Millaiset ihmiset jäävät suhteeseen alkoholistin kanssa?
Kommentit (55)
Ninette kirjoitti:
Alkoholistin kanssa elävät vain ne, jotka eivät parempaa kumppania löydä. Jotkut ovat niin epäitsenäisiä, että mieluummin takertuvat alkoholistiin (tai narkkariin tai väkivaltaiseen kumppaniin) kuin ottavat eron. Eroon sisältyy aina se riski, että voikin jäädä yksin.
Minulle itsenäisyys on aina ollut vapauttavaa. Terve parisuhde perustuu siihen, että molemmat osapuolet ovat itsenäisiä ihmisiä (pärjäävät omillaan, viihtyvät yksin) ja että parisuhde on tasavertaista kumppanuutta, jossa molemmat kantavat täyden vastuun itsestään. En jaksaisi hetkeäkään kuunnella juopon, narkkarin tai väkivaltaisen puolison tekosyitä. Jos ihminen ei kanna vastuuta itsestään (mene kallonkutistajalle heti, kun alkaa "iso hihna luistaa") niin en minä rupea leikkimään "omahoitajaa" tuollaiselle luuserille.
Fyysinen vammautuminen (esimerkiksi rattijuopon alle jääminen) onkin sitten täysin eri asia kuin ihmisen ITSE ALOITTAMA aloholinkäyttö, huumeidenkäyttö tai perheväkivalta.
Olet erittäin lapsellinen. Toivottavasti olet iältäsikin 20 v, koska aikuiselta ihmiseltä kirjoituksesi oli naurettava.
Täällä kirjoittelee nyt monta sellaista, joilla ei ole alkoholistista oikeasti kokemusta. Alkoholia voi juoda kohtuullisesti olematta alkoholisti. Ja kohtuu on monelle täällä liukuva käsite. Alkoholistin kanssa elävä tunnisti heti ne pari-kolme kirjoittajaa, joilla puoliso (ollut) alkoholisti.
Alkoholismi on sairaus, siinä missä mielenterveyshäiriötkin. Harvemmin alkoholismi napsahtaa yhtäkkiä päälle vaan se kehittyy pidemmän ajan kuluessa. On parempia ja huonompia vaiheita. Ei alkoholisti ole paha ihminen, hän on sairas. Parantuakseen hänen pitää itse haluta muutosta. Ja alkoholisti kieltää ongelman pitkään, jotkut kuolemaan asti. Ei pidä olla kiva ja ymmärtävä vaan selvinpäin kommunikoida ja osoittaa alkoholistille mitä tämä jatkuessaan tekee perheelle. Omani on älykäs mies, joka kyllä tavallaan ymmärtää, mutta viinanhimo on kova ja sitä on vaikea vastustaa. Olemme olleet yli kakskyt vuotta yhdessä, viimeiset vuodet helvettiä. Tosin nyt näyttää, että jo useampi vuosi menty parempaan suuntaan, mutta alkoholista ei vieläkään olla täysin päästy irti. Vai olisiko niin, että osittainen pohjakosketus on jo ollut, joten itsekin hän pakosta tiedostaa ongelman. Välillä mietin, että mitä parantuminen vaatii. Uskoontulonko? Se olisi vielä pahempi skenaario meille ja varma eron paikka, joten toivottavasti siltä vältytään.
