Miksi 860 000 suomalaista saa asumistukea? ”Järjestelmässä on jotain todella pahasti vialla”
Miksi 860 000 suomalaista saa asumistukea? ”Järjestelmässä on jotain todella pahasti vialla” https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005844209.html
Kommentit (277)
Niin? Opiskelijoita ja eläkkeensaajia tässä maassa riittää. Myös työttömiä on satojatuhansia ja pienituloisia palkansaajia jotka tekee pienipalkkaista työtä/osa aikatyötä. Onko tuossa määrässä oikeasti jotain ihmeellistä joidenkin mielestä?
Vierailija kirjoitti:
"Olen itsekin ihmetellyt kun nelihenkinen perhe osti 300 neliön asunnon ja saa asumistukea kun on isot kulut. Eli valtio maksaa asunnosta osan. Ei tukea kuuluisi saada lainkaan omistusasuntoon."
Saako tosiaan omistusasuntoonkin asumistukea?
Haluisin kyllä nähdä laskelmat miten tämä on mahdollista. Kelalla on aika tiukat rajat miten saa asumistukea. Jos pankki on myöntänyt lainaa ton kokoiseen taloon, niin asumistukea ei pitäisi saada. Jos on oikeasti saatu asumistukea, niin ongelma on kyllä siinä miten pankki myöntää asuntolainoja lähes tulottomille.
Miten paljon te vuokranantajat olisitte valmiita alentamaan vuokria nykyisestä? Olen nimittäin kuullut, ettei asumistuen poisto vaikuttaisi tähän mitenkään, sillä silloin asuntoa ei joko vuokrata lainkaan tai vuokrataan vain rikkaimmille. Vuokraa ei suostuta alentamaan niin paljon, että ilman asumistukea pärjäisi.. jos nyt vuokraatte yksiötä esim 500 e/kk niin paljollako teoriassa voisitte sitä vuokrata jos vaihtoehto on ettei vuokralaista löydy lainkaan?
Siksi, että rehellistä työtätekevän ihmisen rahat saataisiin kupattua politiikan taustavaikuttajien taskuihin. Tässä tarvitaan huono-osaisia tuen saajia, hyväuskoisia hölmöjä, jotka ostavat pari surkeaa luukkua velaksi miljoonalla eurolla ja luulevat rikastuvansa, ja sitten niitä, jotka maksavat laskun eli käyvät töissä. Sopivassa tilanteessa (aika pian) pöytä putsataan ja työssäkäyville laitetaan vielä lisämaksuja jonkin pankkituen verukkeella. Sitten kierros alkaa alusta, mikäli Suomi vielä saa velkaa ulkomailta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asumistuki vääristää markkinoita. Totta kai vuokra vedetään tappiin, kun tiedetään, että tukena tulee. Jos tuki lopetetaan, vuokria on pakko alentaa.
Sama on kotitalousvähennyksessä. Hinnat nousivat ainakin vähennyksen verran ja byrokratia vielä enemmän.
Vuokrat ovat tapissa kysynnän vuoksi. Suurin osa vuokralla asuvista asuvat yksin ja markkinat ovat ankarat. Moni myös haluaa hyvän asunnon hyvältä sijainnilta, mutta esim. opiskelijat joutuvat usein tyytymään siihen mitä saavat. Vuokrat olivat paljon kohtuullisemmat 20 vuotta sitten vuokrasäännöstelyn vuoksi.
Tuo ei ole mikään joko-tai tilanne vaan asiaan vaikuttaa monetkin päätökset. Yksi on vuokrasäännöstely, toinen on tarkoituksella ylläpidetty asuntopula varsinkin pk-seudulla, kolmas on asumisen erilaiset tukiaiset, mm. ensiasunnon ostajalle ja asumistuki. Varmaan muitakin.
Joku malmin kentän rakentaminen on muuten huono keino koska se on suota ja siten kalliimpaa rakentaa kuin joku tavallinen kiinteämpi alue. Lisäksi sinne pitää jotenkin vetää kulkuväylät ja joukkoliikenne vanhemman asutuksen läpi eikä sekään ole mikään pikkujuttu, eli kalliita asuntoja on tulossa. Valitettavasti helsingin poliitikot on ilmeisesti turtuneet moninkertaiseen hintatasoon muuhun maahan verrattuna ja antavat tilanteen jatkua.
Opiskelen ammattiin omaehtoisesti työmarkkinatuella, jota saan 518 €/ neljä viikkoa. Vuokrasta maksan itse tuosta tuesta 114 €/ kk. Vuokrani minimaallisen pienestä yksiöstä on 356€/ kk. Saan asumistukea 242 € kuussa.
