Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Huolissani 1 v lapsestani. Tälläviikolla tutustuimme 3 päivää päiväkotiin ja...

Vierailija
28.09.2018 |

ryhmässä on suurin osa 1 vuotiaita, kuten lapsenikin. Ruokailutilanteissa hoitajat antavat lapsille vain lusikan käteen ja olettavat, että he syövät. Järkytyin siitä, miten niitä ei edes yritetty syöttää. Suurin osa lapsista ohjattiin sitten pois pöydästä, kun eivät olleet syöneet. Koska itse olin mukana lapseni kanssa tutustumassa siellä, niin minä syötin lapseni, joten hän taisi olla ainut joka söi. Olen todella todella todella huolissani, että lapseni jää ilman ruokaa siellä tämän takia. Lapsenikin osaa jo pitää lusikkaa kädessä ja kohdentaa sen lautaselle, mutta ruuat päätyvät kyllä vielä jonnekin muualle kuin suuhun. Tämän takia se pitääkin vielä syöttää... Olikohan päiväkotiin laitto sittenkään hyvä idea? Jääkö lapseni ilman ruokaa? Opintojakin pitäisi jatkaa...

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
28.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki mammat sitten jäävät kotiin hoitamaan näitä vauvoja 6-vuotiaiksi asti. Upea ratkaisu.

Vierailija
22/42 |
28.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi lapseni on vain 3 päivää viikossa ja 6 tuntia kerrallaan. ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
28.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä ketju vahvistaa entisestään näkemystäni siitä, että lapseni ei koskaan mene päiväkotiin.

Sama! Suomen "varhaiskasvatuksen" aka lastensäilönnän taso on liian alhaista. Täytyy aika huonosti olla kotona asiat, että päivähoito olisi lapselle parempi paikka.

Vierailija
24/42 |
28.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki mammat sitten jäävät kotiin hoitamaan näitä vauvoja 6-vuotiaiksi asti. Upea ratkaisu.

Jos päiväkodissa on tuollaista, niin todellakin jään. 

Vierailija
25/42 |
28.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö tuosta pitäisi tehdä jo lasu? Tosin mitäpä se auttaisi, kun niillä sossuillakaan ei yhtään enempää resursseja kuin päiväkodeissa. Siispä pidän lapseni kotona ja vien heidät hoitovapaan päätyttyä perhepäivähoitoon.

Vierailija
26/42 |
28.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauhean paha mieli. Tekisi mieli itkeä tämän asian takia. Tekisi mieli vielä lykätä opintoja ja olla lapsen kanssa kotona vielä muutama vuosi. :( Miten omasta lapsesta voikaan olla näin huolissaan? ap

Vierailija
27/42 |
28.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niiden lasten kannalta se olisi upeaa. Päiväkodit voisi varata kokonaan sitten lasu-asiakkaille.

Päiväkodeissa kasvatetaan tulevaisuuden mielenterveysongelmaisia tällä nykymenolla. Mutta eihän se ketään kiinnosta. Ei kai nyt kukaan lastensa kanssa jaksaisi edes enää nykyään olla kun ne on niin kätevää viedä päivähoitoon. Töissä tai kotona ilman lapsia on niin paljon kivempaa ja rennompaa. Sitten taas jaksaa sen muutaman tunnin iltaisin olla lasten kanssa ennen nukkumaanmenoa.

Vierailija
28/42 |
28.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan itkettää, kun ajattelee pikkuraukkoja itkemässä nälissään päiväkodissa :'( Ottaisikohan päiväkodit vapaaehtoisia "syöttäjiä" avuksi? Minä voisin opintojen ohella käydä ihan ilmaiseksi tekemässä sellaista. Luulen, että työttömistä ym. löytyisi myös vapaaehtoisia avuksi. 

Vierailija
29/42 |
28.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kauhean paha mieli. Tekisi mieli itkeä tämän asian takia. Tekisi mieli vielä lykätä opintoja ja olla lapsen kanssa kotona vielä muutama vuosi. :( Miten omasta lapsesta voikaan olla näin huolissaan? ap

Miksi herran tähden sitten et lykkää niitä opintoja? Opintojen lykkääntyminen on pieni hinta lapsen hyvinvoinnista.

