Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä väliä sillä irtisanomissuojan heikentämisellä on

Vierailija
23.09.2018 |

Eihän hyviä tyyppejä irtisanota ja kyllä töitä tekevälle löytyy.

Tää ei ole mielipiteeni, vaan veetuilua keskustelupalstojen yleistä mielipidettä kohtaan. Ei taidetakaan olla niin hyviä tyyppejä, kun on itselle ja muille uskoteltu?

*en ole itse työtön, mikä tiedoksi annettakoon, kun aina muuten tällaisten kommenttien jälkeen jotkut yksinkertaiset tyypit näin muutoin luulevat.

Kommentit (43)

Vierailija
41/43 |
23.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Irtisanomissuojan heikennys tarkoittaa myös sitä että hyvät tyypit alkavat vaihtaa työnantajaa heti kun firmalla alkaa mennä heikommin. Näin tapahtuu jo nyt jos yt-uhasta on vähänkään epäilyksiä. Kukaan ei jää odottamaan niitä omia potkuja.

Juuri näin. Itse lähdin samantien kun kuulin, että alkaa yyteet. Kaveri oli silloin kilpailevassa yrityksessä ja vuotta aikasemmin se kyseli kiinnostaisko mennä niille hommiin. En ollut silloin, mutta jätin sen oven auki ja onneksi jätin. Kun menin irtisanomaan itteeni, niin äijä kehtas sanoo etteikö muka enää annettavaa tälle firmalle?? Vastasin, että eikö yyteet koske minua, niin äijä sano ettei voi luvata.. Sanoin, että en mä ota sitä riskiä, tee paperit klo 16:00 mennessä allekirjoita, että huomenna en ole enää täällä. Sit alko mussutus irtisanomisajasta, niin heitin et miinusta ylitöistä kaikki ekana ja sit 3 viikon lomat niin ollaan sujut eikö???? Joo ollaan sit.

Vierailija
42/43 |
23.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helpotus irtisanomiseen on myös painostavaa. Esim. 10min ennen työvuoron loppua pomo ilmoittaa, että tänään sitten pitää jäädä 6 tunniksi jatkamaan päivää ja saa sitten pitää vapaana joskus. Tuosta kun pari kertaa kieltäytyy niin saa potkut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/43 |
23.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut töissä eri sektoreilla eri kokoisissa organisaatioissa yksityisellä, järjestöllä ja nyt myös julkisella puolella. Näkemäni ja kokemani perusteella suurissa yrityksissä asiat hoituvat varmemmin, työehtosopimuksia ei juurikaan rikota ja työntekijöillä on mahdollista liikkua eri tehtävissä niin että sopiva löytyy. Suuremmat organisaatiot myös kouluttavat omaa henkilöstöään.

Mutta sitten ne pienemmät. Olen joutunut tekemään pimeää töitä (vaihtoehtona oli, että etsitään joku toinen), palkatonta työtä, kestänyt lähentelyä ja asiatonta kiristystä (eli vihjailua siitä, että jos en tee töitä työehtosopimuksen vastaisesti, saan lähteä), tehnyt työpäiviä palkatta ja googletellut esimiehen pyynnöstä työnhakijoita tarkoituksena selvittää parisuhdetta ja perheellisyyttä. Olen varmasti ollut työnantanan mielestä se "hyvä tyyppi", vaikka kaiken tuon sietämisen taustalla on ollut tieto siitä, että valmistumisen jälkeen se on taakse jäänyttä elämää. 

Ei millään pahalla, mutta kaikkien pienyrittäjien moraali ei ole niin korkealla, että heidän hyväntahtoisuuteen voisi luottaa. Eivätkä he tyhmiä ole. Tämän lakiesityksen mennessä läpi voit työnantajan ominaisuudessa vain helposti antaa työntekijälle vaikkapa liikaa tai liian vaativia tehtäviä ja kappas, ei suoriudu -> vaihtoon. Näin tulee tapahtumaan todennäköisesti sen seurauksena, kun työntekijällä on sairaspoissaoloja tai sormus ilmaantunut sormeen. Samaa keinoa voi käyttää silloinkin, kun jollain sukulaisella tulee tarve päästä yritykseen töihin. 

Ja pankithan tulevat reagoimaan niin, että asuntolainaa hakiessa kysytään myös varmuuden vuoksi minkä kokoisessa yrityksessä olet töissä. Jos jompi kumpi tai molemmat ovat pienyrityksessä, niin maksavat sitten tuntuvasti korkeampaa korkoa, jos nyt saavat lainaa ollenkaan.

Suurin ongelma on ehkä se, että vaikka työnantaja pystyy helposti omilla toimillaan tekemään kenestä tahansa "epäsopivan", niin irtisanotuksi tuleminen tulkitaan työttömyysturvalaissa aina työnhakijan omaksi syyksi, jolloin palkkatyöstä tipahtaakin suoraan täysin tulottomaksi. Se ei ole mikään pikkuseikka tässä yhtälössä.

Täyttä asiaa 👍

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi kaksi