Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Huolissani 1 v lapsestani. Tälläviikolla tutustuimme 3 päivää päiväkotiin ja...

Vierailija
28.09.2018 |

ryhmässä on suurin osa 1 vuotiaita, kuten lapsenikin. Ruokailutilanteissa hoitajat antavat lapsille vain lusikan käteen ja olettavat, että he syövät. Järkytyin siitä, miten niitä ei edes yritetty syöttää. Suurin osa lapsista ohjattiin sitten pois pöydästä, kun eivät olleet syöneet. Koska itse olin mukana lapseni kanssa tutustumassa siellä, niin minä syötin lapseni, joten hän taisi olla ainut joka söi. Olen todella todella todella huolissani, että lapseni jää ilman ruokaa siellä tämän takia. Lapsenikin osaa jo pitää lusikkaa kädessä ja kohdentaa sen lautaselle, mutta ruuat päätyvät kyllä vielä jonnekin muualle kuin suuhun. Tämän takia se pitääkin vielä syöttää... Olikohan päiväkotiin laitto sittenkään hyvä idea? Jääkö lapseni ilman ruokaa? Opintojakin pitäisi jatkaa...

Kommentit (42)

Vierailija
41/42 |
01.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taivas! Päiväkodissa tuetaan omatoimiseen ruokailuun mutta autetaan lapsia saamaan massut täyteen, varsinkin jos lapsi on pieni ja vasta aloittanut. Itse syön ruokani siinä sivussa, ku pieniä auttelen...se kuuluu minun työhöni. Jos vanhemmilla on huolta niin kannattaa jutella ryhmän aikuisille tai paikan johtajalle. Päiväkodissakin pienillä on hyvä olla, jos aikuisia on siellä riittävä määrä ja lapsiluku pysyy lain vaatimana. 4 alle 3v per aikuinen ja ryhmässä saa olla kolmea kasvatusvastuullista aikuista vastaava lapsimäärä. Toki kolme vuotta täytettyään lapset menevät eri suhdeluvuilla, joten pieniä voi ottaa silloin ryhmiin lisää.

Vierailija
42/42 |
01.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No nyt hei. Mitä ovat nämä kommentit täällä, että "Ei lasta saa laittaa hoitoon ennen kuin se osaa itse syödä, ei niillä ole päiväkodissa aikaa syöttää lapsia, joten voi olla että siellä on sitten aika nälkäisiä ja kiukkuisia lapsia".

Päiväkodin työntekijöiden tehtävänä on huolehtia jokaisesta ryhmänsä lapsesta. Perushoidon määrä painottuu sitä enemmän, mitä pienempi lapsi on! Pienimmät lapset pienten ryhmissä ovat alle vuoden vanhoja. Ei ole olemassa sääntöä, että lapsen tulee osata itse syödä lusikalla päiväkotiin mennessä! Moni lapsi on täysin syötettävä päiväkotiin mennessä, mutta itse opitaan syömään pikkuhiljaa. Sehän olisi heitteillejättö, jos aikuiset eivät auttaisi pientä lasta, joka ei osaa itse syödä.

Kannattaa keskustella henkilökunnan kanssa ja kertoa, ettei lapsi osaa vielä itse syödä, vaan tarvitsee aikuisen syöttämään.

t. alle 3-vuotiaiden ryhmän lto, jonka ryhmässä pienin lapsi on ollut 8kk!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi kahdeksan