Oletko käynyt mittauttamassa varastorautasi eli ferritiinin?
Jos olet käynyt, kerro myös mikä oli tulos.
Terveillä ihmisillä ferritiiniarvo 100 tai yli on varmuudella hyvä.
Raudanpuutteen oireita alkaa ilmetä kun ferritiini on alle 60 (ei kaikilla) Ferritiini on alle 40 alkaa suurimmalla osalla olla selviä raudanpuutteen oireita. Lähes kaikilla on selvät raudanpuutteen oireet kun ferritiini on alle 30.
Rautavarasto on tyhjä, kun ferritiini on alle 30.
Kommentit (404)
Hemoglobiini 145, ferritiini 27. Pitäskö nyt syödä lisärautaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pari vuotta sitten oli kilpirauhanen trendikäs asia. Nyt kaikki haluaa ferritiinimittaukseen. 5 vuotta sitten kaikilla oli mykoplasma. T. TK-lääkäri
Eli siis te ette ole osanneet tehdä oikeita diagnooseja? Ensin ei oltu löydetty kilpirauhaspotilaiden tauteja, sitten mykoplasmaa (mikä se mahtaa olla, en ole koskaan kuullutkaan) ja nyt ette ole hoksanneet kaikkina näinä vuosina kun me uupuneet ollaan käyty pyytämässä apua sitä että meillä on raudanpuute? Hyvin yksinkertainen asia, mikä siinä on lääkäreillä niin vaikea tajuta?
Oikeasti, mikä oikeus sinulla on tulla toisen ammattitaitoa arvostelemaan? Luuletko olevasi parempi lääketieteen tietäjä vai? Jos olet, niin osaat varmaan kertoa MIKSI se ferritiini on tärkeä? Ja MITÄ ovat ne kilpirauhassairaudet, jota lääkärit eivät osaa hoitaa?
t. ei lääkäri, mutta aivan todella kyllästynyt maallikko''tietäjiin''. Kyllä Suomessa jokainen vähän googlea käyttänyt on vähintään yhtä pätevä, kuin kuusi vuotta opiskellut ammattilainen. Lääkärit on vähän tyhmiä ja siksi ne ressukat tarvitsevat sen kuusi vuotta opintoja ja kuusi vuotta erikoistumista, kun muut, ne lahjakkaat, ovat päteviä muutaman nettisivun lukemisen jälkeen
No tämä lääkäri siinä sanoi että silloin takavuosina yhtäkkiä kaikilla oli kilpirauhasen vajaatoiminta (väsymys ym.) eli, siihen asti kun nämä kaikki kilpirauhasen vajaatoimintaa sairastaneet ihmiset eivät olleet saaneet oikeita tutkimuksia ja oikeita diagnooseja lääkäreiltä. Tilanne muuttui radikaalisti kun tästä sairaudesta alettiin puhua ja ihmiset vaativat sen tutkimista, sitten hupsista vaan selvisikin että tätä sairautta sairastaa monet kymmenet tuhannet joille oli aikaisemmin vaan määrätty masennuslääkkeitä ja muuta vastaavaa. Eli lääkärit eivät olleet olleet tietoisia siitä että se kilpirauhasen toiminta kannattaisi tutkia kun ihminen tulee valittamaan tiettyjä oireita. Nyt on ihan sama tämän raudanpuutteen kanssa, ja sen oireet on taas sellaisia että sopivat myös kilpirauhasen vajaatoimintaan ja masennukseen, ja kuulemma rauta vaikuttaa kilpirauhasenkin toimintaan ja aiheuttaa masennusta... joten ei tarvi olla lääkäri tajutakseen yhteyttä siihen että monilla kymmenillä tuhansilla ihmisillä on "kilpirauhasen vajaatoiminnan oireet" tai "masennus" koska ferritiiniä ei ole tutkittu tai osattu tulkita oikein.
Höpö höpö. Kyllä oikeat kilpirauhasen vajastoiminnat on osattu bongata. Nämä höpöhöpömukavajaatoiminnat on meneet tietyille privaattilääkäreille jotka on määränneet kyseenalaisia lääkkeitä (liothyronin-hoito), jolla on aiheutettu vakavia komplikaatioita (joskus oikeaan hypotyreoosiin määrätään lisänä liothyroniinia jos tyroksiinilla ei saada tarpeeksi hyvää tulosta, mutta nämäkin vajaatoiminnat näkyvät niissä tavallisissa labroissa ja liothyronin pitää aina yhdistää tyroksiiniin).
