Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pitäisikö tuolle teinille ruveta jotakin astioita yms hankkimaan?

Vierailija
25.09.2018 |

Synttärilahjoina, ja joulu, ne on ainakin ihan tylsiä. Ei poikaa voisi vähempää kiinnostaa astiat, petivaatteet, kodinkoneet yms.
Eikös asia hoidu sitten sillä, kun muuttaa kotoa niin menemme yhdessä tyyliin Ikeaan ja haalii/haalitaan kärryyn kaikenlaista. Tai antaa rahaa ja käy yksin...
Itse en saanut yhtään mitään kotoa lähtiessäni, kirjaimellisesti en yhtään mitään eikä minua myöskään taloudellisesti autettu koskaan. Omilleni en halua samaa.

Kommentit (46)

Vierailija
21/46 |
25.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kerännyt laadukkaampaa Arabian astiasarjaa ja Marimekon lakanoita tytölle vuosia.

Hän on itse valinnut sarjat.  Pari kolme vuotta sitten poika kysyi että miksi hänelle ei tule astioita ja lakanoita lahjaksi?

Hämmästyin ja ilahduin. Sanoin että mieluusti ostan jos vain haluaa ja kertoo mitä sarjaa kerätään.

Katsoi mieluisensa ja niitä on nyt sitten ostettu. Ilahtuu kyllä jokaisesta hankinnasta.

Siihen että toin esille että mitä jos mahdollinen kumppani ei sitten pidäkään valinnoista, huumorintajuinen poika totesi että jos ei pidä, annetaan olla sinun hallussasi niin kauan että tulee se kierros jolle kelpaa :)!

Vierailija
22/46 |
25.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun minä muutin kotoa, sain mukaan vanhoja astioita mitä vanhemmat eivät tarvinneet, jotain käytiin hommaamassa Ikeasta ja loput haalin kirppareilta. Ihan hyvin pärjäsin, esim. kirpparilta 2 eurolla ostettu kattila on edelleen käytössä nyt 20 v myöhemmin.

Eurot eivät olleet käytössä vielä 20 vuotta sitten.

No, ei mutta nykyisin on aika paljon ihmisiä joille markkahinnat eivät sano mitään. Kattila maksoi vuonna 1998 10 mk joten pyöristin sen 2 euroksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/46 |
25.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ainakin asuin niin monessa kaupungissa ja maassa, että vanhempien hankkimat astiat olisivat maanneet varastossa kymmenkunta vuotta. Onneksi he eivät sellaisia hankkineetkaan.

Ei mikään voita sitä tunnetta, kun menee ulkomaalaiseen charity shopiin ja hankkii kattilan, paistinpannun, kupin, lautasen, veitsen ja haarukan. Lähtiessään ottaa sitten sen kupin muistoksi.

Ja jos Ikeaa on pakko saada, saa sitä sieltä charity shopistakin.

Vierailija
24/46 |
25.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä mietin jo vuosia etukäteen, että minkäköhänlaisia astioita meidän teini haluaa kun muuttaa pois. Mutta ei ostettu niitä oikeastaan etukäteen, paitsi sitten viimeisen vuoden aikana ennen muuttoa käytettiin alennusmyyntejä hyväksi. Aterimia ostin käytettynä pikku hiljaa, koska kyseistä mallia ei enää valmisteta. Yhdessä käytiin astiaostoksilla ja muitakin kodin tarpeita katsastamassa, osa ostettiin netistä. 

Riippuu ihan teidän taloustilanteesta, pitääkö niitä ostaa hiljalleen vai onnistuuko ostaa kerralla. Mutta minusta noissa on tärkeää, että ne on sille teinille mieluisia. Jos hänellä ei tässä kohtaa vielä (erityisesti poika kun on, he eivät useinkaan kovin varhain ala astioista intoilla) ole selkeää käsitystä minkälaisista astioista tykkäisi, niin turha niitä ostoksia on väkisin tuputtaa. Eikä ainakaan niin, että antaisi niitä synttäri- ja joululahjaksi tietämättä, minkälaiset on mieleen.