Alkoholismi on siis sairaus, josta voi halutessaan ja niin päättäessä myös toipua. Eihän tämä ole kuin yksi ongelma lisää avioliitossa, iso sellainen kuitenkin. Hetikö joidenkin mielestä pitäisi luovuttaa? Mitä tämä tällainen kertakäyttökulttuuri on? Enkä nyt yhtään vähättele tai puolustele alkoholistia, mutta ei asiat ole niin musta-valkoisia. Alkoholismia vastaan taistellaan ja siihen löytyy ratkaisu. Ei ole kyse läheisriippuvuudesta ainakaan meillä. Vuosiahan taistelu vie, kun alkoholisti itse ei sitä ongelmaksi (ainakaan aluksi) näe. Onhan meidän pitkässä liitossa taisteltu ennenkin ja oltu hyvin isojen ongelmien äärellä ja jokaisen kerran niistä on selvitty ja ratkaisut löydetty. Mutta melkoista sietämistä viime vuodet ovat olleet. Mikään ei ole alkoholistin kanssa varmaa. Ei voi suunnitella kyläreissuja kuten joku täällä sanoi, kesälomasta voi osa mennä alkoholistilla viinan kanssa ja suunnitelmia joutuu parempi puolisko muuttamaan. Ja miettimään aina suunnitelma B:n kaiken varalle. Tahdoin kakskyt vuotta sitten ja tahdon myös nyt. Taistelen liittoni puolesta, koska tässä on paljon enemmän hyvää kuin pahaa. Olemme jo menneet melkoisen mankelin läpi ja nyt näyttää paremmalta. Ja kun olen taisteluni taistellut niin voin voittajana nauttia lapsenlapsista mieheni kanssa, muistella kaikkia yhteisiä vuosia hänen kanssaan, näitä alkoholinhuuruisiakin, siis mikäli hän ei kuole sitä ennen (maksa tai haima).
Minä. Olen Jumalan edessä luvannut rakastaa häntä elämäni loppuun saakka. Hänen sairautensa ei ole syy juosta karkuun. Sairaudestaan huolimatta on lempeä ja rakastava mies.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysymys pitäisi olla että millainen ihminen jättää toisen tuollaisen pikkuseikan takia jota tuskin edes huomaa mitenkään. Eihän kukaan jätä toista tupakoinninkaan takia. Mitättömiä pikkuseikkoja jotka eivät muuta elämää mitenkään.
Ei sellaista koodia ole olemassakaan että toinen pitää jättää jos toinen käyttää alkoholia tai huumeita.
Tän kommentin on pakko olla provo, tosin huono sellainen. Ai että pikkuseikka jota tuskin huomaa mitenkään!!?
No niin. Voisitteko kertoa millaiseksi miellätte alkoholistin ja suhteen sellaisen kanssa?
Jatkuvaa hakkaamista tai joitan vai?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysymys pitäisi olla että millainen ihminen jättää toisen tuollaisen pikkuseikan takia jota tuskin edes huomaa mitenkään. Eihän kukaan jätä toista tupakoinninkaan takia. Mitättömiä pikkuseikkoja jotka eivät muuta elämää mitenkään.
Ei sellaista koodia ole olemassakaan että toinen pitää jättää jos toinen käyttää alkoholia tai huumeita.
Tän kommentin on pakko olla provo, tosin huono sellainen. Ai että pikkuseikka jota tuskin huomaa mitenkään!!?
No niin. Voisitteko kertoa millaiseksi miellätte alkoholistin ja suhteen sellaisen kanssa?
Jatkuvaa hakkaamista tai joitan vai?
Kirjoittelet ihan sekoja 😂 Ootko humalassa?
Ohis, mutta alkoholistivanhempien varjossa kasvanut ystäväni mukaan tämä video kuvaa hyvin sitä, miltä hänen lapsuutensa tuntui.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jatkuvaa hakkaamista tai joitan vai?Kirjoittelet ihan sekoja 😂 Ootko humalassa?
46 eikö sua viduta, että puolisosi ei tahdo parantua?
Sua ei ilmeisesti ole jatkuvasti jo vuosia loukattu ja petetty, teidän lapsennekaan eivät kärsi alkoholisti vanhemmastaan, sillloin yhteiselo on helpompaa jatkaa, hiekkahoitoonkin asti.
Se on totta, ettå harva alkoholisti on paha ihminen, yleensä fiksu ja herkkä, jolla surkeat geenit alkoholin suhteen.
