Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Oletko käynyt mittauttamassa varastorautasi eli ferritiinin?

Vierailija
27.09.2018 |

Jos olet käynyt, kerro myös mikä oli tulos.

Terveillä ihmisillä ferritiiniarvo 100 tai yli on varmuudella hyvä.

Raudanpuutteen oireita alkaa ilmetä kun ferritiini on alle 60 (ei kaikilla) Ferritiini on alle 40 alkaa suurimmalla osalla olla selviä raudanpuutteen oireita. Lähes kaikilla on selvät raudanpuutteen oireet kun ferritiini on alle 30.

Rautavarasto on tyhjä, kun ferritiini on alle 30.

Oletko käynyt mittauttamassa varastorautasi eli ferritiinin?

Vaihtoehdot

Kommentit (404)

Vierailija
181/404 |
09.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoista luettavaa. Toinen laitetaan ferritiiniarvolla 14 rautatiputukseen sairaalaan ja toiselle ei määrätä edes rautatabletteja lukemalla 5. Toki rautaa saa syödäkseen ilman reseptejäkin, mutta silti..

Vierailija
182/404 |
09.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylläpä olenkin sitten trendikäs! Minulla kilpirauhasen vajaatoiminta. Lääkityksen saaminen oli vuosien  työn takana. Masennuslääkkeitä kyllä tyrkytettiin mutta kilpirauhaslääkettä (Thyroxin) en millään meinannut saada. Kyllä voin ihan kokemuksesta kertoa, että kun olet hoikka, alle 30-vuotias, kärsit TODELLA voimakkaasta väsymyksestä (nukut 12 tuntia yössä, päivällä parin tunnin hereillä olon jälkeen pitää päästä nukkumaan että jaksat iltaan asti), hiuksia irtoilee tukuttain, jne jne jne niin eipä ihan kauheasti naurata?! 

Veriarvoni heittelivät, välillä oli TSH koholla ja välillä "normaalin rajoissa". Aina syytettiin virhettä laboratoriossa ("ei nämä arvot voi tällä tavalla heitellä"). Nyt olen syönyt lääkettä jo vuosia, mutta kuten arvaattekin, ikinä ei ole selvitetty mikä kilpirauhasessani on vialla. Kävin taannoin ottamassa nämä ferritiinit kun lehdestä asiasta luin. Arvo on 40. Hemoglobiini mulla on aina noin 127-130. Olen väsynyt ja voimaton, ajatus ei kulje. Kilpirauhasarvoista mitattu TSH, se on tällä hetkellä alhainen. Jossain vaiheessa sitä vaan toteaa, että ehkä elämän kuuluu olla tällaista: aina väsyttää, hengästyttää, ajatus ei kulje, tukka irtoaa päästä vaikka syö monipuolisesti, ulkoilee päivittäin, harrastaa liikuntaa (sen minkä jaksaa, välillä meinaa taju lähteä). Kuten sanottu, ylipainoa ei ole, alkoa en käytä, en tupakoi. Edes kahvia en juo. Vaikea on tästä enää parantaa. Masennuslääkkeet varmasti saan samantien jos menen lääkäriltä niitä hakemaan. 

Että se siitä trendikkyydestä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/404 |
09.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kylläpä olenkin sitten trendikäs! Minulla kilpirauhasen vajaatoiminta. Lääkityksen saaminen oli vuosien  työn takana. Masennuslääkkeitä kyllä tyrkytettiin mutta kilpirauhaslääkettä (Thyroxin) en millään meinannut saada. Kyllä voin ihan kokemuksesta kertoa, että kun olet hoikka, alle 30-vuotias, kärsit TODELLA voimakkaasta väsymyksestä (nukut 12 tuntia yössä, päivällä parin tunnin hereillä olon jälkeen pitää päästä nukkumaan että jaksat iltaan asti), hiuksia irtoilee tukuttain, jne jne jne niin eipä ihan kauheasti naurata?! 

