Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työkkäri vaatii luopumaan opiskeluoikeudesta yliopistossa

Vierailija
21.09.2018 |

Minulla on opiskeluaika loppu, mutta opiskeluoikeus olemassa. En siis ole opiskelija, mutta työkkäri pitää minua sellaisena. Saadakseni työttömyyskorvausta joudun luopumaan opiskeluoikeudestani. Onko muilla vastaavia kokemuksia?

Kommentit (257)

Vierailija
101/257 |
21.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työtön ja opiskelija ei voi olla samanaikaisesti. Töissä voi käydä ja opiskella. Hae siis töitä ja tee opinnot loppuun.

Tämä tieto ei pidä paikkaansa lainkaan.

Edellyttäähän jo aktiivimalli että jollet ole töissä, kurssilla, toim yrittäjänä, niin sun pitää opiskella saadaksesi työttömyyskorvauksen koko summan. Opiskelu tässä tapauksessa on aktiivisuutta.

Toisekseen lain mukaan TE-toimisto voi jopa hyväksyä tietyt opinnot, joita saa sitten suorittaa päätoimisesti työttömyyskorvauksella.

Ja kolmanneksi, voi olla päätoimisesti työtön, mutta sivutoimisesti opiskelija.

Vierailija
102/257 |
21.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmeen opiskeluaikaa? Mitä se tarkoittaa? Ja jos vain muutama kurssi tutkinnosta on suoritettu, miten opintotuki voi olla loppu?

En ole ap mut opintukiaikaa lyhentävät aiemmat opinnot . Eli jos aiemmin opiskellut jotain toista tutkintoa ei täysiä tukikuukausia saa vaikka alottaisi Ihsn uuden alan opiskelun

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/257 |
21.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sinulla ole opinto-oikeutta, jos opiskeluaikasi on loppunut. Työkkärin merkonomit eivät aina ymmärrä näitä kommervenkkejä. Minulle sattui ilmeisesti akateemisempi virkailija, koska hänelle riitti yliopiston todistus siitä, että ei ole opiskeluoikeutta.

Jatkoaikaa pitää hakea erikseen, ei sitä muuten enää ole. Et sinä voi noin vaan heittäytyä läsnäolevaksi opiskelijaksi. Kokeile vaikka, jos et usko ja lähetä siitä saamasi ilmoitus tiedoksi työkkärille.

Vierailija
104/257 |
21.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työtön ja opiskelija ei voi olla samanaikaisesti. Töissä voi käydä ja opiskella. Hae siis töitä ja tee opinnot loppuun.

Edellyttäähän jo aktiivimalli että jollet ole töissä, kurssilla, toim yrittäjänä, niin sun pitää opiskella saadaksesi työttömyyskorvauksen koko summan. Opiskelu tässä tapauksessa on aktiivisuutta.

On eri asia, opiskeleeko tutkintoon johtavassa koulutuksessa vai ei. Tutkintoon johtava koulutus luokitellaan yleensä päätoimiseksi opiskeluksi ja päätoiminen opiskelija ei ole lähtökohtaisesti oikeutettu työttömyysetuuteen ollenkaan, vaan opintotukeen. Aktiivimalli koskee vain työttömyysetuutta, ei opintotukea. Opintotuelle on aivan omat "aktiivimallinsa" ja opintotukea maksetaan vain kaikki tai ei mitään periaatteella.

Mikään koulutusta järjestävä taho ei taatusti ota ketään tutkintoon johtavaan koulutukseen vain työttömyysturvan aktiivimallin vuoksi.

Vierailija
105/257 |
21.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vuoteen ei ole rekisterissä op:ita näkynyt, asia ei ole ongelma. Ennen vanhaan saatettiin vaatia opinto-oikeudesta luopumusta, nykyään ei. 

Jokin tässä jutussa siis ontuu. 

Vierailija
106/257 |
21.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos on kirjoilla jossain oppilaitoksessa opiskelijana et voi nostaa työttömyysetuutta muuta kuin poikkeustapauksissa (työkkärin rahoilla opiskelu kun lupa tullut sieltä). Tämä on itsestäänselvyys joka on laissa ja ollut voimassa vuosikymmeniä. Onko tämä sulle jotenkin uusi juttu ja mitä ihmeen kokemuksia penäät muilta? 

