Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ihmisoikeus"tuomari", luonnonsuojelija -tuttava. Miten suhtautua?

Vierailija
25.09.2018 |

Eli joudun olemaan olosuhteiden pakosta jonkin verran tämän henkilön kanssa tekemisissä (enemmän kuin haluaisin). Tämä ihminen on fanaattinen ihmisoikeuksien puolestapuhuja ja luonnonsuojelija. Ja siis itsehän olen myös samaa mieltä näistä arvoista. Tämä tuttava on kuitenkin niin fanaattinen, että joskus jos sanon vaikka väärän sanan, niin johan tulee kommenttia että miten voi sanoa noin ja noin eikä se noin mene jne..

Tässä muutama esimerkki mitä olen sanonut: "En ollut varma oliko tämä henkilö mies vain nainen, niin jätin vastaamatta sukupuolikysymyksen kohdalta. "(Täytin kaavaketta toisen puolesta siis).
Niin sitten tuttava sanoo "miksi ajattelet että se on mies tai nainen, saattoi olla muunsukupuolinen".

tai

"Aviomieheni sanoi minua muijaksi"
Tähän ystävä sanoo "en katsoisi hetkeäkään tuollaista miestä".

Esimerkkejä riittää, mutta se niistä. Miten tällaisen ihmisen kanssa pystyy relaamaan, kun kaikki mitä sanot tai tapahtui on heti tuomitsevan sanansäilän alla? Vinkkejä?

Kommentit (43)

Vierailija
41/43 |
26.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli tollanen työkaveri. Olen itse vassarisuvakki, luonnonsuojelu ja ihmisoikeudet ovat kyllä lähellä omaakin sydäntäni.

Mutta ihan oikeasti, liika on liikaa. Ne pitkät monologit Zimbabwen käsityöläisnaisten kohtaamista vääryyksistä alkavat kyllästyttää ensimmäisen tunnin jälkeen. Tämä tyyppi saarnasi henkensä edestä naamalla ilme kuin joku läheinen olisi kuollut. Ja myös usein ihan itki maailman vääryyksiä, kuten niiden käsityöläisnaisten palkkausta. Työpaikalla.

Omasta mielestäni on mukavaa keskustella asiallisesti monenlaisista asioista mutta paasaaminen ja saarnaaminen on vain helvetin pitkästyttävää. Lisäksi on ymmärrettävä että koko maailman taakkaa ei kukaan voi kantaa hartioillaan, se on kohtuutonta.

Eli siis tsemppiä ap! Itse ottaisin etäisyyttä.

Ahh juuri näin!! Tähän "koko maailman taakkaa ei voi kanta" tulee vastaus "ei tämä maailma muuten muutu" tai "ihmisistä on tullut niin kylmiä, kukaan ei välitä".

Mieton vaan, että eikös suvaitsevaisuiteen kuulu myös se että hyväksyy myös eriluonteiset (vajavaiset, hänen näkökulmasta) ihmiset?

Ap

Ei, suvaitsevaisuuteen kuuluu suvaita vain ne, joita tulee suvaita. Esim. eri väriset ihmiset. Eri mielipiteen omaavia taas ei tule suvaita, koska he ovat väärässä. Heitä voi pilkata ihan mielin määrin. Väärin ajattelevien kuolemaakin on ihan ok toivoa. Koska he ovat väärässä.

Sekavaa on. Mutta sekaisin ovat myös "suvaitsevaiset"

Mulla on yksi kaveri, joka on opiskellut pitkälle ja on maailmalla töissä missä tekee ihmisoikeuksien eteen töitä. Silti en ymmärrä hänen logiikaa: puhuu esim islamin puolesta pitkään ja hartaasti, mutta esim. lestadiolaiset on hänen mielestä suurinta pohjasakkaa. 

Vierailija
42/43 |
26.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli tollanen työkaveri. Olen itse vassarisuvakki, luonnonsuojelu ja ihmisoikeudet ovat kyllä lähellä omaakin sydäntäni.

Mutta ihan oikeasti, liika on liikaa. Ne pitkät monologit Zimbabwen käsityöläisnaisten kohtaamista vääryyksistä alkavat kyllästyttää ensimmäisen tunnin jälkeen. Tämä tyyppi saarnasi henkensä edestä naamalla ilme kuin joku läheinen olisi kuollut. Ja myös usein ihan itki maailman vääryyksiä, kuten niiden käsityöläisnaisten palkkausta. Työpaikalla.

Omasta mielestäni on mukavaa keskustella asiallisesti monenlaisista asioista mutta paasaaminen ja saarnaaminen on vain helvetin pitkästyttävää. Lisäksi on ymmärrettävä että koko maailman taakkaa ei kukaan voi kantaa hartioillaan, se on kohtuutonta.

Ahh juuri näin!! Tähän "koko maailman taakkaa ei voi kanta" tulee vastaus "ei tämä maailma muuten muutu" tai "ihmisistä on tullut niin kylmiä, kukaan ei välitä".

Mieton vaan, että eikös suvaitsevaisuiteen kuulu myös se että hyväksyy myös eriluonteiset (vajavaiset, hänen näkökulmasta) ihmiset?

Ap

Ei, suvaitsevaisuuteen kuuluu suvaita vain ne, joita tulee suvaita. Esim. eri väriset ihmiset. Eri mielipiteen omaavia taas ei tule suvaita, koska he ovat väärässä. Heitä voi pilkata ihan mielin määrin. Väärin ajattelevien kuolemaakin on ihan ok toivoa. Koska he ovat väärässä.

Mulla on yksi kaveri, joka on opiskellut pitkälle ja on maailmalla töissä missä tekee ihmisoikeuksien eteen töitä. Silti en ymmärrä hänen logiikaa: puhuu esim islamin puolesta pitkään ja hartaasti, mutta esim. lestadiolaiset on hänen mielestä suurinta pohjasakkaa. 

Taikka otetaan joku kummilapsi jostain Afrikasta jolle lähetetään rahaa, mutta täällä suomessakin on oikeasti köyhiä ja apua tarvitsevia lapsia. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/43 |
26.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Suvaitsevaiset taitaa olla joku nössöjen keksimä olkinukke mistä ne kitisevät jatkuvasti. Itse en ainakaan tunne yhtäkään kuvailemasi ihmistä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme viisi