Miten saa ihmisen osoitteen selville, jolla on tietojen luovutuskielto?
Perheellämme on ollut tietojen luovutuskielto useamman vuoden, koska jouduimme muuttamaan meitä vainoavan vaarallisen ihmisen takia, eikä hän jättänyt meitä rauhaan. Lähestymiskieltoa en halunnut lähteä hakemaan, koska olin niin väsynyt kaikkeen, mitä tämä ihminen aiheutti.
Kuitenkin, hän on terrorisoinut minua sähköpostitse, joka oli ainoa tapa, jolla pystyi sen tekemään, kunnes sain sähköpostini eston toimimaan. Eilen hain postin ja mikäs muukaan siellä oli, kuin kirje tältä ihmiseltä. Se oli mennyt edelliseen osoitteeseen, mutta Posti oli kääntänyt sen nykyiseen osoitteeseen. Meillä kaikilla on ollut tietojen luovutuskielto jo ennen edelliseen asuntoon muuttoa, joten mistä ihmeestä tämä ihminen on saanut sen osoitteen? Jokaisen muuton aikana olen varmistanut, että kielto on varmasti vielä voimassa, eikä katkennut mistään syystä.
Kommentit (82)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
22: Juuri äskeisessä viestissä kirjoitin tuosta asiasta, etten usko olevan mahdollista. Siitä tosin en tiedä, jos tietää työpaikan tmv.
23: Saako perintätoimistosta yksityiset ihmiset toisten tietoja ilman syitä? Aika pelottavaa minusta.
24: En nyt edes vaivaudu vastaamaan tähän viestiin, voit sulkea ketjun jos sinua ei kiinnosta.
28: En ole velkaa kellekään.
29: Ikävää tällainen, tämäkin vainoaja varmaan saanut sen osoitteen selville joko sairaalassa töissä olevalta tutultaan, kuullut sen jotakin kautta tai joltain tutulta, joka on töissä juuri esim. Postissa.
Ap
Jos olette olleet potilaana ko sairaalassa ja joku henkilökunnasta on kertonut osoitteen ulkopuoliselle, niin hän on silloin rikkonut salassapitovelvollisuuttaan. Potilastietojärjestelmien lokitiedoista selviää, ketkä ovat teidän tietojanne katsoneet ja niistä voi sitten miettiä, kuka voisi olla tämän vainoajan tuttu.
Olemme joskus olleet, kyseessä kun on vanha kotikaupunkimme. Kirjoitin jossakin viestissäni, että olen tilannut tuolta lokitiedot, mutta niissä ei ollut mitään ylimääräisiä tarkistuksia tmv.
En tiedä millaiset järjestelmät sairaaloissa on, mutta joskus joku kirjoitti jossakin, että olisi mahdollista katsoa osoite jättämättä jälkeä lokitietoihin. Jotenkin, että kirjoittaa potilaan nimen, katsoo sotun perusteella oikean henkilön ja osoite lukee näiden tietojen perässä, eikä tarvitse klikata tietoja auki, eikä jälkeä jää. En tiedä pitääkö paikkansa, mutta onhan se mahdollista.
Ap
Se piti ainakin ennen paikkansa sillä tavalla, että jos etsin määrätyn potilaan tietoja, mutten tiedä hänen sotuaan, täpättiin vain ko. henkilön nimin koneelle ja kone toi samannimiset henkilöt kaikki esille. Joten joku tietää suunnilleen syntymäaikasi, hän näkee osoitteen myös. Kenenkään tietoja ei avata.
Tästä ei aikaisemmin puhuttu, koska se oli selkeä aukko turvallisuudessa ja nykyään voi olla jo parempia versioita potilastietojärjestelmissä.
Ainakin niissä, mitä mä olen tekemässä, ei turvakiellon hakeneen potilaan osoitetiedot enää näy kuin erikseen potilaan tiedot avaamalla ja siitä jää merkintä lokiin. Ei siis enää tuolla kuvaamallasi tavalla. Vanhoja järjestelmiä kuitenkin on vielä monessa paikassa käytössä.