Minä en myöskään halunnut hankkia sellaisia astioita, jotka jäisivät väliaikaisiksi. Minulle astiat on arjen estetiikkaa joten mieluummin ostan sitten sellaisia jotka on kauniita ja kestäviä. Iittalan myymälästä ostettiin melkein kaikki, Pentikiltä jotain pientä. Halusin myös, että niitä samoja astioita voi myöhemmin ostaa lisää ja Iittalan astioiden kohdalla tämä aika hyvin toteutuu. 

Vierailija
25/46 |
25.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet pienituloinen vanhempi ja sinulla ei ole rahaa ostaa teinille kalusteita tai taloustarvikkeita, laita aikuinen lapsi hakemaan harkinnanvaraista toimeentulotukea kodin hankintoja varten. Et ole enää taloudellisesti vastuussa hänestä ja ei kai vähävaraisen perheen aikuisen lapsen tarvitse tyhjään kotiin muuttaa. Muuttoahan ei voi kukaan estää kun vuokrasopimus on kirjoitettu. Voitte kysäistä vaikka onko aikuisella nuorella mahdollista saada 1000€ huonekalu- ja kodinhankintoja varten, niinkuin esim. eräillä, jotka muuttavat laitoksesta omaan kotiin. Perusteluksi pitäisi riittää että kotoa ei saa mukaansa muuta kun vaatteet.

Vierailija
26/46 |
25.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä haali ainakaan pojalle mitään roinaa valmiiksi. Se on kuitenkin vääränlaista. Ikea? Ei tullut mieleen, että nuorella voi olla maku?

Samaa ihmettelen. Kukaan ei täällä osaa puhua muusta kuin Ikeasta. Minä hankkisin enemmin laadukkaita astioita.

Vierailija
27/46 |
25.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kotoa muuttaneet teinit saaneet ottaa kaapeista mukaan niitä astioita mitä tarvitsevat ja ostettu sitten sitä mitä jää puuttumaan. Samalla olen saanut itselleni hankittua jotain uutta ja kivaa.

Yksi teineistä asuu nyt kolmatta vuotta eri paikkakunnalla koulun asuntolassa ja vei sinne jotain astioita kun huoneessaan on oma pieni keittonurkkaus. Siihen kävi ihan hyvin sellaiset eripari mukit ja muut sekalaiset astiat. Aikoo hankkia sitten kunnon astiat kun valmistuu ja hankkii oman kodon.

Vierailija
28/46 |
25.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahden aikuistuneen pojan äitinä mulle on tullut käsitys, että tytön tavarat pidetään ensisijaisesti ja pojan omat kai päätyvät kierrätykseen t. äidille takaisin, kun nuori pari muuttaa saman katon alle.

Joku nuori pari erosi ja pojan piti sitten lainata äidiltä ainakin lakanat, kun omat lakanat silloin yhteenmuuttaessa eivät käyneet nuorelle "rouvalle" vaan käytettiin rouvan lakanoita.

Joku äiti antaa jotain tavaraa (josta ei pidä) lapsilleen ja ostaa uusia itselleen. Taisin kerran etsiä juustohöylää enkä löytänyt sitä laatikoistani. Sitten muistin, että olin antanut sen pojalle.

Vierailija
29/46 |
25.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olet pienituloinen vanhempi ja sinulla ei ole rahaa ostaa teinille kalusteita tai taloustarvikkeita, laita aikuinen lapsi hakemaan harkinnanvaraista toimeentulotukea kodin hankintoja varten. Et ole enää taloudellisesti vastuussa hänestä ja ei kai vähävaraisen perheen aikuisen lapsen tarvitse tyhjään kotiin muuttaa. Muuttoahan ei voi kukaan estää kun vuokrasopimus on kirjoitettu. Voitte kysäistä vaikka onko aikuisella nuorella mahdollista saada 1000€ huonekalu- ja kodinhankintoja varten, niinkuin esim. eräillä, jotka muuttavat laitoksesta omaan kotiin. Perusteluksi pitäisi riittää että kotoa ei saa mukaansa muuta kun vaatteet.

