Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletko käynyt mittauttamassa varastorautasi eli ferritiinin?

Vierailija
27.09.2018 |

Jos olet käynyt, kerro myös mikä oli tulos.

Terveillä ihmisillä ferritiiniarvo 100 tai yli on varmuudella hyvä.

Raudanpuutteen oireita alkaa ilmetä kun ferritiini on alle 60 (ei kaikilla) Ferritiini on alle 40 alkaa suurimmalla osalla olla selviä raudanpuutteen oireita. Lähes kaikilla on selvät raudanpuutteen oireet kun ferritiini on alle 30.

Rautavarasto on tyhjä, kun ferritiini on alle 30.

Oletko käynyt mittauttamassa varastorautasi eli ferritiinin?

Vaihtoehdot

Kommentit (404)

Vierailija
141/404 |
27.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ferritiini 8 ja hb 114

Vierailija
142/404 |
27.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ferritiini 8 ja hb 114

Ja oonki ollut vuosia ihan loppu

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/404 |
27.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

12 ja hb 112. Heti rautakuurille

Vierailija
144/404 |
28.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuosi sitten ferritiiniarvoni oli 6. Asiaa alettiin tutkimaan korkeiden trombosyyttiarvojen takia. Hemppa ihan ok ja kaikki muukin ihan ok, mutta kuukautiset karmea. 1,5-2 tunnissa tuli läpi isoin tamponi ja yöside. Vuoden aikana minulle on tehty kaikki mahdolliset asiaan liittyvät kokeet, mm. otettu luuytimestä näytepalat, tutkittu oireeton keliakia jne. Nyt tehty lämpöpallohoito ja menkkavuoto vähenivä ehkä noin 60%. Tänään kuulen uusimmat arvot.

Kirjoitin tämän eilen ja eilen olin taas joka vuotisessa työterveystarkastuksessa terveysasemalla. Koko hoito on ollut minulla kunnallisella puolella alun alkaenkin ja olen tuntenut saaneeni hyvää hoitoa sitä kautta.

Matala ferritiiniarvoni 6 huomattiin siis vuosi sitten pitkään jatkuneiden korkeiden trombosyyttiarvojen seurannan kautta. Trombosyyttiarvo on ollut kymmenisen vuotta reilu 500 (viitearvo 150-360) ja hemppa oli silloin jotakin satasen pintaan. Olo oli kuitenkin oikein hyvä, tein normaalisti fyysisesti keskiraskasta työtäni ja jaksoin mainiosti sen jälkeenkin, joten ohjeistukseksi tuli rautalääke. Alussa muistaakseni ohje oli syödä kaksi tablettia päivässä, myöhemmin sitä muutettiin parhaimmillaan kolmeen tablettiin päivässä, nyt kaksi tablettia joka toinen päivä.

Vuoden aikana minua on tutkittu vaikka miten niin kuin kirjoitinkin. Verta on otettu useamman kerran eri tutkimuksiin, luuytimestä otettu koepalaa, on ollut röntgeniä, ultraa jne. Viimeisimpänä hoitona oli karmeiden kuukautisten kukistaminen lämpöpallohoidolla.

Nyt ferritiini on 62, hemoglobiini 136, trombosyytit vielä 460 tienoilla ja muut arvot hyvät. Lämpöpallohoidon takia kuukautisvuodon väheneminen on vasta alussa, mutta nyt näyttää hyvältä ja asiaa seurataan jatkossakin. N44

Vierailija
145/404 |
28.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuosi sitten ferritiiniarvoni oli 6. Asiaa alettiin tutkimaan korkeiden trombosyyttiarvojen takia. Hemppa ihan ok ja kaikki muukin ihan ok, mutta kuukautiset karmea. 1,5-2 tunnissa tuli läpi isoin tamponi ja yöside. Vuoden aikana minulle on tehty kaikki mahdolliset asiaan liittyvät kokeet, mm. otettu luuytimestä näytepalat, tutkittu oireeton keliakia jne. Nyt tehty lämpöpallohoito ja menkkavuoto vähenivä ehkä noin 60%. Tänään kuulen uusimmat arvot.

