Toisenlaiset teiniäidit, jakso 5, Laura
Eli tänään taas vuorossa teiniäidit. Esittelyyn pääsee Laura, 18, joka odottaa toista lastaan. Hän tuli raskaaksi ensimmäisen lapsensa ollessa vasta 3kk. Lapsilla ilmeisesti eri isät, koska esittelyssä sanotaan, että seurustelua oli takana vasta viikko kun uusi raskaus paljastui. Itseäni ihmetyttää, miten niin nopeasti voi edes tietää olevansa raskaana. Ja se ei suinkaan ole ainut ihmetyksen aihe. Jatketaan tästä.
Kommentit (384)
Vierailija kirjoitti:
Kyllä teiniäitiys on yksi asia, joka tässä yhteiskunnassa on paljon paljon paheksutumpi kuin miten paha asia se oikeasti on. Kyllä moni teini on ihan kykenevä huolehtimaan lapsistaan eikä monen tapauksessa yhteiskuntakaan osallistu sen enempää kuin varttuneemmillakaan äideillä.
Ihmettelen näin suurta paheksuntaa juuri äidin nuoren iän takia!!!
Miksei paheksuta samalla mittakaavalla vaikka minkä tahansa ikäisiä työttömiä raskaana olevia? Taikka mielenterveysongelmaisia lisääntyjiä? Tai perinnöllisiä sairauksia kantavia raskaaksi haluavia? Tai vanhoja äitejä. Niin, noissa tapauksessa se on henkilökohtainen asia jota ei ole kohteliasta sorkkia. Teiniäitien kohdalla lisätään vaan vettä myllyyn.
En minä ainakaan (eikä varmaan suurin osa muistakaan täällä) paheksu nimenomaan sitä ikää, mikä toki joillain todella nuori onkin. Paheksun lähinnä tuota elämäntapaa, että ilman koulutusta ja työpaikkaa tai minkäänlaisia tulevaisuuden näkymiä pusketaan lapsia pihalle vaihtuville miehille. Ja taitaa olla osalla myös noita mainitsemiasi mt-ongelmia. En itsekään ole mitenkään kauhean varttunut äiti, kun esikoiseni sain 21-vuotiaana ja toisen nyt 23-vuotiaana. Meidän lapsemme ovat kuitenkin suunniteltuja ja meillä oli monta vuotta jo parisuhdetta sekä avoliittoa takana, omistusasunto, miehellä ammatti ja vakityö sekä itselläni myös yo-tutkinto ja ammatti. Lasten välissä ja ennen lapsia kävin töissä, vaikka vakipaikkaa ei olekaan. Kaksi vuotta aiemmin olisin ollut vielä teiniäiti, joten iässä ei suurta eroa ole, mutta elämäntilanteissa usein kyllä on.
Mä oon varmaan tulossa vanhaksi, kun noi naamalävistykset kuvottaa mua vuosi vuodelta enemmän. Miksi ihmiset haluaa pilata naamansa noilla?!
Jokainen lause loppui ”...... ja.....joo”, toteamukseen. Häiritsevää,
Vierailija kirjoitti:
Tässä jaksossa korvaan pisti, että tytöllä ei ollut mitään ammatti/koulutushaaveita. Suloinen tyttö ja ihanat lapset, mutta heidän tulevaisuutensa yhtä kysymysmerkkiä.
18-vuotiaana aika monella vielä tulevaisuus kysymysmerkkiä. Itsekin valmistuin ammattiin vasta kolmekymppisenä. Vielä 25-vuotiaanakaan ei ollut oikein käsitystä, mitä haluaisin tehdä "isona". Ja minä en edes ole tullut teininä äidiksi.
Mulle tuli tuosta lapsen isästä aika jännät vibat. Muistutti mun lapsuuden kaverin ex-miestä. Ihan siistin ja rauhallisen oloinen kundi päälle päin, jos ei hyvin tunne, mutta sellainen jatkuva tikitys kuitenkin päällä.
Jotenkin miehestä näki, että saattaa olla alkoholisti tai käyttää jotain. Samoin huokui sellainen piiloagressiivisuus/omistushaluisuus.
