Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Oletko lapsena säästynyt vanhempiesi fyysiseltä kuritukselta?

Vierailija
22.09.2018 |

Millä vuosikymmenellä olet syntynyt?

Kommentit (157)

Vierailija
21/157 |
23.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

S. 1962 eikä ole kuritettu fyysisesti.

Vierailija
22/157 |
23.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syntynyt 1968 eikä ikinä oo kuritetut mitenkään. Kauheeta, jos olis. Kyllä meillä puhuttiin asioista, jos oli jotain tehty, mut ikinä ei kiinni käyty.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/157 |
23.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syntynyt 73 ja en ole saanut fyysistä kuritusta lainkaan. Se on muuten ollut laitonta 80 - luvulta lähtien js lastensuojelu ja poliisi puuttuvat siihen.

Vierailija
24/157 |
23.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en valitettavasti ole säästynyt. Olen syntynyt vuonna 1996.

Vierailija
25/157 |
23.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syntynyt - 74. Muutaman kerran minua tukistettiin, koska olin lyönyt pukkuveljeä. Se oli turhaa, kertoi että vanhemmilta loppui keinot ja meni hermot ja tilanteen hallinta. Ja äärimmäisen huono esimerkki minulle itsehillinnästä. Onneksi näin ei käynyt usein, vanhempani olivat pääosin turvallisia aikuisia.

Vierailija
26/157 |
23.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

88 syntynyt ja selkään on tullut niin paljon etten edes muista monesti. Samoin tukkapöllyä, luunappeja ja litsareita naamaan.

Vierailija
27/157 |
23.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syntynyt 76 ja ei todellakaan kuritettu ruumiillisesti. Hyvistä ystävästäni kukaan (ikäluokat 75-77) ei ole kukaan saanut selkäänstä tai edes tukkapöllyä. Tiedän kyllä ikäisiäni, jotka on saaneet remmistä jne. Juntit noita harrasti, kouluttamattomat vanhemmat. Nuoret ja vanhat. Ikä ei ole merkittävä vaan koulutus ja äly. Fiksut ja sivistyneet vanhemmat ei todellakaan enää 80-luvulla vedellyt lapsiaan selkään. Omat vanhempani olivat koulutettuja kuten parhaimpien ystävienkin. Se oli itsestäänselvyys, ettei semmoista tehdä ja se ei ole lapsen etu. Arvo Ylppö jo 50-luvulla pohti sitä, että on kallistunut sen kannalle, että ruumiillinen kuritus on huonosta. Ja tämän menetelmän kanssa hoiti toisen avioliiton lapsiparvensa, jonka sai siihen aikaan sen Lea Ylpön kanssa.

Vierailija
28/157 |
23.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen syntynyt 76 ja ei todellakaan kuritettu ruumiillisesti. Hyvistä ystävästäni kukaan (ikäluokat 75-77) ei ole kukaan saanut selkäänstä tai edes tukkapöllyä. Tiedän kyllä ikäisiäni, jotka on saaneet remmistä jne. Juntit noita harrasti, kouluttamattomat vanhemmat. Nuoret ja vanhat. Ikä ei ole merkittävä vaan koulutus ja äly. Fiksut ja sivistyneet vanhemmat ei todellakaan enää 80-luvulla vedellyt lapsiaan selkään. Omat vanhempani olivat koulutettuja kuten parhaimpien ystävienkin. Se oli itsestäänselvyys, ettei semmoista tehdä ja se ei ole lapsen etu. Arvo Ylppö jo 50-luvulla pohti sitä, että on kallistunut sen kannalle, että ruumiillinen kuritus on huonosta. Ja tämän menetelmän kanssa hoiti toisen avioliiton lapsiparvensa, jonka sai siihen aikaan sen Lea Ylpön kanssa.

Akateemiset vanhempani pahoinpitelivät lapsiaan 1990-luvulla paljon.

Vierailija
29/157 |
23.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen syntynyt 73 ja en ole saanut fyysistä kuritusta lainkaan. Se on muuten ollut laitonta 80 - luvulta lähtien js lastensuojelu ja poliisi puuttuvat siihen.

On laitonta, mutta valitettavasti perheväkivaltaan ei siltikään puututa riittävän usein.

Vierailija
30/157 |
23.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noin ajatteli koulutuksesta ja hyvästä perhe-elämästä myös kouluni terveydenhoitaja, joka totesi minun valittavan turhasta, kun kerroin ala-asteikäisenä perheessäni olevan isoja ongelmia.

Vierailija
31/157 |
23.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syntynyt 89. Koskaan ei ole kuritettu fyysisesti, ei tukistettu eikä mitään. Mieheni on syntynyt 90, ja häntä on tukistettu monet kerrat, minun vanhempani ovat 60 luvun loppupuolella syntyneitä, hänen 50 luvun lopulla.

