Pitäisikö tuolle teinille ruveta jotakin astioita yms hankkimaan?
Synttärilahjoina, ja joulu, ne on ainakin ihan tylsiä. Ei poikaa voisi vähempää kiinnostaa astiat, petivaatteet, kodinkoneet yms.
Eikös asia hoidu sitten sillä, kun muuttaa kotoa niin menemme yhdessä tyyliin Ikeaan ja haalii/haalitaan kärryyn kaikenlaista. Tai antaa rahaa ja käy yksin...
Itse en saanut yhtään mitään kotoa lähtiessäni, kirjaimellisesti en yhtään mitään eikä minua myöskään taloudellisesti autettu koskaan. Omilleni en halua samaa.
Kommentit (46)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä haali ainakaan pojalle mitään roinaa valmiiksi. Se on kuitenkin vääränlaista. Ikea? Ei tullut mieleen, että nuorella voi olla maku?
Samaa ihmettelen. Kukaan ei täällä osaa puhua muusta kuin Ikeasta. Minä hankkisin enemmin laadukkaita astioita.
Meillä on käytössä 2nd hand Ikean astioita, ei mitäänkäytön jälkiä ja ovat pelkästään meillä olleet 15 v. aktiivisessa käytössä. Eli kyllä sieltäkin löytyy kestävää kamaa.
Sama täällä. Ikean kattilat toimii edelleen 15v myöhemmin, Hackamnneja on heitelty menemään jo useita samassa ajassa.
Vierailija kirjoitti:
Musta toi on jotenkin vanhanaikaista, että kerätään jotain "kapioita" monta vuotta. Kai teillä on kapiokirstukin noita keräilyjä varten?
Sä et ole varmaan koskaan kuullut hankintojen jaksottamisesta? Kummasti helpottaa muuttovaiheessa kun ei tarvitse just sillä hetkellä ostaa kaikkea.
Fiksuahan tuo keräily omaan tahtiin on.
Mulla oli kirstu ja likalla kans, vaikka eivät nuo tavarat mitään kapioita ole.
Nuorelle voi ihan hyvin antaa lahjaksi esim. itse kirjoitetun lahjakortin jossa luvataan vaikkapa ostaa omilleen muutettaessa vaikkapa kahvinkeitin tai sauvasekoitin.
Moni omilleen muuttava on ihan tyytyväinen kun saa jonkunlaisia kattiloita, tuoleja ja haarukoita, ja sitten kun omaa ansiotuloa alkaa kerätä, niin ostaa sitten sopivassa taloustilanteessa sellaisia omaan tyyliin sopivia.
Meillä ei hankita mitään väliaikaisia astioita.
Joko saavat täältä kotoa ylimääräisiä tai sitten kerätään kunnollista.
Ei kannata yksin lähettää, ei välttämättä osaa ajatella, mitä tarvitsee ja missä suhteessa. (Leikkuulautaa, pannulappua). Kannattaa ostaa astioissa joku perussetti, jota saa itse halutessaan täydentää ja johon voi yhdistellä kaikkea. Jotkut ostot kannattaa säästää siihen, kun kämppä on hankittu, kun tietää kaappitilasta ja varustelutasosta jne. Mulla esim kävi niin, ettei ollut keittiössä yhtään laatikkoa ja 8 kaappia, ja piti aterinten ym kanssa vähän sovitella.
Kun olin lukion abivuodella, sain vanhemmilta joululahjoina Arabian/iittalan valkoisen perusastiaston (4+4 lautasta isot ja pienet, 3 isoa kulhoa ja 2 pientä, 6 lasia, pari kuppia) ja Fiskarsin aterinsetin sekä kattilat ja pannut. Nykyään asun siis omillani, ja olen noita astioita täydentänyt halvemmilla tuotteilla. En itse kovin tykännyt lahja-astioiden valkoisesta väristä, mutta olen ostanut siihen täydennyksenä myöhemmin ikeasta jotakin halpiskippoja, joilla saa väripilkun kattaukseen. Mun kriteeri oli, että halusin aivan erilaiset astiat kuin lapsuudenkodissa, että oikeasti tuntee muuttaneensa omaan kotiin. :D
Pojan tyttöystävää kuitenkin saattaa kiinnostaa, joten tavarasi ja lakanasi heitetään kuitenkin roskikseen.