No ohhoh. Olin Italiassa lomalla, kävin "kenkäparatiisissa", jossa oli tuhansia ja tuhansia kenkiä edullisesti. Minun kokoa oli KAHDET kengät!
Kokoni on 42. Okei, se on useimpien kenkäkauppojen suurin koko, mutta kyllä kenkiä Suomesta on löytynyt.
Olin Italiassa sellaisessa Outlet-Centerissä, jossa oli sellainen iso hehtaarihalli täynnä kenkiä. Ystäväni löysivät kukin 4-5 parit erilaisia kenkiä tosi halvalla, talvikenkiä, ballerinoja, lenkkareita yms.
Minun kokoani oli KOKO HALLISSA tasan kaksi paria. Toiset olivat 486 euroa maksavat nahkaballerinat (ei ulkokäyttöön) ja toiset yli 1000 euroa maksavat sandaalit. Kummatkin siis ökyluksusmerkkejä (jos oikein ne tuntemattomat kenkämerkit muistan, niin halvemmat olivat Salvatori Ferragamo tms. ja kalliimmat Marchiesa tms.).
Olipas kiva fiilis. Kiertelin siis ensin itse niiden 35-37-kokoisten kenkien seassa, kunnes tuskastuneena pyysin myyjiltä apua. Minulle tuotiin nuo kaksi paria ja sanoivat, että ovat koko kaupan suurimmat koot ja nämä kengät ovat ainoat parit ylipäätään kokoa 42.
Onko koko 42 siis joku yli-inhimillinen koko Italiassa!?!
Kommentit (97)
Vierailija kirjoitti:
Kyllä 42 on melko outo koko naisen kengälle sillä monella miehellä on saman kokoinen.
Mun mielestä on säälittävää jos miehellä on 42 koko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti italialaiset naiset on siroja.
Minulla on kenkäkoko 36, olen 63-vuotias, että ei ma kaikki suomalaisetkaan olla suurijalkaisia.
Sun ikäiellä vanhalla ihmisellä 36 ei ole mitenkään harvinainen kengännumero. Sen sijaan nykynuorilla on. Nykynuoret on muuten aivan älyttömän kauniita, kauniimpia kuin koskaan Suomen historiassa.
Sairaan kauniita, kyllä. Kalpea naama täynnä nastaa ja niittiä, kenkäharjat kulmakarvoina. Läskit lötkyy.
Tuuppa käymään vaikka Espoossa joskus sieltä Kouvolasta. Just kattelin pojan (lukiolainen) luokkakuvaa. Tytöt niin todella kauniita kaikki ja luonnollisen näköisiä, ei mitään kilon pakkelikerrosta niinkuin omalla ikäluokalla oli 80-luvulla.
Kouvolassa en ole käynyt aikoihin.
Asun Espoossa. Haukilahdessa.
Kouvolan ohi ajaa mielellään vauhdilla: siellä sataa aina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä 42 on melko outo koko naisen kengälle sillä monella miehellä on saman kokoinen.
Miesten kenkiä on normaalisti kaupoissa koot 40-46 tai useimmin 41-45.
Sen sijaan, että 42 on naisten kengissä AINA suurin koko jos edes löytyy. Eli siinä sinulle normaaliutta ja säälittävyyttä koosta 42.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen sijaan, että 42 on naisten kengissä AINA suurin koko jos edes löytyy. Eli siinä sinulle normaaliutta ja säälittävyyttä koosta 42.
Mulla on 42, eikä ole koskaan ollut ongelmaa löytää naisten kenkiä siinä koossa, myös kokoa 43 löytyy hyvin. Ainakin täällä Turussa näin, mutta täällä onkin Suomen pisimmät naiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on 42, eikä ole koskaan ollut ongelmaa löytää naisten kenkiä siinä koossa, myös kokoa 43 löytyy hyvin. Ainakin täällä Turussa näin, mutta täällä onkin Suomen pisimmät naiset.
Niin siellä on naiset miesten koossa... :-/
43 naisten kenkää ei varmasti löydy "hyvin" ja vastaavasti kuin 41 ja 42 kokoa miehille joita löytyy lähes kaikista malleista.
Pohjois Italiasta olen ostanut ihania kenkiä kohtuuhintaan. Siellä on myös isompia kokoja, kun Sveitsistä, Saksasta ja Itävallasta tulee vaativia ostajia.
Pohjoismaalaiset ovat isompia kuin eteläeurooppalaiset. Äitini osti lapselleni vaatteita tuliaisiksi Pariisista. Ne olivat pituuden puolesta ok, mutta aivan liian tiukkoja leveydestä ja lapsi oli neuvolan mukaan jossain käyrällä -5 muistaakseni eli vähän keskiarvoa hoikempi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on kenkäkoko 36, olen 63-vuotias, että ei ma kaikki suomalaisetkaan olla suurijalkaisia.
Sun ikäiellä vanhalla ihmisellä 36 ei ole mitenkään harvinainen kengännumero. Sen sijaan nykynuorilla on. Nykynuoret on muuten aivan älyttömän kauniita, kauniimpia kuin koskaan Suomen historiassa.