Laurakin mainitsi riehumisista ja viesteillä pommittamisesta yms. En sano, että Laura olisi itsekään mikään stabiilein tyyppi, koska ei sitä tuon nähdyn perusteella ole, mutta tuosta miehestä tuli tosi jännät vibat tänne ruudun toiselle puolelle.
Se mun kaverin exä oli tuollainen rauhallinen ja ihan kiltinkin näköinen, mutta samaan aikaan semmoinen jännittyneisyys huokusi hänestä. Tuo exä sitten pahoinpiteli kaveriani usein, oli äärimmäisen mustasukkainen, pommitteli viesteillä ja soitteli koulun välitunneilla, ettei heiluisi muiden miesten kanssa. Ihan uskomatonta settiä. Kaverillani oli myös paljon ongelmia ja molemmat joivat alkoholia todella paljon.... aistin jotain samaa vain tuossa lapsen isässä.
Vierailija kirjoitti:
Mä oon varmaan tulossa vanhaksi, kun noi naamalävistykset kuvottaa mua vuosi vuodelta enemmän. Miksi ihmiset haluaa pilata naamansa noilla?!
Mua ne on kuvottaneet aina. Vaikka en vielä ole edes 30v eli "vanha" :D
Ihan hävettää tämän tytön puolesta, kun ei osannut vastata mitään Samin kysyessä mitä hän haluaisi tulevaisuudeltaan. En tarkoita, että hänellä pitäisi olla ammatti ja kaikki mietittynä valmiiksi, mutta kyllä tuollaisiin kysymyksiin yleensä vastataan edes ympäripyöreästi, että haluaisin opiskella jonkun mieleisen ammatin tai mennä töihin tms.
Laura vastasi vain, ettei hän nyt mieti sellaisia, koska hän haluaa olla vain äiti. Tärkeä työ se äitinä oleminenkin, mutta kun pelkästään sillä ei elä etenkään yksinhuoltajana.
Vaikutti siltä, ettei Lauraa kiinnosta ollenkaan oman rahan tienaaminen saati ammattiin opiskelu. Häntä kun ei oikein koulunkäynti nappaa, hihihihi!
Mielestäni sossun rahat on tarkoitettu niille, jotka eivät sairauden tai yllättävän elämäntilanteen takia pysty (tilapäisesti) elättämään itseään. Ei tukien varaan kuulu heittäytyä heti alkumetreillä sillä asenteella, että minua ei nyt nappaa.
Vierailija kirjoitti:
En halua ottaa kantaa tähän henkilöön, mutta ihmettelen raskaustestiasiaa yleisellä tasolla.
Ensinnäkin synnytyksen jälkeen vain harvalla alkaa kuukautiset ensimmäisen puolen vuoden aikana. Jälkivuoto kestää tyypillisesti 4-8 viikkoa (eli 1-2 kk), ja jos ei imetä, niin kuukautiset voi alkaa pian jälkivuodon loppumisen jälkeen, mutta monesti ei, koska keho on niin sekaisin kaikista hormonimuutoksista. Useimmiten jos imettää, niin kuukautiset alkaa vasta imettämisen lopettamisen jälkeen, osalla imettäjistä tosin melko pian jälkivuodon loppumisen jälkeen. Kuitenkin niin, että hyvin harvalla on kuukautiset 3 kk synnytyksestä.
Nainen tulee ajatelleeksi tehdä raskaustestin lähinnä siksi, että kuukautiset on myöhässä (paitsi tietenkin, jos on kova lastentekoyritys päällä, ja silloin sitä testaa koko ajan varmuuden vuoksi). Jotta huomaisi kuukautisten olevan myöhässä, niin pitää olla takana jo edelliset kuukautiset, joista se myöhästyminen lasketaan. Synnytyksen jälkeen kuukautiskierto voi olla pitkäänkin hyvin epäsäännöllinen eli myöhässä oleminen on vähän vaikeasti tulkittavaa. Ja noin periaatteessa raskaaksi tullaan ovulaation aikana, ja kuukautiset tulee noin 14 vrk ovulaation jälkeen.
