Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vaihdevuodet - miltä ne tuntuvat?

Vierailija
24.09.2018 |

Itsellä ei vielä alkaneet, mutta lähivuosina sekin edessä. Mitä on odotettavissa? Kuumia aaltoja, unettomuutta, vanhenemista? Onko mitään hyvää? Kokemuksia?

Kommentit (45)

Vierailija
1/45 |
24.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin haluaisin kuulla. Olen tässä tunnustellut että onko jo alkamassa. Ikää 50+

Vierailija
2/45 |
24.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä ikää 51 ja en ole huomannut muuta kuin että täytyy käydä pissalla aikaisin aamulla joskus 5 aikaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/45 |
24.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on näin, että sydän tykyttää juuri ennen, kun nukahdan. En tiedä, mikä se on. Itse luulen, että juuri se 50+

Vierailija
4/45 |
24.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

51 olen, ja mietin samaa. Joko oon onnekas eikä tule oireita tai oireet ovat vasta edessä.

Viime viikolla oli uutisissa/Hesari, että vaihdevuodet ovat kiitorata vanhuuteen. Kiva...

Vierailija
5/45 |
24.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

😧

Vierailija
6/45 |
24.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuumia aaltoja oli parin vuoden ajan. Se sisältä tuleva polttava tunne on ikävää, mutta siedettävää. Öisin sai peittoa kiskoa pois päältä ja takaisin päälle, mutta en onneksi valunut hikeä. Aika helpolla selvisin, ei tarvinnut edes miettiä mitään hormonivalmisteita. En tunne vanhentuneeni ylimääräistä.

Vierailija
7/45 |
24.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvää: Kuukautisten loppuminen.

Huonoa: Kun ei ne kertalaakista lopu, pitää kuitenkin koko ajan olla varuillaan, milloin tulisivat, kuljetella siteitä mukana ym.

Epäkäytännöllistä: Kuumat aallot. Yhtäkkiä vain kaamean kuuma yläkropassa, naama ihan hiessä. Yhdessä sangen viileässä toimistossa aikoinaan työskennellessäni tuntui kyllä ihan kivalta, kun sen viisi minuuttia tunnissa ei tarvinnut palella.

Vierailija
8/45 |
24.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin saanut sen kuvan, että naisista tulee vaihdevuosi-ikäisinä raivoavia ja hikoilevia sekopäitä, mutta totuus taitaa olla, että tosi monilla vaihdevuodet menevät melkein huomaamatta ohi. Kuukautiset vaan loppuvat.

9/45 |
24.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tuli vaihdevuodet jo 40 vuotiaana. Oli hellekesä ja panin oudot tuntemukset kuumuuden piikkiin. Nopesti alkoivat ja vähän aikaa kestivät. Oli jatkuvasti kovin kuuma ja pissitti.

Myöhemmin estrogeenin vähennyttyä limakalvot kuivuivat ja rakastelusta tuli kivuliadta. Vaikutti myös virtsanpidätyskykyyn eli sitä on enää tuskin lainkaan.

Mutta, kuten sanottu puolessa vuodessa ohi ja rahaa säästyy, kun ei tarvitse ostaa siteitä.

Vierailija
10/45 |
24.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoo, Like a virgin

Touched for the very first time

Like a virgin

When your heart beats

Next to mine

Vierailija
11/45 |
24.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muilla pissan kanssa ongelmia? Lähinnä lirahtelee. Voiko mitään?

Vierailija
12/45 |
24.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutamia hikoilukohtauksia, vesi valui pitkin kasvoja, huolimatta lämpötilasta. Heräilyä aamuyöstä, vaikea saada unta sen jälkeen. Nivel ja lihaskipuja. Ongelmia hampaissa. Hienhaju. Seksuaalivietti katosi täysin.

.

Vierailija
13/45 |
24.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Madonna kuulemma aloitti vaihdevuosikorvaushoidon varhain hidastaakseen vanhenemista.