Ihan oikeasti uskot tuohon? Että ihan yhtäkkiä kaikki ihmiset rynnisti muutaman lääkärin luo jotka määräsivät lääkityksen turhaan, ja kumma kyllä näiden ihmisten elämänlaatu parani? Just joo. Mun miehelläkin on määrätty kilpirauhaslääkitys vaikka hän ei mitään oireita tuntenut, tosin ne on vaikea erottaa reuman tuomista oireista ja reumalääkityksen tuomista oireista, ja uniapneakin miehellä on, ei suostu uskomaan vaikka vuosia olen sanonut että hänellä on hengityskatkoksia varsinkin kun kuorsaa....
En usko vaan tiedän. Toki moni höpöhöpöhoitoa ja liothyroninia ilman indikaatiota popsinut on kokenut piristyvänsä ja jaksavansa. Se nimittäin piristää kaikkia. Se ei silti ole syy turhalle hoidolle ilman sairautta, kyllähän kaikki piristyis amfetamiinistakin mutta se ei silti ole yleisen väsymyksen hoitoa. Liothyroninihoidolla on saatu jopa nirrejä pois näiltä piristyneiltä, koska aiheuttaa rytmihäiriöitä muun muassa.
On muuten kumma että nämä muotidiagnooseista vouhkaajat fiksoituvat yhteen asiaan mutta monessa asiassa ovat hoitovastaisia, kolesterolit, verenpaineet, masennukset saattaa jäädä retuperälle lääkevastaisuuden suhteen. Vain se yksi juttu kelpaa selittämään kaiken.
Kyllä se on harvinaista että kilpirauhaslääkkeitä määrättäisiin vain oireiden perusteella, ja niistähän on sanottu nyt että varmasti moni niistä jotka sitten ovat saaneet oireiden perusteella kilpirauhaslääkkeet kärsivätkin oikeasti raudanpuutteesta. Sama juttu masennuslääkkeiden kanssa. Sitä kauhistellaan että miten miljoona suomalaista syö masennuslääkkeitä, mutta sitten kun joku sanoo että mitä jos se onkin joillakin raudanpuute, niin heti pitää vastustaa, että ei, ei aleta sellaisia mittailemaan, nyt syödään vaan koko kansa niitä masennsulääkkeitä kun täällä on niin kylmää ja pimeää puolet vuodesta.
Mun kokemuksen mukaan ja mitä olen nyt kymmenien ihmisten tarinoita lukenut, niin hyvin yleistä on se, että 10 vuotta on etsitty uupumukselle syytä masennuksesta ja kilpirauhasesta ja ties mistä, mutta mikään ei auta, ja sitten kun katsotaan vihdoin ferritiini niin se on alhainen... onpa yllätys. Mutta sun mielestä pitäis syödä edelleen masennuslääkkeitä ja vielä varmuuden varoiksi kolesterolilääkkeitä (jotka nekin on todettu suurimmalle osalle ihan turhiksi tai jopa haitallisiksi)
Vierailija kirjoitti:
Hemoglobiini 145, ferritiini 27. Pitäskö nyt syödä lisärautaa?
Pitää. Ja pitäisi yrittää selvittää miksi sun rautavarasto on tyhjä. Ferritiini pitää olla 70-100 että hormonitoiminta jne. toimii oikein. Alle 30 on paha juttu jo.
Ferritiini oli 39. CRP oli hieman koholla, joten saattoi nostaa ferritiiniarvoa hieman.
Oireita:
Kauhea väsymys
Kalpeus
Hajamielisyys ja keskittymiskyvyn puute
Levottomat jalat
Ahdistuneisuus
Käsien ja jalkojen kylmyys (etenkin jalat)
Ihon kuivuminen
Kynsien halkeilu
Hiusten haurastuminen
Kielen arkuus
Palan tunne kurkussa ja nielemisvaikeudet
Rytmihäiriöt
Hengästyminen
Heikentynyt yleiskunto
Painon lasku
Vierailija kirjoitti:
Minusta tämä on edesvastuutonta. Saadaan ihmiset uskomaan, että kaikki masennuksen ja muut johtuvat oikeasti vain jostain varastoraudasta. Että rautanappia vaan naamaan, sillä se väsymys ja uupumus hoituu, ei tarvitse kohdata omia asioitaan ollenkaan tällä tavalla.
Jos verikokeissa on todettu raudanpuute, niin totta hitossa rautanappia naamaan. Ja taatusti ainakin helpottuu se uupumus ja vetämätön olo.
Jos on henkisesti kuormittava elämä ja siihen päälle ihan oikea raudanpuute, niin aika rankka yhdistelmä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta tämä on edesvastuutonta. Saadaan ihmiset uskomaan, että kaikki masennuksen ja muut johtuvat oikeasti vain jostain varastoraudasta. Että rautanappia vaan naamaan, sillä se väsymys ja uupumus hoituu, ei tarvitse kohdata omia asioitaan ollenkaan tällä tavalla.