Vierailija
30/42 |
28.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaahas, tulikin muutos tulevaisuuden suunnitelmiin. En haluakaan enää lastentarhanopettajaksi. En voisi ikinä katsella nälkäänsä itkeviä pikkuisia työkseni 

Vierailija
31/42 |
28.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Seuraan päiväkodin ulkoilua, koska piha on ikkunani alla. Pienet, jotka ei osaa kävellä, tuodaan istumaan hiekkalaatikkoon, jossa he itkevät ja itkevät. Kukaan hoitaja ei puutu itkuun. Näin kasvatetaan väkivaltarikollisia. Päiväkoti ei ole nykyisellään hyvä paikka kenellekkään lapselle, koska se on ensisijaisesti hoitajan työpaikka. Lapset ovat siellä vaan haitaksi.

Olen sijaisena pienten ryhmässä ja ainut joka jaksaa lohduttaa itkeviä. Kaikki lapset roikkuvat minussa kiinni. Täällä itketetään tahallaan, sanotaan vain että älä itke korviin sattuu eikä lohduteta. En jää tänne pidemäksi aikaa ei anna moraali periksi kun omat arvot erilsiset. Kyllä, kiire on, mutta pidän lapsista aidosti ja työni on pienten ryhmässä myös lohduttaa. Ja olen jo 40, äiti ja monissa paikoissa ollut, en sinisilmäinen nuori opiskelija.

Mutta miksi mennä töihin päiväkotiin jos ei halua/ jaksa/ viitsi kohdata lasta aidosti?

Terveisin sosionomiopiskelija päiväkodista

Vierailija
32/42 |
28.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikset saa suutasi auki siellä päiväkodissa? aika turha sitä täällä on ihmetellä, asiat pitää selvittää ihan itse päivähoitopaikassa työskentelevien kanssa.

Ei se hyödytä mitään, koska muutoksia ei tehdä. Ei ole rahaa palkata lisää syöttäjiä vauvoille päiväkoteihin.

Itse istun 4 kpl alle 2 vuotiaan pöydässä ja autan kaikkia, syön samalla itse minkä ehdin. Auttsminen ruokailussa on osa työtöni hyvänen aika! Ap, ota asia puheeksi. Auttamiseen ruoksilussa on löydyttävä aikaa

Vierailija
33/42 |
28.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi herran tähden sitten et lykkää niitä opintoja? Opintojen lykkääntyminen on pieni hinta lapsen hyvinvoinnista.

Kaikki on jo järjestetty koulun puolelta ja läsnäoloilmoittautumiset tehty. Ja päivähoitopaikka saatu. Oon kerran jo lykännyt kouluun lähtöä, kun en kyennyt laittamaan vielä lasta päivähoitoon/jättää jonkun muun hoitoon. Ja nyt pyörittelen samoja asioita, kuin viimeeksikin. ap

Vierailija
34/42 |
28.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä! Pitää ajatella asiat jo ennen sitä lapsen tekoa niin, ettei vauvaa (kyllä, 1v on ihan vauva vielä) viedä päiväkotiin. Ei ainakaan tähän nykyiseen laitokseen. En voi ymmärtää näitä ”pakko viedä 9kk iässä hoitoon ja nyt itkettää ”- ihmisiä. Asioita pitää miettiä etukäteen pidemmälle. Kaikkea ei toki pysty suunnitella valmiiksi, mutta aika monet asiat voi. Ja aikuisen ihmisen pitää myös opetella joustamaan. Päiväkoti ei vaan tällaisenaan (eikä varmaan minkäänlaisena) ole alle 2-3v paikka.

Vierailija
35/42 |
28.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä kuuntele pelottelua. Suurin osa ihmisistä ei ole kotiäitejä. Ota reippaasti puheeksi syöminen ja kerro selvästi, ettei lapsi osaa syödä itse.

Sitten vain kotona tarjoat paljon sormiruokia ja annat lapsen syödä itse aina kuin mahdollista. Kyllä taatusti oppii.

Vierailija
36/42 |
28.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä! Pitää ajatella asiat jo ennen sitä lapsen tekoa niin, ettei vauvaa (kyllä, 1v on ihan vauva vielä) viedä päiväkotiin. Ei ainakaan tähän nykyiseen laitokseen. En voi ymmärtää näitä ”pakko viedä 9kk iässä hoitoon ja nyt itkettää ”- ihmisiä. Asioita pitää miettiä etukäteen pidemmälle. Kaikkea ei toki pysty suunnitella valmiiksi, mutta aika monet asiat voi. Ja aikuisen ihmisen pitää myös opetella joustamaan. Päiväkoti ei vaan tällaisenaan (eikä varmaan minkäänlaisena) ole alle 2-3v paikka.

