Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi ravintola-alalla ollaan niin ilkeitä uusille? Aloitin juuri vuokratyön.

Vierailija
22.09.2018 |

Aloitin parin vuokrafirman kautta ravintola-alan keikkatyöt opintojen oheen vuosi sitten. Olen järkyttynyt itseni ja muiden vuokratyöntekijöiden kohtelusta ravintoloissa! Toki on ihan ok paikkojakin ollut, mutta enemmän niitä huonoja. Ihmiset käyttäytyvät kuin mitkäkin autistit, ja ilkeilevät. Tässä muutamia esimerkkejä:

- ei vastata tervehdykseen

- perehdytystä ei ikinä ehditä antaa, pitää vain itse tajuta mitä lähteä tekemään ja miten

- ei neuvota mitään ennalta, eikä edes vaikka kysyy, mulkoillaan vaan

- jos kuitenkin suvaitaan puhua jotain, niin sekin pitää tehdä nenänvartta pitkin kyllästyneenä tuhahdellen

- osoitetaan mieltä, kun en älynnyt jotain talon sanatonta sopimusta

- sanattomia sopimuksia ei kerrota, ne täytyy opetella. Mielellään nöyryytyksen ja huutojen kautta.

- kiitosta ei tule ikinä, vaikka miten hyvin hoitaisit tonttisi. Kuittailua kyllä pienimmistäkin asioista.

- esimiehet voivat olla asiattomia ja kohteluun vaikuttaa henkilökemiat, päivän fiilis ja tähtien asento

- jos joku asia jossain tyypissä ei miellytä, niin häntä nakitetaan inhottaviin hommiin ja suljetaan ulkopuolelle

- oma ja muiden hyvinvointi ei kiinnosta pätkääkään. Painetaan pitkää päivää ilman taukoja ja tietoa kotiinpääsyajasta, ikään kuin oltaisiin korvaamattomia. Odotetaan samaa uhrautumista muilta. Jos kieltäytyy, työt vähenee ja käytös muuttuu

- käytös ylipäänsä sivistymätöntä

Kaikki noista asioista ei ole sattunut onneksi omalle kohdalle, mutta olen seurannut sivusta. Itse olen jo päälle kolmekymppinen ja paljon kokemusta työelämästä, joten en suostu ihan mihin tahansa ja pidän kiinni oikeuksistani, mutta nuoremmat eivät uskalla.

Mistä tuo ravintola-alan perseily johtuu?

Näiden kokemusten myötä olen päättänyt, että ravintolatöihin en tule valmistumiseni jälkeen enää menemään, vaikka ei muuta olisi tarjolla ja vaihtoehtona työttömyys. Hrr.

Kommentit (85)

Vierailija
61/85 |
22.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joka alalla valitettavasti tuota on. Sosiaali-ja terveysala yksi pahimmistaa. Olis kaikille helpompaa jos töissä ois mukava ilmapiiri ja itse kukin kantaisi siitä myös vastuun.

Erityisesti naisvaltaisilla aloilla tuota on.

Vierailija
62/85 |
22.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siihen tottuu. Alaa ei voi suositella herkille, pitää olla paksu nahka ja terävä kieli.

Hyödyksi myös vähäinen itsekunnioitus? Tai vastaavasti sivistymättömyys ja röyhkeä "mun nokalle ei hypitä" käytös? Tyhmyys?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/85 |
22.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi ihan oikein, jos vuosikymmeniä samassa työpaikassa olleet laitettaisiin yhtäkkiä johonkin ihan uuteen paikkaan ja sitten ei kerrottaisi mitään muuta kuin, että antaa palaa.

Vierailija
64/85 |
22.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työntekijät eivät jaksa! Opettaminen kiireessä on ihan tajuttoman uuvuttavaa. Nykyinen touhu on ihan yhtä painajaista välillä kaikille osapuolille, olet sekä työntekijä, että opettaja.

Tilanne voi olla, että yksi tai kaksi vakkaria häärää kymmenen vuokralaisen kanssa ja vastuu on yksinomaan niillä vakkareilla. Valitettavasti vuokralaisissa on niitäkin joita ei edes kiinnosta, ei ymmärretä mitä sanotaan tai tullaan vaan kaveraamaan, kerjäämään huomiota ja juttu seuraa.

....ja miten sitä tilannetta helpottaa se, ettei viitsitä kertoa missä mikäkin soppakauha sijaitsee? Miten se helpottaa muutenkin kireää tilannetta, että keikkaaja joutuu kollaamaan joka laatikon läpi kellon kuluttaen näin ylimääräistä aikaa turhaan, kuin että kertoisit ja keikkaaja saa nopeasti homman tehtyä?

