Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ylempien toimihenkilöiden rekrytoinnista vastaavat, auttakaa!

Vierailija
18.07.2008 |

Alan menettää vähitellen toivoni työpaikan vaihdon suhteen. Olen ollut samassa koulutustani vastaavassa työssä 10 vuotta ( miinus yksi mammaloma 1,5 vuotta, josta palasin jo vuosi sitten) ja nyt haluaisin uusia haasteita.

Olen kevään aikana hakenut 15 avoinna ollutta koulutustani, työkokemusta ja osaamistani vastaavaa paikkaa. 10 kertaa olen päässyt haastatteluun, joista pari 2. kierroksen haastatteluja. Silti en ole tullut valituksi vielä kertaakaan. Mikä ihme voi mättää?

Se, että pelkäävät minut haluavan toisen lapsen kun edellinen alle 3 v?

Se, että olen ilmoittanut (kysyttäessä joustomahdollisuuksistani) toivovani työn olevan pääosin järjestettävissä 9-tuntisen päivän + kotoa tehtävien iltaylitöiden puitteissa ja olevani valmis matkustamaan jonkin verran kunhan sen tietää miel. päivää paria etukäteen (ei ole noissa tehtävissä mikään kohtuuton vaatimus)?

Jokin muu, mikä ihme?

Haastatteluissa tuntuu, että siinä vajaan tunnin rupeamassa (jonka aikana kiireiset haastattelijat- siis ne potentiaaliset tulevat esimieheni) vielä vastailevat kiirellisiin puheluihinsa etc) on vaikea osata tuoda esiin juuri niitä seikkoja, jotka siinä organisaatiossa sillä kertaa sattuvat olemaan ratkaisevia, vaikka kuinka olen tehnyt kotiläksyni etukäteen (lukenut nettiä kysellyt talossa työskenteleviltä tutuilta tai tutuntutuilta jne). Tuntuu esim. hassulta kun painon annetaan painoa sille, millä täydellisyys- tai tarkkuustasolla teen työtäni, sehän riippuu ihan siitä millaiseen rooliin minun toivotaan tulevan, jossain asiassa teen 99 % pikkutarkkaa, jossain toisessa keskityn vain olennaiseen ihan sen mukaan mitä tiedän työnantajaorganisaationsa kulloinkin odottavan.

Parista paikasta on sanottu suoraan, että palkkatoiveeni on ollut liian kova, mikä on ollut yllättävää koska olen hinnoitellut pyynnön nykypalkkaani huomattavasti alemmas. Viime aikoina olen laskenut rimaa vielä lisää, joten tuskin enää siitä jää kiinni. Toisaalta jos haastatteluun tai kahteen asti pyydetään ilman niissä sivutaan palkkaa millään tavoin, palkkatoive tuskin voi olla "reputtamisen" syynä.

Sekin harmittaa, etten ole päässyt kertaakaan testeihin, mitäs jos nekin vaativat oman kokemuksensa ja rutiininsa onnistuakseen ja sitten se lopulta kohdalle osuva paikka jää kiinni siitä, ettei minulla ole testikokemusta..?

Äh, alan olla ihan epätoivoinen. Millaisia ajatuksia tämä tilanteeni teissä herättää? Miten voisin reivata häntäni pystyyn ja toimia vielä paremmin niin että se uusi ura vielä minullekin urkenisi?

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
18.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet päässyt haastatteluihin hienosti! Se merkitsee, että haet "oikeita paikkoja" - faktat työkokemuksesta työn vaativuuteen ovat siis kohdallaan, kuten arvelitkin. Ikäsi voi vaikuttaa (minkä ikäinen olet?), samoin lapsen ikä, mutta tuskin kovin paljon - muuten et pääsisi haastatteluihinkaan noin hyvin. Myös vastauksesi koskien työaikoja ja matkustamista kuulostavat olevan aivan kohdallaan.

Jännitätkö haastattelutilanteita? Varmasti pukeudut siististi, käyttäydyt asiallisesti, tuot esiin hyviä puoliasi? Antamiesi tietojen perusteella on vaikea arvata, miksi vielä ei ole tärpännyt. Voi olla huonoa tuuriakin, aina on joku toinen sopinut paremmin kuin sinä - hakijoita on kuitenkin paljon.

Testit ovat iisejä, ei niissä onnistuakseen mitään rutiinia tai kokemusta tarvitse. Pitää vaan uskaltaa olla rehellinen niissä, taktikoinnin huomaa niissä psykologisissa osioissa. "Älykkyyttä" testaavia osioita voit tietysti harjoitella kirjakaupasta löytyvillä opuksilla, jos haluat. Tuskin vaikuttanee suuresti, vaikka kehittyisit näissä testeissä - nämä harvoin ovat poissulkevia, yleensä jos testeihin pääsee niin tiedetään jo tarpeeksi fiksuksi muutenkin ;-)

Tsemppiä! Toivottavasti paikka löytyy pian!