Vierailija kirjoitti:
Minä. Olen Jumalan edessä luvannut rakastaa häntä elämäni loppuun saakka. Hänen sairautensa ei ole syy juosta karkuun. Sairaudestaan huolimatta on lempeä ja rakastava mies.
Kuulostat katkeralta vanhaltapiialta.
No esim mun äiti ei jättänyt alkoholistimiestä, koska tietää miten rakas isä meille lapsille on vaikka se alkoholisti onkin. Koko lapsuuteni näin isän viikonloppuna räkäkännissä ja joskus harvoin viikolla myös, mutta selvinpäin se on maailman ihanin isä. Lisänä oli varmaan se, että minä ja äiti emme ole koskaan tulleet kovin hyvin toimeen keskenämme, mutta isälle saatoin kertoa ongelmista jne eli äiti käytännössä tiesi, että lapsille ero olisi liian kova paikka. En kiistä etteikö isän juomisesta olisi aiheutunut paljon pahaakin, mutta aina olen ollut sitä mieltä omalla kohdallani, että parempi juoppo isä kuin ei isää ollenkaan (tai toisessa talossa). Sama ei toki päde läheskään kaikkiin.
Vierailija kirjoitti:
46 eikö sua viduta, että puolisosi ei tahdo parantua?
Sua ei ilmeisesti ole jatkuvasti jo vuosia loukattu ja petetty, teidän lapsennekaan eivät kärsi alkoholisti vanhemmastaan, sillloin yhteiselo on helpompaa jatkaa, hiekkahoitoonkin asti.
Se on totta, ettå harva alkoholisti on paha ihminen, yleensä fiksu ja herkkä, jolla surkeat geenit alkoholin suhteen.
Olet vähän hassu. Alkoholistiin ei voi luottaa. Älä yhtään vähättele kokemaani. Ilmeisesti et ole pitkään parisuhteeseen kyennyt, luovuttanut ja katkera siksi. Meillä on mukavasti iso talo, joten alkoholisti voi etsiä oman 80 neliöisen siipensä. Itse lähden lasten kanssa ulkomaille tai reissuun tai keksin jotain muuta, olenhan akateemisesti koulutettu ja älykäs. . Katso kun on iso talo niin alkoholisti on pois silmistä. Ja tuen häntä kohti alkoholittomuutta, kohta siihen näyttäisi pääsevän. Btw, Maria Nordinkin selätti tämän ongelman, vaikken häntä mitenkään ihannoi. Etkö itse siihen pystynyt? Meillä lapset ovat tasapainoisia ja onnellisia. Yksi selvä ja tasapainoinen vanhempi riittää, toisella vähän tämä ontuu. Avioliittoon kuuluu vastoinkäymisiä, joista selvitään. Raija Orasenkin mies ryhtyi absolutistiksi ja niin vain vaimon alkoholismi saatiin aisoihin.
Ei tiedä paremmasta. Ei usko pärjäävänsä yksin tai pelkää sen juopon puolesta, että hänelle sattuu jotain. Hoivaava. On tottunut voimaan huonosti ja elämään ahdistuksessa.
Vierailija kirjoitti:
Ei tiedä paremmasta. Ei usko pärjäävänsä yksin tai pelkää sen juopon puolesta, että hänelle sattuu jotain. Hoivaava. On tottunut voimaan huonosti ja elämään ahdistuksessa.
Mä en kestä 😂 Apua, nauran vatsa kippurassa! Sulla ei ole aavistustakaan asiasta 😂 Juopon puolesta ei enää pelkää, kun on riittävän kauan katsonut. Sitä odottelee viestiä sairaalasta tai poliisilta, että nyt se läks.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jatkuvaa hakkaamista tai joitan vai?Kirjoittelet ihan sekoja 😂 Ootko humalassa?
No sehän vastasi kysymykseen. Tuntuu vain siltä että täällä pelkästään mutuillaan. Muutama kertonut omat kokemuksensa sentään. Loput kommentit ovat tuon ylläolevan luokkaa.
Kuinka kauan olitte yhdessä?