Ja noin sitä opetetaan lypsämään veronmaksajilta.🤬

Vierailija
30/46 |
25.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luultavasti teen kuten äitinikin: annan mukaan muutamat lakanat, pyyhkeet, astioita, kattiloita, patja, (kalusteita) ja ostan itselleni uudet. Vaihtaa sitten mieluiseen sitä mukaan kun on varaa ja halua. 

Ja jos jo aiemmin alkaa lahjoiksi pyytää, niin sitten saa lahjaksi.

Säätöjä on kasassa, jos osottautuu huithapeliksi rahan kanssa, niin säästöistä maksetaan lukio/autokoulu/tms päältä pois. Mutta tarkoitus on ettei ole huithapeli ja saa käyttää säästöt mihin haluaa.

Nyt tuo 10v sai lahjaksi pussilakanasetin. Antajansa näköisen. Lapsi ei halunnut sitä käyttöön kun ei miellytä häntä. Aika pitkään saa sitä varastoida...koiperhosetkin ehtinee ennen lapsen muuttoa :)

Vierailija
31/46 |
25.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ripiltä päästyä on tytöiltä kysytty, että mitkä astiat/sarjat miellyttää. Silloin tuli jo paljon lahjaksi (Iittalan astiasto molemmilla valikoitui) ja siitä eteenpäin synttäreinä ja jouluna saanut jotain. Kun omilleen muutti, oli täysi astiasto minkä arvo satoja euroja. Kyllä kannatti, ja kaikki on olleet tyytyväisiä. :) Myös paljon saivat lahjaksi Marimekon pyyhkeitä, Vallilan lakanasettejä yms, hyvä näin koska kerralla olis aika kallis paukku tullut:D

Vierailija
32/46 |
25.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ostosreissu Ikeaan sitten kun lapsi muuttaa pois. Saapahan sitten valita omaan makuun sopivat.

Kun muutin pois kotoa, oma äiti teki niin, että antoi mulle mukaan kotoa esim. juustohöylän, kuorimaveitsen, sakset yms. ja kävi sitten ostamassa itsellensä uudet tilalle.

Mä sain äidiltä listan, käy ostamassa: 2 muovikulhoa, desimitta, kuorimaveitsi, juustohöylä, muutama erikokoinen kattila, paistinpannu, siivilä, vispilä, puukauha ja puulasta. Lasku hänelle. Viikonloppuna viimeeksi tein kakkutaikinaa toisessa niistä silloin ostetuissa kulhoista, melkein 30 vuotta myöhemmin.

Vierailija
33/46 |
25.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma äitini vei minut ikeaan hakemaan astioita kun muutin. Sain itse valita mieleiset astiat. Samalla ostettiin kylpyhuoneeseen ja olohuoneeseen tarvikkeita. Yhdet lakanat sain ja loput olivat vanhoja lakanoitani. Kalusteet olivat omasta huoneestani. Myös kahvinkeittimen, vedenkeittimen ja paahtimen sain. Lopulta käytiin yhdessä prismassa ostamassa perus kuiva-aineet, säilykkeitä varalle, vessapaperia, siivousvälineet ja aineet.

Itselleni tämä oli parempi kuin, että vanhemmat olisivat alkaneet kerätä astiastoa ja tarvikkeita vuosia aikaisemmin valmiiksi. Nyt sain itse valita mitä haluan juuri silloin kun muutin joten vaaraa ei ollut, että maku astioiden suhteen esimerkiksi olisi kerennyt muuttua. Itse en myöskään ikinä ole ymmärtäny kalliiden merkki astioiden päälle, joten ikea oli loistava minulle. Nyt vuosien saatossa osa ikea astioista on mennyt rikki ja on ollut helppoa hakea vain uusi 2€ lautanen tai muki. Nykyään on iittalaa tullut kaappiin miehen mukana, mutta kyllä nuo molempien astiat ja lakanat mahtuvat talouteen.

