Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi ravintola-alalla ollaan niin ilkeitä uusille? Aloitin juuri vuokratyön.

Vierailija
22.09.2018 |

Aloitin parin vuokrafirman kautta ravintola-alan keikkatyöt opintojen oheen vuosi sitten. Olen järkyttynyt itseni ja muiden vuokratyöntekijöiden kohtelusta ravintoloissa! Toki on ihan ok paikkojakin ollut, mutta enemmän niitä huonoja. Ihmiset käyttäytyvät kuin mitkäkin autistit, ja ilkeilevät. Tässä muutamia esimerkkejä:

- ei vastata tervehdykseen

- perehdytystä ei ikinä ehditä antaa, pitää vain itse tajuta mitä lähteä tekemään ja miten

- ei neuvota mitään ennalta, eikä edes vaikka kysyy, mulkoillaan vaan

- jos kuitenkin suvaitaan puhua jotain, niin sekin pitää tehdä nenänvartta pitkin kyllästyneenä tuhahdellen

- osoitetaan mieltä, kun en älynnyt jotain talon sanatonta sopimusta

- sanattomia sopimuksia ei kerrota, ne täytyy opetella. Mielellään nöyryytyksen ja huutojen kautta.

- kiitosta ei tule ikinä, vaikka miten hyvin hoitaisit tonttisi. Kuittailua kyllä pienimmistäkin asioista.

- esimiehet voivat olla asiattomia ja kohteluun vaikuttaa henkilökemiat, päivän fiilis ja tähtien asento

- jos joku asia jossain tyypissä ei miellytä, niin häntä nakitetaan inhottaviin hommiin ja suljetaan ulkopuolelle

- oma ja muiden hyvinvointi ei kiinnosta pätkääkään. Painetaan pitkää päivää ilman taukoja ja tietoa kotiinpääsyajasta, ikään kuin oltaisiin korvaamattomia. Odotetaan samaa uhrautumista muilta. Jos kieltäytyy, työt vähenee ja käytös muuttuu

- käytös ylipäänsä sivistymätöntä

Kaikki noista asioista ei ole sattunut onneksi omalle kohdalle, mutta olen seurannut sivusta. Itse olen jo päälle kolmekymppinen ja paljon kokemusta työelämästä, joten en suostu ihan mihin tahansa ja pidän kiinni oikeuksistani, mutta nuoremmat eivät uskalla.

Mistä tuo ravintola-alan perseily johtuu?

Näiden kokemusten myötä olen päättänyt, että ravintolatöihin en tule valmistumiseni jälkeen enää menemään, vaikka ei muuta olisi tarjolla ja vaihtoehtona työttömyys. Hrr.

Kommentit (85)

Vierailija
41/85 |
22.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloitin parin vuokrafirman kautta ravintola-alan keikkatyöt opintojen oheen vuosi sitten. Olen järkyttynyt itseni ja muiden vuokratyöntekijöiden kohtelusta ravintoloissa! Toki on ihan ok paikkojakin ollut, mutta enemmän niitä huonoja. Ihmiset käyttäytyvät kuin mitkäkin autistit, ja ilkeilevät. Tässä muutamia esimerkkejä:

- perehdytystä ei ikinä ehditä antaa, pitää vain itse tajuta mitä lähteä tekemään ja miten

- jos kuitenkin suvaitaan puhua jotain, niin sekin pitää tehdä nenänvartta pitkin kyllästyneenä tuhahdellen

- sanattomia sopimuksia ei kerrota, ne täytyy opetella. Mielellään nöyryytyksen ja huutojen kautta.

- kiitosta ei tule ikinä, vaikka miten hyvin hoitaisit tonttisi. Kuittailua kyllä pienimmistäkin asioista.

