Ärsyttää kun kissat vaativat aina availemaan ovia ja sitten ne matelevat tai jäävät jumettamaan oven väliin niin, ettei saa laitettua ovea kiinni.
Tai sitten joutuu antamaan vauhtia. Ärsyttää nykyään suunnattomasti ja joka kerta. Useita kertoja päivittäin. Varmaan hoidon paikka kun ärsyynnyn jo tällaisista asioista...
Kommentit (62)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Antaa vauhtia? Jos tönit ja lyöt eläintä, on parempi ettei sinulla ole eläimiä. Ei ne osaa aina ihmisen mielen mukaan mennä.
Antaa vauhtia ei todellakaan tarkoita tönimistä ja potkimista. Jos kissa jää oven väliin jumettamaan, niin annan kissalle vauhtia koskettamalla kevyesti jalallani kissan häntää tai perskarvoja ja se riittää kyllä. En ikinä satuttaisi eläimiä.
Juuri näin meilläkin. Ei todellakaan mitään tönäisenistä tai potkaisemista vaan kevyttä hipaisua, joka saa kissan yleensä pinkaisemaan liikkeelle. Hauska lukea ketjua ja huomata, että muiden kissoilla on näköjään ihan samoja tapoja kuin omilla.
Meidän perheen kissa teki joskus kosteilla säillä niin, että se maukui avaamaan terassin oven, mutta kynnyksellä vain haisteli raikasta ulkoilmaa silmiään siristellen ja tuli sittenkin takaisin sisälle.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Meilläkin on taas alkanut tuo portsarina toimiminen monen kuukauden jälkeen. Meillä on iso parveke ja se on täysin verkotettu, joten koko kesän ikkuna sinne on auki vuorokauden ympäri ja kissa pääsevät vapaasti menemään. Helteillä oli parvekkeen ovikin auki koko ajan.
Vasta eilen viileni niin että sekä ovi että ikkuna joudutaan pitämään kiinni. Tästä se rumba alkaa, muistan vanhastaan. Kissoja on kaksi mutta eivät juuri koskaan halua samaan aikaan parvekkeelle tai sisään. Yleensä jompikumpi haluaa jompaankumpaan suuntaan juuri kun olemme ottaneet mukavan asennon sohvalla. Liikunnan kannaltahan tämä pitää ottaa. Kyllä se tekee hyvää kun useamman kymmenen kertaa päivän aikana nousee ja istuu.
Ja varsin tuttua on meilläkin se että kun parvekkeen ovi sitten avataan, pitää usein jonkin aikaa nuuhkia ilmaa, kallistella päätä, katsella ja mietiskellä. Sitten työnnetään hyvin kevyesti pepusta jotta kissa päättää mennäkö ulos vai ei. Aika monta kertaa ei sitten haluakaan jos ilma on huono.
Viiden minuutin kuluttua sama kissa on ikkunalla pyrkimässä ulos, siltä varalta että ovi ja ikkuna maagisesti johtaisivatkin eri paikkoihin ja siellä ikkunan takana odottaisikin hieno aurinkoinen sää..
Pari vuosikymmentä sitten kissani oli sisä-ulkokissa. Asuimme toisessa kerroksessa. Tottakai kesken parhaiden unien kissa vaati päästä ulos joten ei muutakuin hilppaamaan raput alas ja kissa jäi aina siihen ulko-oven ovenrakoon jumiin. Siinä minuuttitolkulla äimäiltiin ja kissa päättikin ettei mene ulos ja lähti portaita ylöspäin. Kotona taas minä taas peiton alle ja juuri kun saan kyljen käännettyä alkaa mouruaminen ja taas on lähdettävä viemään kissaa ulos. Taas sama juttu että siinä ovenraossa jumittaa ja luikahtaa takaisin ylös rappuja. Kolmannen kerran samana yönä ulosmouruamista ja alaovelle. Kun kissa jää jumiin ovenrakoon on pakko työntää se ulos koska muuten sama jatkuisi koko yön ;) ! Aamulla aikaisin sitten mouruaa pihalla että tule päästämään sisälle ja aamupalalle. Tätä se elämä oli 13 vuotta mitä kotona asuin. Ihania ovat kissat omalaatuiset :) !
Vierailija kirjoitti:
Kissanluukku oveen.
Kissoille sirutunnisteet, niin vain omat kissat pääsevät kulkemaan.
Meillä on kerrostalossa kissaluukku parvekkeelle :) ei tarvii olla portsarina.
Kissat narsisteja. Yrittävät aina hallita muita ja pitävät itseään maailman tärkeimpänä.
Jos luet lehteä, kissa kävelee siitä yli parin sekunnin välein tai istuu päälle. Se maukuu ruokaa, mutta kun annat ruokaa, se vain nuuhkaisee ja lähtee pois. Yrität lakaista lattiaa ja kissa istuu juuri siihen kohtaan mitä yrität lakaista. Menet vessaan - kissa päättää juuri silloin että hänelläkin on asiaa potalle ja tulee raapimaan ovea, mutta kun päästät sisään, se käy vain katsomassa laatikkoaan ja lähtee heti pois. Yrität juoda kahvia ja syödä jotain sohvalla rentoutuen -kissa tulee kiehnäämään ja pyyhkäisee hännällä ruokaasi ja melkein dippaa sitä kahvimukissasi. Jne.
Vierailija kirjoitti:
Kissat narsisteja. Yrittävät aina hallita muita ja pitävät itseään maailman tärkeimpänä.