Ihan faktana: laki edellyttää, että uusissa ja vanhoissa järjestelmissä turvakiellon saaneen henkilön todellisiin osoitetietoihin pääsevät vain tietyt henkilöt, ei siis sairaalassakaan läheskään jokainen vaan ainoastaan muutama, joilla on ns. turvakielto-oikeudet. Potilaan tiedoissa näkyy joku osoite, joka ei ole hänen todellinen osoitteensa vaan se, jonne voi tarvittaessa lähettää kirjepostia.
Juuri näin. Turvakielto on vielä aika uusi asia ja sen vuoksi potilastietojärjestelmiin on jouduttu tekemään muutoksia ja uudemmissa tuo asia otetaan jo alusta lähtien huomioon. En osaa sanoa toteutusta kuin niistä järjestelmistä, joita itse teen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko teillä joku yhteinen tuttu, joka olisi voinut kertoa osoitteen?
Tätä minä epäilen aika vahvasti, että anoppi sen on kertonut ja jotakin kautta sitten kantautunut tämän ihmisen korviin. Anoppi kuitenkin oli antanut tuon osoitteemme useammalle ihmiselle, vaikka kuinka monta kertaa sanottiin, ettei missään nimessä saa antaa. Mutta olisi kuulemma x-pappa suuttunut, jos ei olisi kertonut. Anoppi ei lainkaan käsittänyt, miksei olisi saanut sitä antaa ja nyt kiukuttelee, kun ei kerrota hänelle nykyistä osoitettamme, eikä käsitä miksei.
Tuon meitä vainoavan ihmisen kanssa ei ole yhtään yhteisiä tuttuja tmv.
Ajattelin täältä kuitenkin kysellä, voiko saada tuosta tietojen luovutuskiellosta huolimatta tietoonsa sen jotakin virallisia teitä pitkin? Aika monesta paikasta itse olen aikanaan kokeillut, että eivät niitä tietoja anna kun kielto on. En ole löytänyt mitään aukkoja. Yksi vaihtoehto on tietysti myös sairaala, kun yksi hänen tuttunsa siellä on töissä, mutta lokitiedoissa ei näkynyt outoja merkintöjä. En silti tiedä, miten sairaalan järjestelmät toimivat.
Ap
"Ajattelin täältä kuitenkin kysellä, voiko saada tuosta tietojen luovutuskiellosta huolimatta tietoonsa sen jotakin virallisia teitä pitkin? Aika monesta paikasta itse olen aikanaan kokeillut, että eivät niitä tietoja anna kun kielto on. En ole löytänyt mitään aukkoja. Yksi vaihtoehto on tietysti myös sairaala, kun yksi hänen tuttunsa siellä on töissä, mutta lokitiedoissa ei näkynyt outoja merkintöjä. En silti tiedä, miten sairaalan järjestelmät toimivat."
Jos tiedot ovat luovutuskiellossa, niitä ei todellakaan saa mitään virallista tietä pitkin. Mä olin aikoinaan postinjakelussa hommissa, ja pari kertaa mun piirillä muutti ihminen, jonka osoitteenmuutostarra-arkissa oli isolla teksti "LUOVUTUSKIELTO" (siis ei tarroissa kuitenkaan). Eli kun muuttaneelle tuli tavallista postia, se lähetettiin normaalisti eteenpäin hänelle koontikuoressa, johon uusi osoitetarra päälle.
Sitten, kun tuli ns. "i-palvelu" -kirjeitä (mm. verotoimistolta - kuoressa on sellainen kääntyvä nuolikuvio), joiden lähettäjät haluavat uudet osoitetiedot (i-palvelun pitäisi päivittää ne tietokantaan) niin niille ei saanut tehdä sitä, mitä "tavallisten muuttajien" kirjeiden kanssa. Tavallisesti siis vanha osoite vedettiin kuulakärkikynällä siististi yli ja viereen liimattiin uusi osoitetarra. Näin i-palvelussa nähtiin vanha osoite ja uusi osoite ja pystyttiin korjaamaan oikeat tiedot.
Luovutuskielto on kuitenkin niin vakava asia, että sen kanssa näin ei saanut tehdä, vaan vanha osoite vedettiin yli, kuoreen liimattiin "palautetaan lähettäjälle" -tarra ja kirjoitettiin kuoreen "luovutuskielto". Viranomaisilla on sitten ilmeisesti omat kanavansa uuden osoitteen selvittämiseen.