- esimiehet voivat olla asiattomia ja kohteluun vaikuttaa henkilökemiat, päivän fiilis ja tähtien asento

- jos joku asia jossain tyypissä ei miellytä, niin häntä nakitetaan inhottaviin hommiin ja suljetaan ulkopuolelle

- oma ja muiden hyvinvointi ei kiinnosta pätkääkään. Painetaan pitkää päivää ilman taukoja ja tietoa kotiinpääsyajasta, ikään kuin oltaisiin korvaamattomia. Odotetaan samaa uhrautumista muilta. Jos kieltäytyy, työt vähenee ja käytös muuttuu

Kaikki noista asioista ei ole sattunut onneksi omalle kohdalle, mutta olen seurannut sivusta. Itse olen jo päälle kolmekymppinen ja paljon kokemusta työelämästä, joten en suostu ihan mihin tahansa ja pidän kiinni oikeuksistani, mutta nuoremmat eivät uskalla.

Näiden kokemusten myötä olen päättänyt, että ravintolatöihin en tule valmistumiseni jälkeen enää menemään, vaikka ei muuta olisi tarjolla ja vaihtoehtona työttömyys. Hrr.

Keittiö on kova ja kuuma paikka. Jos nyt olet tota mieltä, niin ei kannata jatkaa ulkomaille. Toi ei ole vielä yhtään mitään. Keittiössä sanotaan yes chef. Olin Ranskassa aikoinaan tähtiraflassa ilman kielitaitoa. Ei ne puhu englantia, ne puhuu ranskaa. Opin kielen niin nopeasti, että saisin varmaan jonkinlaisen mitalin siitä jos olis kisa. Se kiehuminen ei ole henkilökohtaista. Yks asia myös pitää ymmärtää, että joka annos joka lähtee niin se menee sen Chef de patronin nimissä.

Mc donaldsit eri juttuja sitten. Mee sinne duuniin, niin ei tarvi kuunnella. Olin 2 vuotta Gordon Ramseyn raflassa Restaurant Gordon Ramsey. Siellä palaute oli pelkät negatiiviset kommentit, positiivisia ei lueta ollenkaan. Tämä lause on ollut mun päässä vuodesta 2001. YOUR BEST IS NOT GOOD ENOUGH !!!!!!!!! push push push push !!!!!!!!

Sä käyt sääliksi. Ihannoit jotain elämäm koulun käyneiden kokkien mielivallan perusteella toimivia keittiöitä. Onneksi noihin hommiin ei tarvi mennä jos tajuaa vähänkin kouluja käydä. 

Vierailija
42/85 |
22.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keittiömestari kirjoitti:

Jos on sen verran avuton, ettei itse osaa katsoa mitä missäkin kaapissa on, niin onko ihme että kohdellaan kuin vammaista?

Meidän 2v Pirkko-petterikin tietää mistä kaapista mikäkin löytyy.

Vinkki: käy kaapit läpi ja opettele.

Joo, pienissä paikoissa teenkin näin. Sitten on oikeasti isoja ravintoloita, joiden keittiötkin ovat moniosaisia sokkeloita, voivat olla jopa parissa kerroksessa keittiö ja sali. Tulenko minä jo pari tuntia aiemmin tutustumaan niihin satoihin kaappeihin ja vetareihin sitten?

Siinä itse työn touhussa nimittäin siihen oikean paikan etsimiseen ei ole aikaa sadasta vaihtoehdosta, kun tiskiä pukkaa ja koneen on käytävä koko ajan. Tai pitää löytää asiakkaalle jotain tiettyä erityisolutta ja sitä ei ole vielä purettu kuormasta baarin kaappeihin. Pitäisikö minun ymmärtää, että kun sitä olutta ei ole kaapissa, niin tottakai se on siellä alakerran lukollisessa viinavarastossa, jonne tulee aina perjantaisin kuorma ja avaimet on vain vakkareilla?