Kirjoitin tämän eilen ja eilen olin taas joka vuotisessa työterveystarkastuksessa terveysasemalla. Koko hoito on ollut minulla kunnallisella puolella alun alkaenkin ja olen tuntenut saaneeni hyvää hoitoa sitä kautta.

Matala ferritiiniarvoni 6 huomattiin siis vuosi sitten pitkään jatkuneiden korkeiden trombosyyttiarvojen seurannan kautta. Trombosyyttiarvo on ollut kymmenisen vuotta reilu 500 (viitearvo 150-360) ja hemppa oli silloin jotakin satasen pintaan. Olo oli kuitenkin oikein hyvä, tein normaalisti fyysisesti keskiraskasta työtäni ja jaksoin mainiosti sen jälkeenkin, joten ohjeistukseksi tuli rautalääke. Alussa muistaakseni ohje oli syödä kaksi tablettia päivässä, myöhemmin sitä muutettiin parhaimmillaan kolmeen tablettiin päivässä, nyt kaksi tablettia joka toinen päivä.

Vuoden aikana minua on tutkittu vaikka miten niin kuin kirjoitinkin. Verta on otettu useamman kerran eri tutkimuksiin, luuytimestä otettu koepalaa, on ollut röntgeniä, ultraa jne. Viimeisimpänä hoitona oli karmeiden kuukautisten kukistaminen lämpöpallohoidolla.

Nyt ferritiini on 62, hemoglobiini 136, trombosyytit vielä 460 tienoilla ja muut arvot hyvät. Lämpöpallohoidon takia kuukautisvuodon väheneminen on vasta alussa, mutta nyt näyttää hyvältä ja asiaa seurataan jatkossakin. N44

Ymmärsinkö oikein? Sua tutkittiin todella paljon, mutta kukaan ei hoksannut ottaa ferritiiniä, vaikka sulla oli karmeat kuukautiset? Onko synnytyksiä? On se kumma, että Tanskassa ja Ruotsissa tämä ferritiini kuuluu ihan rutiiniin ja sen tulkintakin osataan (eli arvo tulee olla yli 70).

Toivon, että jokainen saa tämän kohun jälkeen oikean tulkinnan ja riskiryhmältä (jotka tulee valittaa oireita), todellakin poissuljetaan se varastorauta ihan ekana.

Vierailija
146/404 |
28.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on edelleen osa lääkäreistä sitä mieltä, että raudanpuute ei voi aiheuttaa oireita ilman anemiaa, vaikka muissa pohjoismaissa ja maailmalla tämä yhteys on tiedetty jo vuosikymmeniä. Monissa maissa ferritiinimittaus kuuluukin osaksi normaaleja väsymysselvittelyitä.

Olen törmännyt lukuisiin potilastapauksiin, jossa kilpirauhasarvoja on mitattu puolen vuoden välein, ilman että niissä on ollut mitään poikkeavaa, mutta ferritiinimittauksesta kieltäydytään.

Monet potilaat ovat yrittäneet löytää vastausta oireiluunsa jopa vuosikymmeniä ja turvautuneet itsehoitoon vastoin suosituksia. Tästä ei voi kuitenkaan potilasta syyttää. Muutaman euron koe voisi säästää valtavasti terveydenhuollon resursseja, jos sitä vain osattaisiin hyödyntää.

http://www.raudanpuute.fi/raudanpuutteen-oireet/voiko-raudanpuute-aiheu…

Vierailija
147/404 |
28.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Löysin hyvän tekstin:

"Sain juuri diagnoosin vaikeasta pitkittyneestä raudanpuutteesta. Pahimmat oireeni ovat olleet jäätävä väsymys ja armoton olo siitä, että aivot ovat rikki. Unohdan juuri äsken tapahtuneita asioita. Lepään ruoanlaiton ja syömisen jälkeen. Keväällä lopetin hathajoogaharrastuksen, koska en enää jaksanut. Auon ikkunoita, että voisin hengittää paremmin. Viimeisen vuoden aikana toimintakykyni on kadonnut, eikä sille tuntunut ensin löytyvän mitään selitystä.

