Oletko käynyt mittauttamassa varastorautasi eli ferritiinin?
Jos olet käynyt, kerro myös mikä oli tulos.
Terveillä ihmisillä ferritiiniarvo 100 tai yli on varmuudella hyvä.
Raudanpuutteen oireita alkaa ilmetä kun ferritiini on alle 60 (ei kaikilla) Ferritiini on alle 40 alkaa suurimmalla osalla olla selviä raudanpuutteen oireita. Lähes kaikilla on selvät raudanpuutteen oireet kun ferritiini on alle 30.
Rautavarasto on tyhjä, kun ferritiini on alle 30.
Kommentit (404)
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti ferritiiniä voi mitata monella tavalla, ja siksi nämä jutut vaikuttavat vähän oudoilta.
Jos puhutaan mikrogrammoista ferritiiniä litrassa seerumia, suomalaisten naisten arvo on keskimäärin 28. Tällä asteikolla 40 ei ole vakava raudanpuutos, tai sitten me kaikki olemme kuoleman rajalla.
Muuten jos ferritiini on korkea (yli 60) raskausaikana, on sillä yhteys sikiön pienipainoisuuteen. Joten ei se 70 tai jopa 100 taida mikään ihannearvo sentään olla.
Eikös tuo ole se seerumin rauta eli transferriiniin viitearvot mitä jostain syysrä lääkärit ei mittauta vaan tavallisen ferriinin vaikka jälkimmäineb voi antaa vääriä tuloksia jos on esim. tulehdustila.
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin huvittavaa miten (pääasiassa) naiset kerta toisensa jälkeen menevät näihin kusetuksiin lankaan. Kerta toisensa jälkeen teille uskotellaan, että kaikki oireet maasta taivaisiin on selitettävissä yhdellä helpolla laboratoriokokeella ja joka kerta kyseessä on joku yksityisen puolen helppoheikki, joka rahastaa asialla hyväuskoisia koko rahan edestä. Ettekö te koskaan opi? Kilpirauhasen olematon vajaatoiminta ja krooninen väsymysoireyhtymä alkavat olla menneen talven lumia. Tervetuloa ferritiini.
Sä voisit mennä vaikka lukemaan jotain muuta keskustelua josta ehkä ymmärrät jotain. Kun et kärsi kuukautisista ja niistä helvetillisistä pms oireista jotka muuten monesti johtuu myös raudanpuutteesta. Mun anemia löydettiin sattumalta työterveydessä ja hyvä niin. Myöhemminkin olen kärsinyt raudanpuutteesta ja rautaa tankannut. Ole vaan onnellinen ettet ole nainen kärsimässä kaiken maailman hormoniongelmista ja väsymyksestä. Helppoahan on silloin huudella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kävin tänään yksityisellä labrassa mittauttamassa ferritiinin. Ilman lähetettä omalla kustannuksella (alle 50€).
Lähipäivinä selviää tulos.Saat sen luultavasti jo tänään. Ilmoitus siitä tulee sähköpostiisi.
Tuu sit kertoo, mikä oli tulos. Mäkin kävin tän muodin yllyttämänä ja tulos oli 18 eli vakava raudanpuute.
Eilen katsoin tuloksen, mulla ferritiini 34.2
Raudanpuute ei ole Suomesta hävinnyt mutta on lähinnä niiden naisten ongelma, joilla kuukautisten aiheuttamat raudan menetykset ovat suuria.
Sotavuosina ja niiden jälkeisenä aikana raudanpuutteen aiheuttamaa anemiaa tavattiin verraten usein nuorilla naisilla ja lapsilla. Tämän takia 1970-luvulla päätettiin Suomessa lisätä rautaa valkeisiin vehnäjauhoihin, joiden rautapitoisuus muuten oli vehnänjyvien kuorikerroksen poistamisen takia pieni. Tämän toimen vaikutuksia ei ole seurattu kovinkaan säännöllisesti.
Rautaa on runsaimmin lihassa, veriruoissa sekä täysjyväviljassa. Lihan ja veren sisältämä hemirauta imeytyy paremmin kuin kasviperäisten ruokien sisältämä rauta. C-vitamiini parantaa viljan ja kasvisten raudan imeytymistä. Raudan imeytymistä heikentävät teen ja kahvin tanniinit ja jossakin määrin myös maitotuotteiden samanaikainen nauttiminen. Suomessa lihan kulutus on suurentunut vähitellen ja C-vitamiinin saanti on parantunut selvästi sekä vihannesten että hedelmien kulutuksen lisäännyttyä huomattavasti 1970- ja 1980-luvuilla. Tämän kehityksen vuoksi sekä raudan saanti että sen hyväksikäyttö ravinnosta ovat parantuneet viime vuosikymmeninä.