Eli Suomen Posti ei saanut ilmoittaa uutta osoitetta edes verovirastolle tai poliisille.
Vierailija kirjoitti:
Uskomatonta kuraa ettei mun rakentavaa kommenttia tähän julkaista! Yritän vain auttaa.
No, yritä muotoilla sanomasi eri tavalla. Minuakin kiinnostaa, miksi poistetaan.
En nyt nähnyt vastaustasi siihen, onko sinulla ja perheenjäsenilläsi turvakielto? Jos ei ole, kannattaa sitä hakea. Se rajoittaa tietojen saantia myös joidenkin viranomaisten ja terveydenhuollon puolelta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä minä epäilen aika vahvasti, että anoppi sen on kertonut ja jotakin kautta sitten kantautunut tämän ihmisen korviin. Anoppi kuitenkin oli antanut tuon osoitteemme useammalle ihmiselle, vaikka kuinka monta kertaa sanottiin, ettei missään nimessä saa antaa. Mutta olisi kuulemma x-pappa suuttunut, jos ei olisi kertonut. Anoppi ei lainkaan käsittänyt, miksei olisi saanut sitä antaa ja nyt kiukuttelee, kun ei kerrota hänelle nykyistä osoitettamme, eikä käsitä miksei.
Ajattelin täältä kuitenkin kysellä, voiko saada tuosta tietojen luovutuskiellosta huolimatta tietoonsa sen jotakin virallisia teitä pitkin? Aika monesta paikasta itse olen aikanaan kokeillut, että eivät niitä tietoja anna kun kielto on. En ole löytänyt mitään aukkoja. Yksi vaihtoehto on tietysti myös sairaala, kun yksi hänen tuttunsa siellä on töissä, mutta lokitiedoissa ei näkynyt outoja merkintöjä. En silti tiedä, miten sairaalan järjestelmät toimivat.
Ap
"Ajattelin täältä kuitenkin kysellä, voiko saada tuosta tietojen luovutuskiellosta huolimatta tietoonsa sen jotakin virallisia teitä pitkin? Aika monesta paikasta itse olen aikanaan kokeillut, että eivät niitä tietoja anna kun kielto on. En ole löytänyt mitään aukkoja. Yksi vaihtoehto on tietysti myös sairaala, kun yksi hänen tuttunsa siellä on töissä, mutta lokitiedoissa ei näkynyt outoja merkintöjä. En silti tiedä, miten sairaalan järjestelmät toimivat."
Jos tiedot ovat luovutuskiellossa, niitä ei todellakaan saa mitään virallista tietä pitkin. Mä olin aikoinaan postinjakelussa hommissa, ja pari kertaa mun piirillä muutti ihminen, jonka osoitteenmuutostarra-arkissa oli isolla teksti "LUOVUTUSKIELTO" (siis ei tarroissa kuitenkaan). Eli kun muuttaneelle tuli tavallista postia, se lähetettiin normaalisti eteenpäin hänelle koontikuoressa, johon uusi osoitetarra päälle.
Sitten, kun tuli ns. "i-palvelu" -kirjeitä (mm. verotoimistolta - kuoressa on sellainen kääntyvä nuolikuvio), joiden lähettäjät haluavat uudet osoitetiedot (i-palvelun pitäisi päivittää ne tietokantaan) niin niille ei saanut tehdä sitä, mitä "tavallisten muuttajien" kirjeiden kanssa. Tavallisesti siis vanha osoite vedettiin kuulakärkikynällä siististi yli ja viereen liimattiin uusi osoitetarra. Näin i-palvelussa nähtiin vanha osoite ja uusi osoite ja pystyttiin korjaamaan oikeat tiedot.
Luovutuskielto on kuitenkin niin vakava asia, että sen kanssa näin ei saanut tehdä, vaan vanha osoite vedettiin yli, kuoreen liimattiin "palautetaan lähettäjälle" -tarra ja kirjoitettiin kuoreen "luovutuskielto". Viranomaisilla on sitten ilmeisesti omat kanavansa uuden osoitteen selvittämiseen.
Eli Suomen Posti ei saanut ilmoittaa uutta osoitetta edes verovirastolle tai poliisille.