Veriarvoni heittelivät, välillä oli TSH koholla ja välillä "normaalin rajoissa". Aina syytettiin virhettä laboratoriossa ("ei nämä arvot voi tällä tavalla heitellä"). Nyt olen syönyt lääkettä jo vuosia, mutta kuten arvaattekin, ikinä ei ole selvitetty mikä kilpirauhasessani on vialla. Kävin taannoin ottamassa nämä ferritiinit kun lehdestä asiasta luin. Arvo on 40. Hemoglobiini mulla on aina noin 127-130. Olen väsynyt ja voimaton, ajatus ei kulje. Kilpirauhasarvoista mitattu TSH, se on tällä hetkellä alhainen. Jossain vaiheessa sitä vaan toteaa, että ehkä elämän kuuluu olla tällaista: aina väsyttää, hengästyttää, ajatus ei kulje, tukka irtoaa päästä vaikka syö monipuolisesti, ulkoilee päivittäin, harrastaa liikuntaa (sen minkä jaksaa, välillä meinaa taju lähteä). Kuten sanottu, ylipainoa ei ole, alkoa en käytä, en tupakoi. Edes kahvia en juo. Vaikea on tästä enää parantaa. Masennuslääkkeet varmasti saan samantien jos menen lääkäriltä niitä hakemaan. 

Että se siitä trendikkyydestä. 

kai sä nyt syöt rautakuurin tuohon raudanpuutteeseen? lisäksi ruokavaliolla ja muulla elintavan muutoksella voi vaikuttaa hyvin paljon kilpirauhasen toimintaan, sen lisäksi, että on lääkitys.

Katso tämä:

Healing the Root Causes of Thyroid Disease

Eli kilpirauhassairauksien perussyiden parantaminen

Vierailija
184/404 |
09.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
185/404 |
09.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, olen. Ferritiini oli 75 eli hyvä. Syön aika paljon lihaa ja käytän Floradixia. Menkat runsaat joten rautalisä tarpeen.

Vierailija
186/404 |
09.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielenkiintoista luettavaa. Toinen laitetaan ferritiiniarvolla 14 rautatiputukseen sairaalaan ja toiselle ei määrätä edes rautatabletteja lukemalla 5. Toki rautaa saa syödäkseen ilman reseptejäkin, mutta silti..

Tähän kiteytyykin hoidon taso Suomessa.

Vierailija
187/404 |
09.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siinä on se, että ne ferritiinin viitearvot on mitä milloinkin, joillain on alkaen 5, joillain 20. Minäkin kävin saman kaupungin sairalaalan labrassa 5 vuotta sitten niin viitearvo oli 5-205 ja nyt kävin uudestaan niin olikin 5-90. Joillain on kuulemma 20-150, ja joillain 10-200, eli ne voi nekin olla mitä vaan hatusta vedettyjä.

Vierailija
188/404 |
10.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siinä on se, että ne ferritiinin viitearvot on mitä milloinkin, joillain on alkaen 5, joillain 20. Minäkin kävin saman kaupungin sairalaalan labrassa 5 vuotta sitten niin viitearvo oli 5-205 ja nyt kävin uudestaan niin olikin 5-90. Joillain on kuulemma 20-150, ja joillain 10-200, eli ne voi nekin olla mitä vaan hatusta vedettyjä.

Ferritiini on harva poikkeus viitearvojen suhteen. Siinä ei voi katsoa, että osuu viitteeseen.

Hyvä tavoitearvo on ferritiinissä eri kuin viitearvo. Ja tässä mennään metsään ja lujaa, kun tulkinta on menny pieleen.

Kansainvälisesti sekä myös Suomessa ferritiiniarvo alle 30 = vakava varastoraudanpuute, joka ehdottomasti tulee korjata.

