Onko astmaatikkoodottajia? Oletteko sinnitelleet ilman lääkkeitä?
Hei,
Mulla on allerginen astma, joka pahoina koivun siitepölyaikoina pääsee puhkeamaan. En siis sairasta sitä ympärivuotisesti enkä yleensä hirmuisen pitkiä aikoja, vaan astmalääkkeet juuri koivun siitepölyaikana pitävät oloni hyvin kurissa. Eli olen siis lievä tapaus.
No, nyt sitten olen raskaana. Juttelin neuvolatädin kanssa puhelimitse, että yrittäisin pärjätä vain paikallisilla lääkkeillä, nenäsuihkeella ja silmätipoilla mahdollisesti koko koivun siitepölykauden, ainakin niin pitkälle kuin mahdollista. Ja sitten oli tarkoitus soittaa jos en pärjää ja oireet pahenevat. No - oireet tuntuvat jo vähän pahenevan näin viikonloppua vasten enkä tietysti pääse soittamaan asiasta, ja tajusin, että olipas muutenkin täydellisen typerää jättää asia tuolle asteelle. Jos tästä täysin tukkoon menisin, niin eipä olisi toimintaohjeita!? Tyhmyydestä sakotetaan. Mutta onneksi tässä nyt siis on ihan siedettävä olo tämän suhteen vielä.
Mutta kiinnostaisi kovasti, että mitä muille on sanottu raskaudesta ja kortisonikuureista (eli Flixotide discuss -inhalaattori)? Onhan sekin tavallaan paikallislääke, mutta meneekö verenkiertoon ja haittaako sikiötä, millaisia neuvoja teille on annettu? Entä mitä olette kuulleet inhalaatiosumutteista (ns. avaavat lääkkeet eli astmapiiput)? Mulla on ollut käytössä (todella satunnaisesti, jos olen kortisonikuurin ottanut) Ventoline Evohaler. Noissa lääkkeiden käyttöohjeissa on kuitenkin vain lievä maininta, että " keskustele lääkärin kanssa, jos olet raskaana" . Yleensähän lääkkeissä on aika helposti jyrkät kiellot.
T. itseänsä sättivänä Milonmi (viikolla 8+5)
Kommentit (8)
Minulla on astma (rasitus), joka oireilee vaihtelevasti pitkin vuotta. Siitepölyaika (tarkoittaa minulla aikaa maalis-syys) on kaikkein vaikeinta. Normaalisti pärjään, kun otan lääkkeitä vain tarvittaessa.
Esikoista odottaessani kävin keuhkolääkärilläni, joka on hoitanut minua lähes pikkutytöstä lähtien. Hän oli ehdottomasti sitä mieltä, että on vauvalle parempi käyttää lääkitystä. Eli vauva voi paremmin kuin astmaa hoidetaan lääkkeillä kuin jos äiti ei astmaansa hoitaisi.
Kakkosen aikaan pärjäsin ilman lääkkeitä lähes koko odotusajan. Tosin silloin raskaus ajoittui talviaikaan. Nyt kolmosen kanssa olen jälleen aloittanut säännöllisen lääkityksen. Olo on jo itsellä parempi ja toivottavasti siten myös vauvalla =)
Käytän siis Flixotideä ja tarvittaessa Ventolinea. Allergiaoireisiin käytän tarvittaessa nenäsuihketta ja silmätippoja. Näillä eväillä ainakin esikoisen odotus sujui hyvin, toivottavasti myös tämä =)
Hei!
Voit soittaa HUS:iin Teratologiseen tietopalveluun (HUS:in yleisnumerosta osaavat yhdistää). Se on paikka, jossa nimenomaan neuvotaan raskaudenaikaisessa lääkkeidenkäytössä!!
Minulla on astma, ja käytän aamuin illoin Symbicortia ja tarvittaessa lisäksi avaavaa lääkettä. Tuolla Teratologisessa sanottiin, että ilman muuta kannattaa käyttää lääkkeitä, ne ovat niin paikallisia. Nieltäviä kortisonivalmisteita kannattaa välttää, tietääkseni.
