Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

HS: Tuliaisena HIV

Vierailija
23.09.2018 |

Tämän päivän Hesarissa on vastenmielinen juttu Imatralaisesta "Markusta", joka käy lähes joka viikonloppu Viipurissa ostamassa palveluja maksullisilta naisilta. Tai juuri tällä hetkellä ei ilmeisesti säännöllisiin "ostoksiin" ole tarvetta, toisin kuin 2,5 -vuoden aikana, jolloin oli vaimon kanssa välirikko meneillään. Jutusta käy ilmi, että suomalaiset miesporukat viettävät Viipurissa keskenään aikaa, ja heillä on hyvin tiedossa ketkä naisilta palveluja ostavat (lähes kaikki).

Hirvä artikkeli kaikin puolin, mutta masentavin on loppukaneetti:

"VIIPURISSA suomalaismiesten juhlat jatkuvat. Kuten joka lauantai, puoliltaöin Markku lähtee vielä johonkin tanssiravintolaan: Faaraoon, Krasnaja Poljanaan tai Labyrinttiin.
”Siellä on sitten vähän toimintaa ja semmoista.”
”Ei suoranaisesti maksullista, vaan sellaista tarjoamista, kuten täällä on tapana”, hän tarkentaa.
Viisikymppinen mies ei ole käynyt koskaan hiv-testissä, koska ei halua tietää tulosta.
”Aikoinaan on ollut Suomessakin kaikenlaisia suhteita. Aikamoinen tuomio luettu loppuelämälle. Siksi en kehtaa lähteä, enkä tule menemään”, mies sanoo.
Puoliso ei touhuista tiedä. Tuliaisiksi hän saa Viipurista kukkia."

Lähinnä nyt ajattelen asiaa näiden kymmenien miesten puolisojen ja lasten näkökulmasta. Sehän on sama jos mies itselleen HIVin ja aikanaan aidsin haluaa, mutta säästäisi nyt puolisonsa tältä (ja lapset / lapsenlapset äitinsä / mummonsa sairauden näkemiseltä).

Kommentit (230)

Vierailija
101/230 |
23.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Seksin harrastaminen on normaalia. Kännissä kondomin unohtaminen on normaalia. Prostituoituja on käytetty aina jo historiallisilla ajoillakin. Täytekakun saadaan aina joskus.

Se mikä ei ole normaalia, on tuo testeistä kieltäytyminen. Varsinkin kun lääke 1. Estää tartunnat eteenpäin ja 2. "Estää"taudin etenemisen.

Täytekakun??😀😁😂 Siis seksitaudin voi saada joskus.

Vierailija
102/230 |
23.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Roskalehdessä yksi vähemmän fiksu mies haastattelussa = ihan kaikki miehet toimii näin.

Palstalla ei ole tosiaankaan sitä miesvihaa? 

Eiköhän tämä koko jutun pointti ollut se, ettei tämä ”Markku” ole mikään yksittäistapaus. Keski-iän ylittäneiden miesten keskuudessa HIV yleistyy hälyttävää vauhtia, varsinkin lähellä itärajaa.

Mielestäni kukaan ei ole täällä vihjannut, että kaikki miehet tekevät näin. Mutta valitettavan monet kuitenkin. Ja kuten haastateltu lääkäri sanoi, nämä miehet eivät tilanteeseen herää, joten parempi sitten valistaa ympäröivää yhteiskuntaa.

Juupajuu. Yleistä lisää. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/230 |
23.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

HIVin testeihin saa oikeasti tapella, koska se on kallis. Varmemmin pääsee jos valehtelee panneensa riskiryhmän kanssa.

