1600e/kk.
Jossain vaiheessa taas jouduin elelemään toimeentulotuella ja asumistuella ja näiden yhteenlaskettu summa oli 1100e/kk puhtaana käteen, lisäksi sain tienata noin 100e ilman, että vaikuttaa tukiin. Eli koko potti oli noin 1200e/kk.
Nykyään teen aika huomattavasti vaativampaa työtä, mutta missään se ei näy.
Ap
Miten siitä noin vähän jää? Luontaisetuja kuitenkin tms. jotka lisää vuosiansioita? Helsingissä tuosta jäisi n. 2100e käteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko siis sitä mieltä, että sote-alojen korkeakoulutusta vaativat ammatit voisi hoitaa lyhyemmillä koulutuksilla? Että esim. sosiaalityöntekijällä ei tarvitsisi olla yhteiskuntatieteellistä näkemystä ja ymmärrystä? Olen hieman eri mieltä.
Millaisella koulutuksella mielestäsi arvioitaisiin esim. huostaanoton tai kiireellisen sijoituksen tarvetta? Olisko merkonomi sopiva, ei ole liian pitkä koulutus ainakaan?
Tässäkin ketjussa on palkkansa valehtelevia. Ihan normimeininkiä av:llä. Just joo, että joku peruskoulun käynyt vetää melkein 4000 egeä kuussa.
Olen miettinyt monesti miten yhdellä ystävälläni joka kävi 6 vuotta yliopistoa nettopalkka on 2100e ja minulla, joka olen työpaikassa Johon ei vaadittu mitään koulustusta jää 85% työajalla käteen 1800e.. toki minulla vuorotyö ja hänellä 8-16. Kävisitkö koulua vuosia yliopistossa tuon 300e takia? En välttämättä.. ja kokoaikaisena saisin vielä pari sataa enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Olen miettinyt monesti miten yhdellä ystävälläni joka kävi 6 vuotta yliopistoa nettopalkka on 2100e ja minulla, joka olen työpaikassa Johon ei vaadittu mitään koulustusta jää 85% työajalla käteen 1800e.. toki minulla vuorotyö ja hänellä 8-16. Kävisitkö koulua vuosia yliopistossa tuon 300e takia? En välttämättä.. ja kokoaikaisena saisin vielä pari sataa enemmän.
Ei kai juuri kukaan mene yliopistoon rahan takia?
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän se työnkuvakin vaikuttaa. Itse olen sosiaalityöntekijä myös. Työni on toimistossa paperityötä ja asiakkaiden tapaamista missä milloinkin. Putkimies tienaa paremmin kuin minä, mutta en minä tukkeutuneita vessoja päivittäin haluaisi avata.
Vierailija kirjoitti:
Todella vähän, kuten monella naisvaltaisella alalla.
Kannattaa olla DI ja/tai mukana hometalojen rakentamisessa, niin palkka on moninkertainen.
Töiden arvostaminen on täysin naurettavaa vielä nykyaikana.
Miksi te naiset valitsette mennä näille aloille joissa palkkaus on surkea ja kaikki työpaikat julkisella sektorilla? Onko se niiden insinöörimiesten vika että te teette surkeita valintoja ja itkette sitten jälkeen päin netissä?
Vierailija kirjoitti:
Todella vähän, kuten monella naisvaltaisella alalla.
Kannattaa olla DI ja/tai mukana hometalojen rakentamisessa, niin palkka on moninkertainen.
Töiden arvostaminen on täysin naurettavaa vielä nykyaikana.
Kyllä tuo kommentti osoittaa, ettei tarvitse ainakaan enempää palkkaa jos ei ymmärrä yhteiskunnasta ja työstä tuon enempää ja pitää määritellä toisten raskaat ja vaativat työt törkeän asenteellisesti virheiden ja poikkeusten kautta, joihin on myötävaikuttamassa lukuiset tekijät. Jos sinun työssäsi ei voi virheitä tulla, ei siinä ole mitään vastuuta tai tuottavuuttakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opettajien palkan kun jakaa työssäolokuukausille, niin se on jo yli keskiarvon. Ja palvelusvuosilisät nostavat sitä jatkuvasti. Tekeekä miehesi myös täysipäiväisesti diplomi-insinöörin työtä, vai onko hän tutkija? Eihän juuri minkään alan maisterit saa tutkijana kovin kummoista liksaa, sitten kun siirtyvät työelämään niin tilanne muuttuu.
Huono on mutta Suomessa on tunnetusti huonot palkat. Nekin verotetaan tappion ettei vaan pääse ulos tuosta oravanpyörästä, varsinkin kun kaikille uskotellaan oman asunnon ostamisen, suurella lainalla, hyvällä korolla, olevan järkevää.
Näkyy kunnon korvauksina ja lisinä. Nekin on palkkaa.