Jos verikokeissa on todettu raudanpuute, niin totta hitossa rautanappia naamaan. Ja taatusti ainakin helpottuu se uupumus ja vetämätön olo.
Jos on henkisesti kuormittava elämä ja siihen päälle ihan oikea raudanpuute, niin aika rankka yhdistelmä.
Ja toinen niistä on niin helposti korjattavissa - rautanappia naamaan vetämällä.
Vierailija kirjoitti:
Miksei kukaan kerro niitä Hb-tasojaan..?
Hemoglobiini taitaa vaihdella aika paljon esim. kuukautiskierron vaiheen mukaan. Tai esim. jos olet juonut liian vähän ja kuivunut niin näyttää isompia lukemia. Minulla oli joskus laskimoverinäytteestä 117, parin viikon päästä sormenpäästä katsottuna 139. Ferritiini tuolloin 13.
Muutama kilo on varaston hyllyllä.
Vierailija kirjoitti:
Tämä aihe on tehty yhteistyössä Salus Floradix-tuotteen kanssa.
Salus piristää päivää ja tekee siitä aurinkoisen.
Salus maistuu myös hyvälle!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli aikoinaan anemia, arvo 8, sen jälkeen pyörinyt 13-34 välillä, en ilmeisesti syönyt rautaa tarpeeksi pitkään tarpeeksi suurina annoksina. Kaikenlaisia oireita tässä on ollut vuosien varrella, pahimpina väsymys, ahdistus ja hankalat pms oireet (kuulemma voi johtua alhaisesta raudasta). Nyt olen syönyt rautaa taas vähän enemmän, 40mg päivässä 4kk ja tarkoitus mennä loppuvuodesta kokeisiin. Olo on kyllä parantunut mutta epäilen että arvot on noussut riittävälle tasolle. Mielestäni vähän kummallista että kukaan lääkäri ei ole painottanut että olisi hyvä jos arvot nousisi siihen 100, kun miksi ne viitearvot on sitten 10-150, luulisi että ne joilla on 150 voi pikkasen enemmän kuin minä, jolla oli viimeksi 28? Terveydenhoitaja sanoi että kannattaa vielä jatkaa ja lääkäri joskus puhui että 50 olisi ok arvo, mutten siihenkään ole koskaan päässyt.
Sitä rautaa kun tankkaa pitää ottaa 100 tai jopa 200mg päivässä, se ei kaikki imeydy kuitenkaan. Samalla c-vitamiinia ja pitää välttää maitotuotteita pari tuntia raudan ottamisen jälkeen.
Joo olen kuullut, mutta mulla on herkkä vatsa ja yhdestä valmisteesta oli maha joka päivä sekaisin. Nyt syön sellaista joka sopii niin pysyn sitten siinä, ajattelin vaan ottaa nyt pari tablettia päivässä, lisäksi syön Fluoradixia joka on nestemäinen. Ehkä uskallan kokeilla vielä jotain vahvempaa. Ja kalsiumia vältän tosiaan 2h ennen ja jälkeen.
Ferritiini oli 15 ja Hb 130. Lääkärin mielestä molemmat arvot hyvät.
Aloitin rautakuurin, nyt 1,5 kk:tta syönyt ja olo jo vähän parempi.
Väsymyksen vuoksi kävin lääkärissä jo yli vuosi sitten ensimmäisen kerran.
Jotenkin huvittavaa miten (pääasiassa) naiset kerta toisensa jälkeen menevät näihin kusetuksiin lankaan. Kerta toisensa jälkeen teille uskotellaan, että kaikki oireet maasta taivaisiin on selitettävissä yhdellä helpolla laboratoriokokeella ja joka kerta kyseessä on joku yksityisen puolen helppoheikki, joka rahastaa asialla hyväuskoisia koko rahan edestä. Ettekö te koskaan opi? Kilpirauhasen olematon vajaatoiminta ja krooninen väsymysoireyhtymä alkavat olla menneen talven lumia. Tervetuloa ferritiini.
Olipa mielenkiintoinen ketju. Mulla on hb 105 ja 115 välissä pyörinyt kohta kymmenen vuotta. Ferritiini oli nyt kahdeksan ja rautaa suositteli asiantunteva sisätautilääkäri syömään. En ole huomannut oikeastaan oireita, toki väsymystä on, mutta jaksan ihan ok 8 tuntiset työpäivät, koko päivän olen jaloillani, mutta aika kevyt työ kuitenkin. Välillä huimaa, mutta huimasi silloinkin kun hb oli yli 130..
