Paras koskaan lukemasi romaani? (Kirjasuositusketju!)
Ajattelin alkaa lukemaan romaaneja. Yleensä yritykseni on kaatunut siihen, että jotenkin olen onnistunut löytämään käsiini vain tylsiä kirjoja. Siksi kaipaankin nyt suosituksia.
Mikä on paras koskaan lukemasi romaani? Laitatko myös pienen kuvailun kirjasta, jotta tietää, vaikuttaako se juuri itseä kiinnostavalta.
Kommentit (252)
John Irwing: Kaikki teokset
Diana Gabaldon: Aikamatkaaja-sarja
Elsa Morante: La Storia
Lars Keppler: Kaikki
JO Nesbö: kaikki
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mika Waltari; mika hyvansa kirja. Hanella on jotenkin kertomisen taito hallussaan ja tunnelma on aina erityinen.
Oma suosikkini on Johannes Angelos. joka on kyllä paras lukemani kirja.
Huikea kirja!
Jos tykkäät HP:sta, pidät varmasti myös Umberto Econ Ruusun Nimestä (hyvä myös leffana, mutta kirjana parempi).
Ei tässä noitia ole, mutta kuvittelen aina Tylypahkan tällaiseksi.....ja varmasti Rowling on lukenut sen.
Alicia juutalaistyttö. Samaa sodan ajan kerrontaa,kuin Anne Franck. Liikutaan enemmän. Rosettan kivi ja Midzi tulitukka. Nämä luin nuorempana.Romanttista hömppää aavikoineen ja haaremeineen. Zana Muhsen: Myyty ,kaksi Briteissä kavanutta muslimityttöä myydään vaimoiksi Jemeniin. Tarina on tosi. Natascha Kambutschin tarina: Mies sieppaa Nataschan koulumatkalla ja lukitsee kellariinsa,tosin aika urvelo on,jos ei tuota stooria tunne. Tiikerin lapsi, kertoo hyväksikäytetystä tytöstä ja hänen erityisopettajastaan,(myös muut saman kirjoittajan kirjat). Eric,kertoo leukemiaan sairastuneesta pojasta. Lastani ette saa,aika tunnettu stoori tämäkin.
Jos haluat nauttia hyvästä kirjallisuudesta, suosittelen Tammen Keltaisen Kirjaston kirjojen lukemista. Olen itse lukenut ja kerännyt itselleni näitä kirjoja, jotka kuuluvat maailman parhaimpaan ja arvostetuimpaan joukkoon. Voit itse googlata sanalla keltainen kirjasto. Sieltä löytyy luettelo erittäin hyvistä kirjoista, siis minun mielestäni. Toki voit olla asiasta eri mieltä aivan vapaasti. Tämän kirjoitin vain siksi, että olen pitkän elämäni aikana aika monta kirjaa ehtinyt lukea.
Vierailija kirjoitti:
Taivaslaulu. Kertoo lestadiolaisperheen elämästä äidin näkökulmasta. Havahtumista todellisuuteen. Taitava kerrontatyyli, paikoin ahdistavaa. Saa iloitsemaan siitä, että itselläni ei ole lapsia, enkä ole uskonnollinen.
En nyt tiedä onko tuo paras, mutta ainoa minkä olen lukenut viimeiseen kymmeneen vuoteen.
- -
Minä taas luin sen väsyneen äidin purkauksen , ei ahdistanut. Näytelmänäkin oli hyvä
( Oulun kaupungin teatteri).
Katja Ketun kätilöä en suostunut enää lukemaan, vakka minulla oli kirjakin, mutta näin sen ensin näytelmänä ja oli kauhistuttavat näytös.
Vierailija kirjoitti:
Donna Tratt. Jumalat juhlivat öisin.
Olin just tämän tulossa laittamaan! Suosikkikirjani! Ja siis Tartt on sukunimi.
Tykkään myös John Irwingin kirjoista Garpin maailma, Kaikki isäni hotellit, Ystäväni Owen Meany.
Puhdistus Sofi Oksanen.
Lukutoukka kirjoitti:
Itse suosittelisin seuraavia
Haruki Murakami - Maailmanloppu ja ihmemaa (Mielestäni murakamin paras kirja)
Dostojevski - Kaksoisolento, hieman helppotajuisempaa Dostojevskia
Liu Cixin - Muistoja planeetta Maasta -trilogia
Herman Hesse - Siddhartha, Arosusi
Daniel Quinn - Ishmael
Mihail Bulkakov - Saatana Saapuu Moskovaan (Voi olla hieman vaikeaselkoinen hämärien Jeesus kohtien takia, mutta kärsivällisyyttä, kaikki selviää aikanaan)
Andrzej Sapkowski - Noituri kirjasarja
Dante - Jumalainen Näytelmä, Elina Vaaran uudempi käännös, joka on hieman helppolukuisempi kuin Leinon käännös
Tuossahan noita :)
Mihail Bulkakov - Saatana Saapuu Moskovaan
Mä en vaan tajunnut tätä. Meni yli hilseen.
Mario Vargas Llosa: Vuohen juhla. Vaikuttava ja paikoin järkyttävä kuvaus Trujillon diktatuurista.