Minun lapsi ilmoitti tulostaan, kun aloitin opinnot korkeakoulussa. Oli siis ns. vahinko (ehkäisy petti). En siis osannut ennakoida tulevani raskaaksi kesken opintojeni. Enkä halunnut aborttia tehdä, koska lapsia tiesin haluavani opintojen jälkeen ja minulla on ollut ongelmia munasarjojen jne kanssa. Liekö saan enää lasta. Pitää miettiä olisiko mahdollista vaihtaa perhepäivähoitajaan... ap

Vierailija
37/42 |
01.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapseni aloitti reilun 1 vuoden iässä uudessa päiväkodissa, jossa oli ihan liian monta alle 2-vuotiasta ryhmässä ja paljon vast'ikään hoidossa aloittaneita, jotka tarvitsivat syliä ja lohdutusta. Silti ehtivät syöttää, sen mitä pienet nyt malttoivat syödä. Osa söi käsin, osalle lusikoitiin ruokaa suuhun, osa osasi itse lusikoida. Onhan siellä yhtä monta aikuista per lapsi pienten ryhmässä kuin perhepäivähoidossakin! Se oli vielä yksityinen päiväkoti, jossa ei ollut tarpeeksi avustavaa henkilökuntaa.  Itse asiassa siellä saattoi olla 5 pientä yhtä aikuista kohden, mutta syöttää ehtivät. Pukemisissa meni törkeän kauan ja säälitti, kun pienet odottivat ja odottivat eteisessä :-/ Puolitoistavuotiaana lapsi pääsi parempaan päiväkotiin, jossa todella ihanasti huolehdittiin pienistä ja ryhmässä oli eri ikäisiä alle 3-vuotiaita, joten monet osasivat jo hyvin syödä itsekin.

Ota ensin puheeksi päiväkodissa. Jos päiväkodissa ei oikeasti ehditä syöttää tai vastata lasten perustarpeisiin muuten, valita myös ylemmille tahoille. Ryhmät pitää järjestää niin, että kaikki saavat hyvää hoitoa. Se ei onnistu, jos ryhmässä on 12 hädin tuskin vuoden täyttänyttä.

Vierailija
38/42 |
01.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit jatkaa opintojasi myöhemminkin. Jos jostain älyttömästä syystä et mielestäsi voisi, niin ainakin etämahdollisuus löytyy. En tunne koulua, joka kieltäisi äitiysloman.

Nauti lapsesi ainutlaatuisesta taaperoajasta. Minua hirvitti harjoittelussani nähdä niitä muutamia alle 1,5v, jotka janosivat äidin luo, vaan eivät sinne päässeet ja sen sijaan joutuivat kilpailemaan tätien huomiosta. Isommat hakivat jatkuvasti huomiota eri keinoin, ja se on luonnollisesti aina pois pienimpien huomiosta. Ei kädet eikä myöskään aina taidot/kiinnostus riitä tädeilläkään.

Lapsilla alkaa ryhmäytymisvaihe vasta lähempänä kolmea ikävuotta. Eli on siltäkin osin turhaa nakata pikkuisia sinne pärjäämään yksinään.

Vierailija
39/42 |
01.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jospa itsekin lakkaisit syöttömästä ja antaisit lapsen oppia itse. Kyllä reilu 1v. osaa syödä itsekin. Opettelun puutetta tuo. Mutta kyllä päiväkodissa pitäisi silti huolehtia, että lapsi syö Pitäisi ainakin yrittää opettaa syömään itse, eikä vain katsella että noh, nyt hän jää nälkäiseksi, kun ei osaa syödä. Voi voi..

Vierailija
40/42 |
01.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö normaali 1,5-vuotias syö jo pääosin itse? Vai ettekö ole viitsineet opettaa? Meillä annettiin lusikka käteen alle 1 v., eikä siinä kauan mennyt kun oppivat (3 lasta, nyt jo koululaisia). Alkuun oli tietenkin hirveä sotku, mutta sen kun jaksaa, niin palkitsee kyllä kun osaa itse. Tottakai autettiin jos tarvetta.

En millään lailla puolustele päiväkotia, itse en todellakaan noin pientä sinne veisi säilytykseen. Ihmettelen vaan perustaitojen myöhäistä osaamista. Erityislapset on tietenkin asia erikseen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi kuusi