Vuonna 1994 päätettiin lopettaa kaksikymmentä vuotta jatkunut vehnäjauhojen täydentäminen raudalla.
1970-luvun alussa tehdyssä tutkimuksessa anemiaa oli noin 6 %:lla suomalaisista naisista, ja vuonna 1997 todettiin naisilla aivan samanlainen anemian esiintyvyys. Raudanpuuteanemia ei siten ole kokonaan hävinnyt Suomesta, tuskinpa edes mainittavasti vähentynyt viimeisten 30 vuoden aikana. Tämä johtuu siitä, että noin 10 %:lla nuorista naisista kuukautisten aiheuttama raudan menetys on niin runsasta, ettei sitä voi tavallista ruokaa nauttimalla täysin korvata. Naisten, joilla on hyvin runsaat kuukautiset, onkin syytä nauttia ruoan ohella ajoittain rautavalmisteita. Raudanpuute on siis nykyisin erityisryhmän murhe eikä sitä enää pidetä koko väestön ravitsemusongelmana, joka vaatisi yleisiä ruoan käyttöä koskevia suosituksia. Lihan kulutuksen lisäämistä ei suositella ja täysjyväviljan sekä vihannesten kulutuksen lisäämistä koskevat suositukset johtuvat pääosin muista syistä kuin pyrkimyksestä parantaa raudan saantia.
http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=skr00…
Näissäkin se oma järki käteen ja kuunnelkaa kehoa.
Jos sinulla on kuukautiset, niin ota rautatabletteja kuukautisten aikana.
Monilla lisääntyy esim. lihan himo, maksan himo, verimakkaran himo tai basilikan himo heti jos elimistön rauta-arvot alenevat.
Jos C-vitamiinipitoisuus on alhainen niin silloin tekee mieli kaikkea oranssia ja raikasta kuten appelsiinimehua, appelsiineja, c-poretabletteja.
Jos tekee mieli kalaa ja iho tuntuu kuivalta ja limakalvot herkistyneiltä, niin omegat ovat matalalla.
Jos väsyttää ja pimeä vuodenaika, niin on luonnollista että D-vitamiiniarvot laskevat. Samoin B12 tarve voi laskea iän myötä, ja iän myötä sen imeytyminen myös hidastuu.
Kun flunssa tekee tuloaan niin tupla-annos C-vitamiinin lisäksi sinkkiä.
Korjaan äskeistä: Samoin B12 tarve voi nousta iän myötä
Mun ei ole tehny mieli lihaa viiteentoista vuoteen ja kaikki rauta-arvot oli hälyyttävän alhaalla sekä liuta kaikenlaisia raudanpuutteen oireita. Ei se keho aina kerro mistä on puute, muuta ku oireilemalla, että hiukset tippuu päästä, on voimaton olo jne.
Jep. Ferritiini 2, hg 140! Punasolut lisäksi pienentyneet. Oireina levottomat jalat, nielemisvaikeudet, murenevat kynnet. Vasta kolmas lääkäri joka hoiti levottomia jalkojani katsoi ferritiinin. Muut sanoivat että ei voi olla raudanpuute kun hg on noin hyvä.
Lääkärini mittautti minulta ferritiinin koska hempparini oli siinä 100 hujakoilla. Ferritiini oli silloin 12, passittivat rautatiputukseen sairaalaan. Vähän nousi ja tippui sitten taas, aika väsynyt olen, voisin nukkua melkein vuorokauden ympäri. Diagnoosia en ole saanut miksi minulla on näin huono veri, ei johdu runsaista kuukautisista, ehkä sitten joku munuaisvika vaikka muita oireita siihen ei ole. Lisää tutkimuksia tekevät, viimeksi ottivat 13 putkea verta ja useamman kerran olen sydänfilmissä käynyt. Tuloksia saan kuulla taas ensi viikolla, jospa olisivat yhtään viisaampia.
Vierailija kirjoitti:
Lääkärini mittautti minulta ferritiinin koska hempparini oli siinä 100 hujakoilla. Ferritiini oli silloin 12, passittivat rautatiputukseen sairaalaan. Vähän nousi ja tippui sitten taas, aika väsynyt olen, voisin nukkua melkein vuorokauden ympäri. Diagnoosia en ole saanut miksi minulla on näin huono veri, ei johdu runsaista kuukautisista, ehkä sitten joku munuaisvika vaikka muita oireita siihen ei ole. Lisää tutkimuksia tekevät, viimeksi ottivat 13 putkea verta ja useamman kerran olen sydänfilmissä käynyt. Tuloksia saan kuulla taas ensi viikolla, jospa olisivat yhtään viisaampia.