Tuo on kyllä mielestäni aika pöyristyttävää, että niitä kaikkia sp-tauteja testata ei aina joka paikassa testata kerralla. Tosin tuossakin on ilmeisesti vähän eroja, esim. itse kun useampia vuosia sitten kävin Kuopiossa opiskelijaterveydenhuollossa (amk:n puolella) niin siellä katsottiin automaattisesti kaikki ja testit olivat hyvin perusteelliset muutenkin, tehtiin sisätutkimuskin. Sitten taas yksi kaverini kävi samoihin aikoihin yths:n testeissä, niin siellä olisi otettu vain virtsasta klamydia ja tippuri mutta kaverini halusi myös verikokeen ja sitä piti ihan vaatimalla vaatia. Todella omituista mielestäni. Toisen kerran kävin viime kesänä Terveystalolla, kun huomasin, että heillä kuului automaattisesti kaikki siihen testauspakettiin. Tosin tokihan testit olivat sitten paljon kalliimmat kuin julkisella puolella mutta jos halua helposti ja ei ole rahalla väliä niin kannattaa käydä siellä, saa tappelematta kaikki.

Vierailija
104/230 |
23.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä tuo on jo niin selvästi toisen hengen tai terveyden tahallisesti vaaraan saattamista, että jos tartuttaa vaimonsa, niin joku syyte pitäisi saada esimerkiksi vammantuottamuksesta. Mainitsiko juttu, onko heillä kahdella seksielämää?

Lainsäädäntö on vähän puutteellinen tässä kohtaa mielestäni.

Vierailija
105/230 |
23.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä, miksei HIV:tä voisi testata rutiininomaisesti jokaisen verikokeen yhteydessä. On tunnettu tosiasia, että Suomessa arvioidaan olevan tuhansia HIV-positiivisia jotka eivät tiedä tartunnastaan. Taudin leviämisen tehokkain ehkäisy ja pitkässä juoksussa paljon kustannuksia säästävää olisi saada kaikki positiiviset tehokkaan hoidon piiriin.

Kerran olen käynyt testeissä ja silloinkin piti kaksi viikkoa soitella johonkin numeroon tunti joka aamu että pääsi läpi. Eikä lopuksi testattu kuin virtsanäyte. Miten te muut käytte testeissä, työterveydestä vai? Jotenkin en haluaisi työnantajaa sotkea näihin kuvioihin.

Vierailija
106/230 |
23.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm... eipä olisi nyt mukava olla imatralainen nainen, jolla on takanaan 2,5 vuoden välirikko miehensä kanssa...

Vierailija
107/230 |
23.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksanut kahlata ketjua läpi, mutta onko hiv-positiivisella edelleen laillinen velvollisuus kertoa tartunnasta seksikumppanille?

Vierailija
108/230 |
23.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En jaksanut kahlata ketjua läpi, mutta onko hiv-positiivisella edelleen laillinen velvollisuus kertoa tartunnasta seksikumppanille?

Tiedossa oleva tartuttaminen taitaa olla rikos.

Vierailija
109/230 |
23.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä, miksei HIV:tä voisi testata rutiininomaisesti jokaisen verikokeen yhteydessä. On tunnettu tosiasia, että Suomessa arvioidaan olevan tuhansia HIV-positiivisia jotka eivät tiedä tartunnastaan. Taudin leviämisen tehokkain ehkäisy ja pitkässä juoksussa paljon kustannuksia säästävää olisi saada kaikki positiiviset tehokkaan hoidon piiriin.

Esimerkiksi jokaiselta raskaana olevalta testataan automaattisesti. Toki silloin tällöin tulee yksilölle järkyttäviä uutisia, mutta Suomessa ei myöskään ole estolääkityksen ansiosta vuosiin syntynyt yhtään HIV-positiivista vauvaa, vaikka vuosittain satakunta positiivista naista synnyttää.

Itse olin yllättynyt, että HIV-testiä piti erikseen pyytää kun pyysin päästä sukupuolitautitesteihin. Olisivat muuten testanneet vain virtsasta havaittavat taudit.

Itse olen käynyt YTHS:llä testeissä muutaman kerran ja aina on otettu suoraan HIV. Ja ennenkuin kukaan kerkeää alkaa ilkkumaan niin joo en harrasta suojaamatonta seksiä, mutta kun naisena en sitä kondomia käsittele niin mistä minä tiedän onko se ehjä jne. Olen todellakin ottanut testit ennen uuteen parisuhteeseen alkamista koska en haluaisi aloittaa seurustelua tartuttamalla toiseen vaikkapa Klamydian.