Sairaan kauniita, kyllä. Kalpea naama täynnä nastaa ja niittiä, kenkäharjat kulmakarvoina. Läskit lötkyy.
Tuuppa käymään vaikka Espoossa joskus sieltä Kouvolasta. Just kattelin pojan (lukiolainen) luokkakuvaa. Tytöt niin todella kauniita kaikki ja luonnollisen näköisiä, ei mitään kilon pakkelikerrosta niinkuin omalla ikäluokalla oli 80-luvulla.
Kouvolan ohi ajaa mielellään vauhdilla: siellä sataa aina.
Tuskin asut, mutta leikitään mukana: siirryppä niistä Kruunun kämpistä vaikka kävellen siihen Omenalle joku päivä, läpsyttele vaikka Mattlidenin ohi, ja ota kuva, jos näät siinä pihassa YHDENKÄÄN niittinaamaisen teinitytön. Tai siellä Omenassakaan. Tai vaihtoehtoisesti, kesällä pikku promenaadi siihen Mellstenin rantaan. Ja kuva tänne, kiitos. Ja mitä tulee Kouvolaan, kaksi kertaa olen töiden takia sielä käynyt, aurinko paistoi kummallakin kerralla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
43 naisten kenkää ei varmasti löydy "hyvin" ja vastaavasti kuin 41 ja 42 kokoa miehille joita löytyy lähes kaikista malleista.
Kyllä löytyy, tule vaikka katsomaan. 35 naisten koossa alkaa olla hankalampi, melkeinpä joutuu menemään lasten osastolle.
sulla on niin järkyn kokoinen kanootti että onko ihmekkään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No onhan täällä miehetkin pidempiä, joku 170 cm mies näyttää hiirulaiselta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalainen jalka on leveä ja rintava verrattuna italialaiseen kapeaan, siroon jalkaan. Siispä siellä numerokokona sopivakin voi olla suomalaiseen jalkaan aivan liian ahdas, vaikka jalkaterän pituus olisikin passeli.
Vaikka sun jalka olisi leveä, niin älä kuvittele että kaikilla on.
Mä löydän italiasta juuri siksi hyvin kenkiä, että siellä on myös kapeita malleja.
Kokoni on 40,5-41.
Mulla on nimenomaan hirvittävän kapea jalka ja lähes kaikki kengät "pyörivät jalassa", ellei niissä ole nauhoja joilla saa kiristettyä vähän enemmän kuin on tarkoitettu. Siksipä tiedänkin, että etenkin jos mainoksessa sanotaan, että "Suomalaiseen jalkaan suunniteltu", niin en edes kokeile.
Vierailija kirjoitti:
Joillain mikki hiirillä joo.
Käyttäjä7437 kirjoitti:
Pohjois Italiasta olen ostanut ihania kenkiä kohtuuhintaan. Siellä on myös isompia kokoja, kun Sveitsistä, Saksasta ja Itävallasta tulee vaativia ostajia.
Oon ostanut parhaat kengät Sisiliasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kouvolan ohi ajaa mielellään vauhdilla: siellä sataa aina.Tuskin asut, mutta leikitään mukana: siirryppä niistä Kruunun kämpistä vaikka kävellen siihen Omenalle joku päivä, läpsyttele vaikka Mattlidenin ohi, ja ota kuva, jos näät siinä pihassa YHDENKÄÄN niittinaamaisen teinitytön. Tai siellä Omenassakaan. Tai vaihtoehtoisesti, kesällä pikku promenaadi siihen Mellstenin rantaan. Ja kuva tänne, kiitos. Ja mitä tulee Kouvolaan, kaksi kertaa olen töiden takia sielä käynyt, aurinko paistoi kummallakin kerralla.
Voiko joku olla oikeasti näin pälli?
Mikä sinusta Haukilahdessa on niin ihmeellistä ettei täällä voisi asua?
Miksi kummassa lähtisin jonnekin Isoon Omenaan? En viihdy tunkkaisissa ostoshelveteissä.
Haukilahdessa on hyvät ruokakaupat. Tuoretavarat hankin kauppahallista.
Vierailija kirjoitti:
Persjaloilla on usein pieni jalkakoko. Sit ne kuvittelee olevansa jotain siroja kun jalkakoko on 37, vaikka muuten ollaan norsun kokosia 😁😁
Mun otannalla kyllä päinvastoin. Tuntemillani pitkäjalkaisilla on sirot jalat ja kädet sekä nilkat ja ranteet, niin itsellänikin. Lyhytjalkaisilla sitten usein suhteessa isot jalat ja kädet, mutta kapea vyötärö.
Itse olen 178cm, kengänkoko 39 eli pituuteen nähden aika siro, jalkaterät on kapeat. Keskivartalolta olen sitten harmikseni tasapaksu missä painossa tahansa, lyhyt selkä ei kai jätä niin paljoa kylkiluille ja sisuskaluille, että vyötärö olis kapea.