Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hamstrasin hehkulamppuja ja nyt niille ei ole enää käyttöä

Vierailija
23.09.2018 |

Kun hehkulamppu kielto asteittain tuli voimaan, hamstrasin lamppuja yli vuoden ajan. Ostin niitä pakonomaisesti lisää joka kauppareissulla. Niitä kertyi kaikkinensa yli 1000kpl. On isolla kannalla kaikkia eri watti määriä kuten myös pienillä kannoilla ja myös niillä ihan pienillä.

Ajattelin että tuo Led ja energialamppu homma on ihan huuhaata ja että muut istuvat kohta pimeissä kodeissa. Nyt lamppuja on kulunut muutamia kymmeniä ja kun sain lahjaksi kasan Led lamppuja ja ne vielä vaihdettiin lahjan antajan toimesta valaisimiin, huomasin ettei niissä ole mitään vikaa. Lisäksi niitä ei ole tarvinnut vaihtaa ainuttakaan yli vuoden käytön aikana ja varmaan he kuluttavat sähköäkin vähemmän, mutta minulla on sähkölämmitys, ja jossain luki että in ihan sama lämmittääkö taloa hehkulampulla vai sähköpatterilla. En ole huomannut suurta eroa sähkölaskuissa

Nyt mulla on yksi vaatekaapillinen vanhoja hehkulamppuja jotka lienevät ongelmajätettä. Kukaan tuskin niitä kirppiksellä ostaisi.

Epäluulo, uuteen teknologiaan ja tietämättömyyteen voi näköjään johtaa yhteen jos toiseenkin hölmöyksee. Onneksi tässä ei aiheutettu muille harmia eikä nyt itsellekään, muuta kuin tuo tilan ja rahan menetys. Älkääkä luulko että olen joku vanhus, joka ei ymmärrä mistään mitään. Olen alle 35v ihan hyvin koulutettu, mutta suoraan sanottuna v...tti tuo EU direktiivin tulo. Vähän samalta tuntui kun tuli tuo imuri direktiivi, ei yli 1000w imureita tai jotain. Onneksi tulin järkiini eikä olus ollut rahaakaan alkaa noita hamstraamaan.

Kommentit (69)

Vierailija
41/69 |
14.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

60 watin lamput on tosi käteviä edelleen saunan valaisimiin. Ei tahdo kaikki LED-lamput kestää pitkään saunaolosuhteissa.

Vierailija
42/69 |
14.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on 40 watin ledlamppu, joka valaisee juuri ja juuri. Mieluummin ottaisin enemmän saastuttavamman, mutta valoisamman lampun.

Se on warmaan joku 3 watin ledi lamppu, jota myydään "40" watin led lamppuna ..

Sincc

20 watin ledissä on 2500 lumenia ja wastaa jotain 150 watin hehkulamppua ..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/69 |
14.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

23452435sdfs

Vierailija
44/69 |
14.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin juuri pari viikkoa sitten pari hehkulamppua. Kyllä ne tulee käytettyä.

Ja sähkölämmitys, joten ihan sama kai.

Vierailija
45/69 |
14.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ledilamput eivät kestä. Itse olen niitä heittänyt kotoja jo reilusti yli 100 roskikseen. Surkeimpia olivat ikean polttimot. Laitoin niitä 10 lampun kattokruunuun ja ensimmäinen hajosi 10 sekunnissa, kaksi seuraavaa vartin sisällä ja puolen vuoden päästä siinä ei ollut enää yhtään toimivaa ikealaista. Osramit ja Airamit ovat myös heikkolaatuisia ja lyhytikäisiä. Harmi vaan, että lähes joka marketissa myydään juuri niitä. Silloin kun ledipolttimot olivat uusia, Onninen myi niitä 90e (miinus normaalit alennukset) kappalehinnalla. Vuoden päästä vein niitä takaisin, kun kaikki olivat hajalla muutaman sadan tunnin käytön jälkeen vaikka luvattiin 30000 tuntia. Onninen ei niitä korvannut, koska en kuulemma voinut todistaa, että olin käyttänyt niitä alle 30000 tuntia. Kerroin kyllä niille tampioille, ettei vuodessa edes ole niin paljon tunteja vaikka olisin polttanut niitä jatkuvasti.