Vierailija
2/8 |
18.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi on 2,5 (näkyy papereista), mutta olen yrittänyt tuoda esiin, että mieheni on julkisella sektorilla ja helpommissa hommissa kuin minä, eli minulla hyvin mahdollisuus keskittyä töihin.

Mielestäni en jännitä haastatteluja, mutta en tykkää itseni kehumisesta. Toki sitä aina vähän yritän tehdä, kun tiedän sen tarpeelliseksi, mutta silti kuva osaamisestani saattaa jäädä vähän alakanttiin tai nuo osiot esiintymisestäni jotenkin jäykemmiksi.

Toki tuo huono tuurikin on mahdollista etenkin kun olen hakenut vain avoimessa haussa (lehdessä tai netissä) olleita paikkoja, niihin varmasti hakijoita on ollut viidestäkymmenestä jopa pariin sataan. Silti harmittaa, jos on kerran haastatteluun päässyt, että miksi ei muka koskaan ole se oikea.

Viimeisellä kierroksella paikkaan tuli peräti valituksi nykyinen työkaverini, minua pari vuotta nuorempi mies, joka ei mielestäni (anteeksi vaan) ole henkilökohtaisten ominaisuukiensa vuoksi lainkaan sopiva sellaisiin tehäviin joihin nyt uutta ihmistä valittiin. Välillä tuntuu, että minua syrjitään sukupuoleni ja äitiyteni takia, miesvaltaisella alallamme se ei ikävä kyllä ole mitenkään tavatonta. Tuollaiset ajatukset pitäisi toki onnistua painamaan pinnan alle vaikka niissä jotain perääkin olisi, koska voihan olla että juuri siinä seuraavassa paikassa onkin tasa-arvoisempaa porukkaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
18.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä hae vain ilmoitettuja paikkoja, vaan jätä kiinnostavien työpaikkojen nettiin avoimia hakemuksia. Meillä työ tuli näin miehen luokse. Aikaisemmat hakemukset avoinna oleviin paikkoihin eivät olleet tuottaneet tulosta.

Hyvä jos sinut tunnetaan paikoissa joihin jätät avoimen hakemuksen, mutta ei välttämätöntä. Hanki suosittelijoita.

Vierailija
4/8 |
18.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

että haet paikkoja, joissa palkka on selvästi nykyistä palkkaasi alempi? Etenkin jos olet miesvaltaisella alalla, niin rekrytoijien voi olla vaikea ymmärtää tätä . He epäilevät ehkä joko että et kuitenkaan pysyisi heillä pitkään tai että sinulla on joitain ongelmia nykyisessä paikassasi. Miesjohtajat kun eivät useinkaan ollenkaan käsitä, että joku hakee vain jotain uutta ja kiinnostavaa eikä välitä niinkään rahasta tai statuksesta.

Voisit varmaan miettiä valmiiksi miten myyt itseäsi tässä suhteessa haastattelussa kuulostamatta haihattelevalta akalta. Jos tämä on osasyy vaikeuksiisi, niin se on toki syrjintää ja masentavaa, mutta miesten maailmassa siihen törmää aika ajoin. Yritä pelata vähän heidän ehdoillaan, niin ehkä pääset näyttämään kykysi.

Vierailija
5/8 |
18.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pistäpä hyvä ja asiallinen profiili esimerkiksi linkedin.comiin. Suomalaiset headhunterit kalastelevat sieltä ehdokkaita ja tällä tavoin työpaikka voi tulla tosiaan luoksesi.

Mitä tulee haastatteluihin ja itsensä markkinointiin, niin kannattaa opetella kehumaan itseään asiallisesti. Työnantajat pitävät itsevarmoista hakijoista, varsinkin jos olet hakemassa itsenäistä asiantuntijatyötä.

Vierailija
6/8 |
18.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap

Vierailija
7/8 |
18.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

jätin kylmästi kertomatta että minulla on pieni lapsi. Eivätkä sitä älynneet kysyä. Lapseni on sairastellut yllättävän paljon, mutta vakituinen virka on vakituinen eivätkä pääse minusta eroon vaikka haluaisivat.

Vierailija
8/8 |
18.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun miehellä ihan sama juttu. palkkatoive ilmeisesti mättää meilläkin vaikka on olut ihan kohtuullinen ja palkka jokatapauksessa neuvoteltaisiin. Toiin on ollut ns. ylikoulutettu, tai kokemusta jo niin paljon että se on vaikuttanut, en kyllä käsitä miten. Vielä toivotaan että paikka löytyy, mutta ei millään 2500e lähtöpalkalla mistä joissain on puhuttu. Kuitenkin on ollut kyse johtajatason tehtävästä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi yksi