Todennäköisesti olivat ilman ehkäisyä tai Laura huomasi selkeitä raskausoireita.
Mulla muuten alkoi kuukautiset 2kk synnytyksestä, vaikka täysimetin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En halua ottaa kantaa tähän henkilöön, mutta ihmettelen raskaustestiasiaa yleisellä tasolla.
Ensinnäkin synnytyksen jälkeen vain harvalla alkaa kuukautiset ensimmäisen puolen vuoden aikana. Jälkivuoto kestää tyypillisesti 4-8 viikkoa (eli 1-2 kk), ja jos ei imetä, niin kuukautiset voi alkaa pian jälkivuodon loppumisen jälkeen, mutta monesti ei, koska keho on niin sekaisin kaikista hormonimuutoksista. Useimmiten jos imettää, niin kuukautiset alkaa vasta imettämisen lopettamisen jälkeen, osalla imettäjistä tosin melko pian jälkivuodon loppumisen jälkeen. Kuitenkin niin, että hyvin harvalla on kuukautiset 3 kk synnytyksestä.
Nainen tulee ajatelleeksi tehdä raskaustestin lähinnä siksi, että kuukautiset on myöhässä (paitsi tietenkin, jos on kova lastentekoyritys päällä, ja silloin sitä testaa koko ajan varmuuden vuoksi). Jotta huomaisi kuukautisten olevan myöhässä, niin pitää olla takana jo edelliset kuukautiset, joista se myöhästyminen lasketaan. Synnytyksen jälkeen kuukautiskierto voi olla pitkäänkin hyvin epäsäännöllinen eli myöhässä oleminen on vähän vaikeasti tulkittavaa. Ja noin periaatteessa raskaaksi tullaan ovulaation aikana, ja kuukautiset tulee noin 14 vrk ovulaation jälkeen.
Todennäköisesti olivat ilman ehkäisyä tai Laura huomasi selkeitä raskausoireita.
Mutta seksiä pitää olla ollut 14 vrk ennen testin tekemistä, jotta se näyttää plussaa. Jos seksiä on ollut vain viikko sitten, niin se ei vielä näy testissä.
Minua jäi askarruttamaan se, mitähän Lauran lapset joskus aikuisena äidistään ajattelevat, kun näkevät tuon ohjelman. Jotenkin kylmäävää...
🇺🇦🇮🇱
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä ihan aikuisten oikeasti tein kaikkeni, jotta osaisin tämmöisenä "parempiosaisena" ydinperheen äitinä suhtautua objektiivisesti näihin tämän ohjelman esittämiin äiteihin.
Anteeksi, mutta minä epäonnistuin. Säälin syvästi näitä tämänkin Lauran viattomia lapsia. Tuota "äitiä" kohtaan tunnen pelkkää halveksuntaa.
Ehkäisyvalistus meillä jo on; mikä siis on näiden naikkosten ongelma?? Sanaton.
Mikä sut saa näkemään itsesi parempiosaisena?
Mulle joskus psykologi opetti, että sääli on sairautta.Huomasithan sitaatit sanan parempiosainen ympärillä. Sillä tarkoitetaan yleensä samaa kuin ilmaisulla "niin sanotusti" tms. Eli tuskin hän itseään parempiosaisena pitää, mutta yleisesti ydinperheen äitiä pidetään parempiosaisena kuin lapsia eri isille pukkaavaa teiniä. Ymmärrät varmasti itsekin miksi.
Kiitos vastauksesta. Ehkä liian helposti otan näistä vastauksista itseeni. Olin 18, kun sain lapseni. Lapsen isä kuoli, kun olin seitsemännellä kuulla raskaana. Nyt lapseni on 21. Minä pyöritän firmaa, jolla menee aika hyvi ja rakastan työtäni. Lapseni kanssa olemme hyvin läheisiä. Viime viikolla juuri olimme ulkomaanmatkalla poikani kanssa :).
Ja lisään vielä, että moni varmaan kuviteli silloin, kun lapseni sain, että olisin joku yhteiskunnantukien elätti. Onneksi minulla oli laaja tukiverkko, joka näki toisin.
