Tulin eilen vauvan kanssa synnäriltä, ja itken vaan, kun mies on niin kauhea. Mikä ihme sillä on??
Saatiin viimein pitkään toivottu ja 2 vuotta yritetty esikoinen. Vauva on terve ja ihana. Mies muuttui jotenkin jo raskausaikana poissaolevaksi, enemmän kiinnosti baareissa juoksentelu kuin olla mun kanssa kotona. Olemme kuitenkin jo 30+ molemmat, eli ei mistään teinistä kyse. Kuitenkin ajattelin sen johtuvan jostain kriisistä joka menee ohi kun vauva syntyy.
Synnytykseen mies ei halunnut tulla, se oli mulle ihan ok, siskoni oli tukena. Mutta koko sen kolmen päivän aikana joka oltiin sairaalassa, mies ei käynyt edes katsomassa meitä. Aikoi ja aikoi tulla, aina oli joku tekosyy. Ilmeisesti oli ollut juomassa, ainakin työkaverini kertoi, että hänet oli nähty paikallisessa.
Pahinta on ollut nyt, kun tultiin kotiin. Mies on sekä mua että vauvaa kohtaan tosi kylmä ja tyly.
Ihan kuin vauva olisi hänelle jonkinlainen pettymys, en voi ymmärtää miksi. Kommentit lähinnä luokkaa "onpa omituinen tuo pää", "oudon punainen" jne. Minä hoidan vauvan yksin. Tänään pyysin, josko mies voisi laittaa aamupalaa kun imetin, tokaisi "Miks kuvittelet saavas jotain prinsessakohtelua nyt kun oot vaan pukannu itestäs ulos vähän paskaa isomman tekeleen".
Ehkä se oli olevinaan vitsi, mutta itkin.
Mies ei ole kännissä, jos olisikin, tuo käytös olisi helpompi ymmärtää. Mitä mä voin tehdä? Odottaa, että tuo vaihe menee ohi? Onko kellään täällä mitään kokemusta vastaavasta?
Niin ja kerron vielä, että miehellä ei ole (ollut ainakaan) mitään päihdeongelmaa, ja ollaan seurusteltu 6v, asuttu yhdessä 5v, ja loppuraskaudesta siitä vasta tuli tuollainen mulkku.
Kommentit (300)
No HUH HUH!!!
Nyt ei kyllä asiat ole hyvin!!! Anteeksi kun sanon tämän, mutta mies ei nyt yhtään ole mukana tossa hommassa!! Sinuna kyllä näyttäisin suoraan ovea, ja sanoisin, että nyt on se hetki kun kerkiät karkuun luikkia..
Jos vauva ja perhe elämä kiinnostaa, niin hänen pitäisi olla innoissaan, eikä olla mulkku. Tosta ei kyllä tule yhtikäs mitään, sano mun sanoneen.
Nykyään on herrasmiehet kortilla, näin on pakko todeta. Herrasmies ei petä vaimoaan, rakastaa lapsiaan näiden synnyttyä, tekisi heidän vuokseen kaikkensa kuten äiti. Rintamakarkureita tuollaiset miehet jotka eivät ota vastuuta juuri synnyttäneestä äidistä (vaimostaan) ja suloisesta pienestä vauvasta. Maaseudulla talojen isäntienkin sydän suli kun perheeseen syntyi pienokainen, miten tämä aika voi olla näin vinksahtanut. Varmaan siitä kun kaikki tuntuu olevan sallittua eikä kaikilla ole rajoja omassa päässään.
Minustakin ap:n kertomus kuulosti tutulta, mutta lähinnä siksi, että se muistuttaa omaani. Toivoisin voivani sanoa, että asiat lähtivät sujumaan, mutta valitettavasti niin ei käynyt. Kirjoitin tänne vuosi sitten, tuolla on ketjuni, jos ap:ta kiinnostaa vielä vertaistuen vuoksi:
https://www.vauva.fi/keskustelu/3034670/onko-jonkun-parisuhde-elpynyt-t…
Jos minua kohtaan käyttäydyttäisiin noin, niin en ihmettelisi asiaa täällä vaan tiuskaisisin "mikä helvetti suoa oikein vaivaa! Halusitko tuon lapsen vai et!"
