Onko tradenomi uusi nimitys merkonomille?
Kommentit (70)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole ja pitää olla aika tynnyrissä kasvanut jos vielä nykyisinkin niin luulee. KVG
Melko jyrkkä kanta sinulla ja 17 peukuttajalla.
Itse en toki ole noin ajatellut kuin aloittaja kyselee, mutta toisaalta ei ole kyllä ollut sen kummemmin kirkasta mielikuvaa siitä, mitä tämä minulle aiemmin täysin tuntematon oppiarvo pitää sisällään (tai oli ennen kuin tätä ketjua luin).
Itselläni ikää jo sen verran, että omana, eikä lapsenikaan aikana ollut vielä ammattikorkeakouluja, vaan kauppakoulut/opistot, teknisetkoulut/opistot jne.
Minun "tynnyrini" johtuu siis ainoastaan siitä, että mitään kosketusta nykyiseen Amk koulutukseen ei ole, kun oma lapsenikin luki inssiksi vielä vanhan Teknisenopiston aikana ja lapsenlapsenikin on vasta yläasteella. Olen siis 65 vuotias. Itse olen käynyt kansakoulun, keskikoulun ja ammattikoulun ja valmistunut jo 70-luvulla.
Äitini on saman ikäinen kuin sinä ja isosiskoni, syntynyt v. 76, opiskeli ammattikorkeassa lukion jälkeen. Sait varmaan lapsesi aika nuorena jos heidän ollessaan parikymppisiä amk-koulutsta ei vielä ollut.
Juu nykymittapuilla nuorena kyllä. Olin siis silloin 19 vuotias.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole ja pitää olla aika tynnyrissä kasvanut jos vielä nykyisinkin niin luulee. KVG
Itse en toki ole noin ajatellut kuin aloittaja kyselee, mutta toisaalta ei ole kyllä ollut sen kummemmin kirkasta mielikuvaa siitä, mitä tämä minulle aiemmin täysin tuntematon oppiarvo pitää sisällään (tai oli ennen kuin tätä ketjua luin).
Itselläni ikää jo sen verran, että omana, eikä lapsenikaan aikana ollut vielä ammattikorkeakouluja, vaan kauppakoulut/opistot, teknisetkoulut/opistot jne.
Minun "tynnyrini" johtuu siis ainoastaan siitä, että mitään kosketusta nykyiseen Amk koulutukseen ei ole, kun oma lapsenikin luki inssiksi vielä vanhan Teknisenopiston aikana ja lapsenlapsenikin on vasta yläasteella. Olen siis 65 vuotias. Itse olen käynyt kansakoulun, keskikoulun ja ammattikoulun ja valmistunut jo 70-luvulla.
Äitini on saman ikäinen kuin sinä ja isosiskoni, syntynyt v. 76, opiskeli ammattikorkeassa lukion jälkeen. Sait varmaan lapsesi aika nuorena jos heidän ollessaan parikymppisiä amk-koulutsta ei vielä ollut.
Äitini on syntynyt v-49 ja sillä on amkin käynyt tytär sekä poika. Synnytti 20v ja 22v.
Merkonomi peruskoulupohjainen eli ammattikoulu ja tradenomi yo pohjainen eli AMk. Toki merkonomi voi kouluttautua tradenomiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole vaan ero kuten sairaanhoitaja (tradenomi) ja lähihoitaja (merkonomi)
Tämä vertaus ontuu. Aina on ollut sairaanhoitajia ja lähihoitajia (aiemmin perushoitajia ja sitä ennen apuhoitajia).
Merkonomeja on ollut vuosikymmenet, mutta tradenomeja vasta 90-luvulta lähtien. Kuka teki tradenomien työt ennen kuin tradenomeja oli olemassa? No merkonomit tai yo-merkonomit.
Maisterit.
No ei todellakaan. Valtion virastossa vaikkapa verovirkailijana maisteri oli harvinaisuus, tradenomi yleinen. Eikä korkeakouluista edesa valmistuttu maisteriksi suoraan, vaan se oli nimike, joka piti anoa jonnekin 90-luvun pouliväliin saakka.
