Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi ravintola-alalla ollaan niin ilkeitä uusille? Aloitin juuri vuokratyön.

Vierailija
22.09.2018 |

Aloitin parin vuokrafirman kautta ravintola-alan keikkatyöt opintojen oheen vuosi sitten. Olen järkyttynyt itseni ja muiden vuokratyöntekijöiden kohtelusta ravintoloissa! Toki on ihan ok paikkojakin ollut, mutta enemmän niitä huonoja. Ihmiset käyttäytyvät kuin mitkäkin autistit, ja ilkeilevät. Tässä muutamia esimerkkejä:

- ei vastata tervehdykseen

- perehdytystä ei ikinä ehditä antaa, pitää vain itse tajuta mitä lähteä tekemään ja miten

- ei neuvota mitään ennalta, eikä edes vaikka kysyy, mulkoillaan vaan

- jos kuitenkin suvaitaan puhua jotain, niin sekin pitää tehdä nenänvartta pitkin kyllästyneenä tuhahdellen

- osoitetaan mieltä, kun en älynnyt jotain talon sanatonta sopimusta

- sanattomia sopimuksia ei kerrota, ne täytyy opetella. Mielellään nöyryytyksen ja huutojen kautta.

- kiitosta ei tule ikinä, vaikka miten hyvin hoitaisit tonttisi. Kuittailua kyllä pienimmistäkin asioista.

- esimiehet voivat olla asiattomia ja kohteluun vaikuttaa henkilökemiat, päivän fiilis ja tähtien asento

- jos joku asia jossain tyypissä ei miellytä, niin häntä nakitetaan inhottaviin hommiin ja suljetaan ulkopuolelle

- oma ja muiden hyvinvointi ei kiinnosta pätkääkään. Painetaan pitkää päivää ilman taukoja ja tietoa kotiinpääsyajasta, ikään kuin oltaisiin korvaamattomia. Odotetaan samaa uhrautumista muilta. Jos kieltäytyy, työt vähenee ja käytös muuttuu

- käytös ylipäänsä sivistymätöntä

Kaikki noista asioista ei ole sattunut onneksi omalle kohdalle, mutta olen seurannut sivusta. Itse olen jo päälle kolmekymppinen ja paljon kokemusta työelämästä, joten en suostu ihan mihin tahansa ja pidän kiinni oikeuksistani, mutta nuoremmat eivät uskalla.

Mistä tuo ravintola-alan perseily johtuu?

Näiden kokemusten myötä olen päättänyt, että ravintolatöihin en tule valmistumiseni jälkeen enää menemään, vaikka ei muuta olisi tarjolla ja vaihtoehtona työttömyys. Hrr.

Kommentit (85)

Vierailija
81/85 |
28.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä ihme jos alalla orjatyövoimapula.

Vierailija
82/85 |
28.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun on nuori ja nätti, se ärsyttää vanhoja työntekijöitä.  Hyväntuulisuuskin ärsyttää.  Näin se menee.  Jokaisessa työpaikassa.  

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/85 |
28.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun on nuori ja nätti, se ärsyttää vanhoja työntekijöitä.  Hyväntuulisuuskin ärsyttää.  Näin se menee.  Jokaisessa työpaikassa.  

Ajan kuluessa helpottaa..kukaan ei ole ikuisesti nuori eikä nättikään.

Koita nyt vielä kestää....

Vierailija
84/85 |
28.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut työttömänä vuoden irtisanottua itseni ravintola-alan töistä. Henkilöstöravintola, jossa olin työntekijä, oli ihan ok paikka toisin kuin ammattikouluaikana harjoittelijana oleminen annosruokaravintolassa, joka oli suorastaan painajaista.

Olen jo hakenut merkonomiopintoihin, joka toteutuisi työelämäpainotteisena. Tähän päätökseen tulin oltuani työkokeilussa erikoisliikkeessä. Vilkkaista päivistä huolimatta tuntui paljon helpommalta olla myymälässä kuin ravintolassa.

Vierailija
85/85 |
28.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Höpöhöpö. Itse, kahden nuoren naisen äitinä suhtaudun nuoriin hyvin suojelevasti. Nuori ja nätti olen itsekin aikoinaan ollut aloittaessani työelämässä ja parhaimmat neuvot sain näiltä vanhoilta työntekijöiltä, joiden hyväntuulinen, rento ote ja huumori piristi päivää. Joukossa saattoi olla yksi tai kaksi sitruunan niellyttä, mutta heidän käytös oli yleisesti ottaen kaikkia kohtaan ylimielistä ja huonoa.

Ei se ikä välttämättä tee vattumaiseksi, niitä löytyy nuoremmistakin.