Mitään muita tuloja minulla ei ole.
Onko tuo asumistukeni teistä kohtuuttoman suuri summa, ja se pitäisi poistaa?
Töitä en voi tehdä opintojeni aikana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Olen itsekin ihmetellyt kun nelihenkinen perhe osti 300 neliön asunnon ja saa asumistukea kun on isot kulut. Eli valtio maksaa asunnosta osan. Ei tukea kuuluisi saada lainkaan omistusasuntoon."
Saako tosiaan omistusasuntoonkin asumistukea?
Vastikkeeseen saa. Laina pitää maksaa itse eli jos perheellä on suuri vastike, siihen todennäköisesti saavat, mutta ei lainaan.
Saa lainaankin, jos se on yhtiölaina. Eli maksetaan vastineessa. Miksi luulette uusia asuntoja myytävän isolla yhtiölainalla, vaikka se on riskialtis? Koska siihen saa asumistuet.
Opiskelijat ovat yleisen asumistuen piirissä. Ennen he olivat eri tilastoissa. Nyt samassa kuin muut. Eli kuinka suuri osa asumistuet saajista on opiskelijoita?
Asumistuki mahdollistaa minulle sen, ettei tarvitse ottaa toista aikuista talouteen jakamaan kuluja. Muussa tapauksessa pitäisi keksiä lisää tuloja tai säästökohteita. Yhteiskunta tekee siis nyt sen, mihin muuten tarvitsisin miehen.
Terv.
työssäkäyvä YH
PS. Asumistuki on nyt vain pieni osa vuokraa, sen puolison pitäisi maksaa puolet.
Minä käyn töissä (pienipalkkainen) ja mies on työttömänä (hakee töitä, mutta ei noin "vanhaa" enää oikein oteta alalle josta hänellä työura). Lapsia meillä on 5. Mies aiemmin siis oli hyväpalkkaisessa työssä, mutta yritys jossa oli töissä meni konkkaan ja työttömyys tuli, mikä ajoi meidät talousongelmiin. Saadaan asumistukea sekä toimeentulotukeakin.
Asumme Länsi-Helsingissä vuokralla, 5h rivitalossa. Mun palkka menis vuokraan kokonaan ellei saatais asumistukea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asumistuki vääristää markkinoita. Totta kai vuokra vedetään tappiin, kun tiedetään, että tukena tulee. Jos tuki lopetetaan, vuokria on pakko alentaa.
Sama on kotitalousvähennyksessä. Hinnat nousivat ainakin vähennyksen verran ja byrokratia vielä enemmän.
Vuokrat ovat tapissa kysynnän vuoksi. Suurin osa vuokralla asuvista asuvat yksin ja markkinat ovat ankarat. Moni myös haluaa hyvän asunnon hyvältä sijainnilta, mutta esim. opiskelijat joutuvat usein tyytymään siihen mitä saavat. Vuokrat olivat paljon kohtuullisemmat 20 vuotta sitten vuokrasäännöstelyn vuoksi.
Tuo ei ole mikään joko-tai tilanne vaan asiaan vaikuttaa monetkin päätökset. Yksi on vuokrasäännöstely, toinen on tarkoituksella ylläpidetty asuntopula varsinkin pk-seudulla, kolmas on asumisen erilaiset tukiaiset, mm. ensiasunnon ostajalle ja asumistuki. Varmaan muitakin.
Joku malmin kentän rakentaminen on muuten huono keino koska se on suota ja siten kalliimpaa rakentaa kuin joku tavallinen kiinteämpi alue. Lisäksi sinne pitää jotenkin vetää kulkuväylät ja joukkoliikenne vanhemman asutuksen läpi eikä sekään ole mikään pikkujuttu, eli kalliita asuntoja on tulossa. Valitettavasti helsingin poliitikot on ilmeisesti turtuneet moninkertaiseen hintatasoon muuhun maahan verrattuna ja antavat tilanteen jatkua.
Vuokrasäännöstelu on aina vähentänyt markkinoiden vuokra-asuntoja. Harva on puhtaasti vuokrasijoittaja. Monella on keskusta-asunto odottamassa tarvetta tai arvon nousua.
Valitettavasti rakennusfirmojen ei kannata rakentaa "liikaa". Rakentamisen vaihdittamiseksi, on säädöksiä kauanko tontti saa olla tyhjänä.
