Mitä synnytyskulttuuri kaipaa Suomessa?
Kätilö täällä hei!
Kaipaan mielipiteitä naisilta, äideiltä, raskaana olevilta ja synnyttäneiltä.
Mitä muita palveluja/asioita olisit kaivannut/kaipaisit raskauden tai synnytyksen aikana kuin mitä julkisella terveydenhuollolla on tarjottavana? Julkisen terveydenhuollon palveluilla tarkoitan mm. neuvolapalveluja, synnytysvalmennusta, ohjausta sairaalassa synnytyksen aikana ja sen jälkeen.
Eli toisinsanoen, mitä synnytyskulttuuri kaipaa täällä Suomessa? Mitä tarvitsette?
Haluaisin lähteä kehittämään jotakin äitiyteen ja synnytykseen liittyvää asiaa, joka edistäisi synnyttäjien hyvinvointia aina raskausajasta synnytyksen jälkeiseen aikaan.
Kommentit (48)
Keisarinleikkaus niille jotka sitä toivovat. Muualla maailmassa sen saa halutessaan valita ilman mitään käännytysyrityksiä.
Sitä, että synnyttäjää oikeasti kuunnellaan eikä hänen ohitseen tehdä päätöksiä. Esim. mulle laitettiin epiduraali kysymättä (en vastustanut, koska mulle jäi sellainen kuva, että sen laittamiseen oli joku lääketieteellinen syy). Samoin kiusasi, kun laitettiin radio kysymättä päälle (siinä vaiheessa olin niin heikossa hapessa, ettei puhuminen oikein onnistunut – sain kyllä jossain vaiheessa sitten sanottua, mutta sitä ennen kuuntelin pakkomusiikkia varmasti ainakin tunnin).
Toinen juttu on pelkosektio: liian moni äiti joutuu käymään tosi kovan rääkin läpi, ennen kuin saa synnytyspelon takia sektion. Mäkin pelkäsin toista lasta odottaessani perätilasynnytystä, kun kuulin parikin tarinaa, joissa painostettiin perätilavauvan synnyttämiseen. Mä en olisi missään tapauksessa uskaltanut synnyttää perätilassa olevaa vauvaa.
Itse olisin kaivannut sitä että minulle selitetään mitä nyt tehdään ja miksi niin tehdään. Esim multa puhkaistiin kalvo, mutta mulle ei kerrottu tätä etukäteen. Lääkäri vaan tuli huoneeseen ja alkoi sörkkiä alapäätä ja tiuski että nyt pitää pysyä paikallaan. Tunsin itseni tehotuotantoeläimeksi.
Minä toivoisin äidin yksityisyden kunnioitusta. Itse jouduin synnytyksessä kiistelemään kandien läsnäolosta. En olisi halunnut harjottelijoita huoneeseen, mutta lopulta luovutin. Myös pelkosektion saaminen helpommaksi.
Suunniteltu sektio sen haluaville.
Vierailija kirjoitti:
Keisarinleikkaus niille jotka sitä toivovat. Muualla maailmassa sen saa halutessaan valita ilman mitään käännytysyrityksiä.
Sektio altistaa enemmän vauvan autoimmuunitaudeille kuten diabetes 1, allergialle ja astmalle ja lihavuudelle. https://www.medicalnewstoday.com/articles/319697.php?sr
Tai https://www.google.fi/amp/s/mobile.reuters.com/article/amp/idUSKBN0OR1T…
Mutta hei, mitä väliä, vaikka ei olekaan lääketieteellistä syytä sektiolle.
Vierailija kirjoitti:
Itse olisin kaivannut sitä että minulle selitetään mitä nyt tehdään ja miksi niin tehdään. Esim multa puhkaistiin kalvo, mutta mulle ei kerrottu tätä etukäteen. Lääkäri vaan tuli huoneeseen ja alkoi sörkkiä alapäätä ja tiuski että nyt pitää pysyä paikallaan. Tunsin itseni tehotuotantoeläimeksi.