Ao

Ap

Itse asiassa juuri noin on toimittava. Minä olen tarjoillut kakarasta asti ja aina uuteen paikkaan mennessä menen ainakin tunnin etukäteen availemaan kaappeja ja seuraamaan tempoa ja rytmiä. Koska ellei näitä asioita tiedä, sekoitat koko henkilökunnan pakan. Toimiva ravintola on kun juna, jossa jokaisella on roolinsa ja kyydissä on pysyttävä. Hyvien työkavereiden kanssa työ ei ole edes erityisen raskasta. Henkisesti tietty, se lääppiminen ja asiakkaiden halveksunta oli minulle lopulta liikaa. Ajoissa meno on ihan perusteltua jo siitäkin syystä, että kun työaikasi alkaa, sinun edellytetään osaavan duunisi ainakin auttavasti. Ja minun työmoraalinikin sanoo, ettei minulle enää palkkaa makseta kaappien availusta. Tuntipalkkani on muuten keikkaillessa 17€ ja vakkarina ollessa 14€. Plus lisät.

Jotenkin tässä nyt haiskahtaa se, että kun työ muuten on yksinkertaista eikä vaadi kummempia pätevyyksiä, niin siitä tekemällä tehdää haastavaa tuollaisella "en viitti kertoo missä liemikauha on, kyllä sun pitää tietää mistä laatikosta se just meillä löytyy".

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/85 |
22.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matala koulutus, raasut yrittävävät simputtaa ja käyttää sitä vähäistä valtaa mikä heillä on.

Vierailija
44/85 |
22.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työntekijät eivät jaksa! Opettaminen kiireessä on ihan tajuttoman uuvuttavaa. Nykyinen touhu on ihan yhtä painajaista välillä kaikille osapuolille, olet sekä työntekijä, että opettaja.

Tilanne voi olla, että yksi tai kaksi vakkaria häärää kymmenen vuokralaisen kanssa ja vastuu on yksinomaan niillä vakkareilla. Valitettavasti vuokralaisissa on niitäkin joita ei edes kiinnosta, ei ymmärretä mitä sanotaan tai tullaan vaan kaveraamaan, kerjäämään huomiota ja juttu seuraa.

Vierailija
45/85 |
22.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keittiö on kova ja kuuma paikka. Jos nyt olet tota mieltä, niin ei kannata jatkaa ulkomaille. Toi ei ole vielä yhtään mitään. Keittiössä sanotaan yes chef. Olin Ranskassa aikoinaan tähtiraflassa ilman kielitaitoa. Ei ne puhu englantia, ne puhuu ranskaa. Opin kielen niin nopeasti, että saisin varmaan jonkinlaisen mitalin siitä jos olis kisa. Se kiehuminen ei ole henkilökohtaista. Yks asia myös pitää ymmärtää, että joka annos joka lähtee niin se menee sen Chef de patronin nimissä.

Mc donaldsit eri juttuja sitten. Mee sinne duuniin, niin ei tarvi kuunnella. Olin 2 vuotta Gordon Ramseyn raflassa Restaurant Gordon Ramsey. Siellä palaute oli pelkät negatiiviset kommentit, positiivisia ei lueta ollenkaan. Tämä lause on ollut mun päässä vuodesta 2001. YOUR BEST IS NOT GOOD ENOUGH !!!!!!!!! push push push push !!!!!!!!

Mikä sun diagnoosi on, että viitsit kiusata itseäsi tuollaisissa paikoissa? Ei kuulosta fiksun ihmisen toiminnalta ja kirjoitukselta.

Vierailija
46/85 |
22.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuttua. Oon ite hotellissa töissä, en ravintolahommissa, mutta välillä oon käyny siellä raflan puolella tekemässä keikkaa jos on työntekijöistä pulaa. Ja muakin, talon omaa työntekijää eikä edes mitään vuokratyöläistä, kohdellaan just noin. Tulee vaan aina semmonen olo, että hittoako pyydätte mua edes tälle puolelle töihin, kun tiedätte etten mitään osaa eikä kukaan ikinä voi missään auttaa tai neuvoa :D Vuokratyöntekijöiden kohtelukaan ei kyllä yhtään sen auvoisammalta kuulosta.

