Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Anteeksi siis MIKÄ tämä aktiivimalli 2 on olevinaan? Jos ei hae neljää työtä/kk, seuraa karenssi ja lopulta joutuu pakolla ilmaistöihin!

Vierailija
26.09.2018 |

Vai mitä tuo suunnitelman työssäolovelvoite oikein tarkoittaa?

"Omatoimisen työnhaun mallissa työttömän työnhakijan on haettava lähtökohtaisesti neljää työmahdollisuutta kuukaudessa. Ensimmäisestä hakemisvelvoitteen laiminlyömisestä seuraisi muistutus. Mikäli seuraavankaan kuukauden aikana ei täytä velvoitetta, seuraisi 10 päivän karenssi. Kolmannesta rikkeestä tulisi 20 päivän karenssi ja neljännestä työssäolovelvoite."

Kommentit (242)

Vierailija
161/242 |
26.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitääkö tässä hakea mielenterveysdiagnoosi ja kadota kortistosta "työkyvyttömyyden" takia? Ei ihmiset ole tyhmiä, tollanen kyykytys aiheuttaa sen, ettei edes yritetä.

Juuri niin siinä käy, ihmiset menettävät toivonsa ja motivaationsa yrittää yhtään mitään. Rukkaset tiskiin vaan.

Vierailija
162/242 |
26.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli jos haen töitä (oman alan) niinkuin pitää ja en onnistu työllistymään kun mua ei palkata koska töitä ei ole, niin saan silti karenssin? Näinkö se menee? 

Ja kun et täytä aktiivimallin työvelvoitetta , joudut sossutuelle,? ja kun sosiaaliturvassa on muistaakseni että jos et täytä ensisijaisen tuen velvoitetta niin sossutuesta leikataan muistaakseni 20% ja jos et kohta uudestaan täytä sitä velvoitetta menetät toiset 20% eli yhteensä 40% ??

Eli työttömät joutuvat sossutuelle ja menettävät 40% siitäkin? :O

Ja mitä tästä seuraa, kelatkaa vähän - ihmisten pitää kuitenkin elää elää jotenkin ja elättää vielä perhekin jollakin -> räjähdysmäinen ja väkisellä pakotettu rikollisuuden kasvu ja silloin ovat myös  - ja varsinkin myös päättäjät vaarassa

Tätäkö tässä nyt haetaan? Tyhmiäkö he ihan oikeasti ovat?

Ilmainen neuvo poliitikoillemme - pitäkää köyhät tyytyväisinä, jottei 1918 tapahtumat vaan toistu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/242 |
26.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suoraan sanottuna sairasta. Jos tämä menee läpi, muutan pois koko maasta.

Terv. Akateeminen työtön

Suomessa työttömällä on kuitenkin melkoiset kissanpäivät. Mun nykyisessä kotimaassa on haettava vähintään kymmentä työpaikkaa kuukaudessa, haut raportoidaan lomakkeella työpaikan yhteyshenkilöä myöten ja työkkärissä käydään tapaamisessa kerran kuussa. Ensimmäisellä tapaamisella työkkäristä saa listan työnhakusivustoista ja eikun hommiin vaan.

Neljän työpaikan hakeminen kuukaudessa ei voi olla liikaa vaadittu. Niitä töitähän voi hakea myös vähän kauempaa ja muuttaa kun sopiva löytyy!

Aivan niin, ei neljän työpaikan haku kuussa ole paljon.... JOS niitä työpaikkoja olisi!

Tässä kun pitää hakea oman alan työpaikkoja, ja mitäs teet jos niitä ei ole edes 4 joka kuukausi ja joillain aloilla ei ole yhtään!!

Eihän se ole työttömän syy ettei työpaikkoja ole -- siksihän useimmat ihmiset ovat työttöminä! Daaah.

