Anteeksi siis MIKÄ tämä aktiivimalli 2 on olevinaan? Jos ei hae neljää työtä/kk, seuraa karenssi ja lopulta joutuu pakolla ilmaistöihin!
Vai mitä tuo suunnitelman työssäolovelvoite oikein tarkoittaa?
"Omatoimisen työnhaun mallissa työttömän työnhakijan on haettava lähtökohtaisesti neljää työmahdollisuutta kuukaudessa. Ensimmäisestä hakemisvelvoitteen laiminlyömisestä seuraisi muistutus. Mikäli seuraavankaan kuukauden aikana ei täytä velvoitetta, seuraisi 10 päivän karenssi. Kolmannesta rikkeestä tulisi 20 päivän karenssi ja neljännestä työssäolovelvoite."
Kommentit (242)
Vierailija kirjoitti:
Niin?
Loppuu se lusmuilu muiden rahoilla.
Haetaan töitä tai joudutaan töihin.
Älä jaksa jauhaa p*skaa.
On olemassa paljon lähes 60 v. jotka ovat tällä hetkellä syystä tai toisesta työttömiä - mutta ovat kuitenkin jo maksaneet 16-vuotiaasta asti (eli n. 40 vuotta) erittäin paljon veroja tämän maan hyvinvointiin.
Ja nyt kohdellaan kuin jotain saastaa, jolta yritetään ottaa kaikki toimeentulo pois!
No onneksi ensi keväänä vaihtuu hallitus ja tämä aktiivimalli hömppä loppuu, kun Rinteestä tulee pääministeri ja Lindström pääsee nauttimaan työttömyyden autuudesta.
Vierailija kirjoitti:
Nämä "jes, lusmut vihdoin joutuu tekemään jotain" ölinää päästelevät ihmiset on kyllä niin pelottavan yksinkertaisia, että miten he oikein osaavat edes hengittää.
Kelatkaa nyt, jos kaikki 300 000 työtöntä pantaisiin ilmaisiin orjatöihin. Mitähän se tarkoittaisi? Osaatteko ihan itse ajatella?
Voitaisiin rakentaa vaikka oma pyramidi.
Tai kaivauttaa pohjat uudelle tieinfralle ja laajennetuille rautateille.
300 000 lapiota, kasa telttoja ja puuroa mukaan. Halvaksi tulee.
Eli MIKÄ tuossa on ongelma? Ja miksi vain neljää työpaikkaa kokonaisen kuukauden aikana?
Vierailija kirjoitti:
Niin?
Loppuu se lusmuilu muiden rahoilla.
Haetaan töitä tai joudutaan töihin.
Niinpä niin, loppuu myös ne palkalliset työt, kun ne joutuu joku tekemään ilmaiseksi, saadakseen työttömyyskorvauksen.
Avoimia paikkoja tulee olemaan entistä vähemmän auki, ja entisiä työntekijöitä potkitaan entistä enemmän pihalle, kun on se työvelvoite ja jonkun on tehtävä ne työt ilmaiseksi. Niin miksi maksaa jollekkin siitä työstä kun ilmaista työvoimaa on kohta älyttömästi???
Toivottavasti tämä aktiivimalli2 unohdetaan nyt ja heti.
Voi hyvänen aika nyt sentään. Aina on tekosyy valmiina miksi ei voi tiettyjä töitä tehdä tai niitä edes saada. Jos kaikki suostuisivat tekemään pelkästään oman alan työtä niin Suomessa olisi varmasti yli miljoona työtöntä.
Nykyaikana sitäpaitsi työnantaja vaihtuu useimmilla vähintään muutaman vuoden välein. Ei enää ole mitään loppuelämäksi taattuja työpaikkoja olemassa. Joten ei kannata siivilöidä niitä haettavia työpaikkoja noin kireiden kriteerien kanssa jos haluaa töihin päästä.
Vierailija kirjoitti:
Nämä "jes, lusmut vihdoin joutuu tekemään jotain" ölinää päästelevät ihmiset on kyllä niin pelottavan yksinkertaisia, että miten he oikein osaavat edes hengittää.
Kelatkaa nyt, jos kaikki 300 000 työtöntä pantaisiin ilmaisiin orjatöihin. Mitähän se tarkoittaisi? Osaatteko ihan itse ajatella? Voisiko olla niin, että siitä saattaisi seurata jotain hallaa niille, jotka ovat tällä hetkellä töissä? Kiehtoisikohan yrityksiä yhtään laittaa entistä työvoimaa pihalle, kun ilmaista olisi tarjolla? Mitäpä lottootte?