Puhutko nyt turvakiellosta vai osoitteen luovutuskiellosta? Jälkimmäinen on kevyempi versio.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
22: Juuri äskeisessä viestissä kirjoitin tuosta asiasta, etten usko olevan mahdollista. Siitä tosin en tiedä, jos tietää työpaikan tmv.
23: Saako perintätoimistosta yksityiset ihmiset toisten tietoja ilman syitä? Aika pelottavaa minusta.
24: En nyt edes vaivaudu vastaamaan tähän viestiin, voit sulkea ketjun jos sinua ei kiinnosta.
29: Ikävää tällainen, tämäkin vainoaja varmaan saanut sen osoitteen selville joko sairaalassa töissä olevalta tutultaan, kuullut sen jotakin kautta tai joltain tutulta, joka on töissä juuri esim. Postissa.
Ap
Jos olette olleet potilaana ko sairaalassa ja joku henkilökunnasta on kertonut osoitteen ulkopuoliselle, niin hän on silloin rikkonut salassapitovelvollisuuttaan. Potilastietojärjestelmien lokitiedoista selviää, ketkä ovat teidän tietojanne katsoneet ja niistä voi sitten miettiä, kuka voisi olla tämän vainoajan tuttu.
Olemme joskus olleet, kyseessä kun on vanha kotikaupunkimme. Kirjoitin jossakin viestissäni, että olen tilannut tuolta lokitiedot, mutta niissä ei ollut mitään ylimääräisiä tarkistuksia tmv.
En tiedä millaiset järjestelmät sairaaloissa on, mutta joskus joku kirjoitti jossakin, että olisi mahdollista katsoa osoite jättämättä jälkeä lokitietoihin. Jotenkin, että kirjoittaa potilaan nimen, katsoo sotun perusteella oikean henkilön ja osoite lukee näiden tietojen perässä, eikä tarvitse klikata tietoja auki, eikä jälkeä jää. En tiedä pitääkö paikkansa, mutta onhan se mahdollista.
Ap
Se piti ainakin ennen paikkansa sillä tavalla, että jos etsin määrätyn potilaan tietoja, mutten tiedä hänen sotuaan, täpättiin vain ko. henkilön nimin koneelle ja kone toi samannimiset henkilöt kaikki esille. Joten joku tietää suunnilleen syntymäaikasi, hän näkee osoitteen myös. Kenenkään tietoja ei avata.
Tästä ei aikaisemmin puhuttu, koska se oli selkeä aukko turvallisuudessa ja nykyään voi olla jo parempia versioita potilastietojärjestelmissä.
Ei toimi noin ainakaan meillä, yhteystiedot ovat potilastiedoissa erillisellä lehdellä joka täytyy avata ja varmasti tämä lokissa näkyy.
64 jatkaa ohimennen:
Postilla hommissa ollessa muuten tuli silloin tällöin nähtyä (selvästi mt-ongelmaisten) häirikköjen lähettämiä kirjeitä ja kortteja. Yhdellä oli jokin pakkomielle erääseen (naimisissa olevaan) lääkäriin, jolle tämä lähetteli jatkuvalla syötöllä postikortteja, jotka oli kirjoitettu ihan täyteen rakkaudentunnustuksia ja haluja päästä kohteen kanssa "jonnekin ihanaan paikkaan". (Kerran "ihana paikka" oli Tammerkosken silta...)
Nämä oppi tunnistamaan jo käsialasta - on muuten sinänsä kiinnostavaa, että vaikeammista mt-ongelmista kärsivien käsiala on keskenään hyvin samanlaista, jotenkin horjuvaa, kirjaimet ovat erikokoisia ja kääntyilevät minne sattuu...
Myöhemmin olin postin manuaalilajittelussa, ja siellä sitten törmäsin uhkaavampaan vainoajaan, joka oli miespuolinen, ja joka pakkomielteisesti lähetteli kirjeitä (joiden päälle oli myös töherretty epämääräisiä haukkumasanoja ja jankutusta siitä, miten "perhettä ei saa hajottaa koska se on rikos ja synti") jollekin lääkärille tai kaupungin virkailijalle, jonka lausunnon perusteella ilmeisesti miehen entinen vaimo oli saanut eron/päässyt turvaan lasten kanssa. Kirjoitus oli samanlaista harakanvarvasta kuin muillakin psykoottisista ongelmista kärsivillä.
