Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

No ohhoh. Olin Italiassa lomalla, kävin "kenkäparatiisissa", jossa oli tuhansia ja tuhansia kenkiä edullisesti. Minun kokoa oli KAHDET kengät!

Vierailija
25.09.2018 |

Kokoni on 42. Okei, se on useimpien kenkäkauppojen suurin koko, mutta kyllä kenkiä Suomesta on löytynyt.

Olin Italiassa sellaisessa Outlet-Centerissä, jossa oli sellainen iso hehtaarihalli täynnä kenkiä. Ystäväni löysivät kukin 4-5 parit erilaisia kenkiä tosi halvalla, talvikenkiä, ballerinoja, lenkkareita yms.

Minun kokoani oli KOKO HALLISSA tasan kaksi paria. Toiset olivat 486 euroa maksavat nahkaballerinat (ei ulkokäyttöön) ja toiset yli 1000 euroa maksavat sandaalit. Kummatkin siis ökyluksusmerkkejä (jos oikein ne tuntemattomat kenkämerkit muistan, niin halvemmat olivat Salvatori Ferragamo tms. ja kalliimmat Marchiesa tms.).

Olipas kiva fiilis. Kiertelin siis ensin itse niiden 35-37-kokoisten kenkien seassa, kunnes tuskastuneena pyysin myyjiltä apua. Minulle tuotiin nuo kaksi paria ja sanoivat, että ovat koko kaupan suurimmat koot ja nämä kengät ovat ainoat parit ylipäätään kokoa 42.

Onko koko 42 siis joku yli-inhimillinen koko Italiassa!?!

Kommentit (97)

Vierailija
21/97 |
25.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö Italia oo muotialan Mekka ja pitkiä malleja siellä, joilla monella varmasti myös kohtalaiset kanootit. Ehkäpä heille hommataan kengät ihan muita reittejä.

Näytöksissä mallit joutuvat tunkemaan jalkansa liian pieniin kenkiin ihan säännönmukaisesti.

22/97 |
25.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla 38 ja tuntui, että jo siitä päätään pyörittelivät. Varastosta joutuivat hakemaan, kun niin isoa kokoa.

Sama kokemus mullakin, ylipäätään Etelä-Euroopassa. Kengät kokoa 38-39 lestistä riippuen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/97 |
25.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Italialaiset naiset ovat yleensä kaikin puolin Suomalaista rotunaista pienempiä.

Ja kaikin puolin muutenkin parempia.

Vierailija
24/97 |
25.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaiset naiset ovat isompia kuin muualla maailmassa. Japani olisi ollut täynnä ihania vaatteita, mutta kun ei mahdu, niin ei mahdu. Se olikin ainoa kerta aikuisessa elämässäni, kun tunsin olevani pitkä (158cm).

Vierailija
25/97 |
25.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on 41 jalka ja pelkään, että se muuttuu vielä joskus isommaksi (esim raskauden myötä, joillakin käynyt niin), koska kenkien osto suoraan kaupasta ainakin vähän vaikeutuu jo sitten täälläkin. Netistä tilatessa taas ei koskaan tiedä miten kengän malli sopii jalkaa, vielä kun on leveäjalkainenkin.

Vierailija
26/97 |
25.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niitä käytetään sielläpäin rannoilla vesisuksina.

Ai katos, tätä en olekaan kuullut vielä tällä viikolla kertaakaan. No, nythän on vasta tiistai.

ap

Vierailija
27/97 |
25.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja teille vääräleuoille tiedoksi: kengänkokoa ei voi muokata tai muuttaa. Nenän voi leikata, rinnat voi leikata, kylkiluutkin poistaa, mutta jalka kasvaa tasan siihen mittaan, mihin sen on tarkoituskin kasvaa ja that's it. Aika ikävää oikeasti aikuisena ihmisenä kuulla jatkuvaa nälvimistä asiasta, jolle en voi yhtään mitään. 

ap

Vierailija
28/97 |
25.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö Italia oo muotialan Mekka ja pitkiä malleja siellä, joilla monella varmasti myös kohtalaiset kanootit. Ehkäpä heille hommataan kengät ihan muita reittejä.

Kaikkien tiedossa erossa on, että mallit joutuvat ahtamaan jalkansa monta numeroa liian pieniin kenkiin.

Vierailija
29/97 |
25.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Italialaiset naiset ovat yleensä kaikin puolin Suomalaista rotunaista pienempiä.

Ja kaikin puolin muutenkin parempia.

😀😁😂

Vierailija
30/97 |
25.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarkoitit varmaan suomalaista, simppeli.

En, aivan kuten Hopeakettu, myös Suomalaisen rotunaisen kirjoitusasu on tarkoituksella noin.