Vierailija
189/404 |
10.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lääkärini mittautti minulta ferritiinin koska hempparini oli siinä 100 hujakoilla. Ferritiini oli silloin 12, passittivat rautatiputukseen sairaalaan. Vähän nousi ja tippui sitten taas, aika väsynyt olen, voisin nukkua melkein vuorokauden ympäri. Diagnoosia en ole saanut miksi minulla on näin huono veri, ei johdu runsaista kuukautisista, ehkä sitten joku munuaisvika vaikka muita oireita siihen ei ole. Lisää tutkimuksia tekevät, viimeksi ottivat 13 putkea verta ja useamman kerran olen sydänfilmissä käynyt. Tuloksia saan kuulla taas ensi viikolla, jospa olisivat yhtään viisaampia.

Ettei ole munuaisten vajaatoiminta? Se näkyy kreatiiniarvoista ja sekin vielä tarkemmin eGfr luvusta. Pitkälle edenneessä munuaiaten vajaatoiminnassa epo-hormonia ei enää valmistu munuaisissa, ja epo hormoni auttaa verisolujen tuotantoa ja erilaistumista.

Onko munuaisesi ultrattu? Ne voivat olla täynnä kystia eli sinulla voi olla polykystinen munuaissairaus. Siinä tosin myös munuaisten huonotessa nousee myös verenpaine. Tiedän tämän koska suvussani on polykystinen munuaissairaus. Sukulaisilla vaihdettu jo munuaisia.

Juu, krea on normaali ja munuaisia ultrattu, ei mitään normaalista poikkeavaa (vielä). Koko vatsanseutu ultrattu myös, röntgenissä käynyt, sama juttu, täysin normaali. Olen myös kuullut tapauksesta jolla oli vakava munuaisten vajaatoiminta mutta epot täysin normaalirajoissa (?), sai piikit vasta dialyysihoidossa. 

Rautatabletteja en saa syödä koska puoli vuotta sitten todettu koliitti, sain lääkityksen ja tulehdus on lähtenyt paranemaan hyvin, silti se ei ole hb arvoa nostanut. Jos tämä nyt siis johtuisi siitä. Hidasta touhua tämä, odottelu ja tutkimuksissa ravaaminen kuluttaa ihmistä mutta minkäs teet? Onneksi saan edes hoitoa.

Vierailija
190/404 |
10.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ferritiini 2 ja hemoglobiini alle 90. Arvatkaapa väsyttääkö...

Vierailija
191/404 |
10.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No missä käydään mittauttamassa, pitääkö varata aika??

Vierailija
192/404 |
10.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

??

Vierailija
193/404 |
10.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tottakai pitää varata aika. Terveyskeskuslääkärin lähetteellä julkiselle puolelle tai jos nopeammin haluat niin menet yksityiselle lääkäriasemalle johon voi vaan varata ajan ja käydä otattamassa mitkä verikokeet haluaa, kannattaa mittauttaa myös D-vitamiini ja folaatti, ne on monella myös loppu jos rautakin.

Vierailija
194/404 |
10.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mehiläisessä et tarvitse ajanvarausta etkä lähetettä. Sen kun marssit omatoimisesti ovesta sisään ja painat labra-nappia. Sitten kun pääset sisään, sanot, että otetaan Ferritiini. Maksaa 50 euroa. Tulos tulee jopa samana päivänä. Ei tarvi edes paastota, voi ottaa koska vaan.

Vierailija
195/404 |
10.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Synlab, noin 20 €

Vierailija
196/404 |
10.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla todettiin raudanpuute ilman anemiaa. Eli silloin hemoglobiini on normaali, mutta varastorauta hyvin alhainen. Jouduin rautakuurille.

Jopa rautalääkkeissä on annostusohjeet kahteen eri tilanteeseen, eli silloin kun on raudanpuute anemialla tai silloin kun on raudanpuute ilman anemiaa.

Raudanpuute anemialla (= hemoglobiini ja varastorauta ovat molemmat alhaisia)

Raudanpuute ilman anemiaa (=hemoglobiini on hyvä, mutta ferritiini alhainen)

Tuntuu, että perushoidossa tunnistetaan vasta tuo vakavampi tilanne eli raudanpuute anemialla, koska ferritiiniä ei rutiinisti mitata. Tilanteeseen puututaan vasta sitten (liian myöhään), kun hemoglobiinikin on alhaalla. Ja kunnes hemoglobiini menee alas, niin ferritiini voi olla jo aivan loppu.