Ja samassa työpaikassa mut omalla puolellani ilmapiiri ja ihmisten kohtelu on niiiin toista luokkaa. Oisko sitten koulutustasosta vai ihan vaan asenteesta riippuvia juttuja?

Sinuna kysyisin seuraavan kerran ihan suoraan, että miksi pyydätte tänne jos kerran keskenään pärjäätte paremmin.

Vierailija
47/85 |
22.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuule, tuo ei ole mitään siihen verrattuna, miten kohdellaan hoitoalalla toisia työntekijöitä. Se on suoranaista kidutusta ja siihen osallistuvat myös esimiehet. Sitten hehkutetaan jotain eettisiä periaatteita ja "laaja-alaista tasa-arvoa". Heko, heko......Ole onnellinen, ettet ole hoitaja.

Miten tämä liittyi keskusteluun, jossa puhutaan ravintola-alan epäkohdista? Täysin tarpeeton kommentti.

Vierailija
48/85 |
22.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossahan oli kuvailtuna normaali suomalainen työpaikka.

Vierailija
49/85 |
22.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työntekijät eivät jaksa! Opettaminen kiireessä on ihan tajuttoman uuvuttavaa. Nykyinen touhu on ihan yhtä painajaista välillä kaikille osapuolille, olet sekä työntekijä, että opettaja.

Tilanne voi olla, että yksi tai kaksi vakkaria häärää kymmenen vuokralaisen kanssa ja vastuu on yksinomaan niillä vakkareilla. Valitettavasti vuokralaisissa on niitäkin joita ei edes kiinnosta, ei ymmärretä mitä sanotaan tai tullaan vaan kaveraamaan, kerjäämään huomiota ja juttu seuraa.

....ja miten sitä tilannetta helpottaa se, ettei viitsitä kertoa missä mikäkin soppakauha sijaitsee? Miten se helpottaa muutenkin kireää tilannetta, että keikkaaja joutuu kollaamaan joka laatikon läpi kellon kuluttaen näin ylimääräistä aikaa turhaan, kuin että kertoisit ja keikkaaja saa nopeasti homman tehtyä?

Vierailija
50/85 |
22.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupan alalla ainakin vituttaa vuokratyöntekijät, koska saavat todennäköisesti parempaa liksaa kuin me vakkarit ja töitä tehdään ehkä niin hitaasti kuin vain voidaan. Ja kyse ei ole siitä, että on uusi minulle tutuissa kuvioissa vaan kyllä sen näkee ketkä haluavat tehdä työnsä hyvin ja ketkä sooloilevat. Siektä tulee kyllä myös hyviä tekijöitä, mutta ehkä 1/20.

En tiedä ravintola-alasta, mutta meillä se vitutus kohdistuu pomoihin jotka noita vuokrafirmalaisia ottavat ja näkyy sitten vuokratuille tekijöille.

Vierailija
51/85 |
22.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi että, tulee niin omat tarjoilija-ajat mieleen. En tiedä onko tuolle toimintatavalle mitään yhtä syytä, mutta luulisin, että kiire, fyysinen kuormitus, stressi, kuumuus, melu, pieni palkka, kurjat työajat, huono johtaminen ja elämämkoululaisuus vaikuttavat asiaan.

Ravintolaporukka on aika monimuotoista ja sinne mahtuu kaikenlaista yliopisto-opiskelijoista peruskoulun drop outteihin ja kaikkea siltä väliltä. Ja tämä nyt vaan näkyy siinä touhussa. Lisäksi porukka melko nuorta. Harvalle se on myöskään unelma-ala, sinne ajaudutaan yleensä jostain syystä.