Ai niin, kalpea en ole ja hiukset pysyneet päässä, ruokahalu on täysin normaali, verenpaine tosi matala.
Ferritiini mitattiin tk:ssa koska hb oli 109. Ferritiiniarvo oli 5. Arvauskeskuslääkäri ei nähnyt tarvetta rautakuurille. Ei jatkotutkimuksia. Söin silti rautaa n. 3 kk ja arvo nousi aika nopeasti. Nyt on kilpirauhasarvot vinksallaan, vajaatoimintaan lääkitys ollut vuosia.
Vierailija kirjoitti:
Ettei ole munuaisten vajaatoiminta? Se näkyy kreatiiniarvoista ja sekin vielä tarkemmin eGfr luvusta. Pitkälle edenneessä munuaiaten vajaatoiminnassa epo-hormonia ei enää valmistu munuaisissa, ja epo hormoni auttaa verisolujen tuotantoa ja erilaistumista.
Onko munuaisesi ultrattu? Ne voivat olla täynnä kystia eli sinulla voi olla polykystinen munuaissairaus. Siinä tosin myös munuaisten huonotessa nousee myös verenpaine. Tiedän tämän koska suvussani on polykystinen munuaissairaus. Sukulaisilla vaihdettu jo munuaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ettei ole munuaisten vajaatoiminta? Se näkyy kreatiiniarvoista ja sekin vielä tarkemmin eGfr luvusta. Pitkälle edenneessä munuaiaten vajaatoiminnassa epo-hormonia ei enää valmistu munuaisissa, ja epo hormoni auttaa verisolujen tuotantoa ja erilaistumista.
Onko munuaisesi ultrattu? Ne voivat olla täynnä kystia eli sinulla voi olla polykystinen munuaissairaus. Siinä tosin myös munuaisten huonotessa nousee myös verenpaine. Tiedän tämän koska suvussani on polykystinen munuaissairaus. Sukulaisilla vaihdettu jo munuaisia.
Jos kreatiinia ei ole testattu niin vaadi että se otetaan, ja myös että myös eGfr pitää näkyä.
Jännä juttu. Alan julkaisuissa lukee aina että raudanpuutteen syy tulee selvittää mutta ainakaan julkisella puolella ei useinkaan saa muuta kuin rautapurkin käteensä ja kontrollin muutaman kk päähän. Itsellä niukat kuukautiset eli sieltä ei ainakaan syytä löydy. Suolisto tähystetty molemmista päistä aikanaan keliakiaepäilyn myötä. Minkälaisia tutkimuksia olette saaneet matalien arvojen myötä? Tutkiiko julkinen puoli esim. Hivenaineiden/vitamiinien arvoja, olisi kiva tietää imeytyykö ylipäänsä mikään ravintoaine. Ruokahalu ollut aina hyvä ja silti keikun alipainon rajoilla vähästä liikunnasta huolimatta.
Vierailija kirjoitti:
Jännä juttu. Alan julkaisuissa lukee aina että raudanpuutteen syy tulee selvittää mutta ainakaan julkisella puolella ei useinkaan saa muuta kuin rautapurkin käteensä ja kontrollin muutaman kk päähän. Itsellä niukat kuukautiset eli sieltä ei ainakaan syytä löydy. Suolisto tähystetty molemmista päistä aikanaan keliakiaepäilyn myötä. Minkälaisia tutkimuksia olette saaneet matalien arvojen myötä? Tutkiiko julkinen puoli esim. Hivenaineiden/vitamiinien arvoja, olisi kiva tietää imeytyykö ylipäänsä mikään ravintoaine. Ruokahalu ollut aina hyvä ja silti keikun alipainon rajoilla vähästä liikunnasta huolimatta.
Sisätautilääkärin mukaan pelkät menkat, vaikka olisi niukat, voivat aiheuttaa raudanpuutetta pitkässä juoksussa. Syötkö lihaa? Juotko paljon kahvia, käytätkö maitotuotteita? Onko raskauksia, imetyksiä, synnytyksiä takana?
Mullakaan ei tutkittu syytä, mutta noita riskitekijöitä oli niin paljon, että katsottiin ne syyksi.
Ilmeisesti ferritiiniä voi mitata monella tavalla, ja siksi nämä jutut vaikuttavat vähän oudoilta.
Jos puhutaan mikrogrammoista ferritiiniä litrassa seerumia, suomalaisten naisten arvo on keskimäärin 28. Tällä asteikolla 40 ei ole vakava raudanpuutos, tai sitten me kaikki olemme kuoleman rajalla.
Muuten jos ferritiini on korkea (yli 60) raskausaikana, on sillä yhteys sikiön pienipainoisuuteen. Joten ei se 70 tai jopa 100 taida mikään ihannearvo sentään olla.