Koska toisen täysin epäreilu simputtaminen helpottaa edes hetkeksi omaa kestovetutusta?

Vierailija
65/85 |
22.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ässämix kirjoitti:

Itse ravintola-alalle tullessani sain juurikin samanlaista kohtelua. Kaipa se kuuluu jotenkin asiaan, vaikka onkin vuosi 2018... 

Nykyisin olen itse alalla esimiehenä, pyrin olemaan kaikille positiivinen ja reilu. Toki näissä hommissa pitää olla myös todella napakka. 

Valitettavasti nykynuoriso on työntekijöinä ihan eri luokkaa kuin muutama vuosi sitten. Töihin tullaan tekemään töitä puoliteholla, valitetaan kaikesta; työajat, työpaikan sijainti, työvuorot (pitää olla pelkkää aamuvuoroa, tunteja pitäisi olla työvuorolistalla täydet, mutta käytännössä ei haluta tehdä kuin 4 h:n vuoroja.) Töihin tullaan myöhässä, työvaatteet unohtuu kotiin jne. Kassaeroja syntyy eikä mitään tietoa, että mistähän ne voisi tulla.

Meillä töissä perehdytetään jokainen työntekijä todella perusteellisesti ja se on ihan tietoinen kulueräkin. Jokainen saa ekana päivänä perusteellisen kalvosulkeisperehdytyksen, kierroksen työpaikan tiloissa, avaimet, pukukaapin, vaatteet jne. Tämän jälkeen jokaisella on jokaiseen työvuoroon perehdytysvuoro kokeneen työkaverin kanssa. Mutta tämäkään ei riitä, mitään ei paineta muistiin, mitään vastuuta omasta suoriutumisesta ei oteta. 

Joten kyllä se välillä vähän kieltämättä ärsyttää alalla työskennellä. Toki jos esim. ruuan verotusta vähän kevennettäisiin/raaka-ainekustannukset halpenisi tai ravintolaruokien/ juomien kulutus nousisi merkittävästi, voisi yritykset maksaa työntekijöilleen enemmän palkkaa. Ainakin itselle se palkka on kaikista motivoivin tekijä, joten sen luulisi auttavan jo vähän.

Kyllä ravintola-alalla on tämä meininki ollut jo pitkään, ennen tätä nykynuorisoakin.

Vierailija
66/85 |
22.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näkyyhän tämä asiakkaillekin. Miksi baareissa on usein niin ala-arvoista asiakaspalvelua? Kyllä minä ainakin rahani sinne paikkaan vien, missä ei suhtauduta minuun kuin halpaan makkaraan. Enkä todellakaan vaadi mitään feikkihymyjä tai amerikkalaista asiakaspalvelua, vaan ihan normaalia ystävällistä käytöstä asiakasta kohtaan. Onko tämä jäänne jostain kieltoaikojen asenteista?

Vierailija
67/85 |
22.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keittiömestari kirjoitti:

Jos on sen verran avuton, ettei itse osaa katsoa mitä missäkin kaapissa on, niin onko ihme että kohdellaan kuin vammaista?

Meidän 2v Pirkko-petterikin tietää mistä kaapista mikäkin löytyy.

Vinkki: käy kaapit läpi ja opettele.

Kah, se aiemmin mainittu nutturanaama löysi tiensä keskusteluun :D

Olen ollut parissa ravintola-alan paikassa töissä (toisessa yli 10v ja toisessa muutaman vuoden). Pääasiassa olen kouluttanut uusia ja toki alussa ollut itsekin koulutettavana. En ole kohdannut enkä harrastanut ilkeyksiä enkä asiattomuuksia. Normaalijärkisenä ihmisenä olen toki tajunnut, että hyvä perehdytys on minunkin etuni. Sitä kannattaa joskus ajatella nokkaansa pidemmälle katsos.

Mitä hyötyä on henkilöstövajausta paikkaamaan hälytetystä keikkalaisesta, jos siltä menee puoli iltaa siihen, että käy läpi kaappeja ja yrittää keksiä missä arvot nyrpeäneidit pitää tarvikkeitaan? Kun sille voisi asiallisesti näyttää, että tuolla on nuo, täällä nämä ja tässä tapaamme pitää näitä ja työnteko voisi alkaa.

Vierailija
68/85 |
22.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näkyyhän tämä asiakkaillekin. Miksi baareissa on usein niin ala-arvoista asiakaspalvelua? Kyllä minä ainakin rahani sinne paikkaan vien, missä ei suhtauduta minuun kuin halpaan makkaraan. Enkä todellakaan vaadi mitään feikkihymyjä tai amerikkalaista asiakaspalvelua, vaan ihan normaalia ystävällistä käytöstä asiakasta kohtaan. Onko tämä jäänne jostain kieltoaikojen asenteista?