Kävin ensimmäistä kertaa lääkärissä musertavan väsymyksen takia lähes vuosi sitten. Siitä alkaen olen käynyt useissa verikokeissa, virtsakokeissa, vatsan ja virtsaelinten ultraäänitutkimuksessa, EKG:ssä, työpsykologin, psykiatrin ja neurologin konsultaatiossa, astmatutkimuksissa, keuhkoröntgenissä ja minut on lähetetty neurologian päivystykseen aivoinfarktiepäilynä. Erinäiset yksityisen ja julkisen puolen lääkärit ovat tarjoilleet minulle diagnooseina mm. Omaa Vikaa, masennusta, kroonista väsymysoireyhtymää, ‘en tiedä, vaihda lääkäriä’ -kommenttia, homeallergiaa ja sopeutumishäiriötä. Voi elämä. Onneksi uskon perusteettomia väitteitä huonosti.

Keväällä 2018 luin sitten ihan itse netistä (kiitos aktiiviset asiantuntijalääkärit Tom Widenius ja Esa Soppi), että jos ihmisen ferritiiniarvo on neljä, ovat maksan, pernan ja luuytimen rautavarastot aivan lopussa ja hänellä on vakava raudanpuute. Ferritiniiarvoni oli mitattu ensimmäisen kerran syksyllä 2017 ja raudanpuutteesta johtuvat punasolumuutokset ovat näkyneet verikokeissani jo keväällä 2015. Eläinlääkärinä tiesinkin jo valmiiksi, että jos punasolut ovat jatkuvasti pieniä, niin jotain outoa on meneillään, ferritiiniarvoa en osannut tulkita hoitaneen lääkärin mielipiteen ohi. Oli varsin vapauttavaa tajuta, että joku lääkärikin voisi ajatella oireideni ovat todellisia. En olekaan hullu, eivätkä elämänvalintani ole vääriä, vaan raudanpuutetta ei vain osata riittävällä tavalla lääketieteessä hoitaa.

Mikä muuttui oikean diganoosin ja asiallisten hoito-ohjeiden löydyttyä? No nyt syön rautaa tavoitteellisesti. Yritän saada alas niin paljon kuin suinkin pystyn, enkä kuvittele ongelman hoituvan jollain sivulauseen pikakuurilla. Lisäksi, kun olin lopultakin itse tunnistanut sairauden laadun, hankkiuduin lääkärille, joka tuntee rauta-aineenvaihdunnan pintaa syvemmältä ja osaa seurata tilannetta asianmukaisesti. Hänen mukaansa kaikki oireeni selittyvät vaikealla raudanpuutteella. Tätä koko tapahtumien ketjua kuvaa hyvin se, että minusta tuntuu omituiselta – ja varsin virkistävältä – tehdä yhteistyötä hoitavan lääkärin kanssa.

Kirjoitan omasta kokemuksestani, koska meitä samassa jamassa olevia on paljon. Facebookin raudanpuuteryhmässä on yli seitsemän tuhatta jäsentä. Olen huolissani naisten terveydestä ja siitä, miten perustarpeemme ohitetaan. Tästä asiasta on pidettävä meteliä ja naisten joukkoinvalidisoituminen raudanpuutteen ja tietämättömyyden takia on saatava pysähtymään nyt heti. Myös mediapuputus muotitaudista on työnnettävä syrjään: kaikkien kudosten hoitamaton hapenpuute ei ole vitsi."

https://doulakka.fi/ajankohtaista/raudanpuute-milta-tuntuu-kun-ferritii…

Vierailija
148/404 |
28.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärsinkö oikein? Sua tutkittiin todella paljon, mutta kukaan ei hoksannut ottaa ferritiiniä, vaikka sulla oli karmeat kuukautiset? Onko synnytyksiä? On se kumma, että Tanskassa ja Ruotsissa tämä ferritiini kuuluu ihan rutiiniin ja sen tulkintakin osataan (eli arvo tulee olla yli 70).