Ja nyt heitä rangaistaan tuplasti asiasta, ensin siitä että ovat joutuneet työttömiksi sitten siitä etteivät osaa muuttua työpaikoiksi. Eikös työpaikkojen puutteesta pitäisi rangaista niitä tahoja jotka voivat niihin vaikuttaa eli työnantajiin ja hallitukseen!!!

Vierailija
164/242 |
26.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No onneksi ensi keväänä vaihtuu hallitus ja tämä aktiivimalli hömppä loppuu, kun Rinteestä tulee pääministeri ja Lindström pääsee nauttimaan työttömyyden autuudesta.

Ei kai kukaan oikeasti luule, että Rinne lopettaa aktiivimalleja. Tai "lopettaa" nykyiset ja ottaa käyttöön demariversion, joka eroaa nykyisestä lähinnä nimensä puolesta.

Mutta jos demarit voittaa vaalit, he voivat tehdä sen vain lupaamalla että aktiivimalli puretaan.

Voisiko Rinne olla niin hölmö, että valtaan päästyään tekisi temput äänestäjilleen ja loisi oman aktiivimallinsa? Eikö tulisi mieleen että silloin kansa alkaa olla siinä jamassa että kohta ollaan barrikaadeilla?

Tässä on vuosien saatossa tapahtunut sellaisia asioita, että siellä barrikaadeilla pitäisi olla 24/7 jo.

Vierailija
165/242 |
26.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohta mä luovutan. Alan vaikka dokaa. Olin yhtäjaksoisesti työelämässä 27 v ja opiskelin työn ohessa. Sitten tuli Yt ja kenkää. Olen hakenut vaikka mitä työtä ja kolmen kuukauden välein työkkäri vaatii päivittämään suunnitelman ja pitää valita joku tehtävä heidän antamista vaihtoehdoista.

Missasin yksi päivä työkkärin puhelun ja tuli tekstiviesti 3 päivää aikaa päivittää suunnitelma. Kesällä olin unohtanut yhden täpän ruudusta. Heinäkuussa tuli kirjeitse ukaasi 5 päivää aikaa reakoida tai tuki poikki.

Kohta luovutan ja meen vaan sossun luukulle.

Vierailija
166/242 |
26.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja tämä palstakin on outo. Minä aloitin ketjun hallituksen uudesta puhalluksesta, millä helpotetaan työperäistä muuttoa Suomeen. Kyseessä on siis Kokoomuksen ja Keskustan viritelmä, mikä hyödyttäisi mm rakennusalan yrityksiä, kun palkkaa ei enää tarvitsisi maksaa, vaan esim itäisestä Euroopasta saataisiin orjatyövoimaa, joka tekisi työn halvemmalla. Kyse EI siis ole siitä, että vastustaisin ulkomaista työvoimaa, vaan siitä, että VASTUSTAN PALKKOJEN POLKEMISTA! Tuo viestiketju poistettiin!!??? Siis eikö täällä saa enää hallituksen toilailuistakaan puhua? Huh heijaa! 

Tämä on siis yksi esimerkki siitä, miten Suomessa yritetään saada palkkakustannukset alas. Toinen on tämä ilmainen työvoima, mitä "aktivoinneilla" saadaan.

Uutinen, mistä puhun:

https://www.helsinginuutiset.fi/artikkeli/697175-usu-hallitus-aikoo-ava…

Sairasta! Halutaan tuoda suomeen työntekijöitä muualta, vaikka suomessa on työttömiä ihan pirusti eikä työpaikkoja tarpeeksi!? Ja kuitenkin omaa kansalaista sakotetaan kun muuttaa ulkomaille ja rajoitetaan sosiaaliturvaa. 

Tässä selvästi palvellaan yrityksiä jotka saavat työvoimaa halvalla. 

Vierailija
167/242 |
26.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä ajaa ihmiset vain toimeentulotuelle. Toisaalta jotkut toimeentulotuen saajat voi jopa kokea tämän lottovoitoksi. Jättävät hakematta töitä, saavat työssäolovelvoitteen eli ns. ikuisen karenssin ja sitten nostavat pelkkää toimeentulotukea.

