Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mihin kaupungin vuokrataloissa häädetty menevät asumaan

Vierailija
29.09.2018 |

Tänään luin uutisista, että kaupunkien vuokra-asunnossa häädetään kymmeniä asukkaita ulos, esimerkiksi Vantaalla arvellaan luvun nousevan jopa kahdeksaankymmeneen. Olen aina ajatellut, että kaupungin vuokra-asunto on se yhteiskunnan halvin asunto. Kun sieltä joutuu lähtemään, mihin nämä varattomat ihmiset menevät.

Kommentit (90)

Vierailija
61/90 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sipilä on kuulemma majoittanut kodittomia oululaisia. Sipilän kodissa on monta huonetta.

Vierailija
62/90 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kainuuseen. Sieltä saa omakotitalon kuukauden vuokrarahalla

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/90 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Häädettyjen joukossa on lapsiperheitä. Voidaanko lapsia viedä yömajoihin. Tämä asia tuntuu tosi pahalta, vaikka en tunne ketään häädettyä.

Suomessa elää tälläkin hetkellä satoja asunnottomia lapsiperheitä erilaisissa kriisimajoituksissa, yms. 

Vierailija
64/90 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Häädettyjen joukossa on lapsiperheitä. Voidaanko lapsia viedä yömajoihin. Tämä asia tuntuu tosi pahalta, vaikka en tunne ketään häädettyä.

Suomessa elää tälläkin hetkellä satoja asunnottomia lapsiperheitä erilaisissa kriisimajoituksissa, yms. 

Missä tällaisia kriisimajoituksia on ja miten niihin pääsee asumaan?

Käsitykseni on, että kun lapsiperhe häädetään, lapset otetaan huostaan ja asutetaan siis muualle. Lasten vanhempi tai vanhemmat saavat ihan itse löytää katon päänsä päälle jos osaavat ja pystyvät. Tai asuvat kadulla.

Vierailija
65/90 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaksioista muutetaan yksiöihin, kolmioista kaksioihin ja niin edelleen.  Eli jos vaikka kolmiosta muuttaa  kaksioon vanhemmat ja lapsi, niin asunnon olohuoneeseen laitetaan vanhempien sänky ja sohva sinne myös, lapsi tietenkin saa virallisen makuuhuoneen.

Vierailija
66/90 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sosiaalitoimistoon.

Onko sielläkin majoitustilaa?

Vierailija
67/90 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsiperheillä pitää olla tutut koulut ja päiväkodit lähellä. Lapsia ei saa riepotella. Millaiseksi maaksi Suomi on oikein muuttunut?!

Huomattavasti parempaan suuntaan. 2000-luvun alussa Suomessa oli yli 10 000 asunnotonta, josta perheitä oli noin 800. Vuoden 2020-luvun alussa Suomessa oli 4 600 yksin elävää asunnotonta ja perheitä 264.

Vierailija
68/90 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se ei ole minun ongelmani. Kunhan pysyvät poissa minun silmistäni. 

Vierailija
69/90 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko BajaMaja-yrittäjä vuokrata vessoja talveksi köyhille asunnoiksi?

Vierailija
70/90 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan noita roskiksia.

Vierailija
71/90 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käsitykseni on, että kun lapsiperhe häädetään, lapset otetaan huostaan ja asutetaan siis muualle. Lasten vanhempi tai vanhemmat saavat ihan itse löytää katon päänsä päälle jos osaavat ja pystyvät. Tai asuvat kadulla.

Asunnottomuus ei ole huostaanoton peruste. Lapsiperheen häädön yhteydessä selvitetään tilanne lastensuojelussa. Aika moni saa lapsen vaikka mummolle asumaan. Hätätilassa ostetaan kriisimajoitusta yksityiseltä tilapäiseksi ajaksi. t: sossu

Vierailija
72/90 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

mm, pelastakaa lapset, y-säätiö, seurakunnat, jne

Vierailija
73/90 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Otetaan huostaan mihin? Sijoituspaikoista on huutava pula ja lapsia asuu mitä epämääräisimmissä  olosuhteissa, kun he odottaa sitä sijoituspaikkaa. 

Vierailija
74/90 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Otetaan huostaan mihin? Sijoituspaikoista on huutava pula ja lapsia asuu mitä epämääräisimmissä  olosuhteissa, kun he odottaa sitä sijoituspaikkaa. 

No ei asu. Lapset odottavat pitkäaikaista sijoituspaikkaa joko vastaanottolaitoksessa tai vastaanottoperheessä. Sijoituspaikkoja on maa täynnä. 