George Orwell: Eläinten vallankumous. Terävänäköinen kuvaus vallasta ja turmeluksesta.
Sören Kierkegaard: Viettelijän päiväkirja. Mainio rakkausromaani ja helppolukuinen K:n muutoin melko korkealentoisessa tuotannossa.
Anja Kauranen: Syysprinssi. Koskettava kuvaus roihuavasta nuoruudenrakkaudesta ja sen sammumisesta.
Väinö Linna: Täällä pohjantähden alla. Eeppinen sukupolvien yli kurottava mestariteos. Paras suomalainen kirja.
Mika Waltari: Valtakunnan salaisuus. Mystinen ja kiehtova kertomus kristinuskon syntyajoilta.
Enni Mustosen kaikki kirjasarjat on olleet mukaansatempaavia.
Nyttemmin olen löytänyt äänikirjat ja aivan ihan tehdä kotitöitä tai olla lenkkipolulla napit korvissa kuunnellen.
Vierailija kirjoitti:
Kalle Päätalo: Iijoki-sarja. Loistavaa lähihistoriaa tavallisen ihmisen silmin. Kerrassaan upeaa kuvausta esim. minkälaista elämä oli Suomessa sodan jälkeen.
Pat Conroyn tuotanto, hetkittäin roisia kielenkäyttöä ja sitten kaunista ja herkkää kerrontaa.
John Irving: Owen Meany. Hieno kehittyvä tarina Owenin kaverin "kertojaäänellä". Myös muut Irvingin teokset ovat erinomaisia; vino huumori ja sisäpiirivitsinä Wien, paini ja muutama muu juttu..
Leon Uris: Taisteluhuuto. Ensimmäinen lukukerta alle parikymppisenä oli vaikuttava. Kertoo USAn merijalkaväen komppanian elämästä Tyynenmeren rintamalla toisessa maailmansodassa.
Vanhahtava suomennos saa nyt hymyn suupieleen, mutta edelleen erinomainen.
Joo! Pat Conroy: Vuorovetten prinssi
Charles Jackson "Tuhlattuja päiviä". Loistava, vavahduttava kirja alkoholismista!! Suosittelen - koskettanee jollain tasolla ihan jokaista.
Itse pidin todella kovasti R.R. Martinin "tulen ja jään laulu"-sarjasta, toki se valitettavasti taitaa kyllä jäädä lopullisesti kesken. Game of thrones oli hieno sarja, mutta kyllä kirjat ovat vielä parempia, todella mukaansatempaavia paksuudestaan huolimatta. Nämä siis etenkin fantasian ystäville☺
Vierailija kirjoitti:
Lukutoukka kirjoitti:
Itse suosittelisin seuraavia
Haruki Murakami - Maailmanloppu ja ihmemaa (Mielestäni murakamin paras kirja)
Dostojevski - Kaksoisolento, hieman helppotajuisempaa Dostojevskia
Liu Cixin - Muistoja planeetta Maasta -trilogia
Herman Hesse - Siddhartha, Arosusi
Daniel Quinn - Ishmael
Mihail Bulkakov - Saatana Saapuu Moskovaan (Voi olla hieman vaikeaselkoinen hämärien Jeesus kohtien takia, mutta kärsivällisyyttä, kaikki selviää aikanaan)
Andrzej Sapkowski - Noituri kirjasarja
Dante - Jumalainen Näytelmä, Elina Vaaran uudempi käännös, joka on hieman helppolukuisempi kuin Leinon käännös
Tuossahan noita :)
Mihail Bulkakov - Saatana Saapuu Moskovaan
Mä en vaan tajunnut tätä. Meni yli hilseen.
Suosittelen lukemaan hieman Mihail Bulkakovista ja hänen teoksestaan ennen kirjan lukemista, se selventää ehkä hieman kirjan juonta..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taivaslaulu. Kertoo lestadiolaisperheen elämästä äidin näkökulmasta. Havahtumista todellisuuteen. Taitava kerrontatyyli, paikoin ahdistavaa. Saa iloitsemaan siitä, että itselläni ei ole lapsia, enkä ole uskonnollinen.
En nyt tiedä onko tuo paras, mutta ainoa minkä olen lukenut viimeiseen kymmeneen vuoteen.
- -
Minä taas luin sen väsyneen äidin purkauksen , ei ahdistanut. Näytelmänäkin oli hyvä
( Oulun kaupungin teatteri).Katja Ketun kätilöä en suostunut enää lukemaan, vakka minulla oli kirjakin, mutta näin sen ensin näytelmänä ja oli kauhistuttavat näytös.
Olen ostanut itse ja myöskin saanut lahjaksi Katja Ketun kirjoja mutta koin ne jotenkin vaikeiksi. Ehkä johtuu kielestä?
Myös Umberto Econ Ruusun nimi oli raskasta luettavaa, en suosittele aloittelijalle.
Karl Ove Knausgårdin Taisteluni oli tosi flow lukukokemus. Mukaansatempaava kertoja. Harmitti kun kirjat loppui, ois halunnut lukea enemmänkin.