Työtön tai sairas: miten sinä poikkeat median loinen-stereotypiasta?
Hallitus ja media ovat onnistuneet hajoita ja hallitse -linjassaan. Jopa työssäkäyvät inhoavat sitä mielikuvaa, mikä tukia saavasta on maalattu. Esim. 10 vuotta sitten ei työssäkäyvä sanonut: "tuet ovat minulta pois".
Koska tätä mielikuvaa on toistamalla iskostettu kansaan, kannattaa toistaa totuuttakin. Eli: kuinka sinä eroat nykymielikuvan työttömästä/sairauseläkeläisestä?
Kommentit (67)
YHTEISkunta. Jossa kaikki loisii ja riippuu toisistaan. Kuin muurahaiskeko.
Itse tein 35 vuoden uran. Jouduin pois pelistä onnettomuuden vuoksi.
Ongelmista huolimatta hoidan asiat, olen päihteetön, teen elämästä parasta mahdollista näissä rajoissani.
Jonkinlainen surutyö on meneillään työkunnon menettämisen vuoksi.
Loiseksi syyttely ja sanktiot eivät minua auta.
Kai se mielikuva on niin että työtön on vuosikausia elänyt tt-tuella, on juoppo ja mt-ongelmainen jolla on alentunut työkyky. Lisäksi hän ei osaa rytmittää päiväänsä vaan tarvitsee siihen työkkärin pilipalikurssin.
Tuskin pitää paikkansa suurimman osan kohdalla. Itse olen 60v, 40v työuran tehnyt ja n 1,5v ollut työtön yt:n seurauksena. En ole koskaan saanut tt-tukea enkä ole sitä tarvinnutkaan. Asun omassa asunnossa ja odottelen eläkepäiviä koska kukaan ei ota tämänikäistä työhön (palkalliseen siis).
Olen pitkäaikaistyötön, ollut yli 5 vuotta. En käytä alkoholia, en polta, en ole sairas, urheilen, luen ammattikirjallisuutta joka päivä, teen omia projektejani joten tekemisen puutetta ei ole, en siis ehdi makaamaan sohvalla loisimassa :D
Haen jatkuvasti alani, eli ohjelmistokehittäjän paikkoja, niitä kuitenkaan saamatta. Aktiivisuuden puutteesta minua ei käsittääkseni voi syyttää. En oikein tunnista itseäni juuri mistään pitkäaikaistyöttömiin liitetyistä stereotypioista...
Olen tehnyt parinkymmenen vuoden työuran, olen nyt hieman päälle nelikymppinen mies. Asun pääkaupunkiseudulla.
Että näin.
Vierailija kirjoitti:
Itse tein 35 vuoden uran. Jouduin pois pelistä onnettomuuden vuoksi.
Ongelmista huolimatta hoidan asiat, olen päihteetön, teen elämästä parasta mahdollista näissä rajoissani.
Jonkinlainen surutyö on meneillään työkunnon menettämisen vuoksi.
Loiseksi syyttely ja sanktiot eivät minua auta.
Tähän voisi joku aktiivimallin kannattaja kommentoida, miten teidän suosimat sanktiot ja tukien alentaminen auttavat ihmistä joka ei jaksa olla jalkeilla kuin tunnin kerrallaan.
Miten sairas olisi loinen? Mitkä on sitten vaihtoehdot? Jos ratkaisisin loisuuden vaikka lopettamalla elämäni, niin siitä kärsisi varsinkin lapseni ja se lisäisi kustannuksia yhteiskunnalle. Pitäisi kai muistaa edes hävetä ja pyytää anteeksi, jos sairaana täällä elää.
Vierailija kirjoitti:
Kai se mielikuva on niin että työtön on vuosikausia elänyt tt-tuella, on juoppo ja mt-ongelmainen jolla on alentunut työkyky. Lisäksi hän ei osaa rytmittää päiväänsä vaan tarvitsee siihen työkkärin pilipalikurssin.
Tuskin pitää paikkansa suurimman osan kohdalla. Itse olen 60v, 40v työuran tehnyt ja n 1,5v ollut työtön yt:n seurauksena. En ole koskaan saanut tt-tukea enkä ole sitä tarvinnutkaan. Asun omassa asunnossa ja odottelen eläkepäiviä koska kukaan ei ota tämänikäistä työhön (palkalliseen siis).