Tämä tilanne on tällainen jopa neuvoloissa ennen ja jälkeen raskauden, joka on täynnä riskiryhmäläisiä.

Vierailija
197/404 |
10.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
198/404 |
10.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla hemoglobiini 128, ferritiini 4. Lääkäri sanoi kaiken olevan kunnossa. Sain masennuslääkkeet. En tajua, miten voi olla niin erilaista suhtautumista. Itse en omin päin uskalla rautakuuria aloittaa.

Vierailija
199/404 |
10.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uupunut terve kirjoitti:

Mulla hemoglobiini 128, ferritiini 4. Lääkäri sanoi kaiken olevan kunnossa. Sain masennuslääkkeet. En tajua, miten voi olla niin erilaista suhtautumista. Itse en omin päin uskalla rautakuuria aloittaa.

Voi jumalauta tuota lääkäriä!!

Liity vaikka facessa raudanpuuteryhmään niin saat paljon tietoa. Ehdottomasti noilla arvoilla rautaa nassuun!! Ja hemoglobiinista ei tarvitse huolehtia, se ei voi nousta liian korkeaksi vaan noussee tiettyyn rajaan ja sitten täydentyy rautavarastot. Ala syömään rautaa, esim Retafer, aloitat yhdellä ja nostat annostusta pariin-kolmeen päivässä sen mitä vatsa kestää. Jos ei kestä niin muitakin vaihtoehtoja löytyy. apteekista (mm. Obsidan). Käy kontrollissa vaikka 2-3 kk kuluttua, jossa otettava molemmat veriarvot. Näitä kokeita saa muualtakin kuin julkiselta, jos alkavat hankaliksi

Voisin lyödä vetoa että masennuslääkkeesi ovat turhia, huomaat sen itsekin kun ferritiini alkaa lähennellä puoltasataa....

Vierailija
200/404 |
10.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näissäkin se oma järki käteen ja kuunnelkaa kehoa.

Jos sinulla on kuukautiset, niin ota rautatabletteja kuukautisten aikana.

Monilla lisääntyy esim. lihan himo, maksan himo, verimakkaran himo tai basilikan himo heti jos elimistön rauta-arvot alenevat.

Jos C-vitamiinipitoisuus on alhainen niin silloin tekee mieli kaikkea oranssia ja raikasta kuten appelsiinimehua, appelsiineja, c-poretabletteja.

Jos tekee mieli kalaa ja iho tuntuu kuivalta ja limakalvot herkistyneiltä, niin omegat ovat matalalla.

Jos väsyttää ja pimeä vuodenaika, niin on luonnollista että D-vitamiiniarvot laskevat. Samoin B12 tarve voi laskea iän myötä, ja iän myötä sen imeytyminen myös hidastuu.

Kun flunssa tekee tuloaan niin tupla-annos C-vitamiinin lisäksi sinkkiä.

Entä jos tekee koko ajan mieli ananasmurskaa?

Ajattelin, että rauta-arvot on matalalla, kun olen niin väsynyt, että en jaksa yhtään mitään. Onneksi työttömänä, en tajua miten jaksaisin raahautua töihin. Palelen älyttömästi, jopa kesällä helteillä, pää on kuin sumussa, ajatus ei liiku mihinkään suuntaan enkä saa mitään yksinkertaisiakaan asioita päätettyä. Keskityymiskyky on ihan nolla.

Täällä julkiselle ei kannata soitella lääkärille, omalääkäri on suoraan sanottuna ihan mulkero, joten turha yrittää mittauttaa ferritiiniarvoja. Yrittää todennäköisesti tyrkytää masennuslääkkeitä. Sillä on sellainen käsitys, että ihan kaikki johtuu masennuksesta ja eikun mielialalääkkeitä naamaan.