Itse olen huommannut myös, että lääkkeen tarpeeni on lisääntynyt raskauksien aikana. Nyt tietysti on " kamala" tilanne ainakin täällä pääkaupunkiseudulla, kun ilman laatu on niin ala-arvoinen.
Tuonne numeroon voi siis soittaa joka puolelta Suomea.
Parempaa vointia kaikille astmasta ja allergiasta kärsiville!! t. Maituliini
Hei,
itselläni on samanlainen tilanne ja yritin olla käyttämättä lääkkeitä kunnes tällä viikolla oireet tulivat niin voimakkaiksi, että olen joutunut ottamaan lääkettä. Ennen raskautta olen käyttänyt pillerimuodossa olevia allergialääkkeitä, mutta nyt niitä ei saa ottaa. Käytössäni on tällähetkellä Lomudalin nenäsumute sekä Bricanyl Turbuhaler inhalaatiosuihke. Ilmeisesti ainakaan tuota nenäsumutetta ei suositella ensimmäisen 3 kk:n aikana käytettäväksi. Lääkäri määräsi nämä lääkkeet minulle noin kk sitten.
Terv. Tellervo 17+0
kun mitään sinnittelyn mahdollisuutta ei vaikeiden astmaoireiden takia ole.
Koko raskauden aikana siis ollut käytössä joko juuri Flixotide tai Seretide. Kortisoniannosta on kyllä laskettu alkuperäisestä, joka oli maksimi eli 2 x 500 mikrogrammaa päivässä. (Ventoline on myös ok, mutta en ole joutunut juuri käyttämään.)
Eli jos on huono omatunto muutamasta henkäisystä niin voi ehkä lohduttautua sillä, että joku täällä hönkii kaiket päivät :)
äitimiia rv 36+0
Mulla on rasitusastma, mutta poskiontelot tuntuvat olevan herkkiä pölyille, joten keväisin saan usein tulehduksia.
Lääkäri oli sitä mieltä, että Pulmicortia (pitkävaik. kortisoni) ja tarvittaessa avaavaa lääkettä voi käyttää. Antihistamiineja ei, mielellään vaikka Flixonasea, joka laskee limakalvojen turvotusta. Astmalääkkeitä ei lääkärin mukaan kannata vältellä, koska äidin hyvä hapetus on sikiölle tärkeää.
Tietysti kannattaa muilla keinoin välttää pölyjä: ei kuivata pyykkiä tai tuuletella vuodevaatteita ulkona, huuhdellaan hiukset joka ilta, vältetään kaupunkien keskustoissa liikkumista, hankitaan kunnon suodattimet jne. Joillekin on ollut apua nenänhuuhtelukannusta.
Että paikallisesti vaikuttavia lääkkeitä voi käyttää, mulla on Lomudal nenäsumutetta ja Ventoline discus inhalaattori. Tuo hengitettävä kortisonikin on paikallisesti vaikuttavaa lääkettä myöskin.
T:Nuhanenä Moonagirl rv 33
Tästä vertaistuesta oli paljon apua! Kiitoksia teille kaikille! Soitan tuonne apunumeroon ja kyselen, mutta kyllä taidan mennä tästä seuraavaksi heti ottamaan ventolinet ja perään aloitan Flixotidekuurin...
Sadetta odotellessa!
Hei, mulla on ihan samanlainen astma kuin sulla. Eli en oireile oikeastaan mitenkään muulloin kuin siitepölyaikana ja viimeksi kun olin raskaana, sattui olemaan kontrolli astmapolilla ja siellä kun kerroin lääkärille, että kieltäydyn käyttämästä lääkkeitä raskausaikana, sanoi hän mulle että jos oireet heittäytyy tosi pahoiksi, on vauvalle haitallisempaa olla ottamatta lääkkeitä kuin että ottaisi suihkauksen astmapiipusta. Eli hänen mielestään vauva kärsii enemmän siitä, että äiti ei hoida astmaansa, kuin siitä lääkkeestä.
Nytkin yritän olla ottamatta liikoja lääkkeitä, mutta jos astma pahenee siitepölykaudella, otan lääkettä. Vielä en ole tosin tarvinnut mitään. Tänään ensimmäisen kerran oli oireita ja nekin vaan silmissä ja nenässä.