Tämä! Mulle on vieläkin ihan hämärän peitossa, miksi mulle tehtiin niitä toimenpiteitä mitä tehtiin. Ja henkisen tuen puute, jättäminen yksin kipujen kanssa kärvistelemään. Eli avoin KESKUSTELU synnyttäjän kanssa ennen synnytystä, sen aikana ja sen jälkeen.
Itse olen täysin tyytyväinen sairaalaan ja synnytysosastoon, lääkäreihin ja kätilöihin, sairaanhoitajiin. Sain sektion kun lapsi oli sivutarjonnassa koko loppuraskauden ajan, ei lähdetty yrittämäänkään kääntämään. Saimme myös perhehuoneen. Olen todella tyytyväinen sairaalaan kokonaisuudessaan (TYKS).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sektio altistaa enemmän vauvan autoimmuunitaudeille kuten diabetes 1, allergialle ja astmalle ja lihavuudelle. https://www.medicalnewstoday.com/articles/319697.php?sr
Mielestäni vähän typerä vedota kyseisiin sairauksiin, koska ovat muutenkin yleisiä ja pieni ihminen voi ne hankkia myöhemmin elämässään omalla toiminnallaan, vaikka synnytys olisi ollut kuinka luomu.
Äidilläkin on väliä.
Parempaa jälkihoitoa. Synnytyksen jälkeistä kuntoutusta. Tarvittaessa korjaavaa leikkausta yhteiskunnan varoilla, vaikka paskat ja virtsa eivät kokoaikaa karkailisikaan, vaan nainen itse tuntisi, että ei palaudu mieleisiinsä mittoihin lääketieteellisesti arvoiden sopivan mittaisessa ajassa.
Episiotomiaan ehkä päädytään kiirehtimällä.. Älkää enää koskaan käskekö ponnistamaan ilman ponnistamisen tarvetta, vaikka vauvalla ei ole hätää, vain jotta ehtisitte saamaan synnytyksen nopeammin päätökseen ennen työvuoronne päättymistä! Tarvitaan enemmän kätilöitä, jotta kaikki synnyttäjät ehditään hoitamaan äidinkin kannalta parhaalla tavalla, ei vain syntyvän lapsen. Episiotomia ei ollut helppo juttu toipua.
Yksityis/perhehuoneet kaikille synnyttäneille. Aivan ehdottomasti. Tämä voisi olla vaikka joku yksityinen potilashotellin kaltainen ratkaisu sairaalan läheisyydessä, mahdollisesti lisäpalveluilla (esim. omavalintainen ruoka toimitettuna, äityisfysioterapeutin tapaaminen omassa huoneessa ennen kotiutumista, _osaava_ imetyskonsultti, vastasyntyneen kuvausta yms. perheiden toiveiden mukaan).
Synnytystä ei sairaalamaisessa ilmapiirissä koska sairaalaympäristö ja "hoidettava potilas"-asetelma passivoi. Aktivoiva ympäristö. Jotta synnyttäjä on aktiivinen toimija.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta hei, mitä väliä, vaikka ei olekaan lääketieteellistä syytä sektiolle.Mielestäni vähän typerä vedota kyseisiin sairauksiin, koska ovat muutenkin yleisiä ja pieni ihminen voi ne hankkia myöhemmin elämässään omalla toiminnallaan, vaikka synnytys olisi ollut kuinka luomu.
Äidilläkin on väliä.
Lapsi hankkii astman itsekseen, diabetes1 ja allergian ihan itse tieten tahtoen? Luitko linkkejä ollenkaan. Diabetes 1 on yleinen Suomessa, joten tarviiko sitä sitten ehdoin tahdoin lisätä? Koko loppuelämä taiteilua verensokerin ja insuliinin kanssa, pahimmillaan menee näkö ja jalat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noille iiihan samoille jutuille altistaa myös korvikkeet, mutta korvikkeen antaminen ilman mitään lääketieteellistä syytä on ”äidin oma valinta”, jota ei saa kritisoida.
Imetysohjaus ajan tasaiseksi ja tietoa koko henkilökunnalle.