Itse olen jo alalta päässyt pois ja takaisin en kyllä menisi edes karenssin uhalla.

Mutta olen kyllä iloinen, että olen sitäkin työtä tehnyt. Niistä vuosista sain myös paljon hyvää, kuten paljon ystäviä ja tuttavia (alalta löytyy myös uskomattoman ihania persoonia), paksunahkaisuutta ja kokemusta siitä, mitä on hanttihommat ja miltä tuntuu tehdä niitä. Arvostan nykyistä normaalia päivätyötäni todella paljon, kun muistelen ravintola-alaa.

Ohikulkumatkana ihan hyvä juttu rahantarpeeseen, mutta pitemmän päälle ei.

Vierailija
52/85 |
22.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaupan alalla ainakin vituttaa vuokratyöntekijät, koska saavat todennäköisesti parempaa liksaa kuin me vakkarit ja töitä tehdään ehkä niin hitaasti kuin vain voidaan. Ja kyse ei ole siitä, että on uusi minulle tutuissa kuvioissa vaan kyllä sen näkee ketkä haluavat tehdä työnsä hyvin ja ketkä sooloilevat. Siektä tulee kyllä myös hyviä tekijöitä, mutta ehkä 1/20.

En tiedä ravintola-alasta, mutta meillä se vitutus kohdistuu pomoihin jotka noita vuokrafirmalaisia ottavat ja näkyy sitten vuokratuille tekijöille.

Ja mikä on syy siihen, ettet vaihda vuokratyöntekijäksi?

Vierailija
53/85 |
22.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

10 vuotta sitten oli samaa kun tein keikkalaisena plokkarin ja tiskarin hommia. Mutta enimmäkseen oli ok, ja ehkä ne eivät niin jääneet vaivaamaan kun oli vaan yhden vuoron jossain. Oli paljon myös mukavia paikkoja!

Mutta enpä ole tähän mennessä muualla törmällyt yhtä asiattomaan tiuskimiseen tai vastaamattajättämiseen kun mitä joissakin paikoissa oli.

Vierailija
54/85 |
22.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naisvaltainen ala siinä syy. Sama jossain sairaalassa/terveyskeskuksessa missä työntekijöistä 95 prosenttia on naisia.

Vierailija
55/85 |
22.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ravintola-alalle tullessani sain juurikin samanlaista kohtelua. Kaipa se kuuluu jotenkin asiaan, vaikka onkin vuosi 2018... 

Nykyisin olen itse alalla esimiehenä, pyrin olemaan kaikille positiivinen ja reilu. Toki näissä hommissa pitää olla myös todella napakka. 

Valitettavasti nykynuoriso on työntekijöinä ihan eri luokkaa kuin muutama vuosi sitten. Töihin tullaan tekemään töitä puoliteholla, valitetaan kaikesta; työajat, työpaikan sijainti, työvuorot (pitää olla pelkkää aamuvuoroa, tunteja pitäisi olla työvuorolistalla täydet, mutta käytännössä ei haluta tehdä kuin 4 h:n vuoroja.) Töihin tullaan myöhässä, työvaatteet unohtuu kotiin jne. Kassaeroja syntyy eikä mitään tietoa, että mistähän ne voisi tulla.

Meillä töissä perehdytetään jokainen työntekijä todella perusteellisesti ja se on ihan tietoinen kulueräkin. Jokainen saa ekana päivänä perusteellisen kalvosulkeisperehdytyksen, kierroksen työpaikan tiloissa, avaimet, pukukaapin, vaatteet jne. Tämän jälkeen jokaisella on jokaiseen työvuoroon perehdytysvuoro kokeneen työkaverin kanssa. Mutta tämäkään ei riitä, mitään ei paineta muistiin, mitään vastuuta omasta suoriutumisesta ei oteta. 

