Vaihdevuodet - miltä ne tuntuvat?
Itsellä ei vielä alkaneet, mutta lähivuosina sekin edessä. Mitä on odotettavissa? Kuumia aaltoja, unettomuutta, vanhenemista? Onko mitään hyvää? Kokemuksia?
Kommentit (45)
Vierailija kirjoitti:
Monenmoista siis voi olla odotettavissa...
Ap
Kyllä. Oirelista on pitkä.
Mulle yllätyksenä tuli kovat nivelkivut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsellä ei vielä alkaneet, mutta lähivuosina sekin edessä. Mitä on odotettavissa? Kuumia aaltoja, unettomuutta, vanhenemista? Onko mitään hyvää? Kokemuksia?
Hetkessä tukka harmaantuu ja iho lössähtää ryppyiseksi hötöksi. Lihasmassa hupenee.
Mahaan kertyy läskiä. Joka paikka alkaa pikkuhiljaa hajota. Jos ei aikaisemmin ollut sairauksia, niin nyt tulee.
Hikoilupuuskat on jotain käsittämätöntä.
Ketuttaa, väsyttää ja hermostuttaa.
Energiaa ei ole eikä mikään pahemmin kiinnosta. Unettomuutta. Monet häipyy kehnosta parisuhteesta viimeistään nyt. Ukkojen typeryyttä ei siedä enää yhtään.Semmosta. Murrosikä ei ole mitään vaihdevuosiin verrattuna.
En tunnista itsessäni noista mitään, paitsi hiuksiin on tullut harmaata ja olen 63v.
Parasta on ollut kuukautisten loppuminen ja nekin jäivät kerran vain pois, eikä ole sen jälkeen tullut, muita oireita ei ole ollut.
Tosin, yritän nukkua vähintäin 8h yöunet ja liikun paljon
Vaihdevuodeoireet ovat hyvin yksilöllisiä, eikä tiedä mitä tuleman pitää. Pahimmillaan tarvitaan hormoonihoitoa, jotta selviintyy arjesta ja toisilla elämä ei muutu millään tavalla, ei edes limakalvot kuiva tai tule kuumia aaltoja.
Voihan olla, että jos on kroppa vanhentunut jo aiemmin ( harmaata, ryppyjä, lihomista, väsymystä...), ei vaihtarioireet tunnu niin dramaattisilta. Mutta mulla tuli vuodessa täyslässähdys. Yhtäkkiä. Se on järkyttävää.
Ja vielä nuorena, 45-vuotiaana.
Kuuma on välillä ja inhottavaa kun tulee hiki.
Aamuyön heräämisiä.
Vierailija kirjoitti:
Limakalvojen kuivumiseen voi helpottaa lusikallinen ruokaöljyä päivittäin sisäisesti.
Onko tuolle jotakin lääketiett.tutkimusta?
Olen popsinyt aamupuuron yhteydessä rkl kylmäpuristettua öljyä n.40v alkaen ja nyt 63v limakalvot ovat hyvät, eikä mitään vaihdevuosioireita ole ollut, paitsi hiuksissa harmaat lisääntyvät.
Vierailija kirjoitti:
Voihan olla, että jos on kroppa vanhentunut jo aiemmin ( harmaata, ryppyjä, lihomista, väsymystä...), ei vaihtarioireet tunnu niin dramaattisilta. Mutta mulla tuli vuodessa täyslässähdys. Yhtäkkiä. Se on järkyttävää.
Ja vielä nuorena, 45-vuotiaana.
Mulle on käynyt aina noin, kun nukun liian lyhyet yöunet. Varmaan jo 35v. Ja elämä on kiireellistä ja stressaavaa.
Mutta kun ottaa säännölliset ruokailut ja 8h yöunet, tilanne korjaantuu.
En tiedä. Kohtu poistettiin alle 4–kymppisenä ja pari vuotta sitten kun kävin gynellä, hän sanoi että ohi ovat jo, kun kysyin että mistä tiedän milloin alkavat, lähinnä oireita tarkoitin.
Ei ole ketään naispuolista sukulaista kertomassa miten heidän ovat menneet. Useinhan ne noudattavat jotain samanmoista kaavaa äidin puolelta.
Kysyin sitten isän puoleiselta siskolta, niin hän sanoi ettei huomannut mitään muuta kuin kuukautisten päättymisen. Näinkin voi mennä.
Olimme jo tehneet gynen kanssa suunnitelman että alan käyttää hormoneja jos vaikeaksi menee.
Näinkin voi käydä.
Äiti kertoi että hänellä oli välivuotoja, kuumaat aallot olivat lieviä ja talttuivat ihan vaan vaihtamalla alusvaatteet puuvillaisiin. Isoäideilläni on myös ollut helpot vaihdevuodet, joten toivon sormet ja varpaat ristissä että itselläkin on. Olen nyt 40, ja tänä vuonna on alkanut tulla välivuotoja joka toisissa kuukautisissa.
