No ohhoh. Olin Italiassa lomalla, kävin "kenkäparatiisissa", jossa oli tuhansia ja tuhansia kenkiä edullisesti. Minun kokoa oli KAHDET kengät!
Kokoni on 42. Okei, se on useimpien kenkäkauppojen suurin koko, mutta kyllä kenkiä Suomesta on löytynyt.
Olin Italiassa sellaisessa Outlet-Centerissä, jossa oli sellainen iso hehtaarihalli täynnä kenkiä. Ystäväni löysivät kukin 4-5 parit erilaisia kenkiä tosi halvalla, talvikenkiä, ballerinoja, lenkkareita yms.
Minun kokoani oli KOKO HALLISSA tasan kaksi paria. Toiset olivat 486 euroa maksavat nahkaballerinat (ei ulkokäyttöön) ja toiset yli 1000 euroa maksavat sandaalit. Kummatkin siis ökyluksusmerkkejä (jos oikein ne tuntemattomat kenkämerkit muistan, niin halvemmat olivat Salvatori Ferragamo tms. ja kalliimmat Marchiesa tms.).
Olipas kiva fiilis. Kiertelin siis ensin itse niiden 35-37-kokoisten kenkien seassa, kunnes tuskastuneena pyysin myyjiltä apua. Minulle tuotiin nuo kaksi paria ja sanoivat, että ovat koko kaupan suurimmat koot ja nämä kengät ovat ainoat parit ylipäätään kokoa 42.
Onko koko 42 siis joku yli-inhimillinen koko Italiassa!?!
Kommentit (97)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsekin olen joskus typeränä teininä sortunut siihen, että ottanut vähän kinnaavat kengät vain siksi, että olisi pienempi koko, vaikka isompi koko olisi ollut jopa saatavilla 😵 Kumma kun jalat oli rakoilla.
Mut nykyteineillä on toisin. Mun 14 v tytär halusi välttämättä koon 40 tennarit vaikka 39 olisi ollut parempi, "ei kellään mun kavereillakaan ole kolmosella alkavia kenkiä, ne on lapsille".
Tuntuu että teinien jalat on kasvaneet suhteessa jopa enemmän kuin pituus. Yläkoulun luistin- ja monovarastoon joudutaan koko ajan hankkimaan suurempia ja suurempia. Koot 40-41 on käytetyimmät tytöillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja teille vääräleuoille tiedoksi: kengänkokoa ei voi muokata tai muuttaa. Nenän voi leikata, rinnat voi leikata, kylkiluutkin poistaa, mutta jalka kasvaa tasan siihen mittaan, mihin sen on tarkoituskin kasvaa ja that's it. Aika ikävää oikeasti aikuisena ihmisenä kuulla jatkuvaa nälvimistä asiasta, jolle en voi yhtään mitään.
ap
Itse juuri ajattelin, että miksi pitää päästää suustaan sellaisia kommentteja. Ilmeisesti siinä on kiusaamisen ydin. Koulukiusaamisen ja kaiken, eivätkä he edes itse tajua olevansa niitä kuuluisia kiusaajia. Menikö tämä kommentti kiusaamisen puolelle vai lauoinko "faktoja" suorapuheisesti?
Moni ei tajua, miten syvälle sattuu kaikenlaiset kommentit. Kun en voi jalan koolle mitään. Se on mitä on, kun en voi sahata varpaita poikki. Se on sama, vaikka olisin lihava tai laiha.
On outoa, että aikuiset ihmiset katsovat oikeudekseen nauraa päin naamaa ja hämmästellä poikkeavan suurta kenkää. Tulevat oikein porukalla katsomaan, että näytä nyt se sun jalka - kato! naisella noin iso jalka..
Tätä olen saanut kuulla lapsesta asti, enkä vieläkään ole sinut asian kanssa.