Tahdoin yhteishuoneen. Pelkäsin verenhukkaa. Olisin toivonut parempaa synnytyksen jälkeistä seurantaa, koska edellisessä synnytyksessä olleet ongelmat, verensiirronkin tarve, mutta kun en sitä saanut, niin tahdoin ehdottomasti useamman hengen huoneeseen. Aloin vuotamaan ja huonekaveri hälytti avun!
Huonekaverin syy yhteishuoneeseen taas oli, että hänellä oli useita lapsia kotona ja hän tahtoi levätä ja vähän tutustuakin äitien kanssa niin, että perhe vain vierailisi. Olimme molemmat myös hyviä nukkumaan.
Tutustuminen synnytyssairaalan ja kätilöiden tapaaminen. Ei-lääkkeellisten kivunhoitomenetelmien harjoittelu ja konkreettinen läpikäyminen. Esim tens-laitteen käyttö. Ja ennen kaikkea, enemmän kätilöitä!!! Jotta synnyttäjä saisi tukea ja apua myös avautumisvaiheessa. Itseni jätettiin täysin yksin. Ei kysytty toiveita, ei mitään keskustelua missä menen mitä koen. Kätilö saattoi saliin edellä juosten sanoen "nyt on kiire!!!" (Oma tilanteeni ei ollut kiireellinen.) Näytti että tässä tämä ilokaasu on ja häipyi.
Teki ainoastaan pakolliset lääketieteelliset asiat kuten katetroinnit. Ei tukenut tai auttanut tai ehdottanut vaikka olin hirveässä kivuissa monta tuntia.
Kerran soitin kelloa, koska yksinkertaisesti olin niin kauhuissani. Hän tokaisi että menee miten menee. Ja häipyi.
Minulle oli myös yllätys että synnyttävän täytyy pystyä vaatimaan. Pyysin hirveässä kivuissa tsekkaan kohdunsuun. Kätilö käski minut suihkuun, koska ei ole sen aika. Suihkussa en kuvioltani voinut istua en seisoa. Makasin ja möyrin lattialla. Puolen tunnin päästä kätilö teki tankkauksen olin 5 senttiä auki ja epiä alettiin valmistella. Jouduin vähintään 1 h olemaan helvetillisissä kivuissa vain sen vuoksi ettei kätilö suostunut tsekkaamaan tilannetta.
Vierailija kirjoitti:
Tutustuminen synnytyssairaalan ja kätilöiden tapaaminen. Ei-lääkkeellisten kivunhoitomenetelmien harjoittelu ja konkreettinen läpikäyminen. Esim tens-laitteen käyttö. Ja ennen kaikkea, enemmän kätilöitä!!! Jotta synnyttäjä saisi tukea ja apua myös avautumisvaiheessa. Itseni jätettiin täysin yksin. Ei kysytty toiveita, ei mitään keskustelua missä menen mitä koen. Kätilö saattoi saliin edellä juosten sanoen "nyt on kiire!!!" (Oma tilanteeni ei ollut kiireellinen.) Näytti että tässä tämä ilokaasu on ja häipyi.
Teki ainoastaan pakolliset lääketieteelliset asiat kuten katetroinnit. Ei tukenut tai auttanut tai ehdottanut vaikka olin hirveässä kivuissa monta tuntia.
Kerran soitin kelloa, koska yksinkertaisesti olin niin kauhuissani. Hän tokaisi että menee miten menee. Ja häipyi.
Minulle oli myös yllätys että synnyttävän täytyy pystyä vaatimaan. Pyysin hirveässä kivuissa tsekkaan kohdunsuun. Kätilö käski minut suihkuun, koska ei ole sen aika. Suihkussa en kuvioltani voinut istua en seisoa. Makasin ja möyrin lattialla. Puolen tunnin päästä kätilö teki tankkauksen olin 5 senttiä auki ja epiä alettiin valmistella. Jouduin vähintään 1 h olemaan helvetillisissä kivuissa vain sen vuoksi ettei kätilö suostunut tsekkaamaan tilannetta.
Sori, kirjoitusvirheet. Jouduin siis olemaan 1h vähintään ylimääräistä helvetillisissä kivuissa vain koska kätilö ei suostunut pyyntööni.
Yksityishuone synnytykseen jälkeen JOKA äidille! Kiitos.