Kuorien läpi tuntui välillä siltä, että siellä oli jotain pienesineitä, ja mietin kyllä, että olisiko ne pitänyt ottaa erilleen tarkistettaviksi, mutta en sitten tehnyt niin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Puhutko nyt turvakiellosta vai osoitteen luovutuskiellosta? Jälkimmäinen on kevyempi versio.
Siitä on aikaa, kun olin hommissa, eli turvakieltoa ei vielä ollut. Luovutuskielto oli kuitenkin ehdoton: uutta osoitetta ei saanut antaa KENELLEKÄÄN, missään olosuhteissa. En tiedä, onko tässä nyt tapahtunut muutoksia jos turvakieltokin on tullut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aha - tässä olikin ideana mollata anoppia eikä suinkaan miettiä, miten turvakielto toimii. Mutta hienoa, että anoppi jakaa osoitettanne kaikille, jotta x-pappa ei suutu - mikä näin aikuisen ihmisen mielestä tuntuu todella kaukaa haetulta syyltä jopa vauvapalstan troilleissa.
Huoh, ei ollut idea, minkä minä sille mahdan että hän oikeasti on juuri niin typerä, että tuollaisella syyllä sen osoitteen antaa. En nyt siitä ala kirjoitelle sen enempää, mutta näin rajattomat ja itsekkäät ihmiset toimivat. Ja kyseessä ei ollut turvakielto, vaan tietojen luovutuskielto, ne ovat kaksi eri asiaa.
Ap
Joo, ihan hyvä juttu. Minä olen se, joka aikaisemmin kirjoitin tuosta mahdollisuudesta ja se olikin mahdollista aikaisemmin, mutta tiedän, että systeemejä muutetaan ja uusitaan. Nimittäin itse työntekijänä keksin tämän asian ihan normaalissa päivittäisessä työssä ja se jäi mieleeni, koska itselläni
on salainen osoite. Nykyisen teen muuta, joten en ole ollut tekemisissä näiden potilastietojärjestelmien kanssa. Mutta selvä aukko se silloin oli.
Ap, kuinka paljon sinulla on erilaisia ”kanta-asiakkuuksia” eri yrityksiin? Osoitteesi todennäköisesti löytyy erittäin monen yrityksen asiakasrekisteristä.
Nykyisin kassalla moni asiakaspalvelija vielä kysyy, että ”mikä olikaan kotiosoite”. Viimeeksi vaikka omaa osoitettani on varmistettu esim vaateliikkeessä ja kodinkoneliikkeessä. Oikeastihan jotain vaateliikettähän ei pitäisi kiinnostaa kotiosoitteeni millään tavoin, mutta olenpa ”myynyt” tietoni jotain kanta-asiakasalennusta vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aha - tässä olikin ideana mollata anoppia eikä suinkaan miettiä, miten turvakielto toimii. Mutta hienoa, että anoppi jakaa osoitettanne kaikille, jotta x-pappa ei suutu - mikä näin aikuisen ihmisen mielestä tuntuu todella kaukaa haetulta syyltä jopa vauvapalstan troilleissa.
Huoh, ei ollut idea, minkä minä sille mahdan että hän oikeasti on juuri niin typerä, että tuollaisella syyllä sen osoitteen antaa. En nyt siitä ala kirjoitelle sen enempää, mutta näin rajattomat ja itsekkäät ihmiset toimivat. Ja kyseessä ei ollut turvakielto, vaan tietojen luovutuskielto, ne ovat kaksi eri asiaa.
Ap
Joo, ihan hyvä juttu. Minä olen se, joka aikaisemmin kirjoitin tuosta mahdollisuudesta ja se olikin mahdollista aikaisemmin, mutta tiedän, että systeemejä muutetaan ja uusitaan. Nimittäin itse työntekijänä keksin tämän asian ihan normaalissa päivittäisessä työssä ja se jäi mieleeni, koska itselläni
on salainen osoite. Nykyisen teen muuta, joten en ole ollut tekemisissä näiden potilastietojärjestelmien kanssa. Mutta selvä aukko se silloin oli.