Myös varottaisin sen verran, että jos ostaa etukäteen tavaroita ja varsinkin jos haluaa ostaa lakanoita ja pyyhkeitä edelleen lahjaksi kun nuori on muuttanut pois, niin kysykää tarvitseeko hän niitä. Meille edelleen annetaan joka joulu uusia pyyhkeitä ja lakanoita roppakaupalla ja ne eivät yksinkertaisesti mahdu kaappiin. Yksi ihminen ei välttämättä tarvitse 6-8 isoa pyyhettä tai astiastoa 12 hengelle jos ei ole sen tyyppinen joka järjestää paljon juhlia.

Sitten jos joskus saan itse lapsia, laitan rahaa säästöön ja kun nämä muuttavat pois kotoa käymme yhdessä ostoksilla valitsemassa mieleisiä astioita ja muita tarvikkeita mitä tarvitsee omaan kotiin :)

Vierailija
34/46 |
25.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta toi on jotenkin vanhanaikaista, että kerätään jotain "kapioita" monta vuotta. Kai teillä on kapiokirstukin noita keräilyjä varten?

Vierailija
35/46 |
25.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on edelleen kiva kun ruokaa laittaessa voi muidtella mistä ja keneltä edineen sain

Vierailija
36/46 |
25.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä annan pojilleni matkaan meidän vanhoja tavaroita niin mä saan sitten uusia Ei poikia kiinnosta onko astiat samaa sarjaa tai tyynynliina ja pussilakana. :D

Vierailija
37/46 |
25.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on molemmille teinityttärille jo perustarvikkeet. Ovat saaneet niitä lahjoina ja olen myös kerännyt ihan kirpparilta ja roskalava-ryhmästä.

Vanhempi näyttää kyllä suuntaavan ulkomaille opiskelemaan joten ihan heti hän ei niitä käytä.

Tai ei koskaan. Itse suuntasin ulkomaille opiskelemaan 17 vuotta sitten ja silllä tiellä edelleen.

Vierailija
38/46 |
25.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on molemmille teinityttärille jo perustarvikkeet. Ovat saaneet niitä lahjoina ja olen myös kerännyt ihan kirpparilta ja roskalava-ryhmästä.

Vanhempi näyttää kyllä suuntaavan ulkomaille opiskelemaan joten ihan heti hän ei niitä käytä.

Tai ei koskaan. Itse suuntasin ulkomaille opiskelemaan 17 vuotta sitten ja silllä tiellä edelleen.

Näin voi käydä. Tosin sitten varmaan noi tärkeimmät tavarat vaan saisi sitten sinne ekaan pysyvään kotiin.

Vierailija
39/46 |
25.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun lähdin opiskelemaan, en saanut astiastoa enkä lasistoa. Kaksi teekuppia tasseineen sain ja ne sattuivat olemaan mieleisiä eli sitä sarjaa aloin sitten hiljakseen koota, aina kun olivat lautaset, kipot ja kupit tarjouksessa. Lakanoita ja pyyheliinoja minulla oli jo ennestään. Ensimmäinen ostos kaupungissa oli kunnon valurautainen paistinpannu, joka on ikuinen. Kattilat ovat ehtineet vaihtua jo monta kertaa, mutta pannu pysyy. Ne teekupitkin ovat edelleen käytössä, vaikka niiden saamisesta on jo puoli vuosisataa. Kun ostaa hyvää suomalaista laatua, niin sehän kestää. Jos minulla olisi ollut lapsia, niin olisin hyvinkin voinut lahjoittaa heille nuo keräämäni astiat, jos olisivat kelvanneet.

Vierailija
40/46 |
25.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä haali ainakaan pojalle mitään roinaa valmiiksi. Se on kuitenkin vääränlaista. Ikea? Ei tullut mieleen, että nuorella voi olla maku?

Samaa ihmettelen. Kukaan ei täällä osaa puhua muusta kuin Ikeasta. Minä hankkisin enemmin laadukkaita astioita.

Meillä on käytössä 2nd hand Ikean astioita, ei mitäänkäytön jälkiä ja ovat pelkästään meillä olleet 15 v. aktiivisessa käytössä. Eli kyllä sieltäkin löytyy kestävää kamaa.