Joten kyllä se välillä vähän kieltämättä ärsyttää alalla työskennellä. Toki jos esim. ruuan verotusta vähän kevennettäisiin/raaka-ainekustannukset halpenisi tai ravintolaruokien/ juomien kulutus nousisi merkittävästi, voisi yritykset maksaa työntekijöilleen enemmän palkkaa. Ainakin itselle se palkka on kaikista motivoivin tekijä, joten sen luulisi auttavan jo vähän.

Vierailija
56/85 |
22.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on sen verran avuton, ettei itse osaa katsoa mitä missäkin kaapissa on, niin onko ihme että kohdellaan kuin vammaista?

Minulla on ainakin 8 tuntia aikaa etsiä niitä tavaroita. Homma jatkuu sitten, kun olen löytänyt ne.

Vierailija
57/85 |
22.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja mikä on syy siihen, ettet vaihda vuokratyöntekijäksi?

Koska työvuoroista ei ole takuuta ja pitäisi istua kassalla?

Vierailija
58/85 |
22.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon tehnyt kolme vuotta vuokratyötä.  Ei mulle ole tullut kuin pari tuollaista paikkaa vastaan, molemmat oli Fazer-Amica. 52 eri ravintolaa nyt tähän mennessä käynyt.  Yleensä ottavat riemusta kiljuen vastaan kun saavat extran auttamaan pahoissa tilanteissa. 

Vierailija
59/85 |
22.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin vuokrafirman kautta Cafe Picnicissä, siellä ei tosiaan osattu edes tervehtiä, jokaisesta liikkestä moitittiin ja perutusta työvuorosta ei vaivauduttu edes ilmoittamaan, itse piti se mennä paikalle 20km.n päähän toteamaan. Paskan puhumista selän takana jne.jne.

Vierailija
60/85 |
22.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, pienissä paikoissa teenkin näin. Sitten on oikeasti isoja ravintoloita, joiden keittiötkin ovat moniosaisia sokkeloita, voivat olla jopa parissa kerroksessa keittiö ja sali. Tulenko minä jo pari tuntia aiemmin tutustumaan niihin satoihin kaappeihin ja vetareihin sitten?

Siinä itse työn touhussa nimittäin siihen oikean paikan etsimiseen ei ole aikaa sadasta vaihtoehdosta, kun tiskiä pukkaa ja koneen on käytävä koko ajan. Tai pitää löytää asiakkaalle jotain tiettyä erityisolutta ja sitä ei ole vielä purettu kuormasta baarin kaappeihin. Pitäisikö minun ymmärtää, että kun sitä olutta ei ole kaapissa, niin tottakai se on siellä alakerran lukollisessa viinavarastossa, jonne tulee aina perjantaisin kuorma ja avaimet on vain vakkareilla?

Ao

Ap

Itse asiassa juuri noin on toimittava. Minä olen tarjoillut kakarasta asti ja aina uuteen paikkaan mennessä menen ainakin tunnin etukäteen availemaan kaappeja ja seuraamaan tempoa ja rytmiä. Koska ellei näitä asioita tiedä, sekoitat koko henkilökunnan pakan. Toimiva ravintola on kun juna, jossa jokaisella on roolinsa ja kyydissä on pysyttävä. Hyvien työkavereiden kanssa työ ei ole edes erityisen raskasta. Henkisesti tietty, se lääppiminen ja asiakkaiden halveksunta oli minulle lopulta liikaa. Ajoissa meno on ihan perusteltua jo siitäkin syystä, että kun työaikasi alkaa, sinun edellytetään osaavan duunisi ainakin auttavasti. Ja minun työmoraalinikin sanoo, ettei minulle enää palkkaa makseta kaappien availusta. Tuntipalkkani on muuten keikkaillessa 17€ ja vakkarina ollessa 14€. Plus lisät.

Tää kertoo samalla jotenkin miten vaativaa työ on. Että yhden tunnin kun kaappeja aukoo niin pitäisi jo olla kuin vanha tekijä.