Vierailija
31/97 |
25.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikkien tiedossa erossa on, että mallit joutuvat ahtamaan jalkansa monta numeroa liian pieniin kenkiin.

Varmasti liian pieniin, mutta kovin monta numeroa pienempään kokoon se jalka ei vaan yksinkertaisesti mahdu, jos ei pistetä varpaita poikki.

Vierailija
32/97 |
25.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalainen jalka on leveä ja rintava verrattuna italialaiseen kapeaan, siroon jalkaan. Siispä siellä numerokokona sopivakin voi olla suomalaiseen jalkaan aivan liian ahdas, vaikka jalkaterän pituus olisikin passeli.

Vierailija
33/97 |
25.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja teille vääräleuoille tiedoksi: kengänkokoa ei voi muokata tai muuttaa. Nenän voi leikata, rinnat voi leikata, kylkiluutkin poistaa, mutta jalka kasvaa tasan siihen mittaan, mihin sen on tarkoituskin kasvaa ja that's it. Aika ikävää oikeasti aikuisena ihmisenä kuulla jatkuvaa nälvimistä asiasta, jolle en voi yhtään mitään. 

ap

Itse juuri ajattelin, että miksi pitää päästää suustaan sellaisia kommentteja. Ilmeisesti siinä on kiusaamisen ydin. Koulukiusaamisen ja kaiken, eivätkä he edes itse tajua olevansa niitä kuuluisia kiusaajia. Menikö tämä kommentti kiusaamisen puolelle vai lauoinko "faktoja" suorapuheisesti?

Vierailija
34/97 |
25.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin olen joskus typeränä teininä sortunut siihen, että ottanut vähän kinnaavat kengät vain siksi, että olisi pienempi koko, vaikka isompi koko olisi ollut jopa saatavilla 😵 Kumma kun jalat oli rakoilla.

Vierailija
35/97 |
25.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalaiset naiset ovat isompia kuin muualla maailmassa. Japani olisi ollut täynnä ihania vaatteita, mutta kun ei mahdu, niin ei mahdu. Se olikin ainoa kerta aikuisessa elämässäni, kun tunsin olevani pitkä (158cm).

158cm taitaa olla japanilaisten naisten keskimitta. Luulisi, ettei silloin olisi tuon kokoisena vaikeuksia löytää vaatteita, kun puolet naisista taitaa olla jopa pidempiä.

Vierailija
36/97 |
25.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsekin olen joskus typeränä teininä sortunut siihen, että ottanut vähän kinnaavat kengät vain siksi, että olisi pienempi koko, vaikka isompi koko olisi ollut jopa saatavilla 😵 Kumma kun jalat oli rakoilla.

Mut nykyteineillä on toisin. Mun 14 v tytär halusi välttämättä koon 40 tennarit vaikka 39 olisi ollut parempi, "ei kellään mun kavereillakaan ole kolmosella alkavia kenkiä, ne on lapsille".

Vierailija
37/97 |
25.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
38/97 |
25.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No toivottavasti et asu Italiassa ;). Siskolla samankokoinen jalka, mutta asustelee Italiassa. Ostelee sen vuoksi Suomesta kenkiä täällä käydessään. Italiasta löytää aina jotain jostain, mutta on kuulemma tuskallista ja yleensä edes turhaa katsella mitään kenkiä, koska ei löydy kuitenkaan sopivaa kokoa.

Vierailija
39/97 |
25.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Italialaiset naiset ovat kyllä tosi lyhyitä. Kaakkois-italiasta on oma kokemukseni. Olen itse 161 cm ja tunsin itseni suht pitkäksi kun muut tytöt/naiset olivat 150-160 cm. Jossain Norjassa ja Virossa tunnen itseni kääpiöksi.

Pohjois-Italiassa olen käynyt turistina ja siellä naiset olivatkin jo hieman pidempiä.

Vierailija
40/97 |
25.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalainen jalka on leveä ja rintava verrattuna italialaiseen kapeaan, siroon jalkaan. Siispä siellä numerokokona sopivakin voi olla suomalaiseen jalkaan aivan liian ahdas, vaikka jalkaterän pituus olisikin passeli.

Parikymppisenä tykkäsin italialaisista kengistä, kun ne sopivat koon 39 jalkoihini niin hyvin. Nyt keski-ikäisenä kahden lapsen jälkeen jalka on levinnyt ja kokokin on nykyään 41, joten suosin suomalaisia kenkämalleja. Ennen oli vaikea valita, mitkä ihanista kengistä ottaisi, nyt on pakko ottaa ne, jotka sopivat jalkaan.