Toivon, että jokainen saa tämän kohun jälkeen oikean tulkinnan ja riskiryhmältä (jotka tulee valittaa oireita), todellakin poissuljetaan se varastorauta ihan ekana.

Jep, ferritiini ei mitattu kertaakaan ennen syksyä. Lapsia on kolme, viimeisin synnytys -06. Mitään "oireita" ei ollut, joten varmaan senkään takia sitä ei katsottu tarpeelliseksi. Nyt tämän ferritiinikohun jälkeen ollaan varmasti viisastumassa. N44

Vierailija
149/404 |
28.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep, ferritiini ei mitattu kertaakaan ennen syksyä. Lapsia on kolme, viimeisin synnytys -06. Mitään "oireita" ei ollut, joten varmaan senkään takia sitä ei katsottu tarpeelliseksi. Nyt tämän ferritiinikohun jälkeen ollaan varmasti viisastumassa. N44

Mitä "oireita" sulla oli? Sähän olet riskiryhmässä eli lapsia kolme ja jäätävät menkat. En voi uskoa, että näin yksinkertainen asia on Suomessa tällä tolalla.

Suositteletko lämpöpallohoitoa? Sulla kyllä noussu tosi hyvin arvo, ku menkat pienentyneet ja syöt rautaa.

Vierailija
150/404 |
28.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsokaa, kuinka monella vastaajalla on ferritiini ollu tai on yhä alhainen ja kuinka harvalla se on normaali

Vierailija
151/404 |
28.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pari vuotta sitten oli kilpirauhanen trendikäs asia. Nyt kaikki haluaa ferritiinimittaukseen. 5 vuotta sitten kaikilla oli mykoplasma. T. TK-lääkäri

Juuri näin. Ei tässä voida koko väestöltä alkaa ferritiiniä mittailemaan. Ihmisiltä puuttuu sietokyky arjen normaaleille epämukavuuksille kuten kiireen ja stressin aiheuttamalle väsymykselle. Nämä ferritiininvonkaajat tulee jo ovista ja ikkunoista. No onneksi sentään borrelioosi-, T3v- ja mykoplasmavonkaajat on hävinneet. Näin se muotidiagnoosi aina selittää kaikki epämääräiset oireet ja siitä vouhkataan kunnes tulee seuraava.

T. Itsekin väsymystä poteva tk-lääkäri, joka määrää kyllä ferritiinilabroja niille, joille se on oikeasti tarpeen, muut saavat sitten halutessaan mittauttaa vaikka mitä omakustanteisesti.

Tiedoksi sinulle tk-lääkäri, mulla todettiin muutama vuosi sitten anemia, ferritiini oli 8. Itse en ollut kuullutkaan koko asiasta. Onneksi minulla oli osaava työterveyslääkäri joka laittoi lähetteen kun katsoi mun historiaa - masennusta, ahdistusta ja paniikkihäiriötä. Ihmiset kärsii turhaan kun lääkärit tuputtaa vaan mieliala- ja kilpirauhaslääkkeitä. Mulla on ollut aina runsaat kuukautiset, lääkäri epäili sen anemian syyksi. Ihan suututtaa tää muotisauraudeksi leimaaminen, kun joillain oireet voi oikeasti johtua raudanpuutteesta. Sitä varastoa ei muuten ole sitten mikään helppo täyttää.

Vierailija
152/404 |
28.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kävin kivuttomassa, neulattomassa seerumimittauksessa jossa kävi ilmi että elimistöni raudan, kuparin, b12, d ja magnesiumin pitoisuudet olivat alhaiset, eli ei johtunut pelkästä raudasta ja rauta vaatii tuota kupariakin samalla jotta se imeytyisi paremmin.