TÄMÄ!!
Just tämä näin!
Vierailija kirjoitti:
Siivoojan, ravitsemistyöntekijöiden, pikaruokalatyöntekijöiden, tiskaajan paikkoja on ihan koko ajan auki, eikä niihin tarvitse kummoista pohjaa.
Turha itkeä ettei töitä ole. Nirsoja vaan olette kun ruikutatte ei ole sitä oman alan töitä. Lisäksi lähihoitajaksi pääsee ihan kuka vaan kouluttautumaan parissa vuodessa ja töitä riittää niin kauan kun ihmisiä on maan päällä, pöntöt.
Hain yliopistopohjalla siivoojan paikkaa. En saanut, koska olin "liian korkeasti koulutettu". Ilmeisesti pelkäsivät, että lähden vetämään paikasta heti tyyliin perehdytyksen jälkeen, jos parempipalkkainen työMAHDOLLISUUS (oli pakko) ilmaantuu.
Aikoinaan hain lukion jälkeen myös lähihoitajaksi, mutta en päässyt fysiikkani takia (olen vain 140 cm, ja mm. opiskeluun kuuluvat vanhustyöt olisivat olleet mulle liian raskaita).
Tämä oma kokemukseni vain yhtenä esimerkkinä, että ei ole ihan kaikki ihan noin yksinkertaista. Varmasti helppo huudella jos on itse turvallisesti vakityöpaikassa tms.
Vierailija kirjoitti:
Eli MIKÄ tuossa on ongelma? Ja miksi vain neljää työpaikkaa kokonaisen kuukauden aikana?
Et ole tosissasi, vaan trollailet vaan toivottavasti?
Olen akateeminen ja minua hävettää hakea turhaan alaani liippaavia paikkoja, kun samoista firmoista voi joskus aueta mulle sopiviakin töitä.
En haluaisi nimeni "kuluvan". Eivät palkkaa, jos olen hakenut sieltä jotain hieman epäsopivia moneen kertaan.
Tämän koko jutun ideana on saada palkat alas. Ettekö tajua tätä?
Ihmiset suostuu töihin yhä huononevilla palkoilla ja työehdoilla, jotta eivät jää tyhjän päälle.
Vierailija kirjoitti:
No onneksi ensi keväänä vaihtuu hallitus ja tämä aktiivimalli hömppä loppuu, kun Rinteestä tulee pääministeri ja Lindström pääsee nauttimaan työttömyyden autuudesta.
Ei kai kukaan oikeasti luule, että Rinne lopettaa aktiivimalleja. Tai "lopettaa" nykyiset ja ottaa käyttöön demariversion, joka eroaa nykyisestä lähinnä nimensä puolesta.
Jos on jo kertynyt omaisuutta ja sitten jää työttömäksi, ei voi pudota toimeentulotuelle.
Kokoomus taitaa menettää äänestäjiä. Työttömäksi jääneet entiset hyvin tienanneet eivät enää äänestä.
Vierailija kirjoitti:
Tämän koko jutun ideana on saada palkat alas. Ettekö tajua tätä?
Ihmiset suostuu töihin yhä huononevilla palkoilla ja työehdoilla, jotta eivät jää tyhjän päälle.
Eivät he tajua. Kiimassaan vaahtoavat ettei kukaan vain saa "heidän selkänahastaan revittyä rahaa", jättäen realitetit sikseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mä ainakin voin hakea 1 paikkaa per viikko jos siihen sitten kelpaa mikä tahansa paikka, erilaisia paikkoja riittää pk-seudulla. Mua ei kukaan kuitenkaan palkkaa koska olen työkyvytön lähes kaikkeen työhön.
Mulla sama. Eikös ole työnantajille vähän kurjaa, että turhia hakemuksia tulee niin paljon?
Niin ja kaikille pitää laittaa se; Tällä(kään) kertaa ei valintamme osunut sinuun, paikan sai Birgit von Grahnmeyer.
Vierailija kirjoitti:
En kertakaikkiaan ymmärrä, miksei alkuperäiseen aktiivimalliin kelpaa töiden hakeminen aktiivisuuden osoittamiseksi!! Nyt sitten tungetaan jotain aivan järjetöntä mallia vielä entisen päälle ja sen kanssa täysin ristiin. :-O Nelivuotiasko tämän on suunnitellut?