Saas nähdä meneekö olo jotenkin reippaammaksi kunhan tuota rautaa syön. Ja kyllä, on tutkittu ja tehty tähystykset, eikä nistä syytä ole tuolle löytynyt, runsaat kuukautiset on ainoa, mitä on keksitty syyksi.
Mutta hurjalta kuullostaa, kun tässäkin ketjussa aivan erilaisilla eli paremmilla arvoilla porukka tuntuu olevan tosi sairasta:/
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin huvittavaa miten (pääasiassa) naiset kerta toisensa jälkeen menevät näihin kusetuksiin lankaan. Kerta toisensa jälkeen teille uskotellaan, että kaikki oireet maasta taivaisiin on selitettävissä yhdellä helpolla laboratoriokokeella ja joka kerta kyseessä on joku yksityisen puolen helppoheikki, joka rahastaa asialla hyväuskoisia koko rahan edestä. Ettekö te koskaan opi? Kilpirauhasen olematon vajaatoiminta ja krooninen väsymysoireyhtymä alkavat olla menneen talven lumia. Tervetuloa ferritiini.
Kyllä minä ainakin ihan julkisella kävin ne mittauttamassa. Samalla mitattiin muita tärkeitä veriarvoja. Luettelin tuolla ylempänä oireitani, mutta varmaan sitten kuvittelen ne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä ainakin ihan julkisella kävin ne mittauttamassa. Samalla mitattiin muita tärkeitä veriarvoja. Luettelin tuolla ylempänä oireitani, mutta varmaan sitten kuvittelen ne.
Tosin nyt varmaan tulee vastaus, että mitä minä julkisia verorahoja käytän olemattomiin oireisiini! Pyh! Naiset eivät tiedä mitään!
Juu, kaikki vaan vaatimaan julkiselta tutkimuksia. Nimenomaan vaatimaan! Vaadin labroja ja kuvauksia koska mulla nää oireet ja vauvapalstaa olen lukenut. Olen oman elämäni lääketieteijijä eli minä vaadin!
Vierailija kirjoitti:
Juu, kaikki vaan vaatimaan julkiselta tutkimuksia. Nimenomaan vaatimaan! Vaadin labroja ja kuvauksia koska mulla nää oireet ja vauvapalstaa olen lukenut. Olen oman elämäni lääketieteijijä eli minä vaadin!
Arvasin :DD Saa kyllä vaatimalla vaatiakin, että minkäänlaista hoitoa saisi. Usean vuoden kärsinyt sellaisesta väsymyksestä, että ei tunnu elämä elämisen arvoiselta, jos jatkuu sellaisena. Rytmihäiriöt eivät myöskään ole ihan mukavia oireita kuten ei myöskään levottomat ja kipeät jalat tai kun ruoka ei yksinkertaisesti maistu. Ei kyllä saa edes lääkäriaikaa noilla minun 15 eri oireella. Juuri ja juuri pääsin ottamaan labrakokeet, mutta niistä on turha haaveilla taas moneen vuoteen.
Mutta ihan vauvapalstalta nämä oireet bongasin ja päätin että kivankuulosia, kyllä menen nyt itsekkin vaatimaan labrakokeita!
Vierailija kirjoitti:
No jos oireet helpottaa lisäraudalla niin mitä sitten? Onko jotenkin huono asia tai sulta pois?
Olisit vaan onnellinen, ettei sulla rauta-arvot laske esim. runsaiden kuukautisten vuoksi.
Mulla oli 38. Syön rautaa, mutta vielä en ole tarpeeksi kauaa syönyt. Vasta n. 2kk.
Mikä sulla nyt on ongelma? Tässä ketjussa on linkitetty tietoja vaikka kuinka paljon mikä on varastoraudanpuute, joka on eri asia kuin anemia. Ferritiini kertoo sen onko varastossa rautaa, josta se hemoglobiinissa näkyvä rauta tulee, se lähde. Jos lähde on kuiva, niin ei sieltä kovin pitkään tule tarpeeksi rautaa. Ja niitä on myös muita verikokeita joilla todetaan rautavaraston määrä, ei pelkästään ferritiini, mutta se on aika selkeä mittari. Kun ihminen kuitenkin jonkin verran saa rautaa ruuasta, niin ehkä se pitää hb:n kohtuullisessa korkeudessa niin että ihminen ei heti kuole, mutta varasto ei täyty, naisilla sieltä lähtee joka kuukausi rautaa tietty määrä ja jos rautaa ei saa ruuasta tarpeeksi niin tottakai se vuosien varrella se varasto tyhjenee ja ehtyy.