Tämä on kyllä totta. Pikkupubeissa olen pääsääntöisesti saanut hyvää asiakaspalvelua, mutta varsinkin jotkut suositummat paikat, yökerhot ym. ovat niitä, joista löytyy niitä elämäänsä kyllästyneitä kyyppareita. Pitävät vielä itseään jonain jumalanlahjana, kun sieltä tiskin takaa naama väärinpäin hallinnoivat kaljahanaa.

Vierailija
69/85 |
22.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on kyllä totta. Pikkupubeissa olen pääsääntöisesti saanut hyvää asiakaspalvelua, mutta varsinkin jotkut suositummat paikat, yökerhot ym. ovat niitä, joista löytyy niitä elämäänsä kyllästyneitä kyyppareita. Pitävät vielä itseään jonain jumalanlahjana, kun sieltä tiskin takaa naama väärinpäin hallinnoivat kaljahanaa.

"hallinnoivat kaljahanaa" :D illan paras kommentti!!

Se on monelle se ainut hetki, kun voi ajatella olevansa jumala (joka hallinnoi kaljahanaa ja jolla on valta päättää tarjoaako ensin tuolle vai tälle tyypille).

Vierailija
70/85 |
22.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keittiömestari kirjoitti:

Jos on sen verran avuton, ettei itse osaa katsoa mitä missäkin kaapissa on, niin onko ihme että kohdellaan kuin vammaista?

Meidän 2v Pirkko-petterikin tietää mistä kaapista mikäkin löytyy.

Vinkki: käy kaapit läpi ja opettele.

Kah, se aiemmin mainittu nutturanaama löysi tiensä keskusteluun :D

Olen ollut parissa ravintola-alan paikassa töissä (toisessa yli 10v ja toisessa muutaman vuoden). Pääasiassa olen kouluttanut uusia ja toki alussa ollut itsekin koulutettavana. En ole kohdannut enkä harrastanut ilkeyksiä enkä asiattomuuksia. Normaalijärkisenä ihmisenä olen toki tajunnut, että hyvä perehdytys on minunkin etuni. Sitä kannattaa joskus ajatella nokkaansa pidemmälle katsos.

Mitä hyötyä on henkilöstövajausta paikkaamaan hälytetystä keikkalaisesta, jos siltä menee puoli iltaa siihen, että käy läpi kaappeja ja yrittää keksiä missä arvot nyrpeäneidit pitää tarvikkeitaan? Kun sille voisi asiallisesti näyttää, että tuolla on nuo, täällä nämä ja tässä tapaamme pitää näitä ja työnteko voisi alkaa.

Se on vallankäyttöä. Saa tuntea olevansa kuningas hetken aikaa, kun tietää missä purkinavaaja on ja lällää tuo ei tiedä. Mutta se, etteikö tätä olisi miesvaltaisella alalla, sallikaa mun nauraa. Meidän naapurifirma ja yhteistyökumppani on sellainen, että siellä ei tietyt tyypit edes voi konttorilla olla yhtä aikaa eikä puhettakaan, että samalla työmaalla.

Vierailija
71/85 |
22.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on ihan yleistä vuokratyöntekijän kohtelua melkein millä tahansa työmaalla että perehdytys jätetään puolitiehen ja virheistä raivotaan työntekijälle ja vuokratyöfirman työnjohtajalle. Itse olen töissä vuokratyö firmassa ja työnjohtajamme on sanonut suoraan että osa tilaajista on sellaisia joita ei edes viitsisi palvella koska niiden asenne on tiedossa.

Vierailija
72/85 |
22.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen keikkaillessani kans nähnyt kaikenlaista, mutta tutulta kuulostaa. On toki kivojakin paikkoja ollut.

Itse otin jossain kohtaa sellaisen taktiikan, että jos en saanut asiallista ja informatiivista vastausta, jätin homman tekemättä. Siinähän kerääntyi tiskejä kärryyn ja tavaroita oli väärissä paikoissa jne. Ei minua jaksanut reilun 10e tuntipalkalla kiinnostaa sen enempää, jos kohtelu on sitä luokkaa että pitäisi ikään kuin pyydellä anteeksi olemassaoloaan ja nöyristellä.

Vierailija
73/85 |
22.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini oli koko työuransa ravintola-alalla. Nyt on jo eläkkeellä.

Aluksi baariapulaisena, mutta opiskeli myöhemmin kokiksi (tai keittäjäksi, kuten siihen aikaan naisten ammattinimike kuului).

