Kiintyykö nainen vieraaseen lapseen/nuoreen?
Hei. Olen täysi-ikäisyyden kynnyksellä oleva tyttö. Suhteeni vanhempiini on hyvin etäinen ja asun omillani. Minulla on kuitenkin elämässäni "äitihahmona" tärkeä nelikymppinen äiti-ihminen, jolla on kaksi omaa lasta. Emme näe kovin usein mutta viestittelemme ja pidämme yhteyttä. Hän on sanonut että yrittää antaa minulle kaipaamaani huolenpitoa ja olla turvallinen aikuinen. Olen kiitollinen mutta väkisinkin pohdin hänen suhdettaan minuun ja sitä voiko hän "kiintyä" minuun kuten omiin lapsiinsa? Hän on minulle todella tärkeä ja enemmän äiti kuin biologinen äitini.
Mitä te äiti-ihmiset sanotte omalta kohdaltanne? Oma lapsi on varmasti aina oma lapsi, mutta miten lämmin suhde "vieraaseen" lapseen tai nuoreen voi kehittyä?
Kommentit (24)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi hänen pitäisi kiintyä sinuun kuin omiin lapsiinsa tai kuten lapseen?
Toivoisin että välillemme tulisi "äiti-tytär-suhde" epäbiologisuudesta huolimatta. Hän on minulle tärkeä.
Eikö äiti-tytär suhde voi olla olemassa vaikka henkilö olisi kiintynyt enemmän omiin lapsiinsa jotka ilmeisesti ovat tässä tapauksessa myös pienempiä.
Äidin ja lapsen välinen kiintymyssuhde ei pysy muuttumattomana. Vauva ikäisen lspsen kanssa se voi olla lähes symbioottinen mutta yleensä muutuu lapsen aikuistuttua. Toisaalta varhaislapsuudessa vaurioitunutta kiintymyssuhdetta tuskin pystyy korjaamaan normaalilla äiti-tytär suhteella. Sen korjaamiseen tarvitaa ehkä läheisten ihmissuhteiden lisäksi myös ammattiapua.
Kiitos kaikista vastauksista! Tekee hyvää saada uusia näkökulmia ja ajatuksia.
-ap
Riippuu tietenkin naisesta ja etenkin lapsesta/nuoresta.
Kun on kyseessä muu kuin oma lapsi, niin voi hyvinkin kiintyä, mutta eiautomaattisesti keneen vain vaan joistain pitää ja joistain ei. Vähän niin kuin joidenkin kanssa haluaa olla ystävä ja joidenkin kanssa ei.
Minulla on lapsi, jota tietysti rakadtan. Lisäksi olen kovasti kiintynyt siskoni lapsiin. En ole onnistunut edes pitämään mieheni laosista valitettavasti. Sen sijaan olen kiinttnyt yhteen lapseni kaveriin, mutta en muihin hänen yhtä hyviin kavereihinsa. Lisäksi melkein kiinnyin sekunnissa yhteen ihan tuntemattomaan lapseen, joka muistuttaa sitä lapseni kaveria. Tällaista aika satunnaista siis.