Jos opiskeluaika on loppu miksi et ota kirjoja pois yliopistolta? Vai odotatko valmistumispäivää? Silloin saisit työttömyysetuuden.

Jos olisin ollut vuoden tekemättä opintoja olisin oikeutettu työttömyysetuuteen eikä minun tarvitsisi luopua opiskelupaikasta, mutta koska olen puoli vuotta sitten opiskellut, minun täytyy. Aika epäreilua mielestäni. Olen suorittanut vain muutaman maisterin tutkintoon kuuluvan kurssin niin en voi ottaa kirjoja ulos.

Onko tuo oikeasti noin, että jos on yliopistossa kirjoilla opiskelijana mutta ei ole tehnyt kursseja puoleen vuoteen, niin saa työkkäristä rahaa jos hakee? Eikä tarvi kirjautua pois yo:lta?

Vierailija
107/257 |
21.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos on kirjoilla jossain oppilaitoksessa opiskelijana et voi nostaa työttömyysetuutta muuta kuin poikkeustapauksissa (työkkärin rahoilla opiskelu kun lupa tullut sieltä). Tämä on itsestäänselvyys joka on laissa ja ollut voimassa vuosikymmeniä. Onko tämä sulle jotenkin uusi juttu ja mitä ihmeen kokemuksia penäät muilta? 

Jos opiskeluaika on loppu miksi et ota kirjoja pois yliopistolta? Vai odotatko valmistumispäivää? Silloin saisit työttömyysetuuden.

Jos olisin ollut vuoden tekemättä opintoja olisin oikeutettu työttömyysetuuteen eikä minun tarvitsisi luopua opiskelupaikasta, mutta koska olen puoli vuotta sitten opiskellut, minun täytyy. Aika epäreilua mielestäni. Olen suorittanut vain muutaman maisterin tutkintoon kuuluvan kurssin niin en voi ottaa kirjoja ulos.

No niin, siellähän se sitten tulikin. 

Et ole vielä riittävän passiivinen. Nyt ttt:tä puoleksi vuodeksi.

Vierailija
108/257 |
21.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opintotukea saadakseen pitäisi kuitenkin saada opintopisteitä (silloin opintoviikkoja), muttavmitään opintoja minulla ei ollut.

Opintoviikoista luovuttiin vuoden 2008 tutkinnonuudistuksessa. Kuinka vanhoista asioista ap oikein horisee?

Vierailija
109/257 |
21.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, huomaatka että opinto-oikeus ja läsnäolevaksi ilmoittautuminen yliopistoon ovat kaksi eri asiaa. Samoin eri asia on se kuinka paljon opintotukikuukausia on jäljellä.

Vierailija
110/257 |
21.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelet loppuun ja hae toimeentulotukea.

Vierailija
111/257 |
21.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toisekseen lain mukaan TE-toimisto voi jopa hyväksyä tietyt opinnot, joita saa sitten suorittaa päätoimisesti työttömyyskorvauksella.

Huhheijakkaa, että tässä ketjussa menee iloisesti asiat sekaisin.

Jos saa omaehtoista, aktiivimalli ei koske sellaista henkilöä. Muussa tapauksessa opiskelut eivät liity aktiivimalliin. Sivutoimiset eivät täytä aktiivimallia, päätoimisesti taas ei saa opiskella (pl. omaehtoisen statuksella oleva).

Suosittelen ap, ettet lue tästä ketjusta oikeastaan mitään ajatuksella. Nyt vain puolta vuotta odottamaan, ja tinkaamaan ttt:tä sillä perusteella, että muutakaan et voi saada. En tajua, miksi joku sinulta on sellaisen mennyt eväämään ja vedonnut opintotukeen. 

Vierailija
112/257 |
21.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opintotuki edellyttää tiettyä opintomäärää per kuukausi. Minulla ei ollut opintoja lainkaan, joten en ollut oikeutettu opintotukeen.

Toisen viestin mukaan olet suorittanut kandin tutkinnon. Nykysysteemissä maisterin tutkintoon on varattu erikseen tietty määrä opintotukikuukausia. Miksi ne tukikuukaudet eivät alkaneet juosta, kun sait kandin valmiiksi?

Ja puhut vielä opintoviikoista... Jotain hämärää tässä on.

Vierailija
113/257 |
21.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko tuo oikeasti noin, että jos on yliopistossa kirjoilla opiskelijana mutta ei ole tehnyt kursseja puoleen vuoteen, niin saa työkkäristä rahaa jos hakee? Eikä tarvi kirjautua pois yo:lta?