Vierailija
46/69 |
14.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onkohan tuota oikeasti edes tutkittu missään, mikä todellinen "säästö" noissa uusissa lampuissa on verrattuna hehkulamppuun. Materiaaleja niihin kuluu järkyttävän suuri määrä hehkulamppuun verrattuna. Kaivettavia metalleja, uusiutumatonta öljyä. Karmea materiaalien rahtaaminen ympäri maapalloa.

Epäilen, että ei mitään säästöä kun katsotaan hiilijalanjälkeä. Päinvastoin.

Vähän sama kuin sähköautojen ekologisuus kun ei mietitä yhtään mitä myrkkyjä ne akut sisältävät.

Vierailija
47/69 |
14.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne on käsittääkseni sekajätettä aina olleet. Uskoisin kyllä, että joku ostaisi ne sinulta ihan mielellään, koska  niitä ei saa enää kaupoista. Tein itse samoin, en tosin siis ostanut 1000 lamppua, mutta nyt kun ledit on hyviä ja varsin kohtuuhintaisia olen vaihtanut niihin. itse ostin hehkuja, koska ajattelin että joskus Ledit on varmaan ihan kohtuuhintaisia ja nyt ne ovat sitä olleet jo pari vuotta. 

Ledeissä kannattaa aina kattoa sen Lumenien määrä. 470 Lumenia on just passeli korvaamaan 40 W hekulampun.

Vierailija
48/69 |
14.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

energiansäästö ja led lamppu ei toimi kunnolla vanhoilla perusmallin valonsäätimillä! ostaisin heti e14 28w halogeenejä tai 40w hehkulamppuja jos jostain saa.

saksasta kyllä saa.,tiedän sen.

Noita hehkulamppuja näin jossain kaupassa. Mutten kirweelläkään muista, että missä. 

Mitä noita kauppoja nyt olen ylipäätään pyörinyt niin Puuilo, Biltema, motonet, k-rauta, rautia, honkkari jne.. 

Warmaan jossain noista oli ;)

Sincc

Itellä kun on niitä varastossa, niin ei ollut tarvetta. Ohimennen vain huomasin .. 

lämmittiminähän niitä nykyisin myydäänkin ..

Vierailija
49/69 |
14.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

60 watin lamput on tosi käteviä edelleen saunan valaisimiin. Ei tahdo kaikki LED-lamput kestää pitkään saunaolosuhteissa.

hehkulamppu antaa paljon paremman tunnelman saunaan. se hukkalämpö vaan on kauhean ikävää siellä saunassa

Vierailija
50/69 |
14.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne huijaa niissä ledejän wateissa edelleen. Käsittämätöntä. Niissä pitää lukea lumen määrästä kuinka tehokkaita ne on. Esim. yli 1000 alkaa olla jo valoa, 1500 ok, 2000 jees, 2500 jo näkee ;)

Sincc

Vierailija
51/69 |
14.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisinpa minäkin hamstrannut. Vihaan nykyisiä lamppuja.

Vierailija
52/69 |
14.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ostin aikoinaan 2000W imurin, joka on käyttämättömänä laatikossaan, kun nykyinen 2000W toimii ihan hyvin.

Just sama minullakin!

Vierailija
53/69 |
14.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laita vaan Toriin myyntiin, ihan varmasti menee kaupaksi. Oikean hehkulampun valo on paljon kodikkaampaa kuin minkään ledien tai varsinkaan energiansäästölamppujen. Niitä on kuitenkin vuosikymmenet käytetty ympäri maailmaa, joten en usko että ne sun 1000 kpl johtavat maailmanloppuun.