T. Koon 43 kengät jalassa kulkeva nainen
Kyllä se vaan on niin, ettei missään outletissa tai vastaavassa massamyyntipaikassa kannata pitää muuta kuin sellaista valikoimaa, jolla on kysyntää. Tavaran pitää olla sellaista, joka liikkuu. Yli numeron 40 naistenkengät ovat Italialaiselle ostajakunnalle pääsääntöisesti liian isoja. Mitä etelämpänä Italiaa, sitä pienempiä jalkoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsekin olen joskus typeränä teininä sortunut siihen, että ottanut vähän kinnaavat kengät vain siksi, että olisi pienempi koko, vaikka isompi koko olisi ollut jopa saatavilla 😵 Kumma kun jalat oli rakoilla.
Mut nykyteineillä on toisin. Mun 14 v tytär halusi välttämättä koon 40 tennarit vaikka 39 olisi ollut parempi, "ei kellään mun kavereillakaan ole kolmosella alkavia kenkiä, ne on lapsille".
Tuntuu että teinien jalat on kasvaneet suhteessa jopa enemmän kuin pituus. Yläkoulun luistin- ja monovarastoon joudutaan koko ajan hankkimaan suurempia ja suurempia. Koot 40-41 on käytetyimmät tytöillä.
Osin saattaa olla myös sitä että aiemin pieni jalka oli ihanne ja otettiin väkisin vähän liian pienet. Nykytytöt on tottuneet jo alakoulussa käyttämään isoja kokoja, niissä ei ole mitään hävettävää.
Aloittajalle: kyllä, huomiosi on oikea. Italiassa ei ole naisia joiden jalka olisi skandinaavista kokoa 42. Harvoilla italialaisilla miehilläkään on niin suuri jalka. Siksipä heidän ei juuri kannata hankkia kyseisen koon kenkiä, eikä niitä välttämättä siellä päin edes valmisteta. Älä mene turhaan myöskään Japanista hakemaan kenkiä itsellesi, eikä Thaimaasta. Pysyttele kenkähankinnoissasi suomalaisissa, skandinaavisissa ja Pohjois-Eurooppalaisissa kenkäparatiiseissa, niin löydät varmemmin itsellesi sopivat kengät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokoni on 42. Okei, se on useimpien kenkäkauppojen suurin koko, mutta kyllä kenkiä Suomesta on löytynyt.
Olin Italiassa sellaisessa Outlet-Centerissä, jossa oli sellainen iso hehtaarihalli täynnä kenkiä. Ystäväni löysivät kukin 4-5 parit erilaisia kenkiä tosi halvalla, talvikenkiä, ballerinoja, lenkkareita yms.
Minun kokoani oli KOKO HALLISSA tasan kaksi paria. Toiset olivat 486 euroa maksavat nahkaballerinat (ei ulkokäyttöön) ja toiset yli 1000 euroa maksavat sandaalit. Kummatkin siis ökyluksusmerkkejä (jos oikein ne tuntemattomat kenkämerkit muistan, niin halvemmat olivat Salvatori Ferragamo tms. ja kalliimmat Marchiesa tms.).
Olipas kiva fiilis. Kiertelin siis ensin itse niiden 35-37-kokoisten kenkien seassa, kunnes tuskastuneena pyysin myyjiltä apua. Minulle tuotiin nuo kaksi paria ja sanoivat, että ovat koko kaupan suurimmat koot ja nämä kengät ovat ainoat parit ylipäätään kokoa 42.
On se Suomessakin. Hirveet kanootit jos et ole vähintään 190cm pitkä.
Ei kuitenkaan mikään ongelma verrattuna minimunaisuuteen.
Vierailija kirjoitti:
Suomalainen jalka on leveä ja rintava verrattuna italialaiseen kapeaan, siroon jalkaan. Siispä siellä numerokokona sopivakin voi olla suomalaiseen jalkaan aivan liian ahdas, vaikka jalkaterän pituus olisikin passeli.
Vaikka sun jalka olisi leveä, niin älä kuvittele että kaikilla on.