Jos luet lehteä, kissa kävelee siitä yli parin sekunnin välein tai istuu päälle. Se maukuu ruokaa, mutta kun annat ruokaa, se vain nuuhkaisee ja lähtee pois. Yrität lakaista lattiaa ja kissa istuu juuri siihen kohtaan mitä yrität lakaista. Menet vessaan - kissa päättää juuri silloin että hänelläkin on asiaa potalle ja tulee raapimaan ovea, mutta kun päästät sisään, se käy vain katsomassa laatikkoaan ja lähtee heti pois. Yrität juoda kahvia ja syödä jotain sohvalla rentoutuen -kissa tulee kiehnäämään ja pyyhkäisee hännällä ruokaasi ja melkein dippaa sitä kahvimukissasi. Jne.
Aikaisin aamulla kissa tulee tökkimään namaa, kun yrität nukkua. Heräät ja lähdet keittämään kahvia, niin kissa menee itse nukkumaan.
Tää vessarumba kyllä ihmetyttää. En mä sulje vessan ovea, kun meen vessaan. Sen voi ihan hyvin jättää raolleen. Toki suljen, jos on vieraita. Mut vaikka se olisikin kiinni, niin ei kissa räjähdä, jos se joutuu minuutin odottamaan omaa vessaan pääsyä. Ja miksi makkarin ovi pitäisi olla kiinni?
Meillä oli aikanaan kissa joka määrätietoisesti raapi yhtä kohtaa makuuhuoneen seinässä. Millään se ei uskonut että kerrostalon umpiseinästä ei pääse ulos. Vieressä oli iso ikkuna, ilmeisesti se päätteli että ulkomaailma on siinä seinän takana kunhan vain pääsisi läpi.
Vierailija kirjoitti:
Tää vessarumba kyllä ihmetyttää. En mä sulje vessan ovea, kun meen vessaan. Sen voi ihan hyvin jättää raolleen. Toki suljen, jos on vieraita. Mut vaikka se olisikin kiinni, niin ei kissa räjähdä, jos se joutuu minuutin odottamaan omaa vessaan pääsyä. Ja miksi makkarin ovi pitäisi olla kiinni?
Siksi koska kaikki kissat eivät käyttäydy samalla tavalla. Yksi meidän kissoista on sellainen, että jos sille ei avaisi vessan ovea kun olen itse asioimassa, niin se saattaa osoittaa mieltään kusemalla kynnysmatolle. Ja en halua käydä tarpeillani vessan ovi auki. Makuuhuoneen ovea ne raapivat vain silloin kun ovi on kiinni ja joku on huoneessa. Välillä tässä taloudessa joku joutuu viettämään aikaa makkarissa ovi kiinni, että pystyy keskittymään määrättyihin asioihin riittävän hyvin ja siksi makuuhuoneen ovea pidetään välillä suljettuna. Se tosin ei auta keskittymään, kun joku kissoista haluaa vähän väliä, että ovea auotaan. Oli kissat sitten kummalla puolella ovea hyvänsä. Jos kukaan taas ei ole makuuhuoneessa, niin silloin kissat jättävät oven raapimisen väliin.
Meillä kissa avaa itse ovet. Sammuttaa ja laittaa päälle valot. Hyppii katkasimeen.
Vierailija kirjoitti:
Meillä kissa avaa itse ovet. Sammuttaa ja laittaa päälle valot. Hyppii katkasimeen.
Taitava katti 😻
Minulla tuo otus on päättänyt tulla aamuöisin kävelemään päälleni.
Meidän kissa tekee sitä, että kun se on ulkona, niin raapii ja tömistelee ovea, että pääsisi sisälle. Sitten kun sen päästää sisälle etuovesta, niin se juoksee takaovelle ja pyytää ulos samantien sitä kautta.
Sitten se tekee sitä, että kinuaa ruokaa koko ajan. Sitten kun avaa sellaisen ulos puristettavan hyytelön ja antaa sille sitä, se ei syökään yhtään mitään. (?)
TSIISUS MITKÄ ONGELMAT TEILLÄ ON. HERRANJUMALA😱
Mun kissa keittää, siivoaa ja opettelee ranskankielen alkeita. Ai niin ja soittaa viulua.
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin. Kun menen parvekkeelle tupakalle niin kissa kiirehtii ensin ja hyppää just sille tuolille, jolla aion istua.
Hitaat syö nopeet. Yritä olla jatkossa nopeampi!
Kevyesti jalalla tökkäisee niin lähtee sitten ulos.Mikähän elikko sitten puree hännän tyveen tai käy selkään kiinni kun yhtä oli runneltu?
Tää oli kyllä loistavaa vertaistukea. :D
Jos liikun nopeasti kiireessä, pyrkii kissa usein juoksemaan mun eteen jostain syystä. Oon melkein joutunut kissan kamppaamaksi lukuisia kertoja.
Ei myöskään anna koskaan rauhassa katsella ulos keittiön ikkunasta, vaan aloittaa älyttömän huudon. Ihan kuin katsoisin yksin jotain sarjaa, mitä piti seurata yhdessä. Katti täytyy aina nostaa syliin, että sekin näkee ulos samaan aikaan.
Antaa vauhtia ei todellakaan tarkoita tönimistä ja potkimista. Jos kissa jää oven väliin jumettamaan, niin annan kissalle vauhtia koskettamalla kevyesti jalallani kissan häntää tai perskarvoja ja se riittää kyllä. En ikinä satuttaisi eläimiä.