Minulla kävi niin, että hamstrasin hehkulamppuja yli 100 kpl aikoinaan "ylimenokaudeksi". Nyt on sitten käynyt niin että Pari vuotta sitten aloin siirtymään ledeihin kun halvenneet. Mietin nyt sitten että mitä teen lopuilla n. 30 kpl hehkulamppuja.

Tajusin että hehkulamppu on todellakin paljon kauniimpi kuin ledilamppu. Niin että loput hehkulamput käytän talvisin tunnelmavaloina ja niitä on myös ihan sopiva määräkin jäljellä.

Vierailija
54/69 |
14.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ostin aikoinaan 2000W imurin, joka on käyttämättömänä laatikossaan, kun nykyinen 2000W toimii ihan hyvin.

Just sama minullakin!

Minä taas odottelen, että ne vapautuu taas ;)

Sincc

Vierailija
55/69 |
14.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne huijaa niissä ledejän wateissa edelleen. Käsittämätöntä. Niissä pitää lukea lumen määrästä kuinka tehokkaita ne on. Esim. yli 1000 alkaa olla jo valoa, 1500 ok, 2000 jees, 2500 jo näkee ;)

Sincc

Eikä tarttu kiittää mua "tulevaisuudessa" 

Olet jo kiittänyt ..

Sincc

Vierailija
56/69 |
14.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ostin myös noin 1000 kpl.

En pysty olemaan loistelampun valossa. Silmiä alka särkeä. Pelkäsin, että mulle käy vain hehkulampun valo. En ole varma, mutta saattaa olla, että kestäisin leidejä myös työpistevalona.

Ostin juuri uunin lampun. Niitä en ollut hamstrannut. Näköjään ne on edelleen hehkulamppuja.

Voiko lamput hapristua ja olla vaaraksi.

Huomatkaa, että uusimpia valisimia ei varman ole suunniteltu noin suurta eatrimäärää varten, mitä hehkulamppu käyttää.

Vierailija
57/69 |
14.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse ostin myös noin 1000 kpl.

En pysty olemaan loistelampun valossa. Silmiä alka särkeä. Pelkäsin, että mulle käy vain hehkulampun valo. En ole varma, mutta saattaa olla, että kestäisin leidejä myös työpistevalona.

Ostin juuri uunin lampun. Niitä en ollut hamstrannut. Näköjään ne on edelleen hehkulamppuja.

Voiko lamput hapristua ja olla vaaraksi.

Huomatkaa, että uusimpia valisimia ei varman ole suunniteltu noin suurta eatrimäärää varten, mitä hehkulamppu käyttää.

Joo kannattaa lukea mille wateille ne valaisimet on "suunniteltu". Surkeaa on suunnittelu. Esim. Kärkkäiseltä löysin 60w valaisimia.

Kannattanee valita joku 2700K (elvinin) ledi, joka on lähempänä pehmeää valoa, jos ei kestä kylmää valoa.

Sincc

Vierailija
58/69 |
14.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on 40 watin ledlamppu, joka valaisee juuri ja juuri. Mieluummin ottaisin enemmän saastuttavamman, mutta valoisamman lampun.

Eikä ole. 40w led tarkoittaa jo erittäin tehokasta työmaavalaisinta.

No ei tasan tarkoita. 40w led ei tuota kovin paljon valoa. Minulla on pihalla töistäsaatuja hylättyjä 500w ledtyövaloja 8kpl pienen alueen valaisemiseen ja silti siellä pitää käyttää lisäksi otsalampua, jos meinaa oikeasti jotain tehdä. Ne oli siis hylätty rikkinäisten koteloiden vuoksi. valoteho on lähes uuden veroinen.

Vierailija
59/69 |
14.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saunan lampuiksi Saunan lämpötilaan ei tehdä sopivia ledejä ollenkaan.

Vierailija
60/69 |
14.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sincc

Ja lumeneissako ei sitten huijata? Kauppias kusettaa aina!