Olen tuo 35 v uran tehnyt, ja samaa mieltä pilipalikursseista. Päivärytmini on sama kuin töissä ollessa, tosin joskus jouduin lähtemään talvella jo viiden maissa töihin. Nyt herään kuuden jälkeen päivittäin.
Olen jopa opetellut nukkumaan vähän pidempään, lääkärin määräyksestä. Aktivointia en tarvitse, on pää täynnä ideoita, kun jaksaisi tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Miten sairas olisi loinen? Mitkä on sitten vaihtoehdot? Jos ratkaisisin loisuuden vaikka lopettamalla elämäni, niin siitä kärsisi varsinkin lapseni ja se lisäisi kustannuksia yhteiskunnalle. Pitäisi kai muistaa edes hävetä ja pyytää anteeksi, jos sairaana täällä elää.
Historiahan opettaa, että ysteiskunnat ennen romahtamistaan ovat lakanneet pitämästä huolta heikoimmista. Vahvan yhteiskunnan merkki on huolenpito lapsista, vanhuksista, sairaista.
Nyt lällätetään jotain hiekkalaatikkoviisua suomalaisista onnellisimpana kansana! Viimeksi entinen suurvaltapressa puhui tästä vierailullaan.
Teen keikkatöitä enkä soita joka kerta iltapäivälehteen kun joudun odottelemaan palkkatositetta ja soviteltua työttömyyspäivärahaani.
Asun 185 neliön omakotitalossa. Talvisin käytän minkkiturkkia. Perheessämme on kaksi pari vuotta vanhaa autoa. Minulla on korkeakoulututkinto ja hyvä CV. Olen todella urheilullinen.
Työttömänä kohta puoli vuotta YT:den jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Historiahan opettaa, että ysteiskunnat ennen romahtamistaan ovat lakanneet pitämästä huolta heikoimmista. Vahvan yhteiskunnan merkki on huolenpito lapsista, vanhuksista, sairaista.
Nyt lällätetään jotain hiekkalaatikkoviisua suomalaisista onnellisimpana kansana! Viimeksi entinen suurvaltapressa puhui tästä vierailullaan.
Hyvin sanottu, mutta pitää sisällään oletuksen, että työttömät ovat heikkoja. Ei, he ovat vain työttömiä ja edustavat laajaa ihmisryhmää jossa monenlaisia ihmisiä.
Voisi sanoa heikossa asemassa, asemassa jossa on alttiimoi mielivallalle ja sadismille jota on piilotettuna yhteiskunnan rakenteissa.
En kyllä tykkää olla yhtään työttömänä tai sairaslomalla. Jouduin sairaslomalle yrittäessäni liikaa päästä työelämään missä en onnistunut. Yritystä oli aivan liikaakin, mutta ei koskaan ollut tarpeeksi. Jouduin tilaan jossa oli pakko mennä sairaslomalle, sillä olisin ollut työelämässä pelkkä taakka. Nyt kun pääsen taas kelantuelle yritän löytää töitä, että saisin lisäaikaa pysyä erossa kelan pyöritykseltä. Haluaisin opiskella uutta ammattia jota voisin mahdollisesti osata ja työllistyä, mutta ei se nyt oikein onnistu...
Vierailija kirjoitti:
Ei minun tarvitse puolustella kenellekään yhtään mitään.
Jos valtamedia tekee yhdestä totuudesta sellaisen, että syntyy viha kansanryhmää kohtaan, eikö siinä ole kollektiivinen vastaansanomisen paikka.
Samaa mieltä periaatteessa, ei tarvitse puolustella. Ap
En käytä alkoholia ollenkaan, en polta, syön terveellisesti. Olen korkeakoulutettu. Tekisin melkein mitä vaan päästäkseni töihin ja palkkatoivomukseni on todella alhaalla. Olen ahkera ja tunnollinen työntekijä. Sairastan masennusta mutta jaksaisin normaalitöissä, työpaikkakiusausta tms. sairasta työilmapiiriä en.
