Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko tradenomi uusi nimitys merkonomille?

Vierailija
23.09.2018 |

Vai mikä?

Kommentit (70)

Vierailija
21/70 |
23.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos tradenomi tekee työkseen kirjanpitoa tilitoimistossa tai toimii sihteerinä, niin kyllä tuo merkonomin hommia tekee.

Meinaatko, että maisterit ei ole noissa hommissa? Eli kun mun kollega on maisteri, niin voin sanoa hänen tekevän merkonomin hommia?

Vierailija
22/70 |
23.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole vaan ero kuten sairaanhoitaja (tradenomi) ja lähihoitaja (merkonomi)

Ennen vanhaan oli yo-pohjainen kauppaopisto jota tradenomi vastaa. Sairaanhoitajatkin tulivat silloin opistosta ja opiskeluaika oli vähän lyhyempi.

Ei vastaa, miksi trollaat?

Kyllä tradenomit aika lailla samoja tehtäviä nykyään tekevät kuin entisajan opistomerkonomit. Ei tämä ole trollausta, vaan faktaa. Yo-merkonomeista tuli kuitenkin jopa pankinjohtajia ja toisaalta merkonomeilla täytetyt valtion virastot vaativat nyt samoihin paikkoihin tradenomin koulutusta. Rivien välissä myös vanhan ajan merkonomit kelpaa, mutta alkavat olla vähän jo liian vanhoja.

Itse olen käynyt sekä vanhan ajan yo-pohjaisen merkonomin että tradenomin koulutuksen. Tradenomin koulutuksessa laskentatoimessa oli enemmän ja siinä tuli uuttakin asiaa. Kieliä oli enemmän, sekä vapaastivalittavia opintoja enemmän. Merkonomin koulutuksessa oli vain joku kieli, mikä oli lisää, jos halusi ottaa. Pakollista enempää ei tarvinnut ottaa. Toisaalta tradenomin koulutukseen ainakin vielä vuosituhannen vaihteessa vapaavalintaisiin kelpasi jopa pupuhyppely, jos se vain oli amk:ssa järjestetty kurssi, mutta joku määrä taisi olla, mikä piti olla myös alakohtaista. En tarkoita vapaavalintaisilla sitä 25 opintopisteen pakettia, mikä piti valita että sai sen taloushallinnon tradenomin todistuksen, vaan niitä ylimääräisiä, oliko niitä nyt 15 op, en enää ihan tarkkaan muista. Itselleni se oli täydentävä koulutus, jossa kerrattiin paljon, mutta tuli uuttakin.

En kerro itsestäni enempää, ettei tunneta. Nykyään teen töitä ihan eri alalla, mutta teen myös firman toimistotyöt.

Lisäys, että tässä vaiheessa ei enää hyväksytty suoraan vanhan merkonomin koulutusta, mutta riitti, että tentti esim. kirjanpidon perusteet ja muutaman muun aineen, joista oli arvosana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/70 |
23.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siihen aikaan, kun merkonomi -koulutus oli vielä opistotasoinen tutkinto, tämä koulutus vastaa kyllä nykyistä tradenomin koulutusta. Ei ollut työssäoppimista lainkaan ja nyt on työssäoppimista lisätty ja edelleen lisätään eli teoriaopetus vain murenee. Vaatimustaso on laskenut kuin hiiren häntä.

Nykyinen merkonomi -koulutus vastaa vanhaa merkantin tutkintoa.

t. amisope

Vierailija
24/70 |
23.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ennen vanhaan oli yo-pohjainen kauppaopisto jota tradenomi vastaa. Sairaanhoitajatkin tulivat silloin opistosta ja opiskeluaika oli vähän lyhyempi.

Ei vastaa, miksi trollaat?

Ei liity pääaiheeseen mutta sh-koulutus kesti 2.5 vuotta ja sen päälle oli käytänössä pakko erikoistua se vuosi joten yht. 3.5 vuotta.

T esh. Ja sh AMK. Mut miten tuo kauppaopisto ja oliko myös kauppakouluja?

Oli niistä tuli merkantteja ja kaiketi jotain konekirjoittajia.

Vierailija
25/70 |
23.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siihen aikaan, kun merkonomi -koulutus oli vielä opistotasoinen tutkinto, tämä koulutus vastaa kyllä nykyistä tradenomin koulutusta. Ei ollut työssäoppimista lainkaan ja nyt on työssäoppimista lisätty ja edelleen lisätään eli teoriaopetus vain murenee. Vaatimustaso on laskenut kuin hiiren häntä.