Vuoteen eli ap:lta puuttuu se puoli vuotta, mikä kismittää. Kyllä. Minä olen yksi esimerkki.

Mutta huom., sitten ei tosiaan voi opiskella eli loppujen lopuksi hyöty on kovin vähäinen. 

Vierailija
114/257 |
21.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on opinto vikkoja vaikka kuinka.200-250, Opintopisteiksi muutetuuna iso kasa. Gradu kirjoitettu, muttei palautettu.

Virkamies ruotsi puuttuu. Ei muuta.

Jain tyoyttomaksi ja sain 22k paketin.

Ajatelin suorittaa yliopiston pois, mutta TE keskus sanoi ettei mulla ole sitten oikeutta tuon 22k jalkeen ansisidonnaiseen.

Perheenkin pitaa elaa, niin tein sitten ratkaisun etta lahdin toihin ulkomaille 1 paketti kuukauden jalkeen.

Opinto tukea olen saanut kaiken kaikkiann 5kk

Vierailija
115/257 |
21.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei, huomaatka että opinto-oikeus ja läsnäolevaksi ilmoittautuminen yliopistoon ovat kaksi eri asiaa. Samoin eri asia on se kuinka paljon opintotukikuukausia on jäljellä.

Jos ilmoittautuu poissaolevaksi, niin saako silloin käyttää yo:n kirjastokorttia, sähköpostia, yms? Eli voiko itsenäisesti edistää vaikka graduaan?

Vierailija
116/257 |
21.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huhheijakkaa, että tässä ketjussa menee iloisesti asiat sekaisin.

Jos saa omaehtoista, aktiivimalli ei koske sellaista henkilöä. Muussa tapauksessa opiskelut eivät liity aktiivimalliin. Sivutoimiset eivät täytä aktiivimallia, päätoimisesti taas ei saa opiskella (pl. omaehtoisen statuksella oleva).

Kun ei tajua mistään mitään eikä osaa edes kirjoittaa omia ajatuksiaan selkeästi, ei kannattaisi kommentoida.

Että huhheijakkaa vaan itsellesi! :)

Vierailija
117/257 |
21.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin. Katsos kun jos olet työkkäriin ilmoittautunut ja haluat työttömyysetuutta saada, niin silloin sinun pitää hakea kokoaikatyötä ja olla työmarkkinoiden käytettävissä kokoaikatyöhön.

Mä olen täysipäiväisesti työmarkkinoiden käytettävissä, koska mulla ei ole oikeutta opiskella, mikä siinä on niin vaikeaa ymmärtää. :D

Vierailija
118/257 |
21.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olet päätoiminen opiskelija, niin miksi edes ilmoittaudut silloin työkkäriin? Koska opiskelijana sieltä ei yleensä saa mitään etuutta. Päätoimisena opiskelijana kun ei lähtökohtaisesti ole oikeutettu työttömyysetuuteen.

Mä en opiskele sekunttiakaan päivässä, koska mulla ei ole opinto-oikeutta, siitä huolimatta mut katsotaan päätoimiseksi opiskelijaksi.

Vierailija
119/257 |
21.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärsinkö oikein, et halua opiskella vaan haluat työelämään, mutta et silti halua virallisesti erota koulusta?

En halua luopua mahdollisuudesta palata myöhemmin suorittamaan masiterin tutkintoa.

Vierailija
120/257 |
21.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei sinulla ole opinto-oikeutta, jos opiskeluaikasi on loppunut. Työkkärin merkonomit eivät aina ymmärrä näitä kommervenkkejä. Minulle sattui ilmeisesti akateemisempi virkailija, koska hänelle riitti yliopiston todistus siitä, että ei ole opiskeluoikeutta.

Jatkoaikaa pitää hakea erikseen, ei sitä muuten enää ole. Et sinä voi noin vaan heittäytyä läsnäolevaksi opiskelijaksi. Kokeile vaikka, jos et usko ja lähetä siitä saamasi ilmoitus tiedoksi työkkärille.

Mulla on passivoitu oikeus suorittaa maisterintutkinto. Voin anoa, että se aktivoidaan ja jos anomus hyväksytään voin palata opiskelemaan. Mä kyllä ymmärrän tilanteeni. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi kaksi