Kun lisäsin noita kaikkia edellä mainittuja ravintooni myös ravintolisän osalta, niin pääsin eroon väsymyksestä/uupumuksesta, raajojen puutumisesta ja kipuilusta, ahdistuneisuudesta, aivosumusta, sellaisesta ajottaisesta epätodellisesta olosta enkä ole saanut sen jälkeen yhtään paniikkikohtaustakaan.

Vierailija
153/404 |
28.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli ferritiiniarvot 40 ja labrasta tuli tk-lääkärin lausunto: arvot viitearvojen mukaiset. 

Koska tiedän, että mulla on raudanpuute, konsultoin jotain ferritiineistä ymmärtävää lekuria, ja määräsi rautakuurin. Luvun pitää kuulemma olla yli 70 ollakseen normaali, ja päälle sadan, että lisärautaa ei tarvita. Lisäksi kuulemma on yksilökohtaista se oikea arvo, esimerkiksi mulla runsaat menkat ja je-pillerin aiheuttama verenvuoto ja kierukan asennuksen jälkeinen tiputteluvuoto aiheutti anemian. Hg oli normaali ja lääkäri ei osannut tulkita ferritiinejä, ne mittautettiin koska pyysin sitä.

Lääketieteellisessä vannotaan sen hemoglobiinin nimeen, niin tämä lekuri mulle kertoi.

Lukekaa tämän lekurin blogia, taitaa olla pätevimpiä tämän alan asiantuntijoita Suomessa:

http://www.medipudas.fi/mita-hemoglobiini-ja-ferritiini-kertovat-raudan…

Niin ja älkää uskoko niitä tk-lääkäreitä jos väittävät, että 40 ferritiini on NORMAALI! Johan se oma järkikin sanoo, että jos valutat 3kk verta yhtäjaksoisesti ja alat voimaan huonosti, sulla on raudanpuute. Väsymys ja rintakivut, tulehduskierteet jne. sen kyllä osoittavat. 

Tässä blogissa lääkäri vastaa, miksi ferritiinejä ei mitata automaattisesti. No siksi, koska tk-lekurit eivät välttämättä edes ymmärrä koko asiaa.

http://www.medipudas.fi/miksi_laakari_ei_laita_lahetetta_ferritiinimitt…

Vierailija
154/404 |
28.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pari vuotta sitten oli kilpirauhanen trendikäs asia. Nyt kaikki haluaa ferritiinimittaukseen. 5 vuotta sitten kaikilla oli mykoplasma. T. TK-lääkäri

Juuri näin. Ei tässä voida koko väestöltä alkaa ferritiiniä mittailemaan. Ihmisiltä puuttuu sietokyky arjen normaaleille epämukavuuksille kuten kiireen ja stressin aiheuttamalle väsymykselle. Nämä ferritiininvonkaajat tulee jo ovista ja ikkunoista. No onneksi sentään borrelioosi-, T3v- ja mykoplasmavonkaajat on hävinneet. Näin se muotidiagnoosi aina selittää kaikki epämääräiset oireet ja siitä vouhkataan kunnes tulee seuraava.

T. Itsekin väsymystä poteva tk-lääkäri, joka määrää kyllä ferritiinilabroja niille, joille se on oikeasti tarpeen, muut saavat sitten halutessaan mittauttaa vaikka mitä omakustanteisesti.

Tiedoksi sinulle tk-lääkäri, mulla todettiin muutama vuosi sitten anemia, ferritiini oli 8. Itse en ollut kuullutkaan koko asiasta. Onneksi minulla oli osaava työterveyslääkäri joka laittoi lähetteen kun katsoi mun historiaa - masennusta, ahdistusta ja paniikkihäiriötä. Ihmiset kärsii turhaan kun lääkärit tuputtaa vaan mieliala- ja kilpirauhaslääkkeitä. Mulla on ollut aina runsaat kuukautiset, lääkäri epäili sen anemian syyksi. Ihan suututtaa tää muotisauraudeksi leimaaminen, kun joillain oireet voi oikeasti johtua raudanpuutteesta. Sitä varastoa ei muuten ole sitten mikään helppo täyttää.