En tiedä, milloin kirjoittajan ongelma on alkanut ja potilastietojärjestelmiä tulee koko ajan uusia ja turvallisuutta parannetaan, joten kyllä minusta tämä vaihtoehto näyttää hyvin pieneltä.
Yks saksalainen lääkäri sanoi kerran, ettei voinut uskoa silmiään, kun tutustui työpaikkansa potilastietojärjestelmään. Sanoi, että ainakin yksi juttu olis ollut hirvitys Saksassa. Asia oli joskus vuosituhannen alussa. Joten parannuksia oli varmasti tarpeen tehdä.
Mä olen postissa töissä ja tiedän miten osoitetietojen kaivelu käy.
Privalla saat lisätietoja.
Olipas tänne tullut kommentteja, koitan koota kysymysten perusteella vastauksen tässä viestissä.
Sanoin muuttaneeni 200km, mutta se ei ole oikea luku. Olemme kuitenkin muuttaneet kauas. Muutan pieniä yksityiskohtia, mutten mitään konkreettista.
Kiitos tuosta sairaala kysymykseen vastanneelle, nykyisten tietojen ei nyt ainakaan pitäisi näkyä tuon vastauksen perusteella, eikä kyllä edellinenkään osoite. Lienee siis anopilta lähtenyt se tieto jotain kautta tämän ihmisen korviin.
En usko, että saisin lähestymiskieltoa, enkä haluaisi sitä hakeakaan, koska silloin joutuisin tekemisiin tämän ihmisen kanssa. Ja jos oikeudenkäynti asiasta olisi minun kunnassani, hän voisi seurata meitä kotiin sen jälkeen. Jos taas hänen kunnassaan, kustannukset olisivat aika kovat.
Joku kysyi, mitä väliä sillä on, jos saan kirjeitä tältä ihmiseltä, mutta hän ei uhkaile meitä niissä. Sillä on sitä väliä, että en ole vieläkään hänestä eroon päässyt, eikä hän ole meitä rauhaan jättänyt. Se nostaa aina ahdistuksen pintaan, kun hän yhteyttä yrittää ottaa. Koskaan ei myöskään voi tietää, jos saakin osoitteemme tietoonsa ja milloin tulee se päivä, kun sekoaa lopullisesti ja ilmestyy pihaan.
Meillä ei turvakieltoa ole, vain tuo tietojen luovutuskielto. En ole kauheasti perehtynyt tuohon turvakieltoon ja sen hakemiseen.
Minulla ei ole oikein mihinkään mitään kanta-asiakas kortteja tai -etuja. Mielelläni en anna tietojani kellekään, vaikka hölmöähän se on näin kaukana tuosta ihmisestä. Olen silti varovainen, mihin laitan tietojani.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Olipas tänne tullut kommentteja, koitan koota kysymysten perusteella vastauksen tässä viestissä.
Sanoin muuttaneeni 200km, mutta se ei ole oikea luku. Olemme kuitenkin muuttaneet kauas. Muutan pieniä yksityiskohtia, mutten mitään konkreettista.
Kiitos tuosta sairaala kysymykseen vastanneelle, nykyisten tietojen ei nyt ainakaan pitäisi näkyä tuon vastauksen perusteella, eikä kyllä edellinenkään osoite. Lienee siis anopilta lähtenyt se tieto jotain kautta tämän ihmisen korviin.
En usko, että saisin lähestymiskieltoa, enkä haluaisi sitä hakeakaan, koska silloin joutuisin tekemisiin tämän ihmisen kanssa. Ja jos oikeudenkäynti asiasta olisi minun kunnassani, hän voisi seurata meitä kotiin sen jälkeen. Jos taas hänen kunnassaan, kustannukset olisivat aika kovat.
Joku kysyi, mitä väliä sillä on, jos saan kirjeitä tältä ihmiseltä, mutta hän ei uhkaile meitä niissä. Sillä on sitä väliä, että en ole vieläkään hänestä eroon päässyt, eikä hän ole meitä rauhaan jättänyt. Se nostaa aina ahdistuksen pintaan, kun hän yhteyttä yrittää ottaa. Koskaan ei myöskään voi tietää, jos saakin osoitteemme tietoonsa ja milloin tulee se päivä, kun sekoaa lopullisesti ja ilmestyy pihaan.