Vierailija
14/45 |
24.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla alkoi vaihdevuodet 50-vuotiaana aivan yllättäen, kuukautiset vain loppuivat. Ei kauheasti ollut aikaisempia oireita, ehkä sydämentykytyksiä sängyssä ennen nukahtamista, jonkin verran hikoilu lisääntyi, hyvin lieviä kuumia aaltoja, migreeni lisääntyi jonkin verran. Vuosien päästä on unen laatu heikentynyt, heräilen aamuyöstä, iho, silmät, hiukset ja limakalvot kuivuu. Rakastelu tuottaa kipua (aika paljon), täytyy käyttää luikuvoidetta ja estrogeenia voiteena sekä myös puikkoina, varmaan koko elämän ajan. Seksi ei ole niin paljon mielessä kuin nuorempana. Kuntosalilla pitää käydä kun alkaa lihakset surkastua.  Mutta tämä kuuluu naisen elämään. Hyviä puoliakin on paljon: ei mielialan muutoksia, pms-oireita tai muuta kiukuttelua. Ei niitä joka kuukautisia vatsakipuja, päänsärkyjä ym. Minusta elämä on paljon mukavampaa kuin nuorempana, voi pitää itsestään huolta, näyttää hyvältä vaikka ikää tulee. Olen paljon tasapainoisempi kuin nuorempana, ymmärrän oman arvoni. Olen myös parempikuntoinen ja hoidan itseäni paljon paremmin kuin nuorempana. Ei siinä mitään radikaalia rupsahtamista ole tapahtunut, vaikka estrogeenituotanto loppui. Suurin ja ikävin yllätys, jota en tiennyt etukäteen oli se, että limakalvot kuivuvat ja kutistuvat. 

Vierailija
15/45 |
24.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsellä ei vielä alkaneet, mutta lähivuosina sekin edessä. Mitä on odotettavissa? Kuumia aaltoja, unettomuutta, vanhenemista? Onko mitään hyvää? Kokemuksia?

Hetkessä tukka harmaantuu ja iho lössähtää ryppyiseksi hötöksi. Lihasmassa hupenee.

Mahaan kertyy läskiä. Joka paikka alkaa pikkuhiljaa hajota. Jos ei aikaisemmin ollut sairauksia, niin nyt tulee.

Hikoilupuuskat on jotain käsittämätöntä.

Ketuttaa, väsyttää ja hermostuttaa.

Energiaa ei ole eikä mikään pahemmin kiinnosta. Unettomuutta. Monet häipyy kehnosta parisuhteesta viimeistään nyt. Ukkojen typeryyttä ei siedä enää yhtään.

Semmosta. Murrosikä ei ole mitään vaihdevuosiin verrattuna.

Vierailija
16/45 |
24.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No hyvä. Oon sinkku 43. Voin jatkaa tätä elämää. Ei tarvii kenenkään väkisinmakaamista sietää kuivaan toosaan.

Vierailija
17/45 |
24.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai joo, vielä yksi juttu: pissahätä, joka iskee hetkessä. Vessaan on päästävä heti. Joskus pissaa lirisee huomaamatta housuun.

Aika jännästi kuukautiset oli ensin pois 4kk, sit ne jatkui normaalisti pari vuotta. Sit ne loppui, kunnes vuoden päästä ne tehtiin vielä kerran pillereillä, koska limakalvo oli liian paksu.

Vinkki: mastur.boikaa ahkerasti. Se auttaa kuiviin limakalvoihin.

Vierailija
18/45 |
24.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne tuntuvat siltä, että ne reiskat ja markut viihtyvät s24 tai Venäjän matkoilla. Kun vaihdevuotinen ei enää halua.

Vierailija
19/45 |
24.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko että kiinnostaa enää miesseura.

Jos olisi hyvä parisuhde, niin olisi kiva vanheta yhdessä kaikessa rauhassa. Mutta uuteen tutustumisen vaivannäkö ei huvita. Olkoon.

Vierailija
20/45 |
24.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monenmoista siis voi olla odotettavissa...

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi kolme