Anoppi on myös sanonut että oli helpot, ei kaivannut mitän hormonihoitoja, eli ei ne kaikilla kamalat ole.
Hirveää hikoilua yöllä, tyynyt kastuvat, vaikka vaihtelen niitä yöllä. Silti palelen myös. Kuukautiset muuttuivat tulviksi, nyt syön e-pillereitä, ettei tule litrakaupalla verta.
Hyvää: luonteeni muuttunut tasaisemmaksi. Olin ennen temperamenttisempi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hetkessä tukka harmaantuu ja iho lössähtää ryppyiseksi hötöksi. Lihasmassa hupenee.
Mahaan kertyy läskiä. Joka paikka alkaa pikkuhiljaa hajota. Jos ei aikaisemmin ollut sairauksia, niin nyt tulee.
Hikoilupuuskat on jotain käsittämätöntä.
Ketuttaa, väsyttää ja hermostuttaa.
Energiaa ei ole eikä mikään pahemmin kiinnosta. Unettomuutta. Monet häipyy kehnosta parisuhteesta viimeistään nyt. Ukkojen typeryyttä ei siedä enää yhtään.Semmosta. Murrosikä ei ole mitään vaihdevuosiin verrattuna.
Toivottavasti tämä ei ollut todellinen kokemuksesi :D
Onneksi mulla vv tuli ja meni ihan toisella tapaa 48-53v:nä.
Menkat jäi kerralla pois ilman varoitusta, kuumat aallot alkoi jossain vaiheessa. Olihan ne tylsiä kun vesi lirahti niskakuopasta persvakoon mutta muuten oli vain kiva kun ei enää palellut. Tarkeni mekoissakin ilman paksua villatakkia. Tällaiselle vilukissalle ihan juhlaa:)
Mieliala parani 0-100 kun ei enää ollut pms, ei tarvinnut laskea menkkojen ajankohtaa matkoille mennessä , ei sitä läträämistä siteiden ja tamponien kanssa. Rakastellakin voi koska tahansa! Energiaa vapautui tosi paljon muihin asioihin, jaksan ja viitsin vaikka mitä. Lastenlapset nyt ykkösaktiviteettina.
Unettomuudesta ja kivuista en tiedä kun niitä on ollut jo vuosia ennen vv. Uni toisaalta parani kun unettomuuteen löytyi lopulta oikeat lääkkeet. Kivut pidän kurissa pilateksella ja kylmädippauksella päivittäin. Lihasmassa kasvanut hitaasti mutta varmasti viimevuosina.
Ensimmäiset harmaat hiukset tuli vaihdevuosien jälkeen. Mulla on paksut upeat puolipitkät hiukset joten muutama harmaa ei haittaa, päälaelta alkaa tummumaan ja muutama valkoinen hius seassa. Muuten edelleenkin sellaiset punaruskeat. En ole pariin vuoteen enää värjännyt.
Ryppyjäkään ei ole kuin muutama juonne kasvoissa, kropassa iho vielä sileä ja kiinteä. Vatsan nahkaan tullut ylimääräistä vaikka en ole laihtunut enkä lihonut (olen normaalipainoinen) - se tietty vähän ärsyttää kun jää housunkauluksen päälle.
Tuo mies - no ainahan se vähän ärsyttää ja huolestuttaa hänen ikääntymisensä mutta onneksi on mua nuorempi joten ihan heti ei tarvitse vanhaa ukkoa katsella:D
n58v
Tässä taas huomataan, kuinka erilaisia naiset on. Kiehtovan ärsyttävää. Toiset pääsee helpommalla ja toiset..
https://www.kodinkuvalehti.fi/artikkeli/voi-hyvin/terveys/naistentautie…
Tuolta minä tunnistan tuon kuukautiskierron muuttumisen. Ennen kierto oli pitkä epäsäännöllinen 31-34 päivää, nykyään pääosin 26-28 päivää (eli lähempänä normaalia, mutta minulle lyhyt), tosin vaihteluväli on 24-34 päivää (harvemmin lyhyttä tai pitkää). Yöhikoilu ennen menkkoja on todella rasittavaa, samaan aikaan vesi virtaa iholla ja palelee. En tiedä johtuuko alkavista vaihdevuosista vai luonnollisesta unirytmistä, mutta harvoin saan enää nukuttua viikonloppuisinkaan yli seitsemään. Usein uni loppuu 5.30 ja 6.30 välillä.