Nykyinen merkonomi -koulutus vastaa vanhaa merkantin tutkintoa.

t. amisope

Eli opetat myös Amkissa kun tiedät näin hyvin koulutuksen tason?

Vierailija
26/70 |
23.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä vertaus ontuu. Aina on ollut sairaanhoitajia ja lähihoitajia (aiemmin perushoitajia ja sitä ennen apuhoitajia).

Merkonomeja on ollut vuosikymmenet, mutta tradenomeja vasta 90-luvulta lähtien. Kuka teki tradenomien työt ennen kuin tradenomeja oli olemassa? No merkonomit tai yo-merkonomit. 

Vierailija
27/70 |
23.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tradenomi pelkkä roskatutkinto?

Vierailija
28/70 |
23.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Surullista, että tradenomit kuvittelee olevansa korkekoulutettuja, vaikka tekevät sihteerin hommia ja käytännön kirjanpitoa.

Kyseessä on yksinkertaiset rutiinihommat, joihin tänä päivänä merkonomit koulutetaan ammattikoulussa.

Vierailija
29/70 |
23.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä vertaus ontuu. Aina on ollut sairaanhoitajia ja lähihoitajia (aiemmin perushoitajia ja sitä ennen apuhoitajia).

Merkonomeja on ollut vuosikymmenet, mutta tradenomeja vasta 90-luvulta lähtien. Kuka teki tradenomien työt ennen kuin tradenomeja oli olemassa? No merkonomit tai yo-merkonomit. 

Maisterit.

Vierailija
30/70 |
23.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi tämä(kin) aihe nostetaan vähän väliä esiin? Mistä kumpuaa tarve vähätellä ja mollata tradenomeja? Hyvä kaupallinen yleiskoulutus, jolla voi työllistyä monenlaisiin tehtäviin.

Vierailija
31/70 |
23.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Surullista, että tradenomit kuvittelee olevansa korkekoulutettuja, vaikka tekevät sihteerin hommia ja käytännön kirjanpitoa.

Kyseessä on yksinkertaiset rutiinihommat, joihin tänä päivänä merkonomit koulutetaan ammattikoulussa.

Eli kummat nyt teki mitä?

Vierailija
32/70 |
23.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi tämä(kin) aihe nostetaan vähän väliä esiin? Mistä kumpuaa tarve vähätellä ja mollata tradenomeja? Hyvä kaupallinen yleiskoulutus, jolla voi työllistyä monenlaisiin tehtäviin.

Työttömän maisterin ainoa päivähuvi.

Vierailija
33/70 |
23.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

IT-alalla on paljon osaavia it-tradenomeja. Ovat saaneet minut korostamaan vähemmän tutkintojen merkitystä.

Vierailija
34/70 |
23.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On. Aihepiiri on sama mutta tradenomilla on vähän pidempi koulutus. Vastaa lähinnä vanhaa yo-pohjaista kauppaopistoa. Onha nykyäänkin olemassa amismerkonomi kai.

Kyllä mun aihepiiri oli ihan eri ja luokassamme oli myös yo-merkonomeja. T: Markk.merkonomi vm-88, log.tradenomi vm-05

Tottakai merkonomeillakin oli ennen eri suuntautumislinjoja. Itse olen yo-merkonomi v93 ja täydensin opintoni tradenomi amk. (Liiketalous) Silloin koko tutkinto luettiin hyväkseni ja suoritin puuttuvat opintoviikot. Riippuu siitäkin kuinka vanha rutkinto oli. Tämä Malmin kauppaopistossa.

Ja luit täsmälleen samat asiat toistamiseen?

Olettaisin koulutuksen olevan vähän erilaista, joka alalla tittelistä huolimatta, en usko että kokit harjoittelevat ruskean peruskastikkeen tekoa kahta viikkoa ja kokeissa tuskin kysytään valkoisen peruskastikkeen reseptiä.

Maailma ja tieto muuttuu, mikä ei tarkoita että vuonna -85 valmistunut sairaanhoitaja tietäisi vähemmän kuin 2018 valmistunut, jos -85 on ollut töissä sairaanhoitajana.

Vierailija
35/70 |
23.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paljon on työelämässä muitakin mahdollisuuksia tradenomeille kuin sihteerin hommat (onko sihteerejä enää edes missään?) ja kirjanpito. Itse olen tällä hetkellä tehtävässä, jossa muut kollegat ovat insinöörejä. Reitti tehtävään on toki ollut pidempi kuin heillä, mutta työkokemuksen kautta olen päässyt tähän.