Monet säädökset parkkipaikkoja, asuntojen koosta ja yleisistä tiloista, kallistaa rakentamista. Kaupunkien vuokra-asuntoja ei pitäisi tehdä voittoa, eli niistä voi katsoa minimi upean, mulla päästään +-0 tilanteeseen.
Vierailija kirjoitti:
Niin, siis kohtalaisen iso määrä rikkaita asunnonomistajia saa valtiolta vuokratukiaisia vuokratessaan asuntoaan. Vuokralaisellehan nuo rahat ei jää.
Juuri näin, ei tunnuta ymmärtävän että käytännössähän asumistukea maksetaan asunnonomistajille ja suurille instansseille kuten VVO.
Asumistuki tulisi lakkauttaa. Samalla tulisi asettaa jonkinlainen vuokrasääntely. Siitä syystä, että asuinrakentaminen on aina aika suuri investointihanke. Eikä uudistuotannosta ja vapaiden asuntojen määrästä näin saada edullista markkinaa millään toimenpiteillä. Investoinnin tuottoja on siis rajoitettava kategorisesti sääntelyllä ja julkinen sektori asumistukien sijaan toimii tarjonnan markkinatakaajana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, siis kohtalaisen iso määrä rikkaita asunnonomistajia saa valtiolta vuokratukiaisia vuokratessaan asuntoaan. Vuokralaisellehan nuo rahat ei jää.
Juuri näin, ei tunnuta ymmärtävän että käytännössähän asumistukea maksetaan asunnonomistajille ja suurille instansseille kuten VVO.
Tässäpä se järjestelemän ongelman ydin onkin. On tietysti aina helppo syyttää asumistukea saavia ihmisiä siitä että kuppaavat valtiolta kaiken ja mitään ei makseta itse mutta aina se unohtuu että asumistuki menee liki jokaisella suoraan siihen asumiseen eli ihan jonkun muun taskuun kuin sen saajan. Olisikin ihan hyvä uudistus että asumistuki maksetaan jatkossa automaattisesti suoraan vuokranantajalle, sitten voitaisiin tutkiskella vuosittain että mitkäs tahot sitä asumistukea eniten saavat.
Siksi, koska palkat ovat pienet ja työttömyysluvut isot. Luojan kiitos, meillä on asumistukisysteemi!
Vierailija kirjoitti:
ay-liike = sdp ja vasemmisto omistaa merkittävän osan vuokra-asuntokannasta.
Heillä olisi mahdollisuus puolittaa vuokrat, ja jäisivät silti järjettömälle voitolle.
Tuo on tulonsiirtoa veronmaksajilta liitoille.
Aika mon täällä ei tajua, että järjestelmä on tulonsiirto veronmaksajilta rikkaille, siis asuntoja omistaville.
Asumistuki voi vääristää markkinoita, mutta oikea ongelma on se, että Suomessa on niin heikot palkat, että 860 000 Suomalaista saa asumistukea. He ovat erittäin köyhiä. Kukaan joka tienaa hiemankin enemmän(noin 1850€ yhdeltä henkilöltä riittää) töillä ei saa mitään asumistukia. Tietenkin osa on eläkeläisi sairaita ja työttömiä. Ryhmää voisi kuitenkin ihan hyvin pienentää runsaasti pitämällä huolta matalapalkkaisten töiden ja pätkätöiden ehtojen sekä palkkojen parantamisesta. Hallitus hoi, hoida hommasi Suomen edustajana.
Vierailija kirjoitti:
Minä käyn töissä (pienipalkkainen) ja mies on työttömänä (hakee töitä, mutta ei noin "vanhaa" enää oikein oteta alalle josta hänellä työura). Lapsia meillä on 5. Mies aiemmin siis oli hyväpalkkaisessa työssä, mutta yritys jossa oli töissä meni konkkaan ja työttömyys tuli, mikä ajoi meidät talousongelmiin. Saadaan asumistukea sekä toimeentulotukeakin.
Asumme Länsi-Helsingissä vuokralla, 5h rivitalossa. Mun palkka menis vuokraan kokonaan ellei saatais asumistukea.
Viisi lasta on kuitenkin ollut varaa hankkia.
No milläköhän esim. minä, opiskelija pätkätöillä, maksaisin vuokrani ilman tukea?
Ottaa kyllä päähän. Tälläkin alueella me juuri palkoillamme toimeentulevat asutaan kerrostaloissa, koska niihin on varaa. Sitten tossa vieresdä elellään paritaloissa asumistukien turvin.