Kävitkö siis sukupuolitautitesteissä? Minulta ei ole koskaan testattu sukupuolitauteja. Pitäisi kai mainita erikseen estä kumppanini on ulkomaalainen koska ei ole näköjään minkäänlaista riskiä jos mies olisi suomalainen.

Kävin ihan nimenomaan testaamassa ettei ole sukupuolitauteja. Käsittääkseni ainakin silloin (noin 5-6 vuotta sitten) testattiin YTHS:llä kaikilta klamydia ja hiv ja sitten jos oli ulkomaisia kumppaneita tai oireita tuli myös tippuri samassa. Nykyisinhän tippuri on kai yleistynyt Suomessakin sen verta että varmaan testataan klamydian kanssa automaattisesti.

Minulla ei ole Helsingin YTHS:stä mitään pahaa sanottavaa kun ei tarvinnut kuin ilmoittaa mitä haluaa tutkituttaa ja ne katsottiin. Nyt ehkä kuitenkin ymmärrän miksi verenluovutuksessa painotetaan että tämä ei ole paikka testauttaa hiviä jos kerta useissa paikoissa sen verikokeen saaminen on niin vaikeaa.

Vierailija
110/230 |
23.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Markku on toimituksen tuote!

Markulla ei olisi vaimoa, koska naiset ei häntä viikonloppua pitempään sietäisi.

Vierailija
111/230 |
23.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedossa oleva tartuttaminen taitaa olla rikos.

Käytännössä on siis ilmeisesti pakko kertoa, vaikka käyttäisi kortsuakin. Sekin varmaan vähentää joidenkin intoa käydä testissä...

Vierailija
112/230 |
23.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo mies oli testaamaton eli kuuluu hiv-negatiivisiin. Kaikki negatiiviset ajattelevst olevansa "puhtaita", vaikka sitä ei täydellä varmuudella voi tietää.

Vierailija
113/230 |
23.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ette tuomitse miestä? Naisia kutsutte alatyylisillä sanoilla ja haukutte, jos nainen harrastaa täysin yksityistä, ketään vahingoittamatonta seksiä. Miehet saavat vahingoittaa, harrastaa ihmiskauppaa, esineellistää ja tartuttaa, täällä vain puolustellaan ja matelehditaan. Voitteko tehdä asialle jotain? Voitteko vaatia jotain miehiltä? Tajuatteko etteivät miehet ikinä opi jos te idiootit vain annatte heille perheen pään tittelin kun miehen suurin panos on seksinruinaaminen. Tehkää jotain, avuttomat ääliöt.

Vierailija
114/230 |
23.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

pi**ureksi kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esimerkiksi jokaiselta raskaana olevalta testataan automaattisesti. Toki silloin tällöin tulee yksilölle järkyttäviä uutisia, mutta Suomessa ei myöskään ole estolääkityksen ansiosta vuosiin syntynyt yhtään HIV-positiivista vauvaa, vaikka vuosittain satakunta positiivista naista synnyttää.

Itse olin yllättynyt, että HIV-testiä piti erikseen pyytää kun pyysin päästä sukupuolitautitesteihin. Olisivat muuten testanneet vain virtsasta havaittavat taudit.

Pakkotestaaminen ei tule kyseeseen. On olemassa sellainen kuin ihmisoikeudet. .Jokaisella on oikeus omaan ruumiiseen ja itsemääräämisoikeus siihen mitä hänestä testataan.

Jokaisella pitäisi myös olla itsemääräämisoikeus sen suhteen, että tietäisi, mitä häneen tungetaan / mihin itsensä tunkee.

Suomessa ei taida olla seksinharrastamispakkoa. Jos suostuu seksiin, hyväksyy myös kaikki riskit. Myös sen, että voi saada tartunnan. On myös omaa syytä, jos saa tartunnan näiltä tautia tahallaan levittäviltä. Mitäs antoi.