Eikö sen asian voisi kysyä mieheltä itseltään suoraan, sen sijaan että täällä vatvoo, mitä sen pän sisällä mahtaa liikkua?
Jotkut miehet saavat naiset kukoistamaan kuin kukkasen ja toiset miehet taas nääntymään ja siinä on kyse niin pienistä asioista, huomioimisesta ja arvostamisesta, luottamuksesta. Voi havaita avioliitoissa, joissakin naiset näyttävät hyvin kukkeilta ja nuorilta toiset taas parikymmentä vuotta ikäistään vanhemmilta. Rakkaudella on ihmeellinen voima. Äidin rakkauden isä saa parhaiten takaisin rakastamalla ja kunnioittamalla lapsiaan, se lämmittää eniten äidin sydäntä kun isä rakastaa lapsiansa, naisen suurin rakkaus on lapsiaan hoitava mies.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toinen näkökulma on se, että koko juttu on provo. Kovasti kallistuisin tälle puolelle. Kuulostaa niin suuresti siltä, kuin joku vela haluaisi nyt vaan ärsyttää äiti-ihmisiä ja sellaiseksi haluavia osoittamalla, miten vähän - muka - todellisuudessa miehet heidän lapsihaaveistaan välittävät ja miten inhottaviksi ja ärsyttäviksi he kokevat pikkuvauvan ja tämän äidin. Tällaisia kirjoituksia voidaan sitten käyttää tarvittaessa lyömäaseena. Tämä on minun mielipiteeni.
Minkä ihmeen takia (olen vela) tahtoisin ärsyttää äiti-ihmisiä (outo nimitys) ja osoittaa etteivåät miehet välitä lapsista??!! En ole hullumpaa kuullut!! Jokainen normaali ihminen, oli äiti tai isä tai vela tai mikä vaan tuntee suojelunhalua pientä vauvaa kohtaan!! Ja jokainen normaali vanhempi suojaa lasta, vaikkei pitäisi puolisostaan. Minun ymmärrykseni maailmasta sanoo nimenomaan niin, että miehet suhtautuvat terveen suojelevasti synnyttäneisiin naisiin ja lapsiinsa.
Oikeasti ,kuvasi meistä veloista on tosi, tosi outo.
Jos olet seurannut koskaan tuota Suomi24.fi : n velapalstaa, niin et ihmettele, miksi tällainen "outo, tosi outo" kuva on voinut veloista syntyä. Hyvä että olet erilainen.
Asut Turussa? Kannattaa selvittää miehesi liikkeitä ja tekemisiä viime heinäkuulta. Myöskin eräs suomalainen nakupalsta saattaa tuottaa sinulle yllätyksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan vain sillä että kuka helvetti kirjoittelee tälläisia satuja nettiin. Eiköhän normaali ihminen soita jonnekin auttavaan puhelimeen tai tutulle. Kukaan kirjoittele tällaisia provoja tosissaan. Mutta hyvä jos av-mammaan uppoaa kuin nato-ohjus tällainen soopa.
Niin ja kuka oikeasti sotkee vielä siskon miehen tuohon soppaan? Varmaan oikeasti joku siskon mies tulee ensimmäisenä hakemaan. Ihme, kun ei isi tai äiti. Ja toiseksi.. kukaan mies ei hauku naistansa lyttyyn , jos nainen on kiltti ja mukava.
Siskonk mies on osa perhettäni. Jos minut ja vauva pitäisi vastaavassa tilanteessa hakea siskon luo, sen saattaisi hyvin tehdä siskon mies siskon sijaan, koska jommankumman aikuisen pitäisi huolehtia heidän lapsestaan/lapsistaan tai koska sisko itse olisi esim. töissä siihen aikaan tms. Siskon mies on jo sopassa mukana, koska siskon luo on ap menossa.
Niitä ihmisiä löytyy kyllä, jotka haukkuvat jonkun toisen, myös kumppaninsa, lyttyyn ilman syytä. Valitettavasti. Joillakin on myös tapana purkaa omat ahdistuksena kotona kumppaniinsa. Todellinen syy ilkeilyyn paljastuu sitten jonkin ajan kuluttua. Ikävää tämäkin.