Haluaisitteko miinustajat kertoa mikä teidät saa näkemään asiat huonoksi? Firma, lapsi, nuori ikä, tukiverkko vai mikä? kiitos jos vastaatte. Ymmärrän kyllä ettei teiniäiteys ole mitenkään hyvä asia.
Ikäsi ja asemasi huomioon ottaen on kummallista että etsit validointia vauvapalstalta. Täällä keskustellaan ohjelmaan osallistujista ja ilmiöstä yleisellä tasolla, ei parjata sinua henkilökohtaisesti.
Järkytti koko jakso. Tasapainoton on sana joka tuli mieleen. Tytön isä tuntui hoitavan paljon lasta, siis teiniäidin isä. Jotenkin tuntui, että hukassa koko teiniäiti,ei käsittänyt elämän tosiasioita, ei ollut urahaaveita, eikä ammattia, taikka halua opiskeluun. Mistä raha tulee, jollei halua työllistyä/opiskella ? Ei kasva puissa, sen eteen on jotain tehtävä. Miksi ei halunnut vauvan isää elämäänsä, en usko mihinkään riehumisiin, enkä muihinkaan satuihin. Vauvan isä vaikutti rakastavalta isältä, nuori, ja kokematon oli, mutta vauvan käsittely näytti silti sujuvan, ja otti huomioon sen isommankin lapsen.
Miksiköhän valvotti öisin se isompi lapsi, oli kuitenkin ehkä vuoden ikäinen jo. Pienikin lapsi aistii, jos ei ole tasaista elämää.
Leea Mattilan jutut on ihan turhia itsestäänselvyyksiä. Ja ärsyttää, kun joka jakson alussa kerrataan tuo äitien tapaaminen, vaikka näytettävät pätkät onkin aina erit. Samoin Samin antamat kotitehtävät on aivan typeriä. Todella huonosti toteutettu ohjelma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen se, jolle vastasit, ja minulla kuukautiset alkoi 3 kk synnytyksestä, vaikka imetin, viestini pointti oli kuitenkin se, että vain harvalla alkaa näin pian, eli vain harvalla tulee ovulaatio 2 kk tai 3 kk synnytyksestä. Mutta ns. raskausoireita en olisi osannut erottaa, koska ainakin minulla oli 4 kk synnytyksestä vielä keho niin sekaisin, että oli pahoinvointia, rintojen arkuutta, mielialan vaihteluita jne, jotka siis voisi olla raskausoireitakin. Ja ainakin minä olin saanut ohjeeksi, että jälkitarkastukseen asti pitää käyttää kortsua infektioriskin vuoksi eli ekat 2-3 kk.
Vierailija kirjoitti:
Oli vaikea saada yhtään otetta että mitä tän Lauran päässä liikkuu. Ihan ku hänellä ei ois ollu mielipidettä oikein mistään. Harmi ettei ees tavannu ketään äitikaveria. Samaa mieltä aiemman kommentoijan kanssa, surullinen jakso.
Ei kyllä mikään Einstein tämä Laura (tuskin edes tietää kuka Einstein..).
"Mitä haluat tehdä tulevaisuudessa"
-en tiedä
"Millaisen kodin haluat
-en tiedä
"Koulu ei nappaa hihihii"
Tehdään lapsia jotta ei tarvitsisi opiskella saati tehdä töitä. Mies kirjoilla muualla tukien takia mutta silti odotetaan kotiin töistä.
Sipilä ja Orpo täällä ois sosiaaliturvan ja perhepolitiikan uudistamisessa työsarkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen se, jolle vastasit, ja minulla kuukautiset alkoi 3 kk synnytyksestä, vaikka imetin, viestini pointti oli kuitenkin se, että vain harvalla alkaa näin pian, eli vain harvalla tulee ovulaatio 2 kk tai 3 kk synnytyksestä. Mutta ns. raskausoireita en olisi osannut erottaa, koska ainakin minulla oli 4 kk synnytyksestä vielä keho niin sekaisin, että oli pahoinvointia, rintojen arkuutta, mielialan vaihteluita jne, jotka siis voisi olla raskausoireitakin. Ja ainakin minä olin saanut ohjeeksi, että jälkitarkastukseen asti pitää käyttää kortsua infektioriskin vuoksi eli ekat 2-3 kk.