Vierailija
32/157 |
23.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikinä ei ole vanhemmat fyysisesti kurittaneet. Olen syntynyt 90-luvulla. Myöskään äitiäni ei koskaan kuritettu fyysisesti, 60-luvulla syntynyt. Isä kuulemma pari kertaa sai vitsasta, mutta ei niin että oisi sattunut vaan se tilanne itsessään oli se rangaistus ikäänkuin, 50-luvun puolella syntynyt.

Vierailija
33/157 |
23.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

1968 olen syntynyt nainen ja olen saanut kuritusta. Minua se ei haittaa ja ihmettelen nykyistä herkkänahkaisuutta asian suhteen. Fyysinen kuritus on kuitenkin kautta historian ollut osa lasten kasvatusta. Mielestäni lapsen kasvatus vaatii joka tapauksessa pakotusta, ainakin useimmissa tapauksissa. On toki nössöjä lapsia, jotka eivät vaadi sitä. Nykyajan kasvatusguruja, jotka kieltävät kaiken rankaisemisen en ymmärrä ollenkaan. Moinen kasvatus tekee vain hankalia ihmisiä. Kuten nykyajan ihmisistä suuri osa onkin. Juu ja itse olen jo kasvattanut viisi lasta aikuisiksi. Heitä on kyllä pakotettu ja rangaistu. Sarjan alkupäästä jopa jonkun verran fyysisesti.

Vierailija
34/157 |
23.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En eikä säästy minunkaan lapset. Olen syntynyt 90-luvulla.

Vierailija
35/157 |
23.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain aina nahkavyöstä takamukselle, kun tein jotain hölmöä. Aloin jopa pitää tuosta tunteesta niin, että rikoin sääntöjä tahallani. Ihanaa aikaa oli.

Vierailija
36/157 |
23.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syntynyt 60-luvun alussa. Muutama kerta nahkaremmiä isältä. Isäni oli muuten hyvä ja oikeudenmukainen, eikä esim. nälvinyt tai piikitellyt. Ylilyönnit johtuivat hänen oman mielensä solmuista, ja stressitilaneessa oli keinoton. Äitinikin on saattanut piiskata. En tosin muista itse tapahtumaa, vaan sen kun hän pyysi anteeksi. En tunne kaunaa kumpaakaan kohtaan. Sellainen erikoisuus minulla kuitenkin on, että jos elokuvissa näen lyömistä tai henkilö ammutaan, itsekin kavahdan tahattomasti ja automaattiasesti kuin iskun saanut. Omaa 80-luvulla syntynyttä lastani valitettavasti ravistelin stressaantuneena muutaman kerran hänen ollessaan muutaman vuoden ikäinen. Olen häpeissäni, ja pyysin anteeksi. On kauheaa, kun on syyllistynyt tuollaiseen. Täytyypä taas ottaa oman lapsen kanssa puheeksi, jotta ainakin hän osaisi katkaista tuon väkivaltaisen reaktiotavan stressitilanteessa.

Vierailija
37/157 |
23.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En säästynyt. Remmiä en saanut, mutta tukkapöllyä tuli äidiltä ollessani pienempi ja pari kertaa ihan litsari poskelle. En ole antanut anteeksi. Tuomitsen väkivallan kaikissa tilanteissa täysin.

Olen syntynyt aivan 2000-luvun alussa.

Vierailija
38/157 |
23.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kokenut niin tukkapöllyä että remmillä/koivun oksalla kuritusta ja ei se ole tehnyt minusta mitään hirviötä. Olen toisaalta kiitollinen että sai elää tuona aikana kun nykyään ei saa edes koskea/koskettaa ketään tai heti saat jonkun häirintä ym. Metoo kampanjan osansa. Kyllä ennen vanhaan kaikki oli monta kertaa paremmin. Olen syntynyt 1970-1980 välisenä aikana ja ylpeä siitä. Jollain tason pitää saada lspsi/lapset tottelemaan. Ja selkään saamisella uskoi sika pitkään eikä alkanut heti juonimaan uusia kepposia.

Vierailija
39/157 |
23.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En säästynyt. Remmiä en saanut, mutta tukkapöllyä tuli äidiltä ollessani pienempi ja pari kertaa ihan litsari poskelle. En ole antanut anteeksi. Tuomitsen väkivallan kaikissa tilanteissa täysin.

Olen syntynyt aivan 2000-luvun alussa.

Oikein! Sinä olet hyvä tyyppi. Koettua pahaa ei pidä siirtää eteenpäin.

Vierailija
40/157 |
23.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

60-luvulla syntynyt, vitsasta ja remmistä tuli, myös tukistettiin. Olin aika villi lapsi. Ei isompia traumoja.