Mä löydän italiasta juuri siksi hyvin kenkiä, että siellä on myös kapeita malleja.
Kokoni on 40,5-41.
Vierailija kirjoitti:
Aloittajalle: kyllä, huomiosi on oikea. Italiassa ei ole naisia joiden jalka olisi skandinaavista kokoa 42. Harvoilla italialaisilla miehilläkään on niin suuri jalka. Siksipä heidän ei juuri kannata hankkia kyseisen koon kenkiä, eikä niitä välttämättä siellä päin edes valmisteta. Älä mene turhaan myöskään Japanista hakemaan kenkiä itsellesi, eikä Thaimaasta. Pysyttele kenkähankinnoissasi suomalaisissa, skandinaavisissa ja Pohjois-Eurooppalaisissa kenkäparatiiseissa, niin löydät varmemmin itsellesi sopivat kengät.
No jaa. Eipä ole vaikeuksia ainakaan Saksassa, Alankomaissa tai Jenkeissäkään. Yleisesti ottaen siellä missä on paljon itsensä kokoista väkeä, löytää suurimman valikoiman vaatteita ja kenkiä.
Vierailija kirjoitti:
Suomalainen jalka on leveä ja rintava verrattuna italialaiseen kapeaan, siroon jalkaan. Siispä siellä numerokokona sopivakin voi olla suomalaiseen jalkaan aivan liian ahdas, vaikka jalkaterän pituus olisikin passeli.
Oma jalkani on pitkä ja kapea. Ainoastaan italialaiset kengät istuvat hyvin. Esim. espanjalaiset kengät on säännönmukaisesti liian leveät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja teille vääräleuoille tiedoksi: kengänkokoa ei voi muokata tai muuttaa. Nenän voi leikata, rinnat voi leikata, kylkiluutkin poistaa, mutta jalka kasvaa tasan siihen mittaan, mihin sen on tarkoituskin kasvaa ja that's it. Aika ikävää oikeasti aikuisena ihmisenä kuulla jatkuvaa nälvimistä asiasta, jolle en voi yhtään mitään.
ap
Itse juuri ajattelin, että miksi pitää päästää suustaan sellaisia kommentteja. Ilmeisesti siinä on kiusaamisen ydin. Koulukiusaamisen ja kaiken, eivätkä he edes itse tajua olevansa niitä kuuluisia kiusaajia. Menikö tämä kommentti kiusaamisen puolelle vai lauoinko "faktoja" suorapuheisesti?
Moni ei tajua, miten syvälle sattuu kaikenlaiset kommentit. Kun en voi jalan koolle mitään. Se on mitä on, kun en voi sahata varpaita poikki. Se on sama, vaikka olisin lihava tai laiha.
On outoa, että aikuiset ihmiset katsovat oikeudekseen nauraa päin naamaa ja hämmästellä poikkeavan suurta kenkää. Tulevat oikein porukalla katsomaan, että näytä nyt se sun jalka - kato! naisella noin iso jalka..
Sama täällä. Yksi kaverini tykkää laittaa oman 34-numeroisen jalkansa mun jalan viereen ja naureskella kokoeroa.
Lapsesta saakka on naurettu ja pilkattu isoa jalkaani, "sinä se olet kasvanut maata pitkin heh heh".
Onneksi netistä löytyy runsaasti malleja isommalle jalalle, eikä enää tarvitse mennä häpeilemään kaupan kenkäosastolle - josta tosiaan löytyy vain ne 1-2 paria suurta kokoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Sama täällä. Yksi kaverini tykkää laittaa oman 34-numeroisen jalkansa mun jalan viereen ja naureskella kokoeroa.
Lapsesta saakka on naurettu ja pilkattu isoa jalkaani, "sinä se olet kasvanut maata pitkin heh heh".
Onneksi netistä löytyy runsaasti malleja isommalle jalalle, eikä enää tarvitse mennä häpeilemään kaupan kenkäosastolle - josta tosiaan löytyy vain ne 1-2 paria suurta kokoa.