Yksinketaista, totuus löi vasten kasvoja rankemman edestä. Tajusi että on pallo jalassa lopun ikäänsä, tuon kakkakikkareen, takia. Vapaus loppui kongreettisesti siihen. Kyllä se pistää ajattelemann, että kannattiko sinappikoneen teko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toinen näkökulma on se, että koko juttu on provo. Kovasti kallistuisin tälle puolelle. Kuulostaa niin suuresti siltä, kuin joku vela haluaisi nyt vaan ärsyttää äiti-ihmisiä ja sellaiseksi haluavia osoittamalla, miten vähän - muka - todellisuudessa miehet heidän lapsihaaveistaan välittävät ja miten inhottaviksi ja ärsyttäviksi he kokevat pikkuvauvan ja tämän äidin. Tällaisia kirjoituksia voidaan sitten käyttää tarvittaessa lyömäaseena. Tämä on minun mielipiteeni.
Minkä ihmeen takia (olen vela) tahtoisin ärsyttää äiti-ihmisiä (outo nimitys) ja osoittaa etteivåät miehet välitä lapsista??!! En ole hullumpaa kuullut!! Jokainen normaali ihminen, oli äiti tai isä tai vela tai mikä vaan tuntee suojelunhalua pientä vauvaa kohtaan!! Ja jokainen normaali vanhempi suojaa lasta, vaikkei pitäisi puolisostaan. Minun ymmärrykseni maailmasta sanoo nimenomaan niin, että miehet suhtautuvat terveen suojelevasti synnyttäneisiin naisiin ja lapsiinsa.
Jos olet seurannut koskaan tuota Suomi24.fi : n velapalstaa, niin et ihmettele, miksi tällainen "outo, tosi outo" kuva on voinut veloista syntyä. Hyvä että olet erilainen.
Mikä ihme on "vela"?
Hei ap, luetko vielä keskustelua? Tahtoisin jutella samasta aiheesta. Mekin puhuimme etukäteen vauvanhoidosta (lapsi miehen ensimmäinen, mulla jo kokemusta) ja mies oli sitä mieltä että hoidetaan puoliksi, vaikka tietysti imetys jää mulle :) No, lapsi syntyi.
Mies toi meidät synnäriltä kotiin aamupäivällä. Kotona ei juurikaan ollut ruokaa, ei siivottu tms. Saati kakkua tai kortteja tai mitä ikinä olisi ehkä voinut hieman toivoa rankan viikon jälkeen. Mies lähti takaisin töihin vaikken pysynyt edes pystyssä (sairastin influenssaa synnyttäessäni ja anemia oli muutenkin).
Vauvan ollessa 2 VIIKKOA vanha lähti viikonlopuksi saunomaan isänsä luo. Muutenkin poikkeuksetta oli töissä ilta8 tai 9 saakka. Ensimmäisen kahden kuukauden aikana kylvetti vauvan kerran. Kertaakaan ei herännyt yöllä, aamulla tai muulloinkaan vaan nukkuu edelleen eri huoneessa. Viikonloppuisin nukkuu pitkään aina. Isyyslomaa piti viikon joskus keväällä ja vietti sen pilkkien ja kelkkaillen. Äitienpäivänä heräsi 14:30, juu ei puhettakaan lahjoista tai edes kakusta, no odotuksia ei oikein ollutkaan...
Teen oikeastaan kaikki kotityöt ja maksan ihan kaiken, osittain siksi kun on noita muitakin lapsia. Suuttuu kun seksiä on harvoin ja epäilee miten voin olla väsynyt (mm 5h yöunet muutamalla herätyksellä).
Tarinaa riittäisi ja tutut jo tunnistavat. Vauva on nyt 7kk vanha ja olen aivan loppu. Ero tuntuu epäonnistumiselta enkä taida olla henkisesti valmis siihen. Voi kunpa nämä tietäisi etukäteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihme on "vela"?
vapaaehtoisesti lapseton
Vierailija kirjoitti:
Hei ap, luetko vielä keskustelua? Tahtoisin jutella samasta aiheesta. Mekin puhuimme etukäteen vauvanhoidosta (lapsi miehen ensimmäinen, mulla jo kokemusta) ja mies oli sitä mieltä että hoidetaan puoliksi, vaikka tietysti imetys jää mulle :) No, lapsi syntyi.