Millainen "voitto" se on valtiolle, kun ansisidonnaisestaan yli 20% veroja maksava työtö laitetaan karenssiin ja sossusta päivärahaa vastaavan toimeentulotuen?

Ai että, on meillä... Niin, että mitäs meillä onkaan?

Tää on aivan absurdia.

Ei riitä - ihan minimipalkastakin laskettuna joutuu maksamaan yli 25 % veroja ansiosidonnaisestaan.

Verot ovat työttömillä ja köyhillä työssäkäyvillä nousseet (Sipilän rakastaman Kikyn myötä), rikkailla on verot laskeneet, kuinkas muuten.

No Ullatus. Vi"ttu, Hel"vetti, Per"kele.

Vierailija
168/242 |
26.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suoraan sanottuna sairasta. Jos tämä menee läpi, muutan pois koko maasta.

Terv. Akateeminen työtön

Suomessa työttömällä on kuitenkin melkoiset kissanpäivät. Mun nykyisessä kotimaassa on haettava vähintään kymmentä työpaikkaa kuukaudessa, haut raportoidaan lomakkeella työpaikan yhteyshenkilöä myöten ja työkkärissä käydään tapaamisessa kerran kuussa. Ensimmäisellä tapaamisella työkkäristä saa listan työnhakusivustoista ja eikun hommiin vaan.

Neljän työpaikan hakeminen kuukaudessa ei voi olla liikaa vaadittu. Niitä töitähän voi hakea myös vähän kauempaa ja muuttaa kun sopiva löytyy!

Joko siellä on POLTTOUUNEJA meille työttömille, jotka ei halua orjiksi.

Tulkaa vaan hakemaan, katotaan kuka "muuttaa taivaaseen" :D

Ps. Se en ole minä.

Vierailija
169/242 |
26.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No onneksi ensi keväänä vaihtuu hallitus ja tämä aktiivimalli hömppä loppuu, kun Rinteestä tulee pääministeri ja Lindström pääsee nauttimaan työttömyyden autuudesta.

Ei kai kukaan oikeasti luule, että Rinne lopettaa aktiivimalleja. Tai "lopettaa" nykyiset ja ottaa käyttöön demariversion, joka eroaa nykyisestä lähinnä nimensä puolesta.

Mutta jos demarit voittaa vaalit, he voivat tehdä sen vain lupaamalla että aktiivimalli puretaan.

Voisiko Rinne olla niin hölmö, että valtaan päästyään tekisi temput äänestäjilleen ja loisi oman aktiivimallinsa? Eikö tulisi mieleen että silloin kansa alkaa olla siinä jamassa että kohta ollaan barrikaadeilla?

Pelkään, että iso osa äänestäjiä on niin tyhmiä kuin Rinne luulee. Selittävät mallinsa olevan reilu ja kannustava ja välttämätön, ja ihmiset uskovat.

Vierailija
170/242 |
26.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pelkään, että iso osa äänestäjiä on niin tyhmiä kuin Rinne luulee. Selittävät mallinsa olevan reilu ja kannustava ja välttämätön, ja ihmiset uskovat.

Miten se on mahdollista, että Suomessa on huippukoulutus ja ihmiset on ihan VI"TUN KE"HAREITA? :D

Vierailija
171/242 |
26.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarkoittanee sitä, että oikeuden työttömyysturvaan saa takaisin vasta oltuaan tietyn ajan taas töissä.

Aktiivimalli kakkonenhan on sinänsä puhdasta idiotismia. Jotkut pahimmat reppanat eivät ehkä osaa nakutella hakemuksia ja rasteja oikealla tavalla ja joutuvat ongelmiin. Me muuthan saadan tuhlattua omaa ja byrokraattien aikaa laittelemalla hakemuksia ja rastimalla oikeat ruudut.