Vierailija
75/90 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsiperheillä pitää olla tutut koulut ja päiväkodit lähellä. Lapsia ei saa riepotella. Millaiseksi maaksi Suomi on oikein muuttunut?!

Huomattavasti parempaan suuntaan. 2000-luvun alussa Suomessa oli yli 10 000 asunnotonta, josta perheitä oli noin 800. Vuoden 2020-luvun alussa Suomessa oli 4 600 yksin elävää asunnotonta ja perheitä 264.

Ja mikähän on suunta nyt vuonna 2024?

Vierailija
76/90 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuin vuosia sitten Helsingin kaupungin vuokrayksiössä. Itsestäni riippumattomasta syystä asuntoon tuli vesivahinko, kaupunki päätti samalla remontoida asunnon. Minut haluttiin siirtää 6kk asunnomien soloasuntolaan. Hirveä vääntö tuli kaupungin virkailijan kanssa asiasta. Sain kumminkin toisen kaupungin yksiön käyttööni remontin ajaksi. Asiaan vaikutti varmaan, että kävin töissä ja asuntola elämä ei olisi auttanut turvallisuudessa ja yöunissa, olen nainen. Toki tällä tapauksella ei ole mitään tekemistä nykyisten häätöjen kanssa, lähinnä halusin kirjoittaa miten kaupunki toimii.

Vierailija
77/90 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokra maksetaan aina ensin.

Vierailija
78/90 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tilanne palautuu pian vähintään 2000 luvulle. Asunnot ovat liian kalliita tukilaisille ja pienipalkkaisille.

Vierailija
79/90 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sori, mutta jos kaupungin asunnosta saa häädön, silloin on sotkenut asiat hyvin pahasti. Kaikista tuista asumistuki on se, jota ei tarvitse jatkuvasti olla hakemassa ja joka tulee varmasti kuun ensimmäinen päivä. Yhteiskunta tekee kaikkensa, että köyhimmät saisi edes vuokransa maksettua eikä päätyisi kadulle. Ja jos häädön saa häiriökäytöksen vuoksi, se on myös oma moka. Että en nyt hirveästi ihmettele, ettei sen jälkeen ole helppoa saada uutta kämppää.

Mä olen elänyt yli 10 viimestä vuotta puhtaasti Kela-tuilla eli asumistuella, toimeentulotuella, millälietuella,... Ja mäkin ihmettelen sitä miksi mun pitää aina klikata Kelahakemuksessa että "tahdon että Kela maksaa tuen minulle" tai "tahdon että Kela maksaa tuen suoraan vuokranantajalle/laskuttajalle/tms". Eli, öööööö, ääääää, mitäh? Mä oon tyhmä, en tajua! Aikoinaan kuulin sosiaalitoimiston tädiltä selityksen: on Kela-asiakkaita, jotka saavat Kela-tukia, esim vuokran maksamiseen, mutta sitten yllättäen he käyttävät sen tuen johonkin muuhun kuin vuokran maksamiseen. Johonkin muuhun. Jolloin heillä sitten jääkin se vuokra maksamatta. Eli, öööööö, ääääää, mitäh? Onko tollasia ihmisiä oikeasti olemassa? Eli jotta ne saa vuokran maksettua niin on parempi että se asumistuki maksetaan suoraan vuokranantajalle? Jaa? Okei? Siis tollasia ihmisiä on? Öö? No? Pitäiskö mun uskoa? Vai? Häh?

Koska mulla on näin: joka kuukausi saan Kelalta rahaa MUN TILILLE. Ja joka kuukausi se raha menee MUN TILILTÄ ETEENPÄIN sinne minne sen tarvitsee mennä. Eli vuokraan, sähkölaskuun, kotivakuutukseen,... ruokaan, vaatteisiin, puhelinliittymään, nettiliittymään,... niin, eli ihan "oikeisiin kohteisiin". Olen köyhä, tarvitsen Kelatukea, ja Kelan antamat rahat menevät sinne minne niitä oikeasti tarvitsen, jotta en päädy kodittomaksi. Uskomatonta jos oikeasti on olemassa sellasia köyhiä ihmisiä joiden Kelatuet menee johonkin ihan muuhun kuin mihin niitä tarvitsisi käyttää. Uskomatonta jos on olemassa ihmisiä jotka saavat Kelatukea mutta eivät käytä Kelatukea vuokran maksamiseen ja siksi menettävät asuntonsa. Siis aivan uskomattomia ihmisiä. En tajua, en tajua, en tajua jos sellasia ihmisiä oikeasti on olemassa!

Vierailija
80/90 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menkööt vaikka metsään asumaan jos eivät osaa asua ihmisiksi.