Kirjanpitäjän on huono vertaus, sillä kirjanpitoa on hyvin eritasoista. Pienen kaupan tai kioskin kirjanpidon pystyy pitämään jo lyhyen kurssin jälkeen, jopa itse opettelemalla, kun taas joku suuren teollisen yrityksen kirjanpito on todella vaativaa ja vaatii perehtyneisyyttä useisiin eri alueisiin. Tilitoimistojen kirjanpitäjät ovat pitkälti ennen olleet merkonomeja, sekä peruskoulu- että yopohjaisia, nykyään tradenomeja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennen vanhaan oli yo-pohjainen kauppaopisto jota tradenomi vastaa. Sairaanhoitajatkin tulivat silloin opistosta ja opiskeluaika oli vähän lyhyempi.
Ei vastaa, miksi trollaat?
Ei vastaakaan. Vanha opistotasoinen merkonomin tutkinto oli vaativampi.
T: Molemmat tutkinnot suoritettuna, samalla suuntautumisella.
Tradenomilla on korkea-asteen tutkinto. Merkonomi voi kouluttautua tradenomiksi tai ekonomiksi tai vaikkapa kauppatieteiden tohtoriksi.
Tai ihan miksi vaan.
Ennen amk tutkintoja oli kouluasteen ja opistoasteen koulutuksia. Ammattikoulutus oli kouluasteen tutkinto ja opistoasteentutkinto oli sairaanhoitajat, merkonoomit, agroloogit jne ( merkantti oli kouluasteen tutkinto.
Merkonoomeja oli peruskoulupohjaisia 3v ja yo-pohjaisia 2v. Sairaanhoitajakoulutukseen pääsi suoraan peruskoulusta mutta ikäraja oli 18v. (Lastentarhaopettajat oli myös opistotason koulutus)
Kun tutkintoja uudistettiin, lastentarha koulutuksestactuli yliopisto pohjainen, agrologi ja sairaanhoitajista tuli amk ja merkonomeista opistotasoisia. Perustettiin uusi tutkintonimike tradenoomi, mikä periaatteessä korvas vannan merkonoomi koulutuksen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äitini on syntynyt v-49 ja sillä on amkin käynyt tytär sekä poika. Synnytti 20v ja 22v.
Aivan mahdollistahan tuokin, jos 1969 syntynyt ei ole aivan suoraan ammattikoulusta, tai lukiosta kauppa/tekniseenopistoon yms mennyt. Amk systeemi perustettiin 1996, eli 1969 syntynyt ollut silloin 26-27 vuotias.
Vierailija kirjoitti:
Hyvin lähellä ekonomia, eipä taida olla paljon eroa. Eniten gradun laajuus erottaa eli käytännössä ei juuri mikään.
Eihän tuo voi mitenkään pitää paikkaansa, että amk-tutkinto olisi lähes vastaava kuin ylempi korkeakoulututkinto. Siis pakostihan puhut nyt ekonomeista ylemmän korkeakoulututkinnon suorittaneina, koska vain gradu on mielestäsi erona amk-tutkinnon suorittaneeseen tradenomiin.
Tradenomin papereilla kelpaa Prisman kassalle. Yo-merkonomit aikoinaan sihteereiksi ja assistenteiksi.
Ensin on huomioitava, puhutaanko ajasta ennen ammattikorkeita, jolloin oli opistoaste vai nykytutkinnon merkonomista. Opistoasteen tilalle tuli aikanaan ammattikorkeakoulu -90-luvun puolivälin koulutusuudistuksessa, ensin kokeiluna -90-luvun alussa, sitten vakinaisena. Ammattikorkeat aloittivat käytännössä lähes aina entisten opistojen tiloissa ja samoilla opettajilla, mutta tutkinnon perusteet ja sisältö tietenkin muuttuivat. Opistoaikaan opistoista valmistui siis mm. merkonomeja ja insinöörejä (kauppaopisto, teknillinen opisto).
Nykyään merkonomi on ammatillinen perustutkinto, opistotutkinnot olivat alimman korkea-asteen tutkintoja. Sikäli on paljonkin merkitystä sillä, milloin merkonomi on tutkintonsa suorittanut. Opistomerkonomin tutkinnolla tuohon aikaan pääsi mm. kunnan hallintoon, pankin konttorinjohtajaksi, päällikötehtäviin, esimieheksi. Nykymerkonomi ei nykyvaatimuksilla riitä kyseisiin tehtäviin, vaan niihin haetaan vähintään tradenomia.