Vierailija kirjoitti:
En kyllä tykkää olla yhtään työttömänä tai sairaslomalla. Jouduin sairaslomalle yrittäessäni liikaa päästä työelämään missä en onnistunut. Yritystä oli aivan liikaakin, mutta ei koskaan ollut tarpeeksi. Jouduin tilaan jossa oli pakko mennä sairaslomalle, sillä olisin ollut työelämässä pelkkä taakka. Nyt kun pääsen taas kelantuelle yritän löytää töitä, että saisin lisäaikaa pysyä erossa kelan pyöritykseltä. Haluaisin opiskella uutta ammattia jota voisin mahdollisesti osata ja työllistyä, mutta ei se nyt oikein onnistu...
Itsensä näköjään voi polttaa loppuun pelkällä paperityöllä. Kelan byrokraatit hyötyvät omista uudistuksistaan. Tsemppiä sinulle, lepää ja toivu!
Vierailija kirjoitti:
Olen pitkäaikaistyötön, ollut yli 5 vuotta. En käytä alkoholia, en polta, en ole sairas, urheilen, luen ammattikirjallisuutta joka päivä, teen omia projektejani joten tekemisen puutetta ei ole, en siis ehdi makaamaan sohvalla loisimassa :D
Haen jatkuvasti alani, eli ohjelmistokehittäjän paikkoja, niitä kuitenkaan saamatta. Aktiivisuuden puutteesta minua ei käsittääkseni voi syyttää. En oikein tunnista itseäni juuri mistään pitkäaikaistyöttömiin liitetyistä stereotypioista...
Olen tehnyt parinkymmenen vuoden työuran, olen nyt hieman päälle nelikymppinen mies. Asun pääkaupunkiseudulla.
Että näin.
Joka tuutista mainostetaan, ettei ole riittävästi ohjelmoijia — pitää kutsua lisää Intiasta. Avaisitko vähän, miten itse koet tilanteen? Mistä johtuu, ettei ole löytynyt töitä?
Suomalaisten perusvika on pelko, pelko nostaa katseensa niitä todellisia yhteiskunnan loisia kohtaan jotka päivästä päivään tekevät myyräntyötään saadakseen hyvinvointiyhteikunnan viimeisetkin rippeet tuhottua oman ahneutensa vuoksi.
Rahakirstujensa päällä istuvat, osakesalkkujaan kansalta piilottelevat, kaiken median omistavat propagandan suoltajat, joiden ainoa tehtävä on muokata yleistä mielipidettä menestyjiä suosivaksi ja köyhiä heidän omasta köyhyydestään syyllistäväksi, ovat saaneet yleisen mielipiteen kätevästi käännettyä omasta kansan työllä kasvattamasta rikkaudestaan, vähäosaisia, työttömiä, sairaita alistavaksi ja syyllistäväksi.
Kaikki on myynnissä, tiet, rautatiet, terveyspalvelut, posti, vedet, jos vain hinnoista sovitaan ja kuka tämän kaiken on rakentanut ja omalla työllään rahoittanut?
Se sama kansa jolta lupaa kysymättä nyt ollaan myymässä kaikki myymisen arvoinen.
ja kuka tästä kaikesta kerää voitot?
Se sama eliitti jolla on päätäntävalta tästä kaikesta ja joka syyllistää työttömiä, syrjäytyneitä ja sairaita siitä, että yhteiskunnassa menee huonosti ja lainaa joudutaan edelleen ottamaan.
Sietäkää kaikki, turis titulvat maahamme, yksilön kyttäyslait, vihapuhetuomiot ja nielkää paskaa elämänne loppuun saakka, sillä sen te tomppelit olette ansainneet sietäessänne tätä menoa vuodesta ja vuosikymmenestä toiseen.
Ugh. Olen puhunut ja loppuun kansan tervehdys maamme johtajalle.
Heil Hitl er, meil SIp ilä.
No hel vetti soikoon, olen sairas. Jos se tekee minusta loisen, niin loisia ovat kaikki, jotka elävät yhteiskunnassa. Vain täysin yksin metsässä asuva ei ole kenenkään loinen, kunhan metsä on hänen omansa.