Hyvin harva levittää tahallaan. Ja tosiaan jokainen voi suojautua itse tartunnalta, niin siksi pakkotestaukset ja eristykset ei kuulu asiaan.

Vierailija
115/230 |
23.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedossa oleva tartuttaminen taitaa olla rikos.[/quote

Kyllä. Valitettavasti tuossa katsotaan kaikki vastuu olevan positiivisella. Vaikka molemmat olisivat tietoisia toisen tartunnasta, niin syytteen saa se ns.tartuttaja.

Vierailija
116/230 |
23.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän ohi ketjun aiheen, mutta kuulostaa hurjalta miten moni on sanoo, ettei HIV-testiin meinaa päästä. Mistä päin Suomea nämä kokemukset ovat?

Itse olen käynyt aina (ja mies myös) testeissä, kun olen aloittanut vakituisen suhteen, jossa kondomin pois jättäminen on tullut ajankohtaiseksi. Aina olen ollut oireeton, kuten mieskin, ja silti olen saanut kaikki testit hiviä myöten ihan ilman taistelua, tämä siis Tampereella.

Vierailija
117/230 |
23.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä tuo on jo niin selvästi toisen hengen tai terveyden tahallisesti vaaraan saattamista, että jos tartuttaa vaimonsa, niin joku syyte pitäisi saada esimerkiksi vammantuottamuksesta. Mainitsiko juttu, onko heillä kahdella seksielämää?

Lainsäädäntö on vähän puutteellinen tässä kohtaa mielestäni.

Miten se laki pitäisi tässä mennä? Elävässä elämässä vaimo menee ensin testeihin ja todetaan hiv-positiiviseksi. Sitten mies menee painostuksen edessä testeihin. Virus todetaan kannaltaan venäläiseksi ja mies ehkä muistaa jotain kopelointia joskus tapahtuneen reissullaan. Tai jotain verissäpäin tappelua tai lääkärissä saaneensa piikin tms. Sitten kaikki muut, paitsi terveydenhuolto uskoo siihen.

Voidaan tietysti syyttää, että miehen olisi pitänyt tietää. No miksei naisen, jonka mies käy Venäjällä, olisi pitänyt tietää?

Vierailija
118/230 |
23.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähän ohi ketjun aiheen, mutta kuulostaa hurjalta miten moni on sanoo, ettei HIV-testiin meinaa päästä. Mistä päin Suomea nämä kokemukset ovat?

Itse olen käynyt aina (ja mies myös) testeissä, kun olen aloittanut vakituisen suhteen, jossa kondomin pois jättäminen on tullut ajankohtaiseksi. Aina olen ollut oireeton, kuten mieskin, ja silti olen saanut kaikki testit hiviä myöten ihan ilman taistelua, tämä siis Tampereella.

Jep. En kyllä ymmärrä miksi joku hoitaja toimii kirstunvartijana ja yrittää säästää yhteiskunnan rahoja jossain näin typerässä asiassa kuin hiv-testaus kun ihminen itse haluaa testata sen! Etenkään kun se testaus ei ole edes mikään hirveän kallis, tai en ainakaan usko että on kun olen joutunut kerran testaamaan itseltäni ”työtapaturman” takia maassa jossa asiakas maksaa kaikki itse ja sen jälkeen sain vakuutuksesta rahat.

Vierailija
119/230 |
23.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko siis tk: n kautta käynyt testeissä? Yleensä kai suurimmat ongelmat hiv-testiin pääsyssä on silloin kun pitää sen kautta mennä testeihin.

Vierailija
120/230 |
23.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka tahansa voi tuoda minkä tahansa tartuntataudin ulkomailta. Vaarallisimpia ovat yleisvaaralliset tartuntataudit, Ebola tai lintuinfluenssa esimerkiksi. Hiv ei edes ole tässä luettelossa. Eikä turisteja edes näiltä testata. Hiviltä ja muilta seksitaudeilta voi suojautua helposti.