Opistomerkonomi oli aikansa "tradenomi", siis aikana kun tradenomeja ei vielä ollut kun ei ollut koko amk:takaan. Koska välissä on ollut koko opiskelujärjestelmän uudistus, ei voida puhua kaikista merkonomeista samanlaisina. Siinä missä nykyään tradenomi on alempi korkeakoulututkinto, opistomerkonomi oli sitä aikanaan (samoin opistoinsinööri). Toistan, aikanaan. Turha siis jankuttaa siitä, kuinka ei ole kun merkonomi on amis. Niin on, nykytutkinnon merkonomi, mutta ei opistomerkonomi aikanaan.
Vierailija kirjoitti:
Ennen amk tutkintoja oli kouluasteen ja opistoasteen koulutuksia. Ammattikoulutus oli kouluasteen tutkinto ja opistoasteentutkinto oli sairaanhoitajat, merkonoomit, agroloogit jne ( merkantti oli kouluasteen tutkinto.
Merkonoomeja oli peruskoulupohjaisia 3v ja yo-pohjaisia 2v. Sairaanhoitajakoulutukseen pääsi suoraan peruskoulusta mutta ikäraja oli 18v. (Lastentarhaopettajat oli myös opistotason koulutus)
Kun tutkintoja uudistettiin, lastentarha koulutuksestactuli yliopisto pohjainen, agrologi ja sairaanhoitajista tuli amk ja merkonomeista opistotasoisia. Perustettiin uusi tutkintonimike tradenoomi, mikä periaatteessä korvas vannan merkonoomi koulutuksen
Ei kun se opistoaste poistui, koska sen tilalle tuli ammattikorkeakoulu.
Vierailija kirjoitti:
Ensin on huomioitava, puhutaanko ajasta ennen ammattikorkeita, jolloin oli opistoaste vai nykytutkinnon merkonomista. Opistoasteen tilalle tuli aikanaan ammattikorkeakoulu -90-luvun puolivälin koulutusuudistuksessa, ensin kokeiluna -90-luvun alussa, sitten vakinaisena. Ammattikorkeat aloittivat käytännössä lähes aina entisten opistojen tiloissa ja samoilla opettajilla, mutta tutkinnon perusteet ja sisältö tietenkin muuttuivat. Opistoaikaan opistoista valmistui siis mm. merkonomeja ja insinöörejä (kauppaopisto, teknillinen opisto).
Nykyään merkonomi on ammatillinen perustutkinto, opistotutkinnot olivat alimman korkea-asteen tutkintoja. Sikäli on paljonkin merkitystä sillä, milloin merkonomi on tutkintonsa suorittanut. Opistomerkonomin tutkinnolla tuohon aikaan pääsi mm. kunnan hallintoon, pankin konttorinjohtajaksi, päällikötehtäviin, esimieheksi. Nykymerkonomi ei nykyvaatimuksilla riitä kyseisiin tehtäviin, vaan niihin haetaan vähintään tradenomia.
Opistomerkonomi oli aikansa "tradenomi", siis aikana kun tradenomeja ei vielä ollut kun ei ollut koko amk:takaan. Koska välissä on ollut koko opiskelujärjestelmän uudistus, ei voida puhua kaikista merkonomeista samanlaisina. Siinä missä nykyään tradenomi on alempi korkeakoulututkinto, opistomerkonomi oli sitä aikanaan (samoin opistoinsinööri). Toistan, aikanaan. Turha siis jankuttaa siitä, kuinka ei ole kun merkonomi on amis. Niin on, nykytutkinnon merkonomi, mutta ei opistomerkonomi aikanaan.
Juurikin noin. Tilastokeskuskin vahvistaa tuon; koulutusastejaottelussa opistomerkonomi -joita ei siis ole valmistunut enää aikoihin kun opistoaste poistui- luetaan alimman korkea-asteen tutkinnoksi. Nykymerkonomi taas on perustutkinto.
Vierailija kirjoitti:
Merkonoomi, agroloogi - sulta ainakin jäi peruskoulu kesken
-ogi-oli,-omi,-oni, -ori, -ovi-loppuiset kirjoitetaan lyhyellä vokaalilla
argologi-alkoholi-merkonomi-makaroni-monitori-alkovi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennen vanhaan oli yo-pohjainen kauppaopisto jota tradenomi vastaa. Sairaanhoitajatkin tulivat silloin opistosta ja opiskeluaika oli vähän lyhyempi.