Pyydä se kaveris peilin eteen sun kanssa ja ala vertailemaan kasvonpiirteitänne. Naureskele kuinka paljon esim. sirompi nenä/paksummat huulet tai isommat silmät sulla on. Ja sano vielä että "no kaikki on sen näköisiä kuin on".
Olkaa imarreltuja te, joiden isolle jalalle nauretaan tai sitä ihmetellään. Naisilla on tapana etsiä virheitä kauniista naisista. Niitä vaatimattoman näköisiä ja rumia yleensä vaan kehutaan ja jos sellaisella on iso jalka niin ajatellaan vaan, että eipä tuo nyt mikään ihme ole että naisellakin voi olla iso jalka. Naiset on aina hyväksyvämpiä vaatimattoman tai jopa ruman näköisiä kohtaan.
T. Kaunis nainen jolla 41 kokoinen jalka
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On se Suomessakin. Hirveet kanootit jos et ole vähintään 190cm pitkä.
Ei kuitenkaan mikään ongelma verrattuna minimunaisuuteen.
Onneksi minulla on iso muna ja ihana italialainen tyttöystävä joka voittaa isojalkaiset suomalaiset naiset 100-0 ulkonäössä sekä käytöksessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti italialaiset naiset on siroja.
Minulla on kenkäkoko 36, olen 63-vuotias, että ei ma kaikki suomalaisetkaan olla suurijalkaisia.
Sun ikäiellä vanhalla ihmisellä 36 ei ole mitenkään harvinainen kengännumero. Sen sijaan nykynuorilla on. Nykynuoret on muuten aivan älyttömän kauniita, kauniimpia kuin koskaan Suomen historiassa.
Saitpa kokemuksen siitä, miltä pienijalkaisesta tuntuu mennä Suomessa kenkäostoksille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on kenkäkoko 36, olen 63-vuotias, että ei ma kaikki suomalaisetkaan olla suurijalkaisia.
Sun ikäiellä vanhalla ihmisellä 36 ei ole mitenkään harvinainen kengännumero. Sen sijaan nykynuorilla on. Nykynuoret on muuten aivan älyttömän kauniita, kauniimpia kuin koskaan Suomen historiassa.
Kauniita?
No jos tykkää apaattisesta tuijotuksesta, veltonpulskasta aneemisesta olemuksesta niin kai ne sitten on. Teineillä on keski-ikäisen ahteri ja kävelytyyli. Jep jep.
50-60-luvulla ihmiset oli kauniita, tarmokkaita ja tyylikkäitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Pyydä se kaveris peilin eteen sun kanssa ja ala vertailemaan kasvonpiirteitänne. Naureskele kuinka paljon esim. sirompi nenä/paksummat huulet tai isommat silmät sulla on. Ja sano vielä että "no kaikki on sen näköisiä kuin on".
Ensi kerralla alankin vertaamaan meidän hiuksia! Kaverilla on ohut vaalennettu liuru, kun taas itselläni on paksut ja taipuisat pähkinänruskeat hiukset. Ihmettelen sitten, että "voi kato miten paksulta mun hiukset näyttää sun hiuksiin verrattuna". Ah hah hah, helpotti jo pelkkä ajatus!
Suosittelen Vivian Vaun liikettä Tallinnassa.
T. 43
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kauniita?
No jos tykkää apaattisesta tuijotuksesta, veltonpulskasta aneemisesta olemuksesta niin kai ne sitten on. Teineillä on keski-ikäisen ahteri ja kävelytyyli. Jep jep.50-60-luvulla ihmiset oli kauniita, tarmokkaita ja tyylikkäitä.
Puhun kasvonpiirteistä. Niin monia 50-60-luvun luokkakuvia nähneenä voin todellakin sanoa, että nykynuorten naisten kasvonpiirteet ovat todella kauniita verrattuna noihin 50-60-luvun nuorten naisten kasvonpiirteisiin.