Meillä ei turvakieltoa ole, vain tuo tietojen luovutuskielto. En ole kauheasti perehtynyt tuohon turvakieltoon ja sen hakemiseen.
Minulla ei ole oikein mihinkään mitään kanta-asiakas kortteja tai -etuja. Mielelläni en anna tietojani kellekään, vaikka hölmöähän se on näin kaukana tuosta ihmisestä. Olen silti varovainen, mihin laitan tietojani.
Ap
olen yksi näistä joka aiemmin kirjoitti tähän ketjuun, mutta aidosti vakavat tapaukset ovat harvassa ja ihmisillä on kokemuksia tyypeistä jotka kaivavat verta nenästään ja pakenevat sen jälkeen. Sen vuoksi kiinnostaisi tietää mitä on tapahtunut mikä ahdistaa noin paljon? Yleensä nuo sekavasti ja täysin järjettömästi käyttäytyvät tyypit ovat niitä, jotka eivät lähde omalta kotitontiltaan kauemmaksi. En vähättele tilannetta, mutta oma pää kannattaa laittaa kuntoon ja olla häiriintymättä.
Mitä kirjeissä sitten on miksi ne ahdistavat niin kovin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Olen töissä sairaalassa ja meillä ainakaan järjestelmässä ei näy osoitetietoja, jos on turvakielto. Muutenkaan kenekään osoitetietoja ei anneta kenellekään ja jos joku kyselisi jonkun toisen osoitetietoja, niin siitä kyllä hälytyskellot soisivat ja lujaa, niin outoa se olisi. Eikä niitä tietenkään annettaisi.
Vainoamista ei ymmärrä kukaan muu kuin toinen vainottu. Sen näkee ap sinunkin saamista vastauksista. Lähestymiskieltoa on todella vaikea saada Suomessa, pitää olla tuore fyysinen päällekarkaaminen tms. Ainoa keino on turvakielto ja muutto kauas. Osoitettaan ei saa antaa kenellekään. Eikä varsinkaan kirjoittaa mihinkään. Vakuutusyhtiöön jne mihin on pakko ilmoittaa osoite, myös kopio turvakiellosta. Suomessa on todella pienet piirit, joten vaikea "kadota" - pitää luopua kaikesta :(
Vierailija kirjoitti:
Nämä vainoajat voivat olla hyvinkin kekseliäitä. Tuliko teille entiseen osoitteeseen aikakauslehtiä tai muita osoitteellisia lähetyksiä. Veittekö lehdet aikanaan paperinkeräyslaatikkoon repimättä ensin ositekohtaa pois. Ja niinpä sitten kyylä löytää osoitteenne. Nykyään noita paperinkeräyslaatikoita ei pääse yhtä helposti kaivelemaan, mutta aikaisemmin kun ne olivat kannellisia, se ei ollut ongelma. moni kävi penkomassa laatikkoa ihan vain lukemista löytääkseen. Taloyhtiöiden roskakatoksissa noita kannellisia on edelleen ja harva katos on lukollinen.
Joku kävis läpi kaikki Suomen lehtiroskikset?
Ole vaan tyytyväinen, se tyyppihän luulee sun asuvan siinä edellisessä osoitteessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Siitä on aikaa, kun olin hommissa, eli turvakieltoa ei vielä ollut. Luovutuskielto oli kuitenkin ehdoton: uutta osoitetta ei saanut antaa KENELLEKÄÄN, missään olosuhteissa. En tiedä, onko tässä nyt tapahtunut muutoksia jos turvakieltokin on tullut.
Joo. Mulla aikanaan ei luovutettu osoitetta KELAlle, ja en saanut tukea, otin sitten KELAan yhteyttä ja kerroin osoitteeni.
Ukko35 kirjoitti:
Mä olen postissa töissä ja tiedän miten osoitetietojen kaivelu käy.
Privalla saat lisätietoja.
Posti onkin tässä luotettavin taho. Siellä kun ei osoitteet ole oikein edes niillä, joilla ei ole turvakieltoa.
Ei se pidäkään terveydenhuoltoalalla. Nuuskitaan lähinnä toisten sairauksia eikä osoitteita. Kiinnijäämisen riski on pieni.