Pitää olla vain tarkka, että ei innoissaan hae enää liian moneen paikkaan kerralla, että ja haettavaa seuraavaankin tarkastelujaksoon.

Tuohan sitten oikeasti vähentää hakemusten määrää, kun pitää pienellä paikkakunnalla laskelmoida että moneenko paikkaan kärsii hakemusta laittaa ettei mene päivärahat. Vain minimi kannattaa hakea. Eli työllistyminen vaikeutuu eikä rangaistuksen pelossakaan lisää hakemusten määrää ja mahdollista työllistymistä. Hieno aktiivimalli ilmiselvästi passivoi eli kääntyy itseään vastaan.

Vierailija
172/242 |
26.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen akateeminen ja minua hävettää hakea turhaan alaani liippaavia paikkoja, kun samoista firmoista voi joskus aueta mulle sopiviakin töitä.

En haluaisi nimeni "kuluvan". Eivät palkkaa, jos olen hakenut sieltä jotain hieman epäsopivia moneen kertaan.

Tämä! Kuka oikeasti työtä hakeva haluaa antaa itsestään tyhmän kuvan potentiaaliselle työnantajalle hakemalla summa mutikassa mitä vaan.

Saako työtä hakea nimimerkillä?

Vierailija
173/242 |
26.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi alkaa olla sisällinsodan partaalla! Pitäisi mennä isolla joukolla eduskuntatalon eteen ja mellakoida just niin kauan että kansaa on kuunneltava ja lopettaa vasta kun lakiin tehdään kirjaimellisesti muutoksia ja kansanetua ajatellaan. Sitähän varten he ovat kansanedustajia eivätkä yritysedustajia!?

Vierailija
174/242 |
26.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siivoojan, ravitsemistyöntekijöiden, pikaruokalatyöntekijöiden, tiskaajan paikkoja on ihan koko ajan auki, eikä niihin tarvitse kummoista pohjaa.

Turha itkeä ettei töitä ole. Nirsoja vaan olette kun ruikutatte ei ole sitä oman alan töitä. Lisäksi lähihoitajaksi pääsee ihan kuka vaan kouluttautumaan parissa vuodessa ja töitä riittää niin kauan kun ihmisiä on maan päällä, pöntöt.

Se on hienoo et noita paikkoja on ja toivottavasti joku saa noista hyvän työn.

Itse olen ollut pitkään työttömänä masennuksen ja elämänhallinnan ongelmien takia.

Olin tuollaisessa rankassa ja aivottomassa työssä, eikä se sopinut mulle ollenkaan. Elämänhalu siinä menee kun joutuu tekemään jotain mikä ei sovi omalle luonnolle.

-> pitkään poissa työelämästä, terapiaa ym kuntouttavaa tarvittiin, jotta olen päässyt ottamaan askelia siihen suuntaan millaisessa työssä oikeasti jaksan.

Kaikille ei vaan sovi kaikki työt. Mä pärjään siivoojana pari kuukautta, sitten alkaa piiputtaa.

Vierailija
175/242 |
26.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen järkyttynyt vain siitä, että ilmeisesti iso osa työttömistä ei hae edes yhtä työpaikkaa viikossa 😐. Yhtä viikossa! Miten se voi olla liikaa, luulisi tuo nyt olevan todellakin minimi mitä työttömänä hakee joka ikinen päivä.

Niitä firmoja on tosi vähän, jotka ovat haettavan arvoisia.

Huonoihin (vuokrafirmoihin) voi tietenkin "hakea" jos pakotetaan.

Työantajapula on.

Aivan, meillä on todella suurtyöttömyys, joten poliitikkojemme puheet työntekijäpulasta on täyttä bluffia ja kieroilua - tarkoituksena saada työttömille oikein huono omatunto ja turhat itsesyytökset.