Aika paljon alan ihanuudesta kertoo se, että viihtyi parhaiten kaljabaarissa. Siellä oli kuulemma paras ilmapiiri, vaikka asiakkaille joutui välillä soittamaan poliisin.

Minulle sanoi aina, että älä vaan koskaan lähde tälle alalle. Kertoi aivan järkyttäviä juttuja siitä miten työntekijät kiusaavat toisiaan ja esimiehet ovat täysin asiattomia.

Siellä oli mm. sellaisia juttuja, että työvuoroja suunniteltaessa mietittiin isoon ääneen, että kenestä siihen ja siihen hommaan olisi. Kyseessä saattoi olla kattiloiden tiskaaminen tai perunoid kuoriminen -ja esimiehet epäilivät että ammatti-ihmiset eivät niitä osaisi tehdä oikein. Ja tuo oli ihan kevyimmästä päästä.

Asiattomalla kohtelulla on tuolla alalla pitkät perinteet.

Vierailija
74/85 |
23.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
75/85 |
23.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen tehnyt vuokratyöfirman kautta keikkaa koulun/päiväkodin keittiössä ja

Ravintoloissa.

Osassa paikassa ollaan oltu minulle ilkeitä ja osassa mukavia.

Välillä joku paikan vakkari työntekijä on syyttänyt omista virheistään minua.

Joskus joku taas ollut koko päivän vihainen ja saanut sellaisen fiiliksen että teen kaiken väärin ja en ole tervetullut paikkaan.

Parissa paikassa taas vakkarityöntekijät ovat pitäneet liian pitkiä kahvi ja tupakka taukoja ja jättäneet minut yksin tekemään.

Eivätkä auttaneet.

Olen joudun tämän auttamattomuuden ja toisten liian pitkien taukojen takia jäämään ylitöihin.

Ja joskus olen sanonut jopa että työaikani lopuuu nyt sori en jää ylitöihin tämä liian pitkiä taukoja pitäneet ovat ruvenneet valittamaan.

Olen myös kiinnittänyt huomiota ne jotka tupakoivat ovat ilkeämpiä.

Itse en polta enää

Vierailija
76/85 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan harjoittelijana ollessa a la carte-ravintolassa pyöräytin jäätelöpalloa asiakkaan tilaaman jälkkärin kaveriksi, niin työtoveri kysyi töykeästi, että mikä v**** tuo on. Vastasin että no jäätelöpallo :D Olin kuulema väärin tehnyt sen jäätelöpallon. Olisi rouva vain ollut hyvä ja näyttänyt että miten se tehtiin.

Vierailija
77/85 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon naisia ja h*moja alalla.

Vierailija
78/85 |
27.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieluummin myyn vaikka persettä kuin tekisin töitä ravintola-alalla.

Vierailija
79/85 |
28.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missään en ole kokenut semmoista kyykytystä kun koulun keittiöllä. Työharjottelu kouluaikana oli sellaista, että vessassa tuli itkettyä moneen kertaan ja jo aamusta hirvitti, mitä päivä tuo tullessaan jos se kaikkein ilkein naikkonen on töissä. Tämä toinen työntekijä siis ihan systemaattisesti kiusasi työvuoron aikana, esim. jos olin tiskivuorossa hänen ollessa siinä auttamassa (lukee siis ihan työtehtävän siellä, että yksi salissa oleva auttaa myös tiskissä) kiireisemmällä ajalla tämä ihminen häipyi jonnekkin saaden siihen tiskilinjastoon kauhean kaaoksen niin että hihna piti pysäyttää. erään kerran tämä työ"kaveri" oli keittiön puolella istumassa jossain jakkaralla tiskikaaoksen aikaan, jolleon toinen työntekijä huomautti ja käski

häntä sinne tulemaan. Tuhahdellen sitten hiihteli paikalle. Tapauksia oli useita, josta johtuen en ole päiväkään keittiöalalla ollut, vaan työuran tehnyt ihan muulla alalla.

Vierailija
80/85 |
28.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vakituiset työntekijät kuvittelevat olevansa jollain lailla korvaamattomia. Paikalle tulee joku opiskelija ja hupsista, tekee työt paremmin ja halvemmalla. Vakituiselta lähtee kaikki aseet etujen parantamiseen esim. palkka, kun korvaaja löytyykin heti. Nähnyt kuvion molemmilta puolilta eli ensin olin vakituinen ja ketuttihan se kun joku tuli polkemaan palkkoja. Siirryin keikkahommiin vapaampien työaikojen jne, johdosta.

En siis ollut minkään keikkafirman palkollinen vaan tein toiminimellä keikkahommaa.

Siinä huomasi melko usein että nyt tultiin väärälle tontille :D