Hamstrasin hehkulamppuja ja nyt niille ei ole enää käyttöä
Kun hehkulamppu kielto asteittain tuli voimaan, hamstrasin lamppuja yli vuoden ajan. Ostin niitä pakonomaisesti lisää joka kauppareissulla. Niitä kertyi kaikkinensa yli 1000kpl. On isolla kannalla kaikkia eri watti määriä kuten myös pienillä kannoilla ja myös niillä ihan pienillä.
Ajattelin että tuo Led ja energialamppu homma on ihan huuhaata ja että muut istuvat kohta pimeissä kodeissa. Nyt lamppuja on kulunut muutamia kymmeniä ja kun sain lahjaksi kasan Led lamppuja ja ne vielä vaihdettiin lahjan antajan toimesta valaisimiin, huomasin ettei niissä ole mitään vikaa. Lisäksi niitä ei ole tarvinnut vaihtaa ainuttakaan yli vuoden käytön aikana ja varmaan he kuluttavat sähköäkin vähemmän, mutta minulla on sähkölämmitys, ja jossain luki että in ihan sama lämmittääkö taloa hehkulampulla vai sähköpatterilla. En ole huomannut suurta eroa sähkölaskuissa
Nyt mulla on yksi vaatekaapillinen vanhoja hehkulamppuja jotka lienevät ongelmajätettä. Kukaan tuskin niitä kirppiksellä ostaisi.
Epäluulo, uuteen teknologiaan ja tietämättömyyteen voi näköjään johtaa yhteen jos toiseenkin hölmöyksee. Onneksi tässä ei aiheutettu muille harmia eikä nyt itsellekään, muuta kuin tuo tilan ja rahan menetys. Älkääkä luulko että olen joku vanhus, joka ei ymmärrä mistään mitään. Olen alle 35v ihan hyvin koulutettu, mutta suoraan sanottuna v...tti tuo EU direktiivin tulo. Vähän samalta tuntui kun tuli tuo imuri direktiivi, ei yli 1000w imureita tai jotain. Onneksi tulin järkiini eikä olus ollut rahaakaan alkaa noita hamstraamaan.
Kommentit (69)
Mä voisin ostaa sulta alkuun 300 kpl hehkulamppuja.
Se on ainakin varmaa että 11w ledi on kirkkaampi kuin 60w hehkulamppu.
Lisäksi mitä kylmempi ledi, niin sitä enemmän valaisee.
Aloitus on selkeä trolli ja yritetään tehdä pilaa teknologiaa vastustavista.
Kommentoin silti että minä pidän kyllä edelleen huomattavasti enemmän hehkulamppujen valon värisävystä kuin LED tai loisteputkivalaisimien.
Kun hehkulamput kiellettiin, lopetin mm olohuoneen kattovalaisimen käytön koska ei ole läheskään yhtä kodikas kuin hehkulampuilla oli. Myös sängyn lukuvalo ärsyttää silmiä enemmän nyt kun siinä on LED valo.
Vierailija kirjoitti:
Mä voisin ostaa sulta alkuun 300 kpl hehkulamppuja.
Mäkin tarviin mun laavalamppuihin:D
No jos yhtään lohduttaa niin energiansäästö lamput ja ledit on ongelmajätettä. Hehkulamput saa laittaa sekajätteeseen.
Muakin ärsytti hirveästi vaihtaa hehkulamput kalliisiin energiansäästö lamppuihin jotka syttyivätkin hitaasti. Olisi tehnyt mieli hamstrata mutta en saanut silloin aikaiseksi. Ostin myös kalliita kohdelamppuja joista osa alkoi vilkkumaan jo lyhyen käytön jälkeen. Nyt huomasin kun vasta vaihdoin lamppuja, että on tullut halpoja led lamppuja, jotka eivät vie juuri sähköä ja syttyvätkin heti. Vaikka nykyisin on muotia kaikki päivänvalosävyn lamput, niin en voisi kuvitellakaan käyttäväni. Kyllä tavallinen on mulle paras.
Hehkulamput jo kestäneet joissakin kohteissa jo toistakymmentä vuotta kun ulkona pakkasessa.Nyt vain nuo led työvalot ja tuunistinvalaisimet jotka menneet rikki jo puolenvuoden jälkeen tai alkaneet vilkkumaan ja kunnostanut halogen valaisimia sitten takaisin.
Hehkulamput kuuluvat kaatopaikan penkkaan. Itse ostin niin kutsuttuja vasaralamppuja, joita käytetään esimerkiksi laivoissa.
Mulla on noin 150 kpl hehkulamppuja. Olen säästänyt melkoisesti noilla aikoinaan pilkkahintaan ostamillani lampuilla. Pariin pieneen lamppuun on ollut pakko ostaa pienikantainen ledilamppu. Eivät kestä hintaansa nähden mitään.