Tämän takia veikkaankin, että olivat ilman ehkäisyä. Kuka muka muuten alkaisi epäillä noin pian synnytyksen jälkeen, että olenpas varmaan raskaana ehkäisystä huolimatta?
Arvon palstaililijat. Joka toinen kommentti kyselee "tavallisten ja menestyneiden" nuorena lapsensa saaneiden äitien perään: "MISSÄ TÄLLÄISET ÄIDIT??? MIKSEI HEITÄ NÄYTETÄ???" ,ja heti kun joku kommentoi oman tarinansa tavallisena, elämässään edistyneenä nuorena äitinä, tulee sata alapeukkua ja "hahhahah niin varmaan!" -kommentteja. Logiikka. 💪
Vierailija kirjoitti:
Siis olette kaveripohjalla, mutta parisuhteessa ei mene hyvin? Anteeksi mikä tämän parin tilanne nyt oli?
Asutaan yhdessä, mutta vain toinen kirjoilla, niin saa kelan asumistuet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä teiniäitiys on yksi asia, joka tässä yhteiskunnassa on paljon paljon paheksutumpi kuin miten paha asia se oikeasti on. Kyllä moni teini on ihan kykenevä huolehtimaan lapsistaan eikä monen tapauksessa yhteiskuntakaan osallistu sen enempää kuin varttuneemmillakaan äideillä.
Ihmettelen näin suurta paheksuntaa juuri äidin nuoren iän takia!!!
Miksei paheksuta samalla mittakaavalla vaikka minkä tahansa ikäisiä työttömiä raskaana olevia? Taikka mielenterveysongelmaisia lisääntyjiä? Tai perinnöllisiä sairauksia kantavia raskaaksi haluavia? Tai vanhoja äitejä. Niin, noissa tapauksessa se on henkilökohtainen asia jota ei ole kohteliasta sorkkia. Teiniäitien kohdalla lisätään vaan vettä myllyyn.
En minä ainakaan (eikä varmaan suurin osa muistakaan täällä) paheksu nimenomaan sitä ikää, mikä toki joillain todella nuori onkin. Paheksun lähinnä tuota elämäntapaa, että ilman koulutusta ja työpaikkaa tai minkäänlaisia tulevaisuuden näkymiä pusketaan lapsia pihalle vaihtuville miehille. Ja taitaa olla osalla myös noita mainitsemiasi mt-ongelmia. En itsekään ole mitenkään kauhean varttunut äiti, kun esikoiseni sain 21-vuotiaana ja toisen nyt 23-vuotiaana. Meidän lapsemme ovat kuitenkin suunniteltuja ja meillä oli monta vuotta jo parisuhdetta sekä avoliittoa takana, omistusasunto, miehellä ammatti ja vakityö sekä itselläni myös yo-tutkinto ja ammatti. Lasten välissä ja ennen lapsia kävin töissä, vaikka vakipaikkaa ei olekaan. Kaksi vuotta aiemmin olisin ollut vielä teiniäiti, joten iässä ei suurta eroa ole, mutta elämäntilanteissa usein kyllä on.
Sain oman esikoiseni 3 vuotta nuorempana kuin sinä ja meillä oli myös kaikki muut luettelemasi asiat poislukien minun ammattikoulutukseni, jonka hankin vasta myöhemmin. Elämäntilanne-erot ovat juuri niitä, elämäntilanne-eroja. Niin kauan kun ei puhuta lapsiäideistä, niin elämäntilanne ja elämänhallintataidot merkitsevät paljon enemmän kuin ikä.
Tässä jaksossa korvaan pisti, että tytöllä ei ollut mitään ammatti/koulutushaaveita. Suloinen tyttö ja ihanat lapset, mutta heidän tulevaisuutensa yhtä kysymysmerkkiä.