Vierailija
176/242 |
26.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tämä koskee myös osa-aikaisia niin meikä alkaa tehtailemaan lapsia. Ja voin kertoa että mun paikkaan ei oteta uutta, vaan työt loppuu si kokonaan. Työnantaja jää eläkkeelle ja muut tippuu loppupeleissä sossun rahalle ku ei osaa mitään siitä ammatista mihin on nuorena kouluttautunut.

Ja millä ihmeellä mä ottaisin toisen työn, vai onko niin että ei tars nukkua tai olla vapaa-aikaa? Matkoineen ku menee se yli 8h ajalla 7-18...

Vierailija
177/242 |
26.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä ajaa ihmiset vain toimeentulotuelle. Toisaalta jotkut toimeentulotuen saajat voi jopa kokea tämän lottovoitoksi. Jättävät hakematta töitä, saavat työssäolovelvoitteen eli ns. ikuisen karenssin ja sitten nostavat pelkkää toimeentulotukea.

Millainen "voitto" se on valtiolle, kun ansisidonnaisestaan yli 20% veroja maksava työtö laitetaan karenssiin ja sossusta päivärahaa vastaavan toimeentulotuen?

Ai että, on meillä... Niin, että mitäs meillä onkaan?

Tää on aivan absurdia.

No sehän se onkin, kun tulevaisuudessa ei saa sossusta (tai itse asiassa Kelasta) vastaavaa tt-tukea, vaan tulee osallistava sosiaaliturva. Nämä aktivointikiemurat ovat vasta alkuvalmisteluja.

Jaa, että vielä pahemmat orjamarkkinat. :D

Kyllä, Suomessa on eletty hieman kuin pumpulipilvellä viime vuosikymmenet. Kannattaa katsoa millaiset olot työttömillä on 99% maailman maista, sillä globalisaation ansiosta kaikki maat ovat ajautumassa samaan suuntaan.

Ai että - muistan niin hyvin sen,  kun se Haloska kehui pressana ollessaan globalisaation ihanuutta aina niin silmät loistaen - tätäkö hän sitten halusi?

Vierailija
178/242 |
26.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi työttömiä rangaistaan aktiivisesta hausta huolimatta?

Miksi yrityksiä ei rangaista siitä että nauttivat todistetusti YLISUURIA tukia eikä siitäkään huolimatta luo työpaikkoja?

Ainiin, suomessa on paha korruptio ja köyhät vain pelinappuloita.

Perusta yritys ja nauti ylisuuria tukia. Problem solved.

Älä ihmeessä - Verottaja Suomessa nauttii saada rusentaa yrittäjä liiskaksi korkonsa alle...

Vierailija
179/242 |
26.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työllistävä kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vai mitä tuo suunnitelman työssäolovelvoite oikein tarkoittaa?

"Omatoimisen työnhaun mallissa työttömän työnhakijan on haettava lähtökohtaisesti neljää työmahdollisuutta kuukaudessa. Ensimmäisestä hakemisvelvoitteen laiminlyömisestä seuraisi muistutus. Mikäli seuraavankaan kuukauden aikana ei täytä velvoitetta, seuraisi 10 päivän karenssi. Kolmannesta rikkeestä tulisi 20 päivän karenssi ja neljännestä työssäolovelvoite."

Voi jestas. Oikein pitäisi töitäkin vielä työttömänä hakea! Kyllä nyt on loukattu itsemäärämisoikeutta. Tule apuun, Amnesty!

Tosiasiassa tuo hakujen määrä on säälittävän pieni. Työpaikkoja on kaikkialla ja työmarkkinat vetävät hyvin.

Jos olet töissä, niin kerropa missä työpaikkasi on ja millaisia tekijöitä teille tarvitaan juuri nyt. Jos tiedät niin kerro myös, miten olette yrittäneet näitä työnhakijoita löytää, ja onko ollut vaikeuksia saada.

Vierailija
180/242 |
26.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erittäin hyvä, että kiristetään ehtoja ja patistetaan lisää. Suomessa on erittäin suuri määrä työtä tehtävänä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan neljä