Lisäksi tulee ilmeisesti vielä idiotismin kukkanen: osa-aikaisetkin joutuvat "aktiiviseen työnhakuun". Lehdissä ainakin puhuttiin, että pitää ola kaksi viikkoa kokopäivätyössä tai muuten on haettava niitä neljää paikkaa kuukaudessa. Ei helvetti. Mukavaa väsäillä töitten jälkeen pilipalihakemuksia sinne tänne sitten.En minä voi määräaikaisesta noin vain poiskaan lähteä.
T: määräaikainen osa-aikatyöläinen
Ei,osa-aikaisista työministeri sanoi että ei vaadita hakua työpäivä-viikoilta.Sanamuotojahan riittää.
Vierailija kirjoitti:
Suoraan sanottuna sairasta. Jos tämä menee läpi, muutan pois koko maasta.
Terv. Akateeminen työtön
Minne menisit ja mitä tekisit? Oletko varma, että saat muualtakaan töitä? Vai onko sinulla joku suunnitelma esim liikeidea ym.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tämä menee läpi, niin lopetan töiden hakemisen ja osa-aikatyön kokonaan. Seuraavaksi meidät kärrätään vissiin työleirille... Arbeit macht frei.
Saa tulla hakemaan, katsotaan kuka "muuttaa taivaaseen" sen jälkeen. :D
Kenestä uskovasta puhut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mä ainakin voin hakea 1 paikkaa per viikko jos siihen sitten kelpaa mikä tahansa paikka, erilaisia paikkoja riittää pk-seudulla. Mua ei kukaan kuitenkaan palkkaa koska olen työkyvytön lähes kaikkeen työhön.
Aloituksessa mainitaan, että on haettava neljää "työMAHDOLLISUUTTA" kuukaudessa. Mikäli lopullinen sanamuoto tulee olemaan tämä, Kela ja työkkäri voivat väännellä sen omaksi edukseen niin, että se tarkoittaa neljää työpaikkaa, joihin olisi realisiset MAHDOLLISUUDET päästä...
Eli aikaisemmin kaupan kassana ja siivoojana ollut ei voisi hakea terveyskeskuslääkärin, swahilin kielen tulkin, lukion ruotsinkielenopettajan ja urheiluhierojan paikkaa (vaikka nämä olisivat niitä duuneja joita hänen alueellaan on pääsiassa tarjota) ja saada siitä hyväksyntää 4/4, vaan duunien pitäisi olla sellaisia, joihin hänen CV:llään on mahdollisuus.Tämä tulisi sitten myös tarkoittamaan sitä, että niihin duuneihin, jotka eivät vaadi juurikaan työkokemusta tai pitkää koulutusta, olisi jopa KYMMENIÄ TUHANSIA hakijoita.
Toisaalta, olisihan se varmaan TYÖNANTAJAN kannalta kiva, että joku viimeinkin hakisi siihen feissarin duuniin, joka on ollut listoilla jo 5 vuotta.
Voi tulla kaduilla mielenkiintoista kun hakijat yrittävät uuno turhapuroilla eroon saamistaan feissarinhommista.
Ja tämä palstakin on outo. Minä aloitin ketjun hallituksen uudesta puhalluksesta, millä helpotetaan työperäistä muuttoa Suomeen. Kyseessä on siis Kokoomuksen ja Keskustan viritelmä, mikä hyödyttäisi mm rakennusalan yrityksiä, kun palkkaa ei enää tarvitsisi maksaa, vaan esim itäisestä Euroopasta saataisiin orjatyövoimaa, joka tekisi työn halvemmalla. Kyse EI siis ole siitä, että vastustaisin ulkomaista työvoimaa, vaan siitä, että VASTUSTAN PALKKOJEN POLKEMISTA! Tuo viestiketju poistettiin!!??? Siis eikö täällä saa enää hallituksen toilailuistakaan puhua? Huh heijaa!
Tämä on siis yksi esimerkki siitä, miten Suomessa yritetään saada palkkakustannukset alas. Toinen on tämä ilmainen työvoima, mitä "aktivoinneilla" saadaan.
Uutinen, mistä puhun:
https://www.helsinginuutiset.fi/artikkeli/697175-usu-hallitus-aikoo-ava…