Paras koskaan lukemasi romaani? (Kirjasuositusketju!)
Ajattelin alkaa lukemaan romaaneja. Yleensä yritykseni on kaatunut siihen, että jotenkin olen onnistunut löytämään käsiini vain tylsiä kirjoja. Siksi kaipaankin nyt suosituksia.
Mikä on paras koskaan lukemasi romaani? Laitatko myös pienen kuvailun kirjasta, jotta tietää, vaikuttaako se juuri itseä kiinnostavalta.
Kommentit (252)
Vaikka täällä anonyyminä mielikirjoja heitellään, niin en kyllä voi välttyä ajatukselta, että ilmoitetaan suosikkikirjoiksi palkittujen kirjailijoiden teoksia.
Usein palkitut teokset ovat niitä niukanpuoleisesti suosittuja.
Itse suosittelisin seuraavia
Haruki Murakami - Maailmanloppu ja ihmemaa (Mielestäni murakamin paras kirja)
Dostojevski - Kaksoisolento, hieman helppotajuisempaa Dostojevskia
Liu Cixin - Muistoja planeetta Maasta -trilogia
Herman Hesse - Siddhartha, Arosusi
Daniel Quinn - Ishmael
Mihail Bulkakov - Saatana Saapuu Moskovaan (Voi olla hieman vaikeaselkoinen hämärien Jeesus kohtien takia, mutta kärsivällisyyttä, kaikki selviää aikanaan)
Andrzej Sapkowski - Noituri kirjasarja
Dante - Jumalainen Näytelmä, Elina Vaaran uudempi käännös, joka on hieman helppolukuisempi kuin Leinon käännös
Tuossahan noita :)
Yoshikawa: Musashi
Aivan ihana kirja suurimmasta samuraista.
Keijo Kojootti: Vain varikset raakkuvat
Vierailija kirjoitti:
Tuire Malmstedt : Pimeä jää. Todella mielenkiintoinen kirja.
Lars Kepler: Hypnotisoija
Sirpa Tabet: Punainen metsä
Seppo Jokinen: Mikä tahansa kirja
Jep, peukut Seppo Jokiselle.
Christer Sundblom: Viimeinen latinki
Mika Waltari; mika hyvansa kirja. Hanella on jotenkin kertomisen taito hallussaan ja tunnelma on aina erityinen.
Vierailija kirjoitti:
Mika Waltari: Sinuhe egyptiläinen, ihmiselämän kuvaus tuhansien vuosien takaa ja yhä ajankohtainen.
Tämä on myös minun ehdotton suosikkini. Kirja, joka todella ”imaisi” mukaansa.
Toinen klassikko, jota suosittelen, on Kärpästen herra. Kertoo ihmismielen raadollisuudesta ja ei välttämättä kovin kevyttä luettavaa sen takia.
Olen nauttinut eniten kirjasta Small World by David Lodge. En tiedä onko suomennettu, mutta englanniksi oli todella viihdyttävä tällaiselle kirjallisuusteorioiden ystävälle.
Andrzej Sapkowskin Hussilaistrilogia (Narrenturm). Jos pitää historiallisesta fiktiosta ripauksella fantasiaa niin ehdottomasti kannattaa lukea. Tapani Kärkkäisen käännökset ovat aivan ensiluokkaisia.
Sofi Oksanen:
1) Puhdistus
Teki vaikutuksen, jäi mieleen pyörimään vähäksi aikaa
2) Baby Jane
Oli niin mukaansa tempaava, oli vaikea jättää kesken, piti ahmia nopeasti loppuun
Camilla Läckberg kirjat ovat omaan makuuni. Kultahäkki taisi olla viimeksi lukemani. Juoni ym. löytyy netistä.
Vierailija kirjoitti:
AP, sanoit pitäväsi Potterista ja LOTRista. Siksi vinkkaan lisää todella laadukasta fantasiaa. Olen lukenut ja suosittelen kaikkia tähän mennessä ilmestyneitä Philip Pullmanin Lyra-kirjoja, tässä suositellussa lukujärjestyksessä: Kultainen kompassi, Salaperäinen veitsi, Maaginen kaukoputki, Vedenpaisumus, Secret Commonwealth (jonka nimeä en tiedä suomeksi).
Siis kertooko nuo kaksi viimeistäkin Lyrasta? Kiitos, pitääpä etsiä käsiin.
Minäkin suosittelen Universumien Tomu -trilogiaa. En edes erityisemmin pidä fantasiasta, mutta nämä on aivan loistavia!
Seitsemännen portaan enkeli, kirjoittanut Frank McCourt. Omaelämäkerrallinen romaani, itketti ja nauratti vuoron perään. Tälle on myös jatkoa Ameriikan ihmemaa. Lähes yhtä hyvä. Suosittelen lämpimästi. Googlaamalla löydät lisätietoja.
John Twelve Hawkes: Matkaaja-trilogia. Viimeistä osaa ei ole suomennettu.
Vierailija kirjoitti:
Mika Waltari; mika hyvansa kirja. Hanella on jotenkin kertomisen taito hallussaan ja tunnelma on aina erityinen.
Oma suosikkini on Johannes Angelos. joka on kyllä paras lukemani kirja.
Mä meinasin kanssa kirjoittaa että paras ja lempparikirjani on Frank McCourtin Seitsemännen portaan enkeli. Se on niin ihana! Se ihan imaisee mukaansa siihen pikkupojan elämään. Ihan kuin itse asuisi siellä Irlannissa ja olisi kokenut ne asiat.
Pidän todella paljon hänen tyylistään kirjoittaa.
Jos ette ole lukeneet, etsikää jostain kirja käsiinne.
Tuire Malmstedt : Pimeä jää. Todella mielenkiintoinen kirja.
Lars Kepler: Hypnotisoija
Sirpa Tabet: Punainen metsä
Seppo Jokinen: Mikä tahansa kirja