Vierailija
36/70 |
23.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On. Aihepiiri on sama mutta tradenomilla on vähän pidempi koulutus. Vastaa lähinnä vanhaa yo-pohjaista kauppaopistoa. Onha nykyäänkin olemassa amismerkonomi kai.

Kyllä mun aihepiiri oli ihan eri ja luokassamme oli myös yo-merkonomeja. T: Markk.merkonomi vm-88, log.tradenomi vm-05

Tottakai merkonomeillakin oli ennen eri suuntautumislinjoja. Itse olen yo-merkonomi v93 ja täydensin opintoni tradenomi amk. (Liiketalous) Silloin koko tutkinto luettiin hyväkseni ja suoritin puuttuvat opintoviikot. Riippuu siitäkin kuinka vanha rutkinto oli. Tämä Malmin kauppaopistossa.

Ja luit täsmälleen samat asiat toistamiseen?

Olettaisin koulutuksen olevan vähän erilaista, joka alalla tittelistä huolimatta, en usko että kokit harjoittelevat ruskean peruskastikkeen tekoa kahta viikkoa ja kokeissa tuskin kysytään valkoisen peruskastikkeen reseptiä.

Maailma ja tieto muuttuu, mikä ei tarkoita että vuonna -85 valmistunut sairaanhoitaja tietäisi vähemmän kuin 2018 valmistunut, jos -85 on ollut töissä sairaanhoitajana.

Juu, voin sanoa että oli tyystin erilaista.

Vierailija
37/70 |
23.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole ja pitää olla aika tynnyrissä kasvanut jos vielä nykyisinkin niin luulee. KVG

Melko jyrkkä kanta sinulla ja 17 peukuttajalla.

Itse en toki ole noin ajatellut kuin aloittaja kyselee, mutta toisaalta ei ole kyllä ollut sen kummemmin kirkasta mielikuvaa siitä, mitä tämä minulle aiemmin täysin tuntematon oppiarvo pitää sisällään (tai oli ennen kuin tätä ketjua luin).

Itselläni ikää jo sen verran, että omana, eikä lapsenikaan aikana ollut vielä ammattikorkeakouluja, vaan kauppakoulut/opistot, teknisetkoulut/opistot jne.

Minun "tynnyrini" johtuu siis ainoastaan siitä, että mitään kosketusta nykyiseen Amk koulutukseen ei ole, kun oma lapsenikin luki inssiksi vielä vanhan Teknisenopiston aikana ja lapsenlapsenikin on vasta yläasteella. Olen siis 65 vuotias. Itse olen käynyt kansakoulun, keskikoulun ja ammattikoulun ja valmistunut jo 70-luvulla.

Vierailija
38/70 |
23.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei nykyään ainakaan saa hyväksiluettua merkonomiopintoja jos menee amkiin. Ainakaan meillä ei saanut.

Vierailija
39/70 |
23.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko liike- ja yritystalouden ammattitutkinto sama kuin tradenomi tai merkonomi? Ala on harkinnassa. Mitä töitä esimerkiksi tarjoaisi?

Vierailija
40/70 |
23.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole ja pitää olla aika tynnyrissä kasvanut jos vielä nykyisinkin niin luulee. KVG

Melko jyrkkä kanta sinulla ja 17 peukuttajalla.

Itse en toki ole noin ajatellut kuin aloittaja kyselee, mutta toisaalta ei ole kyllä ollut sen kummemmin kirkasta mielikuvaa siitä, mitä tämä minulle aiemmin täysin tuntematon oppiarvo pitää sisällään (tai oli ennen kuin tätä ketjua luin).

Itselläni ikää jo sen verran, että omana, eikä lapsenikaan aikana ollut vielä ammattikorkeakouluja, vaan kauppakoulut/opistot, teknisetkoulut/opistot jne.

Minun "tynnyrini" johtuu siis ainoastaan siitä, että mitään kosketusta nykyiseen Amk koulutukseen ei ole, kun oma lapsenikin luki inssiksi vielä vanhan Teknisenopiston aikana ja lapsenlapsenikin on vasta yläasteella. Olen siis 65 vuotias. Itse olen käynyt kansakoulun, keskikoulun ja ammattikoulun ja valmistunut jo 70-luvulla.

Äitini on saman ikäinen kuin sinä ja isosiskoni, syntynyt v. 76, opiskeli ammattikorkeassa lukion jälkeen. Sait varmaan lapsesi aika nuorena jos heidän ollessaan parikymppisiä amk-koulutsta ei vielä ollut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan seitsemän