Saman kokeneena en menisi väittämään näin. Se vaativamman tutkinnon tunne tulee siitä, että silloin oli nuorempi ja asiat uusia. Tottakai, kun asioita tullaan kertaamaan, se tuntuu helpolta. Itse kävin samassa koulussa ja 60 % opettajista oli samoja, vaikka valmistumisen ja tradetutkinnon aloittamisen välillä oli kahdeksan vuotta.
Osa oli aika lailla samanlaista, mutta sitten tuli syventäviä kursseja. Ei meillä merkonomikoulutuksessa ollut erillistä tilintarkastuksen kurssia, ei edes mahdollista suorittaa, vaan asiaa hipaistiin pintapuolisesti laskentatoimen kurssilla. Tradenomin tutkinto on entinen merkonomin tutkinto lisättynä syventävillä opinnoilla, opinnäytetyöllä ja harjoittelulla, itse sanoisin näin. Meillä ei ainakaan tarvinnut mitään lopputyötä merkonomikoulutuksessa tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Tradenomin papereilla kelpaa Prisman kassalle. Yo-merkonomit aikoinaan sihteereiksi ja assistenteiksi.
Pyyhkikää vaikka peppuanne niillä papreilanne, jos ihminen on eteenpäinpyrkivä ja osaa hommansa niin sillä tittelillä ei ole mitään väliä.
Mieheni on tavallinen merkonomi ja työskennellyt suuren it-yrityksen palvekuksessa johtotehtävissä alaseinaan maistereita, tohtoreita ja insinöörejä.
Itselläni on hoitoalan tutkinto ja olen työskennellyt atk-suunnittelutehtävissä.
Kummankaan koulutus ja tittelit eivät ole merkinneet mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei vastaa. Yo-merkonomitutkinnosta luetaan tradenomitutkintoon 90 op ja merkonomitutkinnosta 80 op. Koko tradenomtutkinta alempi amk on 210 op ja ylempi amk 300 op. Vertailun vuoksi tiedepuolen kandi on 180 op ja maisteri 300 op. Merkonomitutkintoon mahtuu yleensä yksi aine pitkänä eli esim. myynti- ja markkinointi, sihteerityö, lasktenta kun taas alempaan tradenomitutkintoon mahtuu ainakin kaksi osioita ja vähän päälle. Terv. Markkinoinnin yo-merkonomista liiketalouden tradenomiksi jatkanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saman kokeneena en menisi väittämään näin. Se vaativamman tutkinnon tunne tulee siitä, että silloin oli nuorempi ja asiat uusia. Tottakai, kun asioita tullaan kertaamaan, se tuntuu helpolta. Itse kävin samassa koulussa ja 60 % opettajista oli samoja, vaikka valmistumisen ja tradetutkinnon aloittamisen välillä oli kahdeksan vuotta.
Osa oli aika lailla samanlaista, mutta sitten tuli syventäviä kursseja. Ei meillä merkonomikoulutuksessa ollut erillistä tilintarkastuksen kurssia, ei edes mahdollista suorittaa, vaan asiaa hipaistiin pintapuolisesti laskentatoimen kurssilla. Tradenomin tutkinto on entinen merkonomin tutkinto lisättynä syventävillä opinnoilla, opinnäytetyöllä ja harjoittelulla, itse sanoisin näin. Meillä ei ainakaan tarvinnut mitään lopputyötä merkonomikoulutuksessa tehdä.
Tuosta lopputyöstä, kyllä itselläni ainakin oli loppukokeet, jotka kestivät toista kuukautta sekä seminaarityö. Näin Raahen porvari- ja kauppakoulussa, vuonna 1978. Joka olikin suht. vaativa oppilaitos ja merkonomi -lakin äiti.
Mä olin eka merkonomi ja sitten jatkokouluttauduin tradenomiksi...eli jos tradenomi on kuitenkin merkonomi niin olenko sitten tuplamerkonomi vai miten se menee?
Hyvin lähellä ekonomia, eipä taida olla paljon eroa. Eniten gradun laajuus erottaa eli käytännössä ei juuri mikään.