Erinäisiä kierto-oireita on ollut jo vähän päälle 35-vuotiaana ja nyt 43-vuotiaana odottelen, että josko menkat jaksais kuitekin vielä tulla tuonne n. 45-vuotiaaksi asti. Minulle on kerrottu, että aikaiset vaihdevuodet (menkkojen loppuminen ennen 45 vuoden ikää) vaatisi hormonikorvaushoitoa osteoporoosiriskin takia.
Täytän kohta 46. Hormonitasot on mitattu ja ne ovat normaalit, samoin menkat tulevat säännöllisesti, mutta: Hiuksista on tullut karkeat ja kähärät, harmaita pukkaa valtavasti. Näitä ei saa sileiksi millään, pitkät hiukset.
En varsinaisesti hikoile näkyvästi mutta haisen pistävälle ja tuntuu että pissaa lirahtaa.
Kuumat aallot pään ja kasvojen alueella tulevat ja menevät.
Mahaan kertyy läskiä, kaikki roikkuu, niin rinnat kuin naamakin.
Seksi ei tule edes mieleen.
Olen väsynyt, saamaton ja masentunut, energiaa ei ole mihinkään.
Minulla alkoi vaihdevuodet ennenaikaisesti eli vähän päälle nelikymppisenä. Kuumat aallot olivat niin voimakkaita, että oli pakko aloittaa hormonikorvaushoito jotta olisin pystynyt käymään edes töissä ilman että olisi tarvinnut vaihtaa siellä vaatteita pari kertaa päivässä (hikoilun takia). Se ei siis ole mitään pientä perushikoilua vaan sisältä kumpuava inhottava olo, vähän niinkuin megalomaaninen tuskanhiki nousisi jatkuvasti pintaan. Siitä on nyt 10 vuotta ja oireet jatkuvat edelleen heti kun yritänkään lopettaa lääkityksen. Menkat eivät kadonneet missään vaiheessa joten kärsin siis sekä niistä että vaihdevuosioireista, pms-oireet ovat välillä jopa pahemmat kuin nuorena. Seksi ei ole kiinnostanut vuosikausiin. Ilmeisesti hormonikorvaushoidon takia iho ja hiukset kuitenkin ovat edelleen kohtalaisen hyvässä kunnossa, näytän kuulemma ikäistäni nuoremmalta.
Ei kauheasti ole tuonut muutosta. Kuukautiset loppu, mutta muuten elämä jatkuu samaan tyyliin.
Ihminen vanhenee jatkuvasti ihan siitä 20-vuotiaasta lähtien. Nyt on tämä vanhenemisvaihe, eli luonnollinen osa elämää . Olisi varmaan raskasta, jos esimerkiksi vielä 70-vuotiaana olisi kuukautiset. Joskus nekin on loputtava ja hyvä niin.
Onko vaihdevuosien jälkeen sellaista hekumaa / seksin himoa ollenkaan, kuin nuorena ovulaation aikaan ja sitä ennen?
Moni pystyy nauttimaan seksistä myös vaihdevuosien aikana ja jälkeen.
Minulla jäivät aluksi kuukautiset pois. Sitten alkoivat kammottava yöhikoilut. Mieliala laski (monesta muustakin syystä, mm. pitkäaikaistyöttömyys). Raivosin lähimmilleni, huusin ja karjuin hulluna. Sitten sain hormonikorvaushoidon. Eikä sekään auttanut, koska minun piti syödä keltarauhashormonia. Se masensi lisää! Olin aivan oudolla tavalla maassa, ahdistunut ja itkuinen. Lopetin vajaan vuoden käytön jälkeen.
Vieläkin on ahdistusta, mutta ei juurikaan yöhikoilua. Yöllä valvon kerran, kaksi, ja sitten nukahdan. Rättiväsyneenä herään.
Syön e epaa, e-vitamiinivalmistetta, ubikinonia. Juon yrttiteetä. Kuitenkin tuntuu juuri nyt siltä, että ehkäpä sittenkin pääsen eroon joskus näistä oireista. Menen kyllä päivän ja yön kerrallaan. Parempi on että en käytä hormoneja, koska keltarauhashormoni ei kertakaikkiaan sovi minulle.
Vierailija kirjoitti:
Onko vaihdevuosien jälkeen sellaista hekumaa / seksin himoa ollenkaan, kuin nuorena ovulaation aikaan ja sitä ennen?
Tämä kiinnostais itseäkin, koska mulla on viimeisen viiden vuoden aikana kadonnut halut liki tyystin, en tiedä johtuuko kilpirauhaslääkityksestä. Toivon, että ne vaihvevuosien jälkeen edes palaisi takaisin. Kaipaan sitä mieletöntä himon tunnetta. t: 49v.
Limakalvojen kuivumiseen voi helpottaa lusikallinen ruokaöljyä päivittäin sisäisesti.