Mies toi meidät synnäriltä kotiin aamupäivällä. Kotona ei juurikaan ollut ruokaa, ei siivottu tms. Saati kakkua tai kortteja tai mitä ikinä olisi ehkä voinut hieman toivoa rankan viikon jälkeen. Mies lähti takaisin töihin vaikken pysynyt edes pystyssä (sairastin influenssaa synnyttäessäni ja anemia oli muutenkin).
Vauvan ollessa 2 VIIKKOA vanha lähti viikonlopuksi saunomaan isänsä luo. Muutenkin poikkeuksetta oli töissä ilta8 tai 9 saakka. Ensimmäisen kahden kuukauden aikana kylvetti vauvan kerran. Kertaakaan ei herännyt yöllä, aamulla tai muulloinkaan vaan nukkuu edelleen eri huoneessa. Viikonloppuisin nukkuu pitkään aina. Isyyslomaa piti viikon joskus keväällä ja vietti sen pilkkien ja kelkkaillen. Äitienpäivänä heräsi 14:30, juu ei puhettakaan lahjoista tai edes kakusta, no odotuksia ei oikein ollutkaan...
Teen oikeastaan kaikki kotityöt ja maksan ihan kaiken, osittain siksi kun on noita muitakin lapsia. Suuttuu kun seksiä on harvoin ja epäilee miten voin olla väsynyt (mm 5h yöunet muutamalla herätyksellä).
Tarinaa riittäisi ja tutut jo tunnistavat. Vauva on nyt 7kk vanha ja olen aivan loppu. Ero tuntuu epäonnistumiselta enkä taida olla henkisesti valmis siihen. Voi kunpa nämä tietäisi etukäteen.
Kuulostaa karsealta suhteelta, ilmainen kotiorjako olet? Kai nyt sentään sanoit miehelle että isyysloma kuuluu käyttää sen lapsen hoitamiseen eikä omiin menoihin. Älä ihmeessä sorru tuohon "no en mä mitään odottanutkaan"-asenteeseen, katkeroidut vielä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihme on "vela"?
vela = vuohen elimestä leikattu asia
Miten paljon toisen huonoa käytöstä täytyy ymmärtää ja sietää? Tämä kysymys on siis teille, jotka olette sitä mieltä, että miespolo vain kriiseilee ja tarvitsee apua ja ymmärrystä.
Sairas jätkät ap:lla.
Men aape itse juttelemaan suoraan lääkärille. Sinä et jaksa tuollaista. Tärkeintä on sinun oma jaksamisesi. Olet se kaikkein tärkein, että jalasta ja vauva saa hyvän hoidon.
Mies tarvitsee apua. Kerro hänelle, että,et jaksa tällaista kiukuttelua. Sitähän se ukon käytös on . Ei osaa ottaa isän roolia..ei osaa auttaa. Auttoiko hän ennen vauvan tuloa sinua?
Nyt on mustasukkainen ja häpeissään ja avuton ja häkeltynyt.
Se ei ole sinun vikasi, että mies ei osaa. Jos hän ei suostu hakemaan apua ja muuttamaan käyttäytymistään, niin sitten sinä et varmaan tuossa enää ole sylkykuppina kuin sen aikaa että asutte eri asunnoissa. Ja sylkykuppk ei pidä olla. Sanot aina vain suoraan , että lopeta tuo mollaaminen. Tai lopeta tuo kiukuttelu.
Huonoa käytöstä sinun ei pidä eikä tarvitse sietää. Ihan normaali käytös riiittää ja toisen huomioiminen. Ja voi siitä sanoa, että koeta ukko ryhdistäytyä ja ruvetaan PERHEEKSI.
Perhe puhaltaa yhteen hiileen.
Voimia sinulle yksin tai yhdessä. Onnea vauvasta ja äitiydestä.
Juu niin se on, äidin ainoastaan kuuluu masentua ja olla tolaltaan. Isälle kuuluu alkaa heti passata ja hoitaa kotihommat kokonaan, sekä vielä hoitaa vauvaa öisin.
Kummallista että tuollaisia miehiä on olemassa, ja lasta oli yksimielisesti tekemässä.
Joo, mutta silloin ei hakeuduta kavereiden seuraan, vaan päihteitä käytetään yksin tai korkeintaan perhepiirissä. Yleensä masentuneilla ei ole voimia hakeutua ulkopuoliseen seuraan, vaan pysytään mahdollisimman turvallisessa elinpiirissä eli kotona.