Mulla ihan samat oireet ja verikokeista paljastui hälyttävän alhainen ferritiini

Vierailija
155/404 |
28.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli ferritiiniarvot 40 ja labrasta tuli tk-lääkärin lausunto: arvot viitearvojen mukaiset. 

Koska tiedän, että mulla on raudanpuute, konsultoin jotain ferritiineistä ymmärtävää lekuria, ja määräsi rautakuurin. Luvun pitää kuulemma olla yli 70 ollakseen normaali, ja päälle sadan, että lisärautaa ei tarvita. Lisäksi kuulemma on yksilökohtaista se oikea arvo, esimerkiksi mulla runsaat menkat ja je-pillerin aiheuttama verenvuoto ja kierukan asennuksen jälkeinen tiputteluvuoto aiheutti anemian. Hg oli normaali ja lääkäri ei osannut tulkita ferritiinejä, ne mittautettiin koska pyysin sitä.

Lääketieteellisessä vannotaan sen hemoglobiinin nimeen, niin tämä lekuri mulle kertoi.

Lukekaa tämän lekurin blogia, taitaa olla pätevimpiä tämän alan asiantuntijoita Suomessa:

http://www.medipudas.fi/mita-hemoglobiini-ja-ferritiini-kertovat-raudan…

Niin ja älkää uskoko niitä tk-lääkäreitä jos väittävät, että 40 ferritiini on NORMAALI! Johan se oma järkikin sanoo, että jos valutat 3kk verta yhtäjaksoisesti ja alat voimaan huonosti, sulla on raudanpuute. Väsymys ja rintakivut, tulehduskierteet jne. sen kyllä osoittavat. 

Tässä blogissa lääkäri vastaa, miksi ferritiinejä ei mitata automaattisesti. No siksi, koska tk-lekurit eivät välttämättä edes ymmärrä koko asiaa.

http://www.medipudas.fi/miksi_laakari_ei_laita_lahetetta_ferritiinimitt…

Huomio iltapulun toimittajat! Tehkää tästä juttu.

Vierailija
156/404 |
28.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin kysymässä asiaa rautavarastolla mutta siellä vain heiluteltiin käsiä?

Vierailija
157/404 |
28.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muoti kiertää. Kukaan ei koskaan halua myöntää, että väsymys saattaa johtua siitä, että täysiaikainen ja kuormittava työ, kaksi pientä lasta, vauva, koira ja taloprojekti. Tai vastaavasti, että on burn outin partaalla tai jopa masentunut. Ymmärrän, että kieltäminen on defenssi  - on pakko, aivan pakko, löytää jokin syy kehosta (jota tyhmät lääkärit eivät vain tajua), joka voidaan sitten pillereillä korjata, sen sijaan, että pitäisi hidastaa tahtia tai vaikka hoitaa psyykettä

Eli, jos on kuormittava elämä, ei voi olla alhainen rautavarasto? Mieluummin pitää syödä masennuslääkkeitä ja vaan kärvistellä kuin ottaa yksi verikoe? Ja jos se verikoe näyttää että ferritiinivarasto on vähissä, niin siitä huolimatta rautaa ei saisi syödä koska jos sen avulla olo paranee niin se on jotenkin väärin koska on kuormittava elämä? Eikä mitään syytä ole epäillä että kuormittava elämä kulutttaa rautavarastoja enemmän kuin helppo elämä? Ja että raskaus, synnytys, imetys tai kuukautisetkaan ei tee mitään rautavarastolle, koska kaikillahan ne on tosi hyvät. Mitä nyt ulkomailla sanovat että joka kymmenes nainen kärsii raudanpuutteesta....

Tämä!! Naisilla varsinkin raudanpuute on aika yleistä kuukautisten ja synnytysten takia!

Vierailija
158/404 |
28.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auttaako jos imee rautanauloja säännöllisesti?

Vierailija
159/404 |
28.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muista tulosta, olin infuusiossa ja nyt 350 eli hyvä.

Vierailija
160/404 |